dc.contributor.advisor | Ateş, İsmail | |
dc.contributor.author | Laboç, Orhan | |
dc.date.accessioned | 2019-10-24T11:05:13Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-09-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/11819 | |
dc.description.abstract | This research aims to examine the reflections of ideological state apparatuses (such as continous surveillance, domination, lockdown, etc.) applied during the periods of political power on the concept of body by centering these apparatuses and develop a perspective on "Body- Political Power Relations" based on historical knowledge, different disciplines (Art, Sculpture, Literature and Cinema) and artists' works. Political power, surveillance and body oriented works by Philosophers such as Foucault, Deleuze, Althusser, Giddens, Berman, Butler, Sennett, Debord, Baudrillard, Bauman and Vattimo; Literati such as Orwell, Zamyatin and Burgess; Filmmakers such as Godard, Tarkovsky, Chaplin and Lang were examined, and text and visual readings were made with rich arguments. This research, which is focusing on the concept of body that social phenomena, wars and the policies of political power form, finance and ignore is a qualitative research, and information about the field was obtained from literature review. General Survey Model was used to support the qualitative data. According to Cooper (1984: 9), "The value of a study depends on how the study is equipped with previous studies, how it extends them, and whether it reflects the inherent qualities of the research; and some studies may seem more important than others because the pieces of the puzzle they solve are extremely important.
When the first phase of the research consists of surveillance and the second phase is on body, the phenomena of modernity that push the individuals step by step towards objectification, commodification and mechanization are emphasized. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Visual arts | tr_TR |
dc.title | Beden Erk İlişkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma; siyasi iktidar dönemlerinde uygulanan devlet politikalarının ideolojik aygıtlarını (sürekli gözetim, tahakküm ve tecrit gibi) merkeze alıp bu olguların beden kavramı üzerine olan yansımalarını araştırmak ile “Beden- Erk ” ilişkilerine tarihsel bilgiler, farklı disiplinler (Resim, Heykel, Edebiyat, Sinema) ve sanatçıların çalışmaları baz alınarak bir bakış açısı geliştirmeyi amaçlamaktadır. Foucault, Deleuze, Althusser, Giddens, Berman, Butler, Sennett, Debord, Baudrillard, Bauman ve Vattimo gibi felsefecilerin; Orwell, Zamyatin ve Burgess gibi edebiyatçıların; Godard, Tarkovsky, Chaplin ve Lang gibi sinemacıların; iktidar, gözetim ve beden odaklı çalışmaları irdelenerek zengin argümanlar eşliğinde metin ve görsel okumalar yapılmıştır. Toplumsal olguların, savaşların ve en nihayetinde iktidar politikalarının şekillendirdiği/ finanse ettiği/ yok saydığı beden odaklı bu çalışma, nitel bir araştırmaya sahip olup alan ile ilgili bilgiler ise literatür taraması yapılarak elde edilmiştir. Nitel verileri desteklemek için “genel tarama modelinden” yararlanılmıştır. Cooper’a göre (1984: 9), “herhangi bir çalışmanın değeri, araştırmanın önceki çalışmalarla nasıl donatıldığına ve onları nasıl genişlettiği araştırmanın özünde olan nitelikleri yansıtıp yansıtmadığına bağlıdır ve bazı çalışmalar diğerlerinden daha önemli gibi görünebilir çünkü çözdükleri bulmacanın parçası son derece önemlidir” (Akt. Merriam, 2013: 71)
Araştırmanın ilk evresini gözetim, ikinci evresini ise beden konuları oluştururken modernitenin bireyi, nesneleşmeye, metalaşmaya, makineleşmeye doğru adım adım iten olguları üzerinde durulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.funding | Yok | tr_TR |