Abstract
This research comparatively examines how individuals living in rural and urban areas define the phenomenon of normal-abnormal, insanity and mental illness, and how they relate and interact with individuals who are characterized as such.Within the scope of the research, it is aimed to understand how the stigma, exclusion and social acceptance processes of individuals who are described as insane or mentally ill in relation to the relationship dynamics and culture of the place they live.The research was carried out in Ankara and Samsun's Elmaçukuru Village.These places were chosen because they are places where urban and rural features are seen intensely.Since Ankara is both a metropolitan and capital city, urban relations are visible, and Elmaçukuru Village is a place where rural relations are more intense because it is an isolated mountain village far from the city center.In-depth interviews were conducted with 16 people in total, with 8 participants from the city and the village.In addition, participatory observation was made in Elmaçukuru Village, which constitutes the rural area of the research.As a result of the research, depending on the village and city relationship dynamics, the definitions of mental illness and insanity of individuals, the nature of the relationships they have established, and the conditions of exclusion and social acceptance of individuals have been reached.
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
Adhanom GT. (2020). “Addressing Mental Health Needs: An Integral Part of COVID-19 Response”. World Psychiatry.19(2):129‐30.
Akbulut, M. Kaya, A. (2021). “Küresel İklimDeğişikliğinin Psikolojik Boyutu”. Gümüşhane ÜniversitesiSağlık Bilimleri Dergisi. 10(3): 581-587
Akın, Haydar. (2014). Antikçağdan Yeniçağa Delilik, Melankoli ve Cinlenme Avrupa’da Aykırı Olma Halleri Üzerine Tarihsel Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi: Basılmamış Doktora Tezi
Alataş, G. Karaoğlan, A. Arslan, M. Yanık, M. (2009). Hacettepe Üniversitesi Nöropsikiyatri Arşivi. s.25-29
Altınbaş K. Tunç, S. Yazar, M.N. Özçetinkaya, S. Gülöksüz S. Oral, E.T. (2011). “Kraepelin Bugün Yaşasaydı Dikotomi Varlığını Sürdürüyor Olur muydu?” Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi Sayı.24:321-330
Angermeyer MC, Dietrich S. (2005). Public Beliefs About and Attitudes Towards People WithMmental Illness: A Review of Population Studies. Acta Psychiatr Scand 2006: 113:163–179..
Aron, R. (2010). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri. Korkmaz Alemdar (Çev.). İstanbul:Kırmızı
Artvinli, E. Etker, Ş. (2013). “Bimarhaneler ve Mecanin Yönetimi: İki Taslak ve Süregelen Tartışma”. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, XIV/2:1-40.
Aslan, S. Yılmaz, A. (2021). “Modernizme Bir Başkaldırı Projesi Olarak Postmodernizm.” C.Ü İktisadive İdari Bilimler Dergisi, Sayı:2, Cilt:2, s. 93-108
Aşkın,R. Bozkurt,Y. Zeybek,Z. (2020). Covid-19 Pandemisi: Psikolojik Etkileri ve Terapötik Müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı Yıl:19 Sayı:37 Bahar (Özel Ek) s.304-318
Baltacı NN, Coşar B. (2020) COVID-19 Pandemisi ve Ruh Beden İlişkisi. Behçet Coşar (Ed.) içinde Psikiyatri ve COVID-19. s.1-6. Ankara: Türkiye Klinikleri
Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. (Çev.) Mehmet Rifat- Sema Rifat. İstanbul: Yapı Kredi
Becker, H.S. (2015). Hariciler. Leven Ünsaldı, Şerife Geniş (Çev.). Ankara:Heretik
Bekiroğlu, S. (2021). “Ruhsal Hastalığa Sahip Bireylere Yönelik Damgalama: Etkileyen Faktörlere ve Bireyler Üzerindeki Etkilerine Dair Kavramsal Bir Çalışma”. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, Cilt:17, 33:597-618
Bilton, T. (2009). Sosyoloji. Kemal İnal (Çev.). Ankara:Siyasal
Binbay, Tolga, et al. Türkiye’de Psikoz Epidemiyolojisi: Yaygınlık Tahminleri ve Başvuru Oranları Üzerine Sistematik Bir Gözden Geçirme. Turk Psikiyatri Dergisi, 2011, 22.1: 40-52.
Bott, E. (1971), Family and Social Network, New York: Free Press.
Boz C., Özdemir M. & Çalgı B. (2020). “Mental Hastalıkların Prevalansına Göre OECD Ülkelerinin Çok Boyutlu Analizi ve Moora yYöntemi ile Sıralanması.” Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 11(Ek), 245-256.
Burik, S. (2009). Opening Philosophy to the World: Derrida and Education in Philosophy. Educational Theory, 59(3), 297-312.
Burger, J.M. (2006). Kişilik. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu (Çev.) İstanbul:Kaknüs
Butcher, James N. Mineka, S. Hooley, Jill M. (2013). Anormal Psikoloji Temel Kavramlar. Orhan Gündüz (Çev.). İstanbul:Kaknüs
Candansayar,S. (2020). Salgınlar ve Ruh Sağlığı. O. Şadi Yenen, Selim Badur (Ed), Pandemi ve Covid-19 içinde (s.347-371). İstanbul:Ayrıntı.
Canguilhem G. (2018). Normal ve Patolojik. P. Akgün (Çev.). İstanbul:MonoKL. (Orijinal ilk baskı. 1966).
Chodorow, N.J. (2007). Duyguların Gücü. Jale Özata Dirlikyapan (Çev.). Ankara: Metis
Cirhinlioğlu, F., Aktaş, V., Özkan, B.Ö. (2006). “Sosyal Temsil Kuramına Genel Bir Bakış”. C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi Cilt :30 2:163-174.
Comte, A. (1964). Pozitif Felsefe Dersleri. Ümid Meriç. (Çev.). Comte, A. (1964). İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 2(19-20), 213-258.
Coward, R., Ellis, J., & Tarım, E. (1985). Dil ve Maddecilik: Semiyolojideki Gelişmeler ve Özne Teorisi. Ankara: İletişim
Creswell, J. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştıırma ve Araştırma Deseni. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir. (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal
Çiçekoğlu, P. Duran, S. (2018). Dünya’da ve Türkiye’de Toplum Temelli Koruyucu Ruh Sağlığı Hizmetleri. Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği. Ünsal Barlas G. (Ed.). Ankara: Türkiye Klinikleri. s.8-14
Derrida J. (1999). Differance. Toplumbilim, (Çev.) Önay Sözer, s.49-61. İstanbul: Bağlam
Doğan, M.M, Düzel, B. (2020). “Covid-19 Özelinde Korku-Kaygı Düzeyleri.”Turkish Studies, 15(4), 739-752. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44678
Duan L, Zhu G. (2020). Psychological İnterventions for people Affected by the COVID-19 Epidemic. The Lancet Psychiatry. Volume:7 Issue:4 p.300-302.
Durkheim, E. (1982), The Division of Labour in Society, London: Routledge
Durkheim, E. (1994). Sosyolojik Metodun Kuralları. Enver Aytekin (Çev.). İstanbul:Sosyal.
Eagleton, T. (2011) Potmodernizmin Yanılsamaları (Çev.) M. Küçük. İstanbul: Ayrıntı Erdoğdu Y, Koçoğlu F, Sevim C. (2020). “Covid-19 Pandemisi Sürecinde Anksiyete ile Umutsuzluk Düzeylerinin
Erkoç S, Kardeş F, Artvinli F. (2020). Bakırköy Prof. Dr. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin Kısa Tarihi. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, 25. Yıl Özel Sayı
Psikososyal ve Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi.”Klinik Psikiyatri Dergisi 23 journalagent.com
Fielding, N. Thomas, H. (2008). Qualitative Interviewing. (içinde) Nigel Gilbert (2008) (Ed.). Researchin Social Life. California: SAGE
Foucault, M. (Ed.) (2021). Bir Aile Cinayeti. Erdoğan Yıldırım, Alev Özgüner (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
Foucault, M. (2017). Deliliğin Tarihi. Mehmet Ali Kılıçbay (Çev.). Ankara:İmge.
Foucault, M. (2014). Kliniğin Doğuşu. S.Ünsaldı(Çev.). Ankara:Epos.
Foucault, M. (2000). Psikoloji ve Ruhsal Hastalık, İstanbul: Birey Yayıncılık.
Foucault, M. (2003). İktidarın Gözü Seçme Yazılar 4. İstanbul: Ayrıntı.
Foucault, M. (2011). Büyük Kapatılma Seçme Yazılar 3. İstanbul: Ayrıntı.
Funaki, T. (2009). “Nash: Genius With Schizophrenia or Vice Versa?”, Journal of Community Health and Clinical Medicine for the Pacific. Vol:15, 2:129-139.
Gane, M. (2017). August Comte. Peter Hamilton(Ed.).Key Sociologist. içinde London:Routledge.
Gerlinger, G., Hauser, M., Hert, M., Lacluyse, K., Wampers, M., Correl, C.U., (2013). “Personal Stigma In Schizophrenia Spectrum Disorders: A Systematic Review of Prevalence Rates, Correlates, Impact and Interventions”. World Psychiatry 12:155–164.
Giddens, A. (2019). Modernite ve Bireysel Kimlik. Ümit Tatlıcan (Çev.). İstanbul:Say
Giddens, A., Sutton, P.W. (2020). Sosyolojide Temel Kavramlar. Ali Esgin(Çev.). Ankara:Phoenix.
Goffman, E. (2018). Damga. Leven Ünsaldı (Çev.). Ankara: Heretik.
Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviours, Instutions, and Organizations Across Nations. California: SAGE.
Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1014
Hoy, D. C. (1997). Post-Cartesian Interpretation: Hans-Georg Gadamer and Donald Davidson. na.
İçli, T.G. (2013). Kriminoloji. Ankara: Seçkin.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. İstanbul:Evrim.
Kargı, A. Özer, E.(2007). Patolojiye Giriş ve Tarihçe. Gamze Mocan Kuzey (Ed.). Temel Patoloji içinde (s.9). Ankara: Güneş Tıp.
Kayabaşı, E. (2020). “Covid-19’un Piyasalara ve Tüketici Davranışlarına Etkisi”. ASEAD Cilt:7 Sayı:5 s.15-25 ISSN:2148-9963
Kazancıgil, A. (2004). “Türkiye’de Tıp Tarihi” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 2, 4: 213-232.
Kılıç, A,K. Yılmaz, S. (2018). “Türkiye’de Ruhsal Hastalığı Olan Bireylere Yönelik Kurum Bakım Hizmetleri ve Bu Hizmetlerde Sosyal Hizmet Uygulamaları”. Pamukkale Journal of Eurasian Socioeconomic Studies. Cilt:5, Sayı:1, s.1-14
Kılıç, C. (2020). “Türkiyw’de Ruhsal Hastalıkların Yaygınlığı ve Ruhsal Tedavi Konusunda Neredeyiz?Toplum ve Hekim, 35(3), 179-187.
Kılıç, R. (2013). “Osmanlı Devletinde Deliliğin Tarihi: Toptaşı Örneği”. Bilig 62:91-110.
Kivisto, P. (2021). Sosyal Teori Kökler ve Dallar. (Türkçe Ed. Aylin Görgün Baran, Aydın Gelmez, Selda Taşdemir Afşar.) İzmir: Islık
Kring, A.M. Johnson, S.L. Davison G.C. Neale J.M. (2019). Anormal Psikolojisi. Muzaffer Şahin (Çev. Ed.). İstanbul: Nobel.
Kurtuluş M. (2016). “Osmanlı’nın Meczubları ve Mecnunları: Erken Modern Dönemde Hastaneler ve Deliliğe Bakış”. Milli Folklor, 110;100-113.
Küçükalp, K. (2008). Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonuna Yönelik İki Yaklaşım: Heidegger ve Derrida (Basılmamış Doktora Tezi)
Küey L, Üstün TB, Güleç C (1987) Türkiye’de Ruhsal Bozukluklar Epidemiyolojisi Araştırmaları Üzerine Bir Gözden Geçirme Çalışması. Toplum ve Hekim, 44: 16-30.
Levin, W.C. (2005). “Cultural Commentary: Ted, Terrel and Angie and Limits of Sociopathy”. Bridgewater Review, Vol:24, 2:25-27.
Livingston, J.D., Boyd, J.E., (2010). “Correlates and Consequences of Internalized Stigma for People Living With Mental Illness: A Systematic Review and Meta-Analysis”. Social Science&Medicine 71:2150-2161 doi:10.1016/j.socscimed.2010.09.030
Lucy, N. (2003). Postmodern Edebiyat Kuramı: Giriş. (Çev.) Aslıhan Aksoy. İstanbul: Metis
May, Rollo. (2019). Yaratma Cesareti. Alper Oysal(Çev.). Ankara: Metis.
Mcinlay, A., Potter, J., (1987). Social Representations: A Conceptual Critique”. Journal for the Theory of Social Behaviour 17:471-487.
Memiş Doğan M, Düzel B. (2020). Covid-19 Özelinde Korku-Kaygı Düzeyleri. Turkish Studies, 15(4), 739-752. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44678
Millon, T. Grossman, S. Millon,C. Meagher,S. Ramnath,R. (2019). Modern Yaşamda Kişilik Bozuklukları. Elif Okan Gezmiş (Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
Mills, J. Birks, M. (2014). Qualitative Methodology: A Practical Guide. London: SAGE
Misztal, B.A. (2001). “Normality and Trust in Goffman’s Theory of Interaction Order”. Sociological Theory. 19(3):312-324. doi:10.1111/0735-2751.00143
Narter, M. (2003). “Deliliğin Sosyal Temsilleri”. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, Cilt:3 7:23-70
Nassar, S. (2002). Akıl Oyunları. Petek Demir (Çev.). İstanbul: Altınkitaplar.
Nerse, S. (2014). Türkiye Kır Çalışmalarında Paradigma Değişimi, Sosyoloji Dergisi, 3. Dizi, 29. Sayı, 2014/2, s.165-179
Nerse, S. Türk, E. (2017). Kırsal ve Knetsel İlişkilerde Değişim: Yeni Tanımlamalar ve Kavram Okumaya Yönelik Bir Analiz. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 63, s. 504-525
Netflix (2019). Conversations With A Killer: Ted Bundy Tapes.
Neuman, W.L. (2006). Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Sedef Özge. (Çev.). Cilt 1. Cilt 2Ankara: Yayın Odası.
Nowak, M.A. (2015). “John Forbes Nash Master of Games and Equations.” Nature, vol:522, June, s.420
Ozankaya, Ö. (1999). Toplumbilim, İstanbul: Cem
Öztürk, A. (2010). Postyapısalcılık. Ankara: Phoenix
Öztürk İ., Akalın S., Özgüner İ., Şakiroğlu M. (2020). Covid-19 Salgınının ve Karantinanın Psikolojik Etkileri. Turkish Studies, 15(4), 885-903. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44885
Perri 6, Bellamy, C. (2012). Principles of Methodology Research Design in Social Science. California: SAGE
Poloma, M.M. (2012). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. Hayriye Erbaş (Çev.). Ankara: Palme.
Porta, D. Keating, M. (2008). Approaches And Methodologies in Social Sciences A Pluralistic Perspective. New York: Cambridge University Press
Ritzer,G. (2008). Modern Sosyoloji Kuramları. Himmet Hülür (Çev.). Ankara: De Ki.
Rateu, P., Moliner, P., Guimelli, C., Abric, J.C. (2012). “Social Representation Theory”. https://www.researchgate.net/publication/292251059
Ritzer, G. Stepnisky, J. (2013). Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri. Irmak Ertuna Howison (Çev.). Ankara: De Ki
Robinson, W. D., Springer, P. R., Bischoff, R., Geske, J., Backer, E., Olson, M., … Swinton, J. (2012). Rural experiences with mental illness: Through the eyes of patients and their families. Families, Systems, & Health, 30(4), 308–321.
Sağır, A. (2017). Ölüm Sosyolojisi. Ankara: Siyasal
Sarup, M. (1993). An Introductory Guide to Post-Structuralism and Postmodernism. UK: Harvester Whatsheaf
Saussure, F. D., & Dersleri, G. D. (1998). (Çev.) Berke Vardar. Istanbul: Multilingual
Sass, Louis A. (2011). Delilik ve Modernizm. Ender Gürol (Çev.). İstanbul: AlfaSayar, K. (1998). “Kültür ve Psikopatoloji”. Klinik Psikofarmokoloji Bülteni Cilt:8, Sayı:3, s.176-179.
Sayer, A. (2002). Realism and Social Science. London: SAGE
Sayer, A. (2016). Sosyal Bilimde Yöntem. Sabri Gürses (Çev.). İstanbul: Küre
Selden, R. (2004). From Formalism to Poststructuralism. Semantic Scholar. Corpus ID:170579824
Shcreber, D.P. (2005). Akıl Hastalığımın Hatıratı. Aylin Kayapalı (Çev.). İstanbul: Pinhan
Simmel, G. (1903). Metropol ve Zihinsel Yaşam. (İçinde). Modern Kültürde Çatışma (2003). Tanıl Bora (Çev.). İstanbul: İletişim
Songur, C. Kıran, Ş. (2017). Avrupa’da ve Türkiye’de Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Social Sciences Studies Journal. Cilt:3, Sayı:4, s. 276-289
Strong, P. (1990). Epidemic psychology: a model. Sociology of Health & Illness, 12(3), 249-259. (251)
Swingewood, A. (2004). Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. Osman Akınhay (Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat
Taub A. (2020) A New Covid-19 Crisis: Domestic Abuse Rises Worldwide 2020;6. https://chescocf.org/wpcontent/uploads/2020/04/Domestic-Abuse-Rises-WorldwideNew-York-Times.pdf
Tezcan, M. (1970). Sosyolojik Yönden Köy. Amme İdaresi Dergisi, 3(3), 151-182.
Tunaboylu İkiz, T. (1999). “Türk Psikiyatri Tarihi be Psikanalizin Yeri”. Teorübî Psikoloji Çalışmaları F. 11 s.160-165
Tomasello, M. (2019). İnsan İletişiminin Kökenlleri. Gürol Koca. (Çev.). İstanbul: Metis.
Turner, B.S. (2020). Sosyoloji Sözlüğü. Kasım Akbaş, Adem Beyaz(Çev.). İstanbul:Pinhan
Turner, B.S. Elliot, A. (2017). Çağdaş Toplum Kuramından Portreler. Barış Özkul (Çev.). İstanbul: İletişim
Turner, J.H. Beeghley, L. Powers, C.H. (2012). Sosyolojik Teorinin Oluşumu. Ümit Tatlıcan (Çev.) İstanbul: Sentez
Tükel, R. (2020).Covid-19 Pandemi Sürecinde Ruh Sağlığı. Türk Tabipleri Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu
Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Ruh Sağlığı Politikası (2006).
https://yunus.hacettepe.edu.tr/~ihsandag/index_dosyalar/tcruhsagligipolitikasi.pdf
Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Ulusal Ruh Sağlığı Eylem Planı (2011).
https://docplayer.biz.tr/2527563-T-c-saglik-bakanligi-ulusal-ruh-sagligi-eylem-plani-2011-2023.html
Türkiye Kronik Hastalıklar ve Risk Faktörleri Sıklığı Çalışması (2013) içinde Ruh Sağlığı Sorunları. s.235-248
https://docplayer.biz.tr/2527563-T-c-saglik-bakanligi-ulusal-ruh-sagligi-eylem-plani-2011-2023.html
Türkiye Psikiyatri Derneği Yoksullukla Mücade Günü Basın Açıklaması (2014)- (https://psikiyatri.org.tr/basin/394/dunya-yoksullukla-mucadele-g)
Türkiye Ruh Sağlığı Profili Raporu (1998). https://doczz.biz.tr/doc/51570/türkiye-ruh-sagligi--profili-raporu
Tyler, A., Slater T. (2018). “Rethinking the Sociology of Stigma”. The Sociological Review Monographs.66(4) 721–743
Usubütün, A. Gediklioğlu G. (2007). Türkiye’de Patolojinin Gelişimi. Türk Patoloji Dergisi 23(2):68-73
Uz, K. Kaya, K. (2018). “Otizmli Çocuklara ve Ailelerine Yönelik Damgalama”.Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 663-683. doi:http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v7i1.1411
Üzelgün, M. (2015). “Sosyal Temsil Çalışmaları İçin Sistematik Bir Yöntem Olarak Argüman Analizi”. Psikoloji Çalışmaları 35-2:71-90
Wagner, W., Duveen, G., Farr, R., Jovchelovitch, S., Cioldi, F., Markova, I., Rpse, D. (1999). “Theory and Method of Social Representations”. Asian Journal of Social Psychology 2: 95–125.
Weber, M. (2003), Şehir/Modern Kentin Oluşumu, Çev. Musa Ceylan, İstanbul: Bakış Yayınları
WH0 2020(a) Novel Coronavirus (2019-nCoV) SITUATION REPORT - 1
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200121-sitrep-1-2019-ncov.pdf?sfvrsn=20a99c10_4
WHO 2020(b) Coronavirus disease 2019 (COVID-19) Situation Report – 51
https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19.pdf?sfvrsn=1ba62e57_10
WHO 2020(c) Q&A: Violence against women during COVID-19
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-adetail/violence-against-women-during-covid-19.
Wirth, Louise. (2002) “Bir Yaşam Biçimi Olarak Kentlileşme”. Ayten Alkan, Bülent Duru (Der. ve Çev.), 20. Yüzyıl Kenti. İmge Yayınevi, Ankara, 2002, s.77-106
Wissler, Robert W. (1978) “The Pathos of Pathology and a Possible Cure: H. P. Smith Memorial Lecture”.American Journal of Clinical Pathology, Volume 69, Issue 3, pg. 267–275
https://doi.org/10.1093/ajcp/69.1.267
Ritzer,G. (2011) Küresel Dünya. Melih Pekdemir (Çev.). İstanbul: Ayrıntı
Rorty, R. (2006). Felsefe ve Doğanın Aynası, (Çev. Funda Günsoy Kaya), İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
Zümrüt, N., Şen, S., Rodop, A.B. (2020). “Psikopat Kavramının Türkiye’deki Temsilleri”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 45:492-509
http://www.turkpath.org.tr/content.php?id=5580&type=category
https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf
https://www.who.int/about/accountability/results/who-results-report-2020-mtr/country-story/2020/supporting-turkish-mental-health-policy-and-service-delivery)