dc.contributor.advisor | KORKMAZ, Hünkar | |
dc.contributor.author | ZAMIR KHAN, İlknur | |
dc.date.accessioned | 2017-03-29T06:56:55Z | |
dc.date.available | 2017-03-29T06:56:55Z | |
dc.date.issued | 2017-02 | |
dc.date.submitted | 2017-01-19 | |
dc.identifier.other | 2017 YL 55873 | |
dc.identifier.other | 10140540 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3317 | |
dc.description.abstract | The aim of this investigation is to bring to light the similarities and the differences in the laboratory activities found in the teaching programs for the biology lessons of the Turkish Ministry of Education (MEB) and the Cambridge International Examinations for grade 11, and to provide contribution to program development specialists in the preparation of laboratory activities sections of the biology course teaching programs.
This is a qualitative research, which was made using the analysis of written documents through comparison method. The resources used for this research are the MEB Biology Teaching Plan for grade 11, being implemented since 2011, taken from the Head Council of Education and Discipline (TTKB) website, and the CIE Biology Teaching Plan for grade 11, being implemented since 2016, taken from the CIE’s official website.
The two teaching plans have been compared using their respective laboratory activity learning outcomes, science process skills, contents, suggested teaching materials and evaluation methods as a basis. The conclusion reached at the end of this research was that although there are similarities in the suggested teaching materials and science process skills between the teaching programs, there are significant differences in the content, approach towards evaluation and the learning outcomes of the laboratory activities of the both programs. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY ii
ETİK BEYANNAMESİ iv
TEŞEKKÜR v
ÖZ vi
ABSTRACT vii
İÇİNDEKİLER viii
TABLOLAR DİZİNİ xi
ŞEKİLLER DİZİNİ xiii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xiv
1. GİRİŞ 1
1.1. Problem Durumu 1
1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi 15
1.3. Problem Cümlesi: 15
1.3.1. Alt Problemler: 16
1.4. Sayıltılar: 16
1.5. Sınırlılıklar: 16
1.6. Tanımlar: 17
1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 18
1.7.1. Eğitim Programı ve Boyutları 18
1.7.2. Fen Eğitiminin Önemi 31
1.7.3. Fen Eğitiminde Laboratuvar Uygulamalarının Önemi 31
1.7.4. İngiliz Milli Fen Programı 37
1.7.5. İleri Seviye (A Level) Programı 41
1.7.6. MEB Ortaöğretim 11. Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programı 43
2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 47
2.1. Türkiye’de Okullarda Yapılan Laboratuvar Uygulamaları ile İlgili Çalışmalar 47
2.2. Türkiye ve Diğer Ülkelerin Fen (Biyoloji, Fizik, Kimya) Öğretim Programlarında Yer Alan Laboratuvar Uygulamaları Bakımından Karşılaştırılması ile İlgili Çalışmalar 49
2.3. Diğer Ülkelerde Okullarda Yapılan Laboratuvar Uygulamaları ile İlgili Çalışmalar 50
2.4. İlgili Araştırmalar Özet 52
3. YÖNTEM 53
3.1. Araştırmanın Yöntemi 53
3.2. Örnekleme 53
3.3. Araştırma Deseni 53
3.3.1. Dokümanlara Ulaşma 54
3.3.2. Orijinalliğin Kontrol Edilmesi 54
3.3.3. Dokümanların Anlaşılması 55
3.3.4. Verilerin Analizi Edilmesi 55
3.3.5. Verinin Kullanılması 56
3.4. Araştırmanın İç Geçerliği 56
3.5. Araştırmanın Dış Geçerliği 56
4. BULGULAR VE TARTIŞMA 58
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 58
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 68
4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 75
4.3.1. Laboratuvar Etkinlikleri İçin Belirtilen Güvenlik Önlemleri 76
4.3.2. Programlarda Yer Alan Etkinliklerin Tasarım Özellik ve Detayları 79
4.3.2.1. Mikroskopla İlgili Etkinlik Örnekleri 80
4.3.2.1.1. MEB Biyoloji Dersi 11. Sınıf Öğretim Programından Seçilen Mikroskopla İlgili Etkinlik Örneği: 80
4.3.2.1.2. Cambridge Uluslararası Sınavları Biyoloji Dersi 11. Sınıf Öğretim Programından Seçilen Mikroskopla İlgili Etkinlik Örneği: 81
4.3.2.2. Bitkilerde Su Hareketi İle İlgili Etkinlik Örnekleri 89
4.3.2.2.1. MEB Biyoloji Dersi 11. Sınıf Öğretim Programından Seçilen Etkinlik Örneği 2 89
4.3.2.2.2. Cambridge Uluslararası Sınavları Biyoloji Dersi 11. Sınıf Öğretim Programından Seçilen Etkinlik Örneği 2: 90
4.3.3. Laboratuvarda kullanılan kimyasallar ve atık maddelerle ilgili düzenlemeler 96
4.3.3.1. MEB Biyoloji Dersi 11. Sınıf Öğretim Programında Yer Alan Düzenlemeler: 96
4.3.3.2. Cambridge Uluslararası Sınavları Bioloji Dersi 11. Sınıf Öğretim Programında Yer Alan Düzenlemeler: 96
4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 101
4.5. Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 107
4.5.1. Laboratuvar Etkinlikleri Değerlendirme Örnekleri 108
5. SONUÇ ve ÖNERİLER 127
5.1. Sonuçlar 127
5.2. Öneriler 129
5.2.1. Araştırmaya Dönük Öneriler 129
5.2.2. Uygulamaya Dönük Öneriler 130
KAYNAKÇA 131
EK 1. ETİK KOMİSİYONU İZİN MUAFİYET FORMU 145
EK 2. ORJİNALLİK RAPORU 146
ÖZGEÇMİŞ 147 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Ortaöğretim | tr_TR |
dc.subject | Biyoloji | tr_TR |
dc.subject | Laboratuvar | tr_TR |
dc.subject | Deney | tr_TR |
dc.subject | Öğretim programı | tr_TR |
dc.subject | Türkiye | tr_TR |
dc.subject | İngiltere | tr_TR |
dc.subject | Karşılaştırmalı eğitim | tr_TR |
dc.subject | Cambridge İleri Seviye | tr_TR |
dc.title | Cambridge Uluslararası Sınavları ve Milli Eğitim Bakanlığı 11.sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programlarının Laboratuvar Uygulamaları Bakımından Karşılaştırılması | tr_TR |
dc.title.alternative | The Comparison of The Biology Lesson Teaching Programs of Turkish Ministry of Education and Cambridge International Examinations at 11th Grade With Respect to Their Laboratory Activities | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ve Cambridge Uluslararası Sınavları (CIE) 11. Sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programlarında yer alan laboratuvar uygulamaları arasındaki benzerlik ve farklılıkları ortaya koyarak, biyoloji dersi öğretim programlarının deney-etkinlik bölümlerinin hazırlanmasında program geliştirme uzmanlarına katkı sağlamak amacıyla yapılmıştır.
Bu çalışma nitel bir araştırma olup, veri toplama yöntemi olarak yazılı belgeleri analiz ederek karşılaştırma olanağı sağlayan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın veri kaynakları, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın resmi internet sitesinden elde edilen 2011 yılında güncellenerek uygulamaya konulan MEB 11. sınıf biyoloji dersi öğretim programı ile CIE resmi internet sitesinden elde edilen 2016 yılında güncellenerek uygulamaya konulan İleri Seviye (A Level) 11. sınıf biyoloji dersi öğretim programıdır.
Her iki öğretim programında yer alan laboratuvar uygulamaları kazanımları, içerdikleri bilimsel süreç becerileri, içerikleri, kullanılması önerilen öğretim materyalleri ve değerlendirme yaklaşımları yönünden karşılaştırılmıştır. Çalışma sonunda, programlarda yer alan laboratuvar etkinlikleri ile ilgili öğrencilere kazandırılmak istenen bilimsel süreç becerileri ve kullanılması önerilen öğretim materyalleri arasında benzerlikler olduğu görülürken, özellikle laboratuvar uygulamalarının içerik, değerlendirme yaklaşımları ve kazanımları bakımından iki öğretim programı arasında önemli farklılıklar olduğu sonucuna varılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |