Show simple item record

dc.contributor.advisorSari, Çağla Karabağtr_TR
dc.contributor.authorSertalp, Ezgitr_TR
dc.date.accessioned2015-10-14T13:29:52Z
dc.date.available2015-10-14T13:29:52Z
dc.date.issued2015tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/1530
dc.description.abstractThe study examines Fight Club, American Beauty and Truman Show over consumer society, media, masculinity in crisis and violence in light of the economic, social and political developments in the 1990s, and discusses the criticisms and their boundaries. The main argument is that the movies offer a critical point of view regarding consumer society, media, masculinity in crisis and violence, differentiate themselves from the classical narrative cinema and wink at alternative opportunities; but fail to cross the ideological boundaries and leave the shelters of the capitalist economic system. The study concludes that Hollywood cinema fails to ignore its economic and ideological codes and criticisms end/become invalid once faced with commercial concerns. However, the movies differentiate themselves from mainstream movies confirming the dominant ideology and reproducing stereotypes, and take a step towards enabling viewers to think on the issues and shaking the foundations of stereotypes.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.subjectHollywood cinematr_TR
dc.title1990'lar Hollywood Sinemasında Tüketim Toplumu, Erkeklik Krizi ve Şiddet Eleştirisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.callno2015/2031tr_TR
dc.contributor.departmentoldİletişim Bilimleritr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada Dövüş Kulübü, Amerikan Güzeli ve Truman Show filmleri 1990’ların ekonomik, toplumsal ve politik gelişmeleri ışığında tüketim toplumu, medya, erkeklik krizi ve şiddet temaları etrafında incelenmiş ve filmlerin eleştirellikleri ve eleştirilerin sınırları tartışılmıştır. Çalışmanın iddiası filmlerin tüketim toplumu, medya, erkeklik krizi ve şiddet konularında eleştirel bakış açıları sundukları, klasik anlatı sinemasından farklılaştıkları ve alternatif olasılıklara göz kırptıkları; ancak ideolojik sınırların ve kapitalist ekonomik düzenin dışına çıkamadıklarıdır. Çalışmanın sonunda Hollywood sinemasının ideolojik ve ticari kodları göz ardı edemediği ve eleştirilerin ticari kaygılar ile son bulduğu/geçersiz kılındığı görülmüştür. Yine de filmlerin egemen ideolojiyi onaylayan ve kalıplaşmış düşünceleri yeniden üreten ana akım filmlerden ayrılarak bireylerin bu meselelere dair fikir yürütmesi ve düşüncelerin yerinden oynatılması yolunda adım attıklarını söylemek mümkündür.tr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record