Show simple item record

dc.contributor.authorAksaçlıoğlu, Ayşe Gül
dc.contributor.authorYılmaz, Bülent
dc.date.accessioned2019-10-23T09:44:29Z
dc.date.available2019-10-23T09:44:29Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/turkkutuphaneciligi21(1)3-28.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/9973
dc.description.abstractReading habits contribute both to the cognitive and social developments of individuals in so many aspects. This function of the reading habit continues in the rapid social changing process of today’s world. However, children’s habits of television watching and computer using have been recently seen to affect their reading habits. Therefore, defining the positive or negative impacts of television and computers on children and finding solutions carries significant importance. The aim of this study is to determine the influences of the television watching and computer using on children’s reading habits. In order to find out the influences, a survey was performed on all 5th grade students at Bilkent Private Primary School and Çankaya Public Primary School located within Ankara Büyükþehir Municipality borders. The questionaire was applied to 222 students in these two schools. As a result of the study, it is clear that students prefer to play on computers and watch television in their leisure time to reading books. There is an inverse proportion apparent between the time spent using computers and watching television and the time spent on reading
dc.language.isotur
dc.publisherTKD
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOkuma alışkanlığı
dc.subjectTelevizyon izleme
dc.subjectBilgisayar kullanma
dc.subjectReading habits
dc.subjectWatching television
dc.subjectUsing computer
dc.titleÖğrencilerin Televizyon İzlemeleri Ve Bilgisayar Kullanmalarının Okuma Alışkanlıkları Üzerine Etkisi
dc.title.alternativeImpacts of Watching Television and Computer Using on Students Reading Habits
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.ozetOkuma alışkanlığı, bireylerin zihinsel ve toplumsal gelişimlerine çok yönlü katkıda bulunması işlevini, yaşanan hızlı toplumsal değişim sürecinde de sürdürmektedir. Ancak, son dönemlerde çocukların televizyon izlemelerinin ve bilgisayar kullanmalarının, onların okuma alışkanlıklarını etkilediği görülmeye başlanmıştır. Olumlu ya da olumsuz yönde olabilecek bu etkinin belirlenmesi ve bu yönde çözümler üretilmesi büyük önem taşımaktadır. Bu çalışma, öğrencilerin televizyon izleme ve bilgisayar kullanmalarının, onların okuma alışkanlıkları üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma, Ankara Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde bulunan Özel Bilkent İlköğretim Okulu ve Çankaya İlköğretim Okulu’nda eğitim gören beşinci sınıf öğrencileri üzerinde 2005 yılında gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede, bu okullardaki 222 öğrenciye anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin boş zamanlarında kitap okumayı, bilgisayar kullanma ve televizyon izleme etkinliğinden daha sonra tercih ettiği,bilgisayar kullanma süresi ve televizyon izleme süresi ile kitap okuma sıklığı arasında ters orantılı bir ilişkinin olduğu anlaşılmıştır
dc.relation.journalTürk Kütüphaneciliği
dc.contributor.departmentBilgi ve Belge Yönetimi
dc.identifier.volume21
dc.identifier.issue1
dc.fundingYok


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record