Show simple item record

dc.contributor.advisorElçin, Melih
dc.contributor.advisorAydın, Mevlüt Okan
dc.contributor.authorAyas, Sevilay
dc.date.accessioned2023-06-06T12:12:19Z
dc.date.issued2023-05-31
dc.date.submitted2023-05-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33417
dc.description.abstractAyas, S., Evaluation of the Effect of Simulation-Based Interprofessional Education for Senior Medical and Nursing Students on Team Performance in Advanced Life Support Case Management. Hacettepe University Graduate School of Health Sciences, Simulation Program in Health Sciences, Master Thesis, Ankara, 2023. This study aims to enable senior medical and nursing students to experience emergency service management with a holistic approach at the end of simulation-based interprofessional education and to develop clinical decision-making skills and proficiency related to advanced life support and to evaluate their performance. 11 students from Uludag University 2021-2022 Academic Year Faculty of Medicine and 9 senior students from the Faculty of Health Sciences Nursing Department participated in the research. In the first stage of pre-training, the students took part in the advanced life support case management scenario by first forming a team within their own profession and forming interprofessional groups in the second stage. In the training phase, theoretical courses on the importance of interprofessional education, duties, authorities and responsibilities, emergency case management, management of arrest rhythms were conducted, and skill training practices such as basic life support, advanced airway opening and safe defibrillation were included. After the theoretical explanation and applications, advanced life support scenarios in which medical and nursing students work together were realized. Focus group interviews were held before the scenario practices (with 15 students) and after the training (with 11 students). As a result, it was observed that with the application of simulation-based interprofessional education before graduation, the importance of a holistic approach in patient management, team leadership and teamwork is comprehended, theoretical knowledge can be transfered into practice, and their selfconfidence, experience, competence and performance increase.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjecttıptr_TR
dc.subjecthemşireliktr_TR
dc.subjectmesleklerarası eğitimtr_TR
dc.subjectileri yaşam desteğitr_TR
dc.subjectsimülasyontr_TR
dc.titleTıp ve Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerine Yönelik Simülasyona Dayalı Mesleklerarası Eğitimin İleri Yaşam Desteği Olgu Yönetiminde Ekip Performansına Etkisinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAyas, S., Tıp ve Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerine Yönelik Simülasyona Dayalı Mesleklerarası Eğitimin İleri Yaşam Desteği Olgu Yönetiminde Ekip Performansına Etkisinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sağlık Bilimlerinde Simülasyon Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2023. Bu çalışma, tıp ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin simülasyon temelli mesleklerarası eğitim sonunda acil servis yönetimini bütüncül yaklaşım ile deneyimlemesi ve ileri yaşam desteği ile ilgili klinik karar verme beceri, yeterlik ve performanslarının değerlendirilmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırmaya Uludağ Üniversitesi 2021-2022 Akademik Yılı Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinden 11, Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü son sınıf öğrencilerinden 9 kişi katılmıştır. Eğitim öncesi ilk aşamada öğrenciler önce kendi meslekleri içinde ekip oluşturarak, ikinci aşamada mesleklerarası gruplar oluşturarak ileri yaşam desteği olgu yönetimi senaryosunda görev almışlardır. Eğitim aşamasında ise; mesleklerarası eğitimin önemi, görev yetki ve sorumluklar, acil olgu yönetimi, arrest ritimlerin yönetimi konularına ilişkin teorik dersler yürütülmüş, temel yaşam desteği, ileri hava yolu açılması ve güvenli defibrilasyon gibi beceri eğitim uygulamalarına yer verilmiştir. Teorik anlatım ve uygulamaların ardından tıp ve hemşirelik öğrencilerinin beraber görev aldığı ileri yaşam desteği senaryoları gerçekleştirilmiştir. Eğitim öncesi senaryo uygulamalarından (15 öğrenci ile) ve eğitimden sonra (11 öğrenci ile) odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Sonuç olarak, tıp ve hemşirelik son sınıf öğrencilerine mezuniyet öncesinde simülasyon temelli mesleklerarası eğitim uygulaması ile hasta yönetiminde bütüncül yaklaşabilmenin, ekip liderliği ve ekip çalışmasının öneminin kavrandığı ve teorik bilgilerin uygulamaya dönüştürülebildiği, özgüven, deneyim, yeterlik ve performanslarının arttığı gözlemlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentSağlık Bilimlerinde Simülasyontr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-06-06T12:12:19Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record