Abstract
ABSTRACT
ÇAKICI, Erkan. “Taboo in Kyrgyz Culture”, PhD Dissertation, Ankara, 2023
The concept of taboo, which is the subject of the research, has been evaluated in the
context of Kyrgyz culture and for this purpose, a literature study has been made that may
be related or relevant to the subject. The concept of taboo, which is related to many
concepts, facts, beliefs and practices and reveals the individual and society in terms of
cultural changes, can be interpreted in the context of the determination of cultural codes
and cultural continuity is a concept worth investigating from past to present. In this
context, although the concept of taboo has been associated with totemism since the past,
it is associated with concepts such as belief systems, religion, sacred, ritual, cult,
customary and folk law and memorate. In fact, taboo is a concept that has a vital role and
function for these concepts, which maintain their vitality in the cultural system. In this
study, which deals with the concept of taboo in the context of Kyrgyz culture, folklore
methods, structural and functional approaches, its traces have been traced in Kyrgyz
culture. Instead of giving a long place to the history of the Kyrgyz that developed with
complex events, the concept of taboo has been tried to be evaluated in the context of a
process extending from its historical background to todays cultural changes. The
experiences, testimonies and narratives of the source people are included in the
compilations obtained from the field research, especially under the titles such as
memorates, transitional periods and folk medicine, and on topics that may be related to
the concept of taboo. In addition, in accordance with the conceptual and theoretical
framework of the subject, the function of euphemisms in language and their traces in oral
culture products were tried to be determined. In this context, in the field proposed and
opened by structural functional theory; practices, folk beliefs, transition periods, folk
medicine, belief systems, religious changes are discussed in relation to the subject of the
study. On the basis of the concept of taboo and in the field of contemplation, both the
common cultural codes of the Turkish world and the current reflections, problems and
cultural changes of the Kyrgyz culture were taken into account, determinations and
recommendations were tried to be developed.
Keywords: Kyrgyz Culture, Taboo, Totemism, Sacred, Ritual, Cult, Custom,
Memorate, Oral Culture, Belief Systems, Cultural Changes
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
Abdulla, K. (2012). Gizli Dede Korkut. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Abramzon, S. M. (2021). Kırgız ve Kırgızistan Tarihine İlişkin Seçme Eserler. Ankara: Phoenix
Yayınevi.
Aça, M. (1999). “Kazak ve Kırgız Türklerinde Defin Sonrası Bazı Uygulamalar ve Aş Verme
(Aş Toyu)”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(43), 24-33.
Aça, M. (2011). “Altay Türklerinin Destanlarındaki Ölüm Teması Üzerine Bazı Tespitler”. Bilig
Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(59), 1-20.
Aça, M., & Yolcu, M. A. (2016). Halk Bilimi El Kitabı Konya: Kömen Yayınları.
Adam, B. (2017). Halk İnanışları El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
Adorno, T. W. (2012). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Agamben, G. (2013). Kutsal İnsan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Aimukhambet, Z., Kassen, A., & Kurmambayeva, K. (2022). “Kazak Folklorunda Yedi Başlı
Ejderha”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(136), 192-204.
Akarsu, B. (1979). Felsefe Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Akmataliyev, A. (2001). Kırgız Folkloru ve Tarihi Kahramanlar (Evlilik Geleneği ve Türküleri,
Çocuk Folkloru, Edebi Eser ve Tarihi Kahramanlar). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi
Başkanlığı Yayınları.
Akpınar, T. (1999). Türklerin Din ve Hukuk Tarihi Üzerine Makaleler. İstanbul: İletişim
Yayınları.
Alimov, U. (2005). “Kırgız Sözlü Kültür Geleneği ve Bu Geleneğin Temsilcileri”. Fikret
Türkmen Armağanı (s. 29-43). İzmir: Kanyılmaz Matbaası.
Alimova, C. (2015). “Er Töştük ve Coodarbeşim Destanlarında Kullanılan Celmoguz Motifi
Üzerine”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi(39), 7-14.
Alp, Ö. K. (2009). Orta Asya'dan Anadolu'ya Kültürel Sembollere Giriş. Ankara: Eflatun
Yayınevi.
Alptekin, A. B. (2010). “Türk Halk Hikayelerinde Halk Hekimliği”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi(86), 5-19.
Alptekin, A. B. (2011). Halk Bilimi Araştırmaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
Altın, K. Y. (2018). Türk Kültüründe Atalar Kültü. Ankara: Basılmamış Doktora Tezi.
Anohin, V. A. (2006). Altay Şamanlığına Ait Materyaller. Konya: Kömen Yayınları.
295
Anohin, V. A. (2008). “Ruhlar ve Tanrılar Hakkında”. Türk Dünyasında Din ve Gelenek
Üzerine Şamanizm, Burhanizm ve Yesevîlik (s. 16-48). İstanbul: Doğu Kütüphanesi .
Arık, D. (2005). “Kırgızlarda Kurban Fenomeni”. AÜİFD(1), 157-174.
Arsal, M. S. (2018). Milliyet Duygusunun Sosyolojik Esasları. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Arslan Erol, H. (2006). “Tabu (Taboo) Kelimelerin Anlam Alanlarına Etkisi”. Türk Dili
Araştırmaları Yıllığı-Belleten, 50(2), 35-56.
Arvas, A. (2015). “Türk Mitolojisinde Kurt”. Türk Mitolojisine Giriş (s. 183-196). Ankara: Gazi
Kitabevi.
Arvas, A. (2022). “Türk Dünyası Epik Destanlarında Olağanüstü Yedi Silah”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(34), 5-16.
Ashırkanova, K., & Aitim, A. (2021). “Kazak Halk Hekimliğinde Animistik İnanca Dayalı
Benzeri Benzer ile Sağaltma Pratiği”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları
Dergisi, XVII(129), 162-175.
Aslan, N., & Arslan, M. (2020). “Halk İnanışlarına Dayalı Halk Hekimliğinin Tarihî Türkçe Tıp
Metinlerindeki (16.-17. Yüzyıl) İzleri”. Millî Folklor Ulusararası Kültür Araştırmaları
Dergisi, XVI(128), 206-217.
Assmann, J. (2015). Kültürel Bellek: Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik.
İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Atabey, İ. (1998). “Manas Destanında Adı Geçen Kırgız Çocuk Oyunları.” Dursun Yıldırım
Armağanı (s. 313-320). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Ataman, S. Y. (1992). Eski Türk Düğünleri ve Evlenme Ritleri. Ankara: Kültür Bakanlığı
Yayınları.
Atmaca, E. (2023). “Karay Türklerinde Geçiş Dönemi Ritüeli: Evlilik”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVIII(137), 174-185.
Atnur, G. (2010). “Sibirya'daki Bazı Türk Boylarının Destanlarında Halk Hekimliği
Uygulamaları”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(55), 51-70.
Aydemir, A. (2013). “DLT'de Örtmece Sözcükler Üzerine”. İnternational Journal of Language
Academy, 107-120.
Aytmatov, C. (2001). Gün Olur Asra Bedel (10. b.). (R. Özdek, Çev.) İstanbul: Ötüken
Neşriyat.
Balaman, A. R. (1983). Gelenekler Töre ve Törenler. İzmir: Batim Yayınları.
Balandier, G. (2010). Siyasal Antropoloji. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Baldick, J. (2010). Hayvan ve Şaman. İstanbul: Hil Yayın.
296
Bapaeva, J. M. (2013). Tuva Şamanizmi. Konya: Kömen Yayınları.
Baran, M. (2014). “Pamir Yaylası'ndan Ulupamir Köyüne: Kırgızlarda Sosyo-Kültürel Yaşam
ve Mekânın Dili”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(68), 43-58.
Barnard, A. (2014). Simgesel Düşüncenin Doğuşu. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Bartold, V. V. (2010). Orta Asya -Tarih ve Uygarlık-. İstanbul: Selenge Yayınları.
Başgöz, İ. (1986). Folklor Yazıları. İstanbul: Adam Yayınları.
Bates, D. G. (2013). 21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji İnsanın Doğadaki Yeri İstanbul: Bilgi
Üniversitesi Yayınları .
Batuk, C. (2010). “Tabu”: Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi (Cilt 39). İstanbul: Türkiye
Diyanet Vakfı Yayınları.
Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
Bauman, Z. (2003a). Modernlik ve Müphemlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bauman, Z. (2003b). Yasa Koyucular ile Yorumcular. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bauman, Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bauman, Z. (2010). Sosyolojik Düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Bauman, Z. (2011). Yaşam Sanatı. İstanbul: Versus Kitap.
Bayalieva, T. D. (1972). Doislamskie Verovaniya i İh Perejitki u Kirgizov. Frunze: İzdotelstvo
“İlim”.
Bayat, F. (2006). Ana Hatlarıyla Türk Şamanlığı. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Bayat, F. (2007a). Türk Mitolojik Sistemi 1. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Bayat, F. (2007b). Türk Mitolojik Sistemi 2. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Bayat, F. (2010). Türk Kültüründe Kadın Şaman. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Baysal, N. (2015). “Dede Korkut Kitabı'nda Dinsel Büyüsel ve Tabusal Uygulamalar Üzerine
Bir İnceleme”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(107), 72-82.
Beccaria, C. (2015). Suçlar ve Cezalar Hakkında. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Bedirhan, Y. (2014). İslam Öncesi Türk Tarihi ve Kültürü. Ankara: Nobel Akademik
Yayıncılık.
Beiseğulova, A., Kalşabayeva, B., & Smagulov, B. (2023). “Türkiye ve Özbekistan'da Yaşayan
Kazak Türklerinin Düğün Geleneklerindeki Bazı Unsurlar”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi, XVIII(137), 159-173.
Bekki, S. (1996). “Türk Mitolojisi'nde Kurban”. Akademik Araştırmalar(3), 16-28.
297
Bekki, S. (2003). “Merkez Simgeciliği ve At Çakı”. Folklor/Edebiyat, IX(35), 181-184.
Bekki, S. (2004). “Türk Halk Anlatılarında Ölüm Ruhu Motifi”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi(62), 53-66.
Bekki, S. (2013). “Bilmeceler, Tabu ve Gizli Diller Üzerine “. Muzaffer Akkuş Armağanı (s.
337-347). Konya: Kömen Yayınları.
Bell, R. H. (2003). Erkek İşi Kadın İşi. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
Benedict, R. (2003). Kültür Kalıpları. İstanbul: Payel Yayınları.
Benedict, R. (2011). Kültür Örüntüleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
Bergson, H. (2013). Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Bettany, T. G. (2005). Dünya Dinleri Ansiklopedisi. İstanbul: Say Yayınları.
Boas, F. (2017). Antropoloji ve Modern Yaşam. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Bock, P. K. (2001). İnsan Davranışının Kültürel Temelleri (Psikolojik Antropoloji). Ankara:
İmge Kitabevi.
Bogenbayev, N., & Calmırza, A. (2014). “Eski Türk Dünya Görüşündeki “Kut” ve “Karga”
Kavramları”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(103), 69-79.
Boratav, P. N. (1999). 100 Soruda Türk Folkloru (İnanışlar, Töre ve Törenler, Oyunlar).
İstanbul: Gerçek Yayınevi.
Brudnıy, D., & Eşmambetov, K. (2017). Kırgız Masalları ve Efsaneleri. İstanbul: Bilge Kültür
Sanat.
Burnakov, V. A. (2013). “Hakasların Geleneksel Dünya Tasavvurlarında Su İyesinin Dişil
Başlangıcı”. (A. Bağcı, Dü.) Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi(36), 9-22.
Campbell, J. (1995). İlkel Mitoloji. Ankara: İmge Kitabevi.
Campbell, J. (2010). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Campbell, J., & Moyers, B. (2013). Mitolojinin Gücü : Kutsal Kitaplardan Hollywood
Filmlerine Mitoloji ve Hikayeler. İstanbul: MediaCat Kitapları.
Caner, E. (2004). Kutsal Fahişeden Bakire Meryem'e. İstanbul: Su Yayınları.
Carpini, P. (2000). Moğol Tarihi ve Seyahatnâme. Trabzon: Derya Kitabevi.
Cassirer, E. (1946). Language and Myth. New York: Dover Publications Inc.
Cassirer, E. (2011). Sembol Kavramının Doğası II - Mitik Düşünme. Ankara: Hece Yayınları.
Caynakova, A. (2004). Cañıl Mırza (Abdıbalık Çorobayev Varyantı). Ankara: Türk Dil Kurumu
Yayınları.
298
Cohen, P. S. (2014). “Mit Kuramları”. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar. (s.161-172).
Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Connerton, P. (1999). Toplumlar Nasıl Anımsar?. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Cumagulov, A. (1960). Semya i Brak u Kirgizov Chuiskoi Dolinı. Frunze: Akademiya Nauk
Kirgizkoi SSR İnstitut İstorii.
Çamuroğlu, R. (1990). Tarih, Heterodoksi ve Babailer. İstanbul: Der Yayınları.
Çeribaş, M. (2007). “Türklerde Demirciler ve Şamanlar”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli
Araştırma Dergisi(42), 113-121.
Çeribaş, M. (2011). Kırgız Türklerinin Destancılık Geleneği ve Er Soltonoy Destanı. Ankara:
Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
Çeribaş, M. (2012a). “Kırgız Şecerecilik Geleneğinde Türk Boyları Meselesi ve Oğuz Kağan”.
Türk Kültürü Araştırmaları Dergisi, V(1), 61-78.
Çeribaş, M. (2012b). “Sovyetler Birliği Döneminde Kırgızistan'da Folklor Çalışmalarında
İdeolojik Yaklaşımlar: Er Soltonoy Destanı Örneği”. Turkish Studies, 753-780.
Çobanoğlu, Ö. (1996). “Lord Raglan'ın Batı Halk Kahramanı Kalıbı Açısından Oğuz Kağan ve
Er Tööştük Destan Kahramanlarına Bakış”. Umay Günay Armağanı (s. 202-209).
Ankara: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Çobanoğlu, Ö. (1998). “Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Günümüz Halkbilimi Çalışmalarındaki
Yeri”. Dursun Yıldırım Armağanı (s. 138-170). Ankara: Hacettepe Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi.
Çobanoğlu, Ö. (2000a). “Geleneksel Dünya Görüşü veya Halk Felsefesinin Halkbilimi
Çalışmalarındaki Yeri ve Önemi Üzerine Tespitler”. Millî Folklor Uluslararası Kültür
Araştırmaları Dergisi, 6(45), 12-14.
Çobanoğlu, Ö. (2000b). Aşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü. Ankara: Akçağ Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2001). “Türk Mitolojisinde Sabit Mekan Fikrinin Yaratılış Mitolojisi Üzerine
Tespitler”. Uluslararası Türkistan Halk Kültürü Sempozyumu içinde (s. 49-62). Muğla:
Muğla Üniversitesi Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2002). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Ankara:
Akçağ Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2003). Türk Halk Kültüründe Memoratlar ve Halk İnançları. Ankara: Akçağ
Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2004). “Türk Halk Kültüründe “Tör/Başköşe” Kavramı ve Anlam Yaratmadaki
Simgesel Sürekliliği”. Türkbilig Türkoloji Araştırmaları Dergisi(7), 33-44.
Çobanoğlu, Ö. (2007). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları.
299
Çobanoğlu, Ö. (2009). “Kültürel Güvenlik ve Kültürel Diplomasi Kavramsallaştırmaları
Bağlamında Dil ve Ekonomi İlişkisi Üzerine Tespitler”. 9. Türk Dünyası Ekonomi,
Bilişim ve Kültür Forumu Bildiriler Kitabı (s. 51-56). Ankara: Hacettepe Üniversitesi
Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2010). “Batı Sibirya Türk Kültürü Tetkiklerine Göre Kayın Ağacının Türk
Mitolojisinde “Kutsal”laşmasının Maddî Kültürel Nedenleri”. Ü. Ç. Şavk (Dü.), 3.
Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 245-247). Ankara:
Hacettepe Üniversitesi Basımevi.
Çobanoğlu, Ö. (2012). “Türk Mitolojisinde Al Dini ve Okra İlişkisi”. 38. ICANAS Uluslararası
Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi Bildirileri: Tarih ve Medeniyetler Tarihi. II,
s. 981-986. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı.
Çobanoğlu, Ö. (2013a). “Köken Mitlerinin Yerelleşme ve Güncellenmeleri Bağlamında Kılavuz
Bozkurt Motifi ve Oğuz Kağan Destanı”. Prof. Dr. Süleyman Kayıpov Armağanı (s. 29-
40). Ankara: Hâkim Yayınları.
Çobanoğlu, Ö. (2013b). “Türk Halk Edebiyatı Çalışmalarında Sınıflandırma ve Tipoloji
Sorunları Üzerine Tespitler”. Dursun Yıldırım Armağanı (s. 223-226). Ankara: Öncü
Kitap.
Çobanoğlu, Ö. (2018). “Kazak Halk Kültüründe “Kam”dan “Baksı” ve “Emçi”ye Dönüşümler”.
Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, VI(15), 1-9.
Çoruhlu, Y. (2000). Türk Mitolojisinin Ana Hatları . İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Çoruhlu, Y. (2012). “Eski Türklerde “Başka Bir Dünyada Yaşantı Mekanı” Olarak Mezar
(Defin) Odası”. G. E. Naskali (Dü.) içinde, Defin (s. 157-177). İstanbul: Tarihçi
Kitabevi Yayınları.
Çoruhlu, Y. (2014). Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi. Konya: Kömen Yayınları.
Çoruhlu, Y. (2016). Eski Türklerin Kutsal Mezarları Kurganlar. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Dalkesen, N. (2015). “Orta Asya'dan Anadolu'ya Türk Kültüründe Geyik Kültü”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(106), 58-69.
Delaney, C. (2014). Tohum ve Toprak -Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji- (5. b.).
İstanbul: İletişim Yayınları.
Demir, K. G. (2016). “Atasözleri ve Deyimlerde “Kan” Kavramı”. Türk Dünyası Dil ve
Edebiyat Dergisi(41), 13-35.
Demir, S. (2012). “Kültürel Bellek, Gelenek ve Halk Bilimi Müzeleri”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(95), 184-193.
Demirci, K. (1997). “Haram” ; Türkiye Diyanet Vakfı Ansiklopedisi (Cilt 16). İstanbul: Türkiye
Diyanet Vakfı Yayınları.
300
Demirel, H. (1995). Türk Destanlarında Güzellik-Destan-Masal ve Din Unsurları ile Yabancı
Destanlarda Türk Kahramanları. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Dilek, F. G. (2007). “Altay Türkçesinde Ölüm Kavramını Anlatan Sözler ve Söz Kalıpları”.
Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(42), 177-190.
Dilek, İ. (1996a). “Altay Türklerinde Çocuğun Doğması ve Doğum Günü Kutlamalarına Dair
Bazı İnanışlar”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(1), 51-54.
Dilek, İ. (1996b). “Tıp Oyunu ve Bir Altay Masalı”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler
Dergisi(2), 117-120.
Dilek, İ. (1996c). “Altay Türklerinde Halk İnanışları”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler
Dergisi(3), 96-101.
Dilek, İ. (2002). Altay Destanları 1. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Dilek, İ. (2007). “Sibirya Türklerinde Ateşle İlgili İnançlar, Törenler ve Bazı Efsaneler”. Bilig
Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(43), 33-54.
Dilek, İ. (2010). “Sibirya Türk Destanlarında Kahramanın Yeraltı ve Gökyüzü Dünyalarıyla
İlişkileri Üzerine Bazı Tespitler”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları
Dergisi, XI(85), 46-56.
Dilek, İ. (2020). “Kült Kavramı ve Söz Kültü”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(95),
47-77.
Dinç, M. (2018). “Toprakla İlgili Halk Hukuku Uygulamaları”. Kültür Araştırmaları Dergisi,
36-46.
Divaev, A. A. (2008). “Kırgızlar Arasında Baksılık”. Türk Dünyasında Din ve Gelenek Üzerine
Şamanizm, Burhanizm ve Yesevîlik (s. 143-149). İstanbul: Doğu Kütüphanesi Yayınları.
Dıykanbayeva, M. (2009). “Kırgız Türklerinde Ölüm”. Millî Folklor Uluslararası Kültür
Araştırmaları Dergisi(82), 89-97.
Dıykanbayeva, M. (2013). “Kırgız Türklerinde Evlilik ve Buna Bağlı İnanışlar”. A. Ü. Türkiyat
Araştırmaları Enstitüsü Dergisi(49), 131-144.
Dıykanbayeva, M. (2016). Kırgızlarda Atalar Kültü (1. b.). Konya: Kömen Yayınları.
Dıykanbayeva, M. (2017). “Kırgızlarda “Tört Tülük” Hayvanla İlgili İnanış ve Uygulamalar”.
Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(115), 133-140.
Dıykanbayeva, M. (2021). “Kırgız Kadınlarında Saç, Başlık ve Statü”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(132), 198-207.
Dorson, R. M. (2011). Günümüz Folklor Kuramları. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Dorson, R. M. (2014). “Uygulamalı Halk Bilimi”. Uygulamalı Halk Bilimi (s. 8-11). Ankara:
Geleneksel Yayıncılık.
301
Douglas, M. (2021). Saflık ve Tehlike : Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi.
İstanbul: Metis Yayınları.
Dundes, A. (2006). “Halk Kimdir?”. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 1 (s. 11-26).
Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Dundes, A. (2014). “Folklor Nedir?”. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2 (s. 16-18).
Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Durbilmez, B., & Gümüş, Ş. (2022). “Kırgızistan'da Kara İyeler ve Devlerle İlgili İnanışlar:
Kırgız-Türk Destanlarından Örneklerle”. Millî Folklor Uluslararası Kültür
Araştırmaları Dergisi, XVII(133).
Durmuş, İ. (2009). “Türk Kültür Çevresinde Ant”. Millî Folklor Uluslararası Kültür
Araştırmaları Dergisi(84), 97-106.
Dursun, A. (2016). Türk Halk Hukuku. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Duymaz, A. (2002). “Dede Korkut Kitabında Alplığa Geçiş ve Topluma Katılma Törenleri
Üzerine Bir Değerlendirme”. İslamiyet Öncesi Türk Destanları (s. 117-129). İstanbul:
Ötüken Neşriyat.
Duymaz, A. (2008). “Türk Folklorunda Dış Ruh Tasarımı”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler
Dergisi(45), 1-22.
Düzgün, D. (2019). “Halk Kültürü Değişmeleri ve Bir Alan Araştırması”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(124), 62-74.
Ecer, A. V. (1987). “İslamiyetin Doğuşu Sırasında Araplarda ve Türklerde Totemcilik Var
Mıydı?”. Erciyes Üniversitesi SBE Dergisi(1), 103-112.
Eco, U. (2016). Yorum ve Aşırı Yorum. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Eco, U. (2017). Yanlış Okumalar. İstanbul: Can Yayınları.
Edgerton, R. B. (2015). Hasta Toplumlar. Ankara: Buzdağı Yayınevi.
Eker, G. Ö. (2000). “Karakeçili Aşiretinde Eski Türk İnançlarının İzleri”. Bilig Türk Dünyası
Sosyal Bilimler Dergisi(12), 17-27.
Eliade, M. (1991). Kutsal ve Dindışı. Ankara: Gece Yayınları.
Eliade, M. (1992). İmgeler ve Simgeler. Ankara: Gece Yayınları.
Eliade, M. (1994). Ebedi Dönüş Mitosu. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Eliade, M. (1999). Şamanizm. Ankara: İmge Kitabevi.
Eliade, M. (2002). Babil Kozmolojisi ve Simyası. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Eliade, M. (2003a). Demirciler ve Simyacılar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
302
Eliade, M. (2003b). Dinler Tarihine Giriş. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Eliade, M. (2003c1). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi 1 İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Eliade, M. (2003c2). Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi 2. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Eliade, M. (2006). Zamoksis'ten Cengiz Han'a. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Eliade, M. (2015a). Dinin Anlamı ve Sosyal Fonksiyonu. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
Eliade, M. (2015b). Doğuş ve Yeniden Doğuş. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
Eliade, M. (2016a). Mitlerin Özellikleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
Eliade, M. (2016b). Okültizm, Büyücülük ve Kültürel Modalar. Ankara: Doğu Batı Yaynları.
Emiroğlu, K., & Aydın, S. (2009). Antropoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Ercilasun, A. B., & Akkoyunlu, Z. (2015). Dîvânu Lugâti't-Türk - Kaşgarlı Mahmud (Giriş Metin-Çeviri-Notlar-Dizin). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Erengil, C. (2004). Budizm. İstanbul: İnsan Yayınları.
Erginer, G. (1997). Kurbanın Kökenleri ve Anadolu' da Kanlı Kurban Ritüelleri. İstanbul: Yapı
Kredi Yayınları .
Erginer, G. (2003). “Kan ve Tabu”. Cogito(37), 181-191.
Ergun, M. (2014). “Düğün Kavgalarının Mitolojik Kökenleri”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi(101), 60-72.
Ergun, M., & Aça, M. (2004). Tıva Kahramanlık Destanları 1. Ankara: Akçağ Yayınları.
Ergun, M., & Aça, M. (2005). Tıva Kahramanlık Destanları 2. Ankara: Akçağ Yayınları.
Ergun, P. (2010). Hakas Destancılık Geleneği ve Ay Huucın. Konya: Kömen Yayınları.
Ergun, P. (2012). “Küresel Dünyanın Tüketim Mitleri Fakelore'un Başarısı: Yılbaşı mı
Kutluyoruz Noel mi?”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(95),
147-160.
Ergun, P. (2013). “Türk Kültüründe Ölümle İlgili Bazı Terimler”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi(100), 134-148.
Eriksen, T. H. (2009). Küçük Yerler Derin Mevzular: Sosyal ve Kültürel Antropolojiye Giriş.
İstanbul: Avesta Yayınları.
Eriksen, T., & Nielsen, F. (2012). Antropoloji Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Eroğlu, H. A. (2017). Halk İnanışları El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
Eröz, M. (1973). “Türk İçtimai Hayatında Totemizm İzleri”. İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi,
5(1-4), 289-299.
303
Esin, E. (1978). İslamiyetten Önceki Türk Kültürü Tarihi ve İslama Giriş. İstanbul: Edebiyat
Fakültesi Matbaası.
Esin, E. (2001). Türk Kozmolojisine Giriş. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Esin, E. (2004). Orta Asya'dan Osmanlı'ya Türk Sanatında İkonografik Motifler. İstanbul:
Kabalcı Yayınevi.
Esin, E. (2006). Türklerde Maddi Kültürün Oluşumu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Evans-Pritchard, E. E. (1999). İlkellerde Din. Ankara: Öteki Ajans.
Evans-Pritchard, E. E. (2005). Sosyal Antropoloji. İstanbul: Birey Yayıncılık.
Fay, B. (2017). Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi (Çokkültürlü Bir Yaklaşım). İstanbul: Ayrıntı
Yayınları .
Fedakâr, S., & Aksoy, H. (2019). “Türk Destanlarındaki Kadın Tiplerin Tespiti ve Tahlili:
Kırgız Destanları Örneği”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları
Dergisi(124), 105-120.
Fielstrup, F. A. (2002). İz Obpyadovoy Jizni Kirgizov Nachala XX Veka. Moskva: “Nauka”.
Foucoult, M. (2007). Cinselliğin Tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Frazer, J. G. (1992). Altın Dal 2 İstanbul: Payel Yayınları.
Frazer, J. G. (2004). Altın Dal 1 İstanbul: Payel Yayınları.
Frazer, J. G. (2014). İnsan, Tanrı ve Ölümsüzlük. İstanbul: Altın Bilek Yayınları.
Frazer, J. G. (2019). Ruhun Tehlikeleri ve Tabu. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Freud, S. (1989). Cinsel Yasaklar ve Normaldışı Davranışlar. İstanbul: Ara Yayıncılık.
Freud, S. (1999). Dinin Kökenleri. Ankara: Öteki Ajans.
Freud, S. (2018). Totem ve Tabu. İstanbul: Say Yayınları.
Geertz, C. (2010). Kültürlerin Yorumlanması. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Gennep, A. V. (2022). Geçiş Ritleri: Tabular, Batıl İnançlar, Büyüler, Ayinler ve Törenler.
İstanbul: Nora Kitap.
Giddens, A. (2012). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
Girard, R. (2003a). “Kan, Arınma ve Şiddet Döngüsü”. Cogito(37), 209-229.
Girard, R. (2003b). Şiddet ve Kutsal. İstanbul: Kanat Kitap.
Girard, R. (2010). Kültürün Kökenleri. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
Golden, B. P. (2015). Dünya Tarihinde Orta Asya. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
304
Golden, B. P. (2017). Türk Halkları Tarihine Giriş. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Goldstein, K. S. (1983). Sahada Folklor Derleme Metotları. Ankara: Kültür ve Turizm
Bakanlığı Yayınları.
Goody, J. (2011). Yaban Aklın Evcilleştirilmesi. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Goody, J. (2013). Yazılı ve Sözel Arasındaki Etkileşim. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Goody, J. (2017). Mit, Ritüel ve Söz. İstanbul: Küre Yayınları.
Göher, F. (2022). “Manas Destanı'nda Irçı Oğul ve Görevleri”. Bilig Türk Dünyası Sosyal
Bilimler Dergisi, 115-134.
Gökalp, Z. (1991). Türk Uygarlığı Tarihi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Göksu, E. (2015). Türk Kültüründe Silah. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Gökyay, Ş. O. (2016). Dede Korkut Hikayeleri. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
Gömeç, S. (2002). Kırgız Türkleri. Ankara: Akçağ Yayınları.
Gömeç, S. (2011a). Kırgız Türkleri Tarihi. Ankara: Akçağ Yayınları.
Gömeç, S. (2011b). Şamanizm ve Eski Türk Dini. Ankara: Berikan Yayınevi.
Günay, U. (1998). “Manas Destanındaki Kadın Adları İle İlgili Bir Deneme”. Dursun Yıldırım
Armağanı (s. 49-61). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Gündüz, Ş. (1998). Din ve İnanç Sözlüğü. Ankara: Vadi Yayınları.
Güngör, A. (2006). “Tabu-Örtmece (Euphemism) Sözler Üzerine”. A.Ü. Türkiyat Araştırmaları
Enstitüsü Dergisi(29), 69-93.
Güngör, E. (1982). Kültür Değişmesi ve Milliyetçilik. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Güngör, E. (1997). Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Hançerlioğlu, O. (2000). Dünya İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Hallaç, A. T. (2018). “Memorat Kavramının Tanımlarındaki Belirsizlik ve Bir Tanım
Denemesi”. Akademik Dil ve Edebiyat Dergisi, (2), 181-211.
Harari, N. Y. (2016). Sapiens -Hayvanlardan Tanrılara İnsan Türünün Kısa Bir Tarihi-.
İstanbul: Kolektif Kitap.
Harva, U. (2015). Altay Panteonu (Mitler, Ritüeller, İnançlar ve Tanrılar). İstanbul: Doğu
Kütüphanesi.
Haussig, H. W. (2001). İpek Yolu ve Orta Asya Kültür Tarihi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Haviland, A. W. (2002). Kültürel Antropoloji. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
305
Hobsbawm, E. (2014). İlkel Asiler -19. ve 20. Yüzyıllarda Toplumsal Hareketin Arkaik
Biçimleri Üzerine İnceleme-. İstanbul: İletişim Yayınları.
Honko, L. (2014). “Miti Tanımlama Problemi”. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2 (s.
145-153). Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Hoppal, M. (2012). Avrasya'da Şamanlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Hufford, D. (2014). “Halk Bilimi Çalışmalarının Uygulamaları Üzerine Bazı Yaklaşımlar”.
Uygulamalı Halk Bilimi. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Huizinga, J. (2015). Homo Ludens - Oyunun Toplumsal İşlevi Üzerine Bir Deneme. İstanbul:
Ayrıntı Yayınları.
Hünerli, B., & Arnaut, T. (2021). “Gagauzlarda Ölüm ile İlgili Örtmeceler”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(132), 140-149.
İnan, A. (1976). Eski Türk Dini Tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
İnan, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm . Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları .
İnan, A. (1998a). Makaleler ve İncelemeler 1. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
İnan, A. (1998b). Makaleler ve İncelemeler 2. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
İsakov, B. (2009). XVIII. ve XIX. Yüzyıllarda Kırgızların Sosyal ve Ekonomik Tarihi. Bişkek:
Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları.
İsakov, B. (2011). XX. Yüzyılın Başından Bugüne Kadar Son-Köl'deki Yayla Hayatı. Bişkek:
Basılmamış Doktora Tezi.
Joldoshov, A. (2013). “Kabilecilik, Bölgecilik ve Etnisite: Kırgız Kimliği Üzerine Çalışmalar”.
Uluslararası Stratejik Araştırmalar Kurumu Dergisi, VIII(15), 101-133.
Jung, C. G. (1998). Psikoloji ve Din. İstanbul: Okyanus Yayıncılık.
Jung, C. G. (2006). Analitik Psikoloji. İstanbul: Payel Yayınları.
Jung, C. G. (2009). İnsan ve Sembolleri. İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
Kaderli, Z. (2010). “Deliorman Türk Sözel Kültüründe Adam Odaları ve Oda Geleneği”.
Türkbilig(20), 107-126.
Kaderli, Z. (2023). “Eleştirel Folkloristik Bağlamında Kadın Bedeninin Gerçek Yaşam
Deneyimine Yönelik Performatik İmkanları”. Millî Folklor Uluslararası Kültür
Araştırmaları Dergisi, XVIII(137), 48-60.
Kafesoğlu, İ. (1987). Türk Bozkır Kültürü. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü.
Kafesoğlu, İ. (2014). Umumî Türk Tarihi Hakkında Tespitler, Görüşler, Mülahazalar. İstanbul:
Ötüken Neşriyat.
306
Kalaycıoğlu, E. (2012). “Yeni Dünya Düzeni ve Türk Dış Politikası”. Türk Dış Poltikasının
Analizi (s. 101-134). İstanbul: Der Yayınları.
Kalkan, M. (2011). “Türk ve Moğol Kavimleri Arasında Kırgızların Demografik-Etnik Erime
Seyirleri”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(57), 83-114.
Kaplan, M. (2005). “Geleneksel Tedavi Pratikleri ve Uygulayıcıları: Kadın Şifacılar”. Millî
Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(108), 189-196.
Karabulut, F., & Ospanova, G. (2013). Örtmece Sözlerin Mantığı: Kazak Türkçesi ile Türkiye
Türkçesinde Karşılaştırmalı Model Analizi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür
Eğitim Dergisi(2), 122-146.
Karadavut, Z. (2010). “Kırgız Masallarında Mitolojik Unsurlar”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi, XI(85), 71-80.
Karadeniz, C. (2020). “Uluslararası Müze Çevrelerinde Toplumsal İşlevler Temalı Etik Kod
Uygulamaları”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVI(128),
111-125.
Karaman, K. (2010). “Ritüellerin Toplumsal Etkileri”. SDÜ Sosyal Bilimler Dergisi(21), 227-
236.
Karatayev, O., & Janıbekova, K. (2018). “Halk Bilimi Kaynaklarına Göre Anlatılar
Çerçevesinde Kırgız ve Oğuzlar Arasındaki Tarihî Etnik İlişkiler”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(119), 17-30.
Kartaeva, T., & Dautbekova, M. (2016). “Kazak Halkının Geleneksel Hukukunda Cezalandırma
Şekilleri”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(111), 193-207.
Kasap, N. (2019). “Arnold Van Gennep'in Ulusların Karşılaştırmalı El Kitabı Yapıtında Ulus
Kavramının Ayırıcı Folklorik Simgeleri”. Millî Folklor Uluslararası Kültür
Araştırmaları Dergisi(122), 41-49.
Kasap, Ö. (2021). “Ritüel/Ritüellik Kavramları ve Ritüelliğin Anlamsal Değişimi Üzerine”.
Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(31), 123-130.
Katanov, F. N. (2014). Türk Kabileleri Arasında. Konya: Kömen Yayınları.
Kayıpov, S. (2009). Folklor Üzerine Yazılar . Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi
Yayınları.
Kellehear, A. (2012). Ölümün Toplumsal Tarihi. Ankara: Phoenix Yayınevi.
Kierkegaard, S. (2003). Kaygı Kavramı. (T. Armaner, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür
Yayınları.
Killi, G. (2006). “Hakas Türkçesinde Tabu Sözler ve Örtmece”. Modern Türklük Araştırmaları
Dergisi, 3(3), 50-65.
307
Killi, G. (2012). “Hakas Türkleri'nde Ölümün Algılanışı ve Ölüm ile İlgili Geleneksel
Uygulamalar”. Defin (s. 61-92). İstanbul: Tarihçi Kitabevi Yayınları.
Kirk, S. G. (2014). “Mitleri Tanımlamak Üzerine”. Halk Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 2
(s. 154-160). Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Kiyat, A. (2022). “Kırgız Türklerinin Halk Hekimliğinde Sağaltımda Kullanılan Malzemeler”.
Turkologia, 2(110), 49-83.
Klimkeit, H. J. (2009). “Türk Orta Asyasında Budizm”. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 93-
108.
Koç, A. (2010). “Hastalık İsimlerinde Örtmece”. Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi(188), 77-
94.
Koç, A. (2016). “Şifa Ocaklarında Kozmogoninin Kültürel Sürekliliği”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(109), 173-186.
Koç, S. Ö. (2022). “Salur Kazan'ın Yedi Başlı Ejderhayı Öldürmesi Boyu: Ben ve Öteki
Açısından Bir Değerlendirme”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları
Dergisi, XVII(135), 73-82.
Koestler, A. (2015). On Üçüncü Kabile -Orta Asya'nın Yahudi Türkleri Hazarlar-. (B.
Dişbudak, Çev.) İstanbul: Alfa Yayınları.
Kojonaliev, S. K. (2000). Obıchnoe Pravo Kırgızov. Bişkek: Fond Soros Kırgızstan.
Kottak, P. C. (2008). Antropoloji -İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış-. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Kozgambayeva, G., Yegızbayeva, M., & Urazbayeva, A. (2021). “Kazak Kültüründe “Yedi
Ata” Kavramı ve Yedi Kuşağa Kadar Evliliğin Yasaklanması Geleneği”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(129), 45-57.
Krishnamurti, J. (2000). Korku Üzerine. İstanbul: Ayna Yayınevi.
Kristeva, J. (2014). Korkunun Güçleri İğrençlik Üzerine Deneme. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Kulbarakova, Z. (2017). Manas Eposundagı Janıbarlardın Körköm Çagıldırılışı jana Totemdik
Belgileri. Bişkek: Basılmamış Doktora Tezi .
Kuper, A. (1995). İlkel Toplumun İcadı. İstanbul: İnsan Yayınları.
Kurt, H. (1998). Orta Asya'nın İslamlaşma Süreci (Buhara Örneği). Ankara: Fecr Yayınları.
Kushner, P. (1929). Gornaya Kirgiziya. Moskva: İzdaniye Komministicheskogo Universiteta
Trudyashihsiya Vostoka İmeni İ. V. Stalina.
Levi-Strauss, C. (1983). Din ve Büyü. İstanbul: Yol Yayınları.
Levi-Strauss, C. (1994). Yaban Düşünce. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
308
Levi-Strauss, C. (2012). Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji. İstanbul: Metis
Yayınları.
Levi-Strauss, C. (2012). Yapısal Antropoloji. Ankara: İmge Kitabevi.
Levi-Strauss, C. (2014). Hepimiz Yamyamız. İstanbul: Metis Yayınları.
Levi-Strauss, C. (2018). Günümüzde Totemizm. İstanbul: Nora Kitap.
Levy-Bruhl, L. (2006). İlkel İnsanda Ruh Anlayışı. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Levy-Bruhl, L. (2016). İlkel Toplumlarda Mistik Deneyim ve Simgeler. Ankara: Doğu Batı
Yayınları.
Lewinsohn, R. (1966). Cinsî Âdetler Tarihi. İstanbul: Varlık Yayınları.
Lvova, E., İ.V., O., A.M., S., & M.S., U. (2013a). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya
Görüşleri 1: Kainat ve Zaman. Konya: Kömen Yayınları.
Lvova, E., İ.V., O., A.M., S., & M.S., U. (2013b). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya
Görüşü 2: İnsan ve Toplum. Konya: Kömen Yayınları.
Lvova, E., İ.V., O., A.M., S., & M.S., U. (2013c). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya
Görüşleri 3: Simge ve Ritüel. Konya: Kömen Yayınları.
Malinowski, B. (1989). İlkel Toplumlarda Cinsellik ve Baskı İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
Malinowski, B. (1992). Bilimsel Bir Kültür Teorisi İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Malinowski, B. (2014). Büyü, Bilim ve Din. İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
Malinowski, B. (2016). Yabanıl Toplumda Suç ve Gelenek. İstanbul: İthaki Yayınları.
Mannonı, P. (1992). Korku. İstanbul: İletişim Yayınları.
Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Mauss, M. (2011). Sosyoloji ve Antropoloji. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Mclennan, J. F. (1865). Primitive Marriage. Edinburgh: Adam and Charles Black: Cambridge
University Library.
Mirzaoğlu, F. G. (2015). Halk Türküleri (Konu-İcra-Yapı-Anlam-İşlev). Ankara: Akçağ
Yayınları.
Morris, B. (2004). Din Üzerine Antropolojik İncelemeler Bir Giriş Metni. Ankara: İmge
Kitabevi.
Mömin, S. (2013). Şamanizm ve Günümüzdeki Kalıntıları: Uygur Toplumundaki Tabular
Üzerine. ULAKBİLGE, 1(1), 80-89.
Mukasov, M. (2013). Kırgız Destanları 12 (Seyitbek). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
309
Nahmedov, A. (2016). “Türklerde İsim Tabusu ve Bazı Yansımaları”. Yeni Fikir Dergisi(17),
137-143.
Nazarova, A., & Temenova, G. (2021). “Kazak Halk Kültüründe Bir Yaşa Kadarki Bebekle
İlgili Gerçekleştirilen Geleneklerin Anlamsal Boyutu”. Millî Folklor Uluslararası
Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(129), 176-191.
Ocak, A. Y. (1983). Bektaşi Menâkıbnâmelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri. İstanbul:
Enderun Kitabevi.
Ocak, A. Y. (2006). İslam-Türk İnançlarında Hızır yahut Hızır-İlyas Kültü. İstanbul: Kabalcı
Yayınevi.
Ocak, A. Y. (2012). Alevi ve Bektaşi İnançlarının İslam Öncesi Temelleri. İstanbul: İletişim
Yayınları.
Oğuz, Ö. (1998). “Destandan Hikâyeye, Bozkır Medeniyetinden Yerleşik Medeniyete Geçiş
Açısından Manas”. Dursun Yıldırım Armağanı (s. 133-137). Ankara: Hacettepe
Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Oğuz, Ö. (2009). “Somut Olmayan Kültürel Miras ve Kültürel İfade Çeşitliliği”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(82), 6-12.
Oğuz, Ö. (2012). “Yazılı Hukuk ve Sözlü Hukuk Açısından Evlenme Pratikleri ve “Töre
Cinayetleri”“. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(95), 103-113.
Orıng, E. (2014). “Folklorun Üç İşlevi Halk Bilimsel Olarak Geleneksel İşlevselcilik”. Halk
Biliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 4 (s. 117-128). Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Orozobaev, M. (2011). “Kırgızcadaki Pir İnancıyla İlgili Bazı Kelimeler Üzerine”. Bilig Türk
Dünyası Sosyal Bilgiler Dergisi(59), 191-202.
Ozankaya, Ö. (1984). Temel Toplumbilimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Ögel, B. (1984). İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi (Orta Asya Kaynak ve Buluntularına
Göre). Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Tarih Kurumu
Yayınları.
Ögel, B. (1993). Türk Mitolojisi 1. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Ögel, B. (1995). Türk Mitolojisi 2. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Ögel, B. (2001). Türk Kültürünün Gelişme Çağları. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Ölçekçi, T. (2013). “Manaplar ve Kırgız Tarihindeki Rolleri “. Bilig Türk Dünyası Sosyal
Bilimler Dergisi(67), 111-128.
Önal, M. N. (2009). “Kutsalın Türk Kültüründeki İzleri: Tanrısal Simgecilik”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(84), 57-72.
310
Örnek, S. V. (1962). İlkellerde Dinsel Temel Kavramlara Genel Bir Bakış. AÜ DTCF Dergisi,
20(3-4), 254-261.
Örnek, S. V. (1971). Etnoloji Sözlüğü. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya
Fakültesi Yayınları: 200.
Örnek, S. V. (1995). 100 Soruda İlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane. İstanbul: Gerçek
Yayınevi.
Örnek, S. V. (2000). Türk Halkbilimi. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Özdemir, N. (2005). Türk Eğlence Kültürü. Ankara: Akçağ Yayınları.
Özdemir, N. (2008). Medya, Kültür ve Edebiyat. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Özdemir, N. (2012a). “Kültür Ekonomisi ve Türk Dünyası”. Kültür Ekonomisi ve Yönetimi
(Seçki) (s. 341-350). Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
Özdemir, N. (2012b). “Türk Dünyası Kültür Turizmi”. Kültür Ekonomisi ve Yönetimi (s. 351-
370). Ankara: Hacettepe Yayıncılık.
Özdemir, N. (2012c). “Türk Dünyasının Kalkınması Açısından Kültür Ekonomisive Endüstrileri
ile Medyanın Önemi”. Kültür Ekonomisi ve Yönetimi (s. 371-387). Ankara: Hacettepe
Yayıncılık.
Özdemir, N. (2017). Kültür Bilimi ve Yönetimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
Özer, Y. (2022). “Folklor ve Folkloristik Kavramları Çerçevesinde Sovyet Folklorunun
Oluşumu”. Millî Folklor Ulsulararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(36), 37-47.
Öztürkmen, A. (2006). Türkiye'de Folklor ve Milliyetçilik. İstanbul: İletişim Yayınları.
Özünel, Ö. E. (2005). “Kan Olgusunun Soyun Devamlılığı Bağlamındaki Dönüştürücülüğü”.
Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, IX(65), 40-45.
Özünlü, E. E. (2014). “Osmanlı ve Kırgız Konargöçerlerinde Yurt”. Bilig Türk Dünyası Sosyal
Bilimler Dergisi(71), 169-178.
Pehlivan, G. (2010). “Anadolu'da Tabu ile İlgili Bir Tabir: Düşmez”. Türk Dünyası İncelemeleri
Dergisi, 10(1), 123-135.
Pembeci, B. İ. (2018). “Kırgızistan'da Büyü ve Şifacılığın Sosyal Antropoloji Bağlamında
Değerlendirilmesi”. Millî Folklor Ulusararası Kültür Araştırmaları Dergisi(120), 225-
236.
Polat, K. (2005). Beşikten Mezara Kırgız Türklerinde Gelenek ve İnanışlar. Ankara: Türkiye
Diyanet Vakfı Yayınları .
Potapov, L. P. (2012). Altay Şamanizmi. Konya: Kömen Yayınları.
Propp, Vladimir IAkovlevich. (2012). The Russian Folktale. Detroit: Wayne State
311
University Press.
Radcliffe-Brown, A. (1968). “Din ve Toplum”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi
Dergisi, 23(4), 301-329.
Radloff, W. (1995). Manas Destanı. Ankara: Türksoy Yayınları.
Rasonyı, L. (1993). Tarihte Türklük. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları.
Reed, E. (2003). Bilim ve Cinsiyet Ayrımı. İstanbul: Payel Yayınevi.
Reed, E. (2012). Kadının Evrimi -Anaerkil Klandan Ataerkil Aileye- 1. İstanbul: Payel
Yayınevi.
Reichl, K. (2011). Türk Boylarının Destanları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Ritzer, G. (2011). Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Roberts, S. (2010). Hukuk Antropolojisine Giriş (Düzen ve Kargaşa). Ankara: Birleşik
Yayınevi.
Roth, K. v. (2014). “Uygulamalı Etnoloji ve Halk Bilimi Bağlamında Kültürler Arası
İletişim”.Uygulamalı Halk Bilimi (s. 108-117). Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Roux, J.-P. (1999). Eskiçağ ve Ortaçağda Altay Türklerinde Ölüm. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Roux, J.-P. (2001). Orta Asya Tarih ve Uygarlık. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Roux, J.-P. (2005). Orta Asya'da Kutsal Bitkiler ve Hayvanlar. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Roux, J.-P. (2015). Türklerin Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Sagalayev, M. A. (2017). Ural-Altay Mitolojisinde Arketipler ve Semboller. İstanbul: Bilge
Kültür Sanat.
Sahlins, M. (2014). Tarihsel Metaforlar ve Mitsel Gerçeklikler. İstanbul: BGST Yayınları.
Saydam, M. B. (2011). Deli Dumrul'un Bilinci - Türk-İslam Ruhu Üzerine Bir Kültür Psikolojisi
Denemesi -. İstanbul: Metis Yayınları.
Schimmel, A. (1999). Dinler Tarihine Giriş. İstanbul: Kırkambar Yayınları.
Schimmel, A. (2004). Tanrı'nın Yeryüzündeki İşaretleri (İslam'a Görüngübilimsel Yaklaşım).
İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Sena, C. (1934). Allah Fikrinin Tekâmülü. İstanbul: Semih Lütfi Sühulet Kütüphanesi.
Shadkam, Z. (2021). “Sosyal Antropoloji Yaklaşımlarına Göre Kazaklarda Akrabalık
Yaklaşımları”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(31), 113-
122.
Smith, P. (2007). Kültürel Kuram. İstanbul: Babil Yayınları.
312
Smith, R. W. (1927). “Lectures on the Religion of the Semites”. Londra: A & C Black.
Sokolov, Y. M. (2009). Folklor: Tarih ve Kuram. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Spencer, B., & Gillen, J. F. (1899). The Native Tribes of Central Australia. London: Macmillan
and Co. Limited.
Steiner, F. (1967). Taboo. Middlesex: Penguin Books.
Şayhan, F. (2018). “Altay Türklerinin İnanmalarındaki Su Kültünün Mitsel Okuması”. Bilig
Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(87), 83-100.
Şimşek, E., & Özdemir, S. D. (2021). “Boston Destanının Arketipsel Tahlili”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(129), 58-71.
Şimşek, S. (2015). “Er Soltonoy Destanındaki Kadın Kahramanlar Üzerine Bir Değerlendirme”.
Turkish Studies, 12, 1051-1066
Tanyu, H. (1982). “Totem, Totemizm ve Tabu Üzerine Yeni Araştırmalar”. AÜ İlahiyat
Fakültesi Dergisi(26), 155-172.
Tanyu, H. (2005). Tarih Boyunca Yahudiler ve Türkler 1. Ankara: Elips Kitap.
Taşağıl, A. (2013). Çin Kaynaklarına Göre Eski Türk Boyları (M.Ö. III - M.S. X. Asır). Ankara:
Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Tatlıcan, N. (2020). Türk Halk Anlatılarında Tabu ve Kaçınmalar. Isparta: (Basılmamış
Doktora Tezi).
TDK Sözlük. (2022). https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
Temizkan, M. (2014). “Türk Kültüründe ve Alevî-Bektaşî İnancında Turna”. Millî Folklor
Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi(101), 162-170.
Tezcan, M. (2000). Türk Ailesi Antropolojisi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Temur, N. (2004). “Kırgız Kültüründe Sınçılık Geleneği ve Tolubay Sınçı”. Bilig Türk Dünyası
Sosyal Bilimler Dergisi(31), 179-193.
Temur, N. (2010). “Folklor-İdeoloji Bağlamında Sovyetler Birliği Dönemi Folklor Politikaları
ve Bu Politikaların Kırgız Folkloruna Etkileri “. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler
Dergisi(53), 219-232.
Togan, Z. V. (1942). Bugünkü Türkili (Türkistan) ve Yakın Tarihi (Cilt I). İstanbul: Arkadaş,
İbrahim Horoz ve Güven Basımevleri.
Tokarev, A. S. (2005). “Kültür Tarihinde Ateş Sembolü”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi,
VI, 257-262.
Tokarev, A. S. (2006). Dünya Halklarının Dinler Tarihi. İstanbul: Ozan Yayıncılık.
313
Toktarkyzy, S. Z., Önal, M. N., & Kesimuly, A. T. (2021). “Türk Halklarının Şecerecilik
Geleneği ya da Millî Bellek”. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi,
XVII(129), 21-30.
Tryjarski, E. (2012). Türkler ve Ölüm (Geçmişten Bugüne Türklerde Ölüm Kültürü). (H. Er,
Çev.) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Türkan, K. (2015). “Türk Dünyası Masallarından Yansıyan Şaman Olgusu”. Bilig Türk Dünyası
Sosyal Bilimler Dergisi(74), 219-238.
Türkdoğan, O. (2004a). Kültür, Değişme ve Toplumsal Çözülme. İstanbul: IQ Kültür Sanat
Yayıncılık.
Türkdoğan, O. (2004b). Türk Toplumunda Aydın Sınıfın Anatomisi. İstanbul: Timaş Yayınları.
Türkdoğan, O. (2012). Çağdaş Bilimsel Araştırma Metodolojisi ve Sorunları. İstanbul: IQ
Kültür Sanat Yayıncılık.
Uzun, G. (2020). Kırgız Türkçesinde Ölüm ile İlgili Örtmece ve Tabu Sözler. Söylem - Filoloji
Dergisi, 226-238.
Ülken, H. Z. (1969). Sosyoloji Sözlüğü. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Ünal, A. (2010). Günümüz Kırgız Toplumunda Doğum-Ölüm Geleneği ve Bunun Tarihi İzleri
(Narın Bölgesi Örneği). Bişkek: Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
Ünal, A. (2017). “Kırgız Türklerinde Ölüm ve Ölüm Öncesi İnanışlar”. Selçuk Üniversitesi
Türkiyat Araştırmaları Dergisi(42), 339-351.
Ünal, A. (2021). “Kırgız Toplumunda Geçmişten Günümüze Kalın (Başlık Parası) Geleneği”.
Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları Dergisi, XVII(31), 47-61.
Ünal, F. (2008). “Kazak Türklerinde Defin Merasimi ve Aş Verme Geleneği”. Bilig Türk
Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(45), 103-130.
Walle, A. H. (2014). “Kültürel Koruma, Kamu Sektörü Halk Bilimi ve Onunla Rekabet
Edenler”. Uygulamalı Halk Bilimi (s. 67-79). Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
Weber, M. (2006). Sosyoloji Yazıları. İstanbul: İletişim Yayınları.
Weber, M. (2012). Din Sosyolojisi. İstanbul: Yarın Yayınları.
Wulf, C. (2009). Tarihsel Kültürel Antropoloji. Ankara: Dipnot Yayınları.
Yıldırım, D. (1998). Türk Bitiği. Ankara: Akçağ Yayınları.
Yıldırım, D. (1999). Türk Edebiyatında Bektaşi Fıkraları. Ankara: Akçağ Yayınları.
Yıldız, A. N. (2015). Türk Dünyası Destancılık Geleneği ve Destanlar. Ankara: Akçağ
Yayınları.
314
Yıldız, N. (1995). Manas Destanı (W.Radloff) ve Kırgız Kültürü ile İlgili Tespit ve Tahliller.
Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları .
Yıldız, N. (1998). “Manas Destanında Yer Alan Erkek İsimleri Üzerinde Bir Değerlendirme”.
Dursun Yıldırım Armağanı (s. 307-312). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat
Fakültesi.
Yıldız, N. (2017). “Manas Destanı'nda Dinî Şahsiyetin Efsanevî Şahsiyete Dönüşmesi: Ebu
Nasır Sâmâni'den Aykoco'ya “. Millî Folklor Uluslararası Kültür Araştırmaları
Dergisi(115), 119-132.
Yolcu, M. A. (2014). Türk Kültüründe Evliliğe Bağlı Tabu ve Kaçınmalar. Konya: Kömen
Yayınları.
Yörükân, Z. Y. (2014). Şamanizm (Müslümanlıktan Evvel Türk Dinleri, Şamanizmin Diğer
Dinler ve Alevilik Üzerindeki Etkileri). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Yuguşeva, N. (2001). “Altaylarda Türkler ve İnançları”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi,
140-151.
Yusupov, K. (2009). Manas Destanı. (F. Türkmen, & A. İnayet, Çev.) Ankara: Atatürk Kültür
Merkezi Yayınları.
Zaripova, Ç. Ç. (2007). “Tatar Türklerinde Mitolojik Varlıklarla İlgili Mitler ve İnanışlar (İyeler
ve Yaratıklar)”. Bilig Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi(43), 1-32