Abstract
Early childhood period covering the age range of 0-6; It refers to an important period of human life in which the child's physical, social, mental and emotional development is fastest. Preschool education institutions can be defined as educational structures established to support all kinds of development of children in a healthy way, where the educational programs needed for the developmental stages of children between the ages of 0-6 are implemented. A well-organized pre-school education institution is of great importance for the physical, social and mental development of the child. The aim of this study is to determine whether the spatial conditions of the learning areas of preschool education institutions and kindergartens are suitable for the development of children and to present a learning space design proposal that will support the development of children as users of the space, taking into account their comfort and needs. Within the scope of the research, face-to-face semi-structured interviews were conducted with 28 pre-school teachers, reflecting the full population, working in independent kindergartens affiliated with the Ministry of National Education in the Central district of Kars province, on the current conditions and needed requirements of the learning areas and the spatial conditions of the learning areas of the researcher. Findings were reached as a result of the observations made specifically. The analysis of the findings obtained as a result of the study was carried out using the content analysis method, and a design proposal for the learning area that will support the development of children was presented by evaluating the information in the literature, interview and observation findings together.
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
Acer, D. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel ve Eğitsel Ortamları. G. Haktanır içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (s. 235-262). Ankara: Anı Yayıncılık.
Akyüz, Y. (1996). Anaokullarının Türkiye'deki Kuruluş ve Gelişim Tarihçesi. Milli Eğitim Dergisi, 11-17.
Alat, Z. (2010). Çeşitli Ülkelerde Okul Öncesi Eğitim. G. Haktanır içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (s. 179-207). Ankara: Anı Yayıncılık.
Anıktar, S. (2022). Yeni Nesil Öğrenme ortamlarını Eğitim Yaklaşımları Bağlamında Tasarlanması. S. A. Şensoy içinde, Eğitim Yapıları ve Tasarımı (s. 81-103). Ankara: Pegem Akademi.
Arslan, U. (2022, Eylül 16). Montessori Etkinlikleri. Temmuz 2023 tarihinde https://okul.com.tr: https://okul.com.tr/okul-oncesi/makaleleri/montessori-etkinlikleri-518 adresinden alındı
Bal, S., & Artan , İ. (1995). Seslerle Tanışalım / 0-6 Yaş Çocuklarının Müzik Eğitimi. İstanbul : Ya- Pa Yayınları.
Baran, M., Yılmaz, A., & Yıldırım, M. (2007). Okul Öncesi Eğitimin Önemi Ve Okul Öncesi Eğitim Yapılarındaki Kullanıcı Gereksinimleri Diyarbakır Huzurevleri Anaokulu Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 27-44.
Briggs, C. L. (1986). Learning How to Ask: A Sociolinguistic Appraisal of the Role of the Interview in Social Research. Cambridge: Cambridge University Press.
Child, G. (1991). Steiner Education in Theory and Practice. Edinburgh: Floris Books.
Ching, F. D. (2010). Mimarlık Biçim, Mekan&Düzen. İstanbul: Yem Yayın.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Wyse, D. (2010). A Guide to Teaching Practice. UK:
Routledge Taylor&Francis Group.
Çukur, D., & Güller Delice, E. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Görsel Algı Gelişimine Uygun
Mekan Tasarımı. Aile ve Toplum, 25-36.
Davey, L. (1991). The Application of Case Study Evaluations. Washington: ERIC.
Day, C. (2007). Environment and Children: Passive Lessons from the Everyday Environment.
Burlington: Elsevier Architectural Press.
Demiriz, S., Karadağ, A., & Ulutaş, İ. (2003). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamı ve
Donanım. Ankara: Anı Yayıncılık.
Derelioğlu, Y., & Dinçer, D. (2005). Montessori Eğitim ile Waldorf Eğitimine Yönelik Bir
Karşılaştırma. 1. Uluslararası Alternatif Eğitim Sempozyumu. Ankara: Nobel Yayın.
Dieken, C. v. (2021, May 12). Waterkant Academy Blog. Eylül 2023 tarihinde https://www.waterkant-academy.com: https://www.waterkant-academy.com/blog adresinden alındı
Doğan, Ö. (2012). Okul Öncesi Eğitime Temel Olan Bazı Görüşler. G. Haktanır içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (s. 25-37). Ankara : Anı Yayıncılık.
Ergin, O. N. (1977). Türk Maarif Tarihi. İstanbul: Eser Matbaası.
Erman, O. (2022). Eğitim Yapılarının Tarihsel Gelişimi. S. A. Şensoy içinde, Eğitim Yapıları ve
Tasarımı (s. 211-226). Ankara: Sonçağ Yayıncılık.
FISM. (2020, Temmuz 1). Don Adelmı Morsiani-Massenzatico. (FISM REGGIO EMILIA)
Temmuz 2023 tarihinde https://www.scuolenidifism-re.it: https://www.scuolenidifism-
re.it/portfolio/don-adelmo-morsiani-massenzatico/ adresinden alındı
Flyvbjerg, B. (2011). Case Study. N. K. Denzin, & Y. Lincoln içinde, The SAGE Handbook of
Qualitative Research (s. 301-316). Los Angeles: SAGE Publications.
Gül, E. D. (2010). Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim. G. Haktanır içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş
(s. 159-178). Ankara: Anı Yayıncılık.
Güleş, F., & Erişen, Y. (2013). Okul Öncesi Eğitimde Fiziksel Çevre Standartlarını
Belirleme:Paydaş Görüşlerine Dayalı Bir Analiz. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi(30), 129-138.
Gültekin, Ö. (2017). Adana İli Okul Öncesi Çocuklarda Eğitimi Destekleyen Güvenli Mekân
(Kapalı, Yarı Açık, Açık)Tasarım Ve Malzeme Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Adana:
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı.
Gültekin, Ö. (2017). Adana İli Okul Öncesi Çocuklarda Eğitimi Destekleyen Güvenli Mekân (Kapalı, Yarı Açık, Açık)Tasarım Ve Malzeme Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Adana:
Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı.
Gür, Ş. Ö., & Zorlu, T. (2002). Çocuk Mekanları. İstanbul: YEM Yayınları.
Güzelyurt, T., Dayanan, F., Ahmetoğlu, A., & Çakır, S. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin
Öğrenme Merkezlerine İlişkin Görüşleri. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim
Materyalleri Dergisi, 62-75.
Hebert, E. A. (1998). Design Matters: How School Environment Affects Children. Association for
Supervision and Curriculum Development, 1(56), 69-70.
Hernandez, C. (2023). Montessori vs. Waldorf : Differences & Similarities. https://winnie.com:
https://winnie.com/resources/montessori-vs.-waldorf adresinden alındı
Hidayetoğlu, M. L. (2022). Eğitim Mekanlarında Işık ve Renk. S. A. Şensoy içinde, Eğitim Yapıları
ve Tasarımı (s. 271-302). Ankara: Pegem Akademi.
Işık, M. (2007). Türkiye'de Mevcut Yapıların Enerji Etkinliğini İyileştirmeye Yönelik Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü / Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü / Mimarlık Ana Bilim Dalı.
Izadpanah, S., Günçe, K., & Şekerci, Y. (2022). Okul Öncesi Eğitim İçin Etkili Mekan Tasarımı. S. A. Şensoy içinde, Eğitim Yapıları ve Tasarımı (s. 551-582). Ankara: Pegem Akademi.
Karadeniz, G. (2023, Temmuz 14). High Scope Eğitim Sistemi. http://gulcinkaradeniz.blogspot.com: http://gulcinkaradeniz.blogspot.com/2012/05/high- scope-egitim-sistemi.html adresinden alındı
Karip, E. (2007). İlköğretimde Kalite: Avrupa Birliği Kalite Göstergeleri Çerçevesinde Kalitenin Değerlendirilmesi. S. Özdemir, H. Bacanlı, & M. Sözer içinde, Türkiye'de Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Sistemi: Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri (s. 211-268). Ankara: Türk Eğitim Derneği.
Khan, H., & Ebrahimi, M. H. (2021). Analyzing Preschool Education Models in Architectural Design. A+ArchDesign, 53-70.
Koçak, A., & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 21-28.
Koçak, N. (2001). Erken Çocukluk Döneminde Eğitim ve Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitiminin Durumu. Milli Eğitim Dergisi, 151(4), 45-52.
Kochar, G. (2019, July). Importance Of Preschool Education. https://www.jbcnschool.edu.in/: https://www.jbcnschool.edu.in/blog/importance-of-preschool-education/ adresinden alındı
Kotaman, H. (2009). Okul Öncesi Eğitimde High Scope Modeli. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(26), 31-41.
Kubanç, Y. (2012). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziki Durumunun İncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31).
Müezzinoğlu, M. K. (2018). Eğitim Mekanlarında Kullanılan Renk ve Işığın Öğrencilerin Fonksiyonel ve Algısal Değerlendirmeleri Üzerindeki Etkileri. Doktora Tezi. Konya, Türkiye: Selçuk Üniversitesi.
Maxwell, L. E. (2007). Competency in Child Care Settings The Role of the Physical Environment. Environment and Behavior Sage Journals, 39(2), 229-245.
MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı - Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü . Ankara: MEB Yayınları.
MEB. (2015). Eğitim Yapıları Asgari Tasarım Standartları Kılavuzu-Milli Eğitim Bakanlığı inşaat ve Emlak Dairesi Başkanlığı. http://erbaa.meb.gov.tr
http://erbaa.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_12/06090414_2015_egitim_yapilari__asg
ari_tasarim_standartlari___klavuzu.pdf adresinden alındı
MEB, M. E. (1993). On Dördüncü Milli Eğitim Şurası Okul Öncesi Eğitim Komisyon Raporu.
Ankara: MEB Yayınları.
Meservey, L. (2000). Choosing Furniture For The An Early Childhood Program. Child Care
İnformation Exchange, 132(3), 82-85.
Moore, G. T. (1997). Favorable Location For Child Care Centers. Child Care Facility Design, 73-
76.
Moore, G. T., & Lackney, J. A. (1994). Educational Facilities for the Twenty-First Century:
Research Analysis and Design Patterns.
New, R. S. (2007). Reggio Emilia As Cultural Activity Theory in Practice. Theory into Practice,
46(1), 5-13.
Obaki, S. O. (2017). Impact Of Classroom Environment On Children’s Social Behavior.
International Journal of Education and Practice, 1-7.
Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. Oğuzkan, Ş., Demiral, Ö., & Tür, G. (2001). Okul Öncesinde Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri. İstanbul:
YA-PA .
Özden, Y. (2019). Sınıf İçinde Öğrenme Öğretme Ortamının Düzenlenmesi. E. Karip içinde, Sınıf
Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.
Özer, B. (2023). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Bulunan Geçici İlgi Merkezlerinin Öğretmen
Görüşleri Doğrultusunda Durumlarının İncelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi
Dergisi, 248-260.
Öztürk, A., & Bayrak, D. (2017). Anaokullarındaki Doğal Mekân Ve Materyallerin Çocuk
Gelişimindeki Yeri. Social Sciences, 12(1), 25-36.
Özyürek, A., & Aydoğan , Y. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Serbest Zaman Etkinliklerine
İlişkin Uygulamalarının İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41-
58.
Özyürek, A., & Aydoğan, Y. (2011). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Serbest Zaman Etkinliklerine
İlişkin Uygulamalarının İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41- 58.
Polat, A. (2022). Nitel Araştırmalarda Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları: Soru Form ve Türleri, Nitelikler ve Sıralama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 161-182.
Poyraz, H., & Dere Çiftçi, H. (2011). Okul Öncesi Eğitimin İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Sanoff, H. (2016). Creating Environments for Young Children. Ohio: CreateSpace Independent Publishing Platform.
Schreiber, M. E. (1996). Lighting Alternatives: Considerations for Child Care Centers. Young Children, 51(4), 11-13.
Solak, N. (2007). Adana İl Merkezinde Bulunan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kalitenin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Stephens, C., Peterson, G., Eyrich, S., & Savage, N. (2020). Principles and Practices of Teaching Young Children. ECE Principles and Practices Prek-4. (J. Paris, & A. Johnson, Dü) California, Santa Clarita, ABD. Temmuz 2023 tarihinde https://pressbooks.pub:
https://pressbooks.pub/eceprinciplesandpractices/chapter/chapter-1-the-history-of-early-
childhood-education/ adresinden alındı
Subaşı, M., & Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 419-426.
Şen, S. (2010). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Temel Özellikleri ve Gereksinimleri. G. Haktanır
içinde, Okul Öncesi Eğitime Giriş (s. 79-130). Ankara: Anı Yayıncılık.
Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir
Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 543-559.
Tos, F. (2001). Çocuğun Gelişiminde Okul Öncesi Eğitim. İstanbul: Kariyer Yayıncılık .
Turaşlı, N. K. (2010). Okul Öncesi Eğitimin Tanımı Kapsamı ve Önemi. G. Haktanır içinde, Okul
Öncesi Eğitime Giriş (s. 1-23). Ankara: Anı Yayıncılık.
Turan, E. Ö., & Turan , M. (1998). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşullarının
Ergonomik Yönden Değerlendirilmesi. Altıncı Ergonomi Kongresi Bildiri Kitabı (s. 565-
575). Ankara: Milli Prodüktivite Merkezi.
Tuğrul, B. (2002). Erken Çocukluk Döneminde Öğrenmeyi ve Öğretimi Kolaylaştıran Özellikler.
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 142-147.
Uzut, N. (2020). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının İç Mimarlık Temelinde Mekân Ölçütleri:
Diyanet İşleri Başkanlığı 4-6 Yaş Eğitim Merkezleri Örnekleri Üzerinden Bir Model Önerisi. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim Dalı İç Mimarlık Programı.
Valikhani, M., Ibrahim, R., & Dolah, S. M. (2015). Children's Health and Well-being at Primary School. Jurnal Teknologi, 78(5), 245-252.
Weinstein, C. S. (1987). Designing Preschool Classrooms to Support Development: Research and Reflection. C. S. Weinstein, & G. T. David içinde, Spaces for children: The built envi- ronment and child development (s. 159-185). New York.
Whitehead, L. C., & Ginsberg, S. İ. (1999). Creating a Family-Like Atmosphere in Child Care Settings: All the More Difficult in Large Child Care Centers. Young Children, 54(2), 4-10. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
Yıldırım, K. (2022). Eğitim Yapılarında Mekansal Organizasyon ve Donatı. S. A. Şensoy içinde,
Eğitim Yapıları ve Tasarımı (s. 245-269). Ankara: Pegem Akademi.
Yıldırım, K. (2022). Eğitim Yapılarında Mekansal Organizasyon ve Donatı. S. A. Şensoy içinde,
Eğitim Yapıları ve Tasarımı (s. 245-269). Ankara: Pegem Akademi.