Hacettepe Dahiliye Ders Kitabı 2
Date
2020Author
Er, Berrin
Çöplü, Lütfi
Kalyoncu, Fuat
Karakaya, Gül
Sarınç Ulaşlı, Sevinç
Köksal, Deniz
Çelebioğlu, Ebru
Demir, Ahmet Uğur
Çiftçiler, Rafiye
Büyükaşık, Yahya
Göker, Hakan
Okay, Müfide
Haznedaroğlu, İbrahim C.
Özcebe, İ. Osman
Demiroğlu, Haluk
Aksu, Salih
Kelkitli, Engin
Çalık Başaran, Nursel
Öz, Şerife Gül
Demir, Ahmet Uğur
Tokgözoğlu, Lale
Karakulak, Uğur Nadir
Özer, Necla
Şahiner, Levent
Övünç, Kenan
Canpolat, Uğur
Yıldırım, Tolga
Arıcı, Musrafa
Erdem, Yunus
Yılmaz, Rahmi
Altun, Bülent
Kılıçkap, Saadettin
Güllü, İbrahim H.
Barışta, İbrahim
Kars, Ayşe
Özışık, Yavuz
Yalçın, Şuayib
Erman, Mustafa
Dizdar, Ömer
Kalyoncu, Umut
Kiraz, Sedat
Kılıç, Sedat
Kılıç, Levent
Ertenli, A. İhsan
Akdoğan, Ali
Karadağ, Ömer
Apraş Bilgen, Şule
İnkaya, Ahmet Çağkan
Topeli İskit, Arzu
Sönmezer, Meliha Çağla
Tanrıöver, Mine Durusu
Keskin, Onur
Erbaş, Tomris
Selçuk, Z. Toros
Gürlek, Alper
Kaya, Barış
Balam Doğu, Burcu
Altun, Bülent
Sivri, Bülent
Balcı, Cafer
Durhan, Gamze
Kabakçı, Giray
Metan, Gökhan
Sain Güven, Gülay
Telli Dizman, Gülçin
Şimşek, Halis
xmlui.mirage2.itemSummaryView.MetaData
Show full item recordAbstract
Ondokuzuncu yüzyılın tıp literatürü, korku filmi gibidir. Hekimlerin, ellerine geçirdikleri her şeyi,
akıllarına gelen her yöntemi tedavi için kullandıkları görülür. Bilgiye değil, kulaktan dolma duyumlara
dayanan, “içten doğma” uydurma fikirlerle hastaların yelken kürek tedavi edilmeye çalışıldığı bir
dönemdir. Litrelerce kan alınır, barsaklar yüksek basınçlı lavmanlarla delik deşik edilir, hastalar buzlu
sulara yatırılıp uzuvlar gangren olana dek dondurulur, dondurmak işe yaramazsa kaynar kazanlara
sokulur, deriyi kabartan bitkisel merhemlerle epidermis eritilir, terkibi ikinci kez asla tutturulamayan
envai çeşit bitkisel karışımlarla organlar iflas ettirilirdi. Yirminci yüzyılın başında, modern tıbbın
kurucusu sayılan Dr. William Osler öncelikle bu “palavra tıbba” rest çekmiş, yeni bir çağı aralamıştır.
Çağdaşı olan bazı hünerli hekimlerle birlikte, önümüze gelen her hastayı, elimize geçirdiğimiz her şeyle,
bu şekilde rastgele tedavi edemeyiz, öncelikle hastalıkları tanımamız gerekir diyerek, tıbbın önceliğini
tanıya yöneltmişler, kendilerine kadar olan eski devirlerden miras iki ilaç (digoksin ve morfin) dışındaki
tüm o ilkel tedavi yöntemlerini reddetmişlerdir. Akıldışı eski tedavileri reddederek, yerine henüz yeni
bir tedavi seçenekleri de olmadığından; yalnızca (doğru) tanı koymaya çalışan ve hastanın prognozunu
tayin etmeye odaklanmış, tepkisel ve aslında bir bakıma muhafazakar yeni bir tıbbı başlatmışlardır. Tıp
eğitimini de bu doğrultuda değiştirip, çalakalem ilaç ve tedavi veren hekimler yerine; hastanın hastalığını
kavramaya çalışan, doğru tanı koyan hekimler yetiştirmeye yönelmişlerdir. Tıp eğitimindeki “hasta
başı vizitler” bizzat Dr. William Osler tarafından başlatılmıştır. Bu ekol, 1900’ların başında cesur bir
kararla, neyi tedavi ettiğini bilmeyen eski hekimlik pratiğini kapatıp, öncelikle hastalıkları kavramaya,
hastalarına titizlikle isabetli bir tanı koymaya odaklanmıştır. Bu devir, tıbbın rönesansı sayılır.
Kuruluşundan itibaren çağdaşı modern tıp dünyasının bir takipçisi ve aktörü olan Hacettepe Tıp Fakültesi;
hünerli hekimler, iyi klinisyenler yetiştirmeyi amaçlamıştır. Prof. Dr. Şeref Zileli’nin kurucusu olduğu İç
Hastalıkları Anabilim Dalımız, mezuniyet öncesi tıp eğitiminde yatay ve dikey entegrasyon modeliyle
klinik eğitim aşamasında, öğrencilerimize “dahiliye nosyonu” kazandırmayı hedeflemiştir. Dahiliye
nosyonu, hastaya saçından tırnağına bir bütün olarak bakabilmeyi; hastanın sorunlarını rasyonel bir
klinik denklem haline getirebilmeyi; semptomlarından başlayıp, fizik muayene ve isabetli tetkik seçimiyle
en doğru tanıyı koyabilmeyi ve hastaya en az zarar verecek en uygun tedaviyi planlayabilmeyi gerektirir.
Mezuniyet öncesi İç Hastalıkları Klinik Eğitim programımızın öğrenim hedefleriyle, içeriği ve ulusal
çekirdek müfredatımız gözetilerek hazırlanan bu kitap; İç Hastalıkları, Kardiyoloji, Göğüs Hastalıkları,
İnfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji anabilim dallarımız öğretim üyelerinin ortaklaşa titiz bir
çalışmasıdır.
URI
http://hdl.handle.net/11655/25217https://library.hacettepe.edu.tr/hubooks/index.php?fn=read&key=415061
https://library.hacettepe.edu.tr/books/hdk.html