Üniversite Öğrencilerinin Güvengenlik Düzeylerinin Benlik Kurgusu ve Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre İncelenmesi
Özet
The aim of this research is to examine the assertiveness levels of undergraduate students with regard to gender, class level, self construal and five factor personality traits. The participants consisted of 507 (194 male, 313 female) undergraduate students who continue their education a state university in Ankara. In this research, Assertiveness Inventory, Adjectives Based Personality Test, Relational-Individual Collective Self Construal Scale and Personal Information Form were used in order to collect data. The multiple regression analysis to benefit from define five factor personality traits and self construals predictive power of the levels of assertiveness. Independent samples t test was used to determine whether significant difference university students level of assertiveness according to gender. One Way Anova was used in the analysis comparison of assertiveness level in undergraduate students accordance with class level. SPSS 21.0 package was used for statistical analysis. According to findings of research, the extraversion, neuroticism, agreeableness, openness to experience personality traits and individualist and collectivist self construal features significantly predicted the undergraduate students levels of assertiveness. Also, the levels of assertiveness undergraduate students was not significant difference accordance with their gender and class level. Related findings were discussed in the light of literature and were made suggestions.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11655/22239Koleksiyonlar
Künye
Abakay, U., Alıncak, F., ve Ay, S. (2017). Üniversite öğrencilerinin beden algısı ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 12-18. Adam-Karduz, F.F. (2019). Affetme eğilimi kazandırmaya yönelik psikoeğitim programının affetme eğilimi kazandırma ve beş faktör kişilik özellikleri üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya. Adıgüzel, O., Batur, H. Z., ve Ekşili, N. (2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı İle ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: Mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,1(19), 165-182. Akeren, İ. (2017). Üniversite öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve güvengenlik ile psikolojik yardım ihtiyacının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Akgün, Ü. (2018). Lise öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcıları olarak güvengenlik ve mizah tarzları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir. Akhun, M. (2012). Üniversite öğrencilerinde algılanan ebeveynlik biçimleri, erken dönem uyumsuz şemaları, benlik kurguları, ayrılma-bireyleşme ve duygu düzenleme güçlüğünün psikolojik belirtilerle ilişkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Aktaş, U. (2016). Üniversite öğrencilerinin benlik saygı düzeyleri ile atılganlık düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Karaman. Alagöz, G. (2019). Benlik kurgusunun sosyal onay ihtiyacı, kontrol odağı ve duygularını ifade edebilme ile ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul. Alberti, R. & Emmons, M. (1998). Atılganlık hakkınızı kullanın (Çev. S. Katlan). Ankara: HYB Yayıncılık. Alberti, R. & Emmons, M. (2017). Your perfect right: Assertiveness and equality in your life and relationships. Oakland: New Harbinger Publications. Alpay, Ü. (2015). Benlik kurgularının intihar ve sorun çözme becerileriyle ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın. Altıntaş, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin benlik kurguları ile travmatik stres belirti düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van. Amanvermez, Y. (2015). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversite yaşamına uyumlarının güvengenlik ve öğrenilmiş güçlülük düzeylerine göre yordanması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir. Arı, R. (1989). Üniversite öğrencilerinin baskın ben durumları ile bazı özlük niteliklerinin ben durumlarına, atılganlık ve uyum düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Arrindell, W. A., Vergara, A. I., Torres, B., Caballo, V. E., Sanderman, R., Calvo, M. G., Vanderende, J., Oosterhof, L., Castro, J., Palenzuela, D. L., Zaldívar, F. & Simon, M. A. (1997). Gender roles in relation to assertiveness and Eysenckian personality dimensions: Replication with a Spanish population sample. Sex Roles, 36(1-2), 79-92. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469-480. Arslan, A. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin mesleki kişilik tipleri ile beş faktör kişilik özellikleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya. Asıcı, E. (2018). Üniversite dönemi gençliği ve uyum problemleri. İçinde, F.Savi-Çakar (Ed.), Yaşam dönemleri ve uyum sorunları (ss. 301-334). Ankara: Pegem Akademi. Aslan, S., ve Güven, M. (2015). Benlik gelişimi sürecinde ayrışma bireyleşme. Ankara: Anı Yayıncılık. Atak, H. ve Çok, F. (2010). İnsan yaşamında yeni bir dönem: Beliren yetişkinlik. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 17(1), 39-50. Attanapola, C. T. (2004). Changing gender roles and health impacts among female workers in export-processing industries in Sri Lanka. Social science & medicine, 58(11), 2301-2312. Retrieved from doi:10.1016/j.socscimed.2003.08.022 Ateş, B. (2015). Üniversite öğrencilerinde güvengenliğin yordayıcısı olarak sosyal destek algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 70-86. Bacanlı, H., İlhan, T., ve Aslan, S. (2009). Beş faktör kuramına dayalı bir kişilik ölçeğinin geliştirilmesi : Sıfatlara dayalı kişilik testi (SDKT). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 261-279. Bahar, H. H., ve Kağan, M. (2018). Öğretmen adaylarında özyeterlik algılarının yordayıcısı olarak beş faktör kişilik özellikleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 676-686. 10.17556/erziefd.406102 adresinden erişilmiştir. Başay, A.C. (2015). Üniversite öğrencilerinin benlik yapısı ve eş seçme kriterleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya. Berndt, M. M., & Blight, M. G. (2016). You dont have to like me, but you have to respect me : The ımpacts of assertiveness, cooperativeness and group satisfaction in collaborative assignments. Business and Professional Communication Quarterly, 79(2), 180-199. Retrieved from https://doi.org/10.1177/2329490615604749 Berry, J. W., Poortinga, Y. H., Breugelmans, S. M., Chasiotis, A., & Sam, D. L. (2015). Kültürlerarası psikoloji araştırma ve uygulamalar (Çev. L. P. Tosun). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Bishop, S. (2013). Develop your assertiveness. London: Kogan Page Limited. Bulğur, E. (2017). Üniversite öğrencilerinin akılcı olmayan inançlarının benlik kurgularıyla ilişkisinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Adıyaman Üniversitesi örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin. Burger, J. M. (2006). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (20. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma ve deseni SPSS uygulamaları ve yorum (25. baskı). Ankara: Pegem Akademi. Cervone, D., & Pervin, L. A. (2016). Kişilik psikolojisi kuram ve araştırma (Çev., M. Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Chamorro-Premuzic, T. (2011). Personality and individual differences. New Jersey: John Wiley & Sons. Chang, C. (2015). Self-construal and Facebook activities: Exploring differences in social interaction orientation. Computers in Human Behavior, 53, 91-101. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.049 Cloninger, S.C. (2009). Theories of personality: Understanding person. New Jersey: Pearson Prentice Hall. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Four ways five factors are basic. Personality and individual difference, 6(13), 653-665. Retrieved from doi: 10.1016/0191-8869(92)90236-I Çataloğlu, S. K. (2018). İlişkisel-bireyci-toplulukçu benlik kurgusu ile psikolojik dayanıklılık arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Çelik, O. (2016). Öğretmen adaylarında psikolojik iyi oluş algılanan sosyal yetkinlik ve güvengenliğin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan. Çivitçi, N., ve Arıcıoğlu, A. (2012). Beş faktör kuramına dayalı kişilik özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 78-96. Deltsidou, A. (2009). Undergraduate nursing student’s level of assertiveness in Greece: A questionnaire survey. Nurse education in practice, 9(5), 322-330. Retrieved from doi: 10.1016/j.nepr.2008.08.002 Dinçer, F. (2008). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana. Dinçyürek, S., Çağlar, M., ve Birol, C. (2010). Atılganlık ve denetim odağı düzeyi: Gelecek nesillere etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 142-150. Doğan, T. (2013). Beş faktör kişilik özellikleri ve öznel iyi oluş. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 14(1), 56-64. Doğan, İ. (2014). Sosyoloji: Kavramlar ve sorunlar. Ankara: Pegem Akademi. Duman, Ç. (2018). Hofstede’nin kültürel boyutları. AFS Intercultural Programs, 1-5. Ekinci, M., Şahin-Altun, Ö., ve Can, G. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzları ve atılganlık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi,4(2), 67-74. Ercan, H. (2011). İlişkisel-bireyci-toplulukçu benlik ölçeğinin psikometrik özellikleri ve uyarlama çalışması, KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(21), 37-45. Ercan, H. (2013). Genç yetişkinlerde benlik kurgusu üzerine bir çalışma. Zeitschrift für die Welt der Türken, 5(2), 37-45. Erez, A.C. (2019). Sanat eğitimi alan ve almayan öğretmen adaylarının kişilerarası problem çözme becerileri ve kendini belirleme (güvengenlik) düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi, Erzincan. Esen, E., Siyez, D. M., Soylu, Y., ve Demirgürz, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63. Eskin, M. (2003). Self‐reported assertiveness in Swedish and Turkish adolescents: A cross‐cultural comparison. Scandinavian Journal of Psychology, 44(1), 7-12. Frager, R. & Fadiman, J. (2005). Personality and personal growth. New Jersey: Pearson Prentice Hall. Feist, J., Feist, G.J., & Roberts, T. A. (2013). Theories of personality. New York: McGraw Hill Education. Field, A. (2009). Discovering Statistics Using SPSS. California: SAGE Publications. Güneş, F. (2018). Genç yetişkinlerde güvengenlik ve utangaçlık: Aile aidiyet duygusunun ve duygu-düzenlemede öz-yeterlik algısının belirleyici etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Güven, B. (2016). Etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi. Güven, M. (2019). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık. Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hamid, P. N. (1994). Assertiveness and personality dimensions in Chinese students. Psychological reports, 75(1), 127-130. Holland, A. S., & Roisman, G. I. (2008). Big Five personality traits and relationship quality: Self-reported, observational, and physiological evidence. Journal of Social and Personal Relationships, 25(5), 811-829. Retrieved from https://doi.org/10.1177/0265407508096697 İlhan, O. (2015). Üniversite öğrencilerinin dikkat eksikliği hiperaktivite düzeyleri ile sosyal uyumları ve atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Kaçmaz, D. (2016). Öğrencilerin kişilik ve benlik boyutlarının müzik tercihlerine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya. Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). Özerk-ilişkisel benlik: Yeni bir sentez. Türk Psikoloji Dergisi, 11(37), 36-43. Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Kan, M. (2018). Üniversite öğrencilerinde yetişkin bağlanma biçimleri, kişilik özellikleri ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Karanis, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde algılanan duygusal istismar düzeyleri ile atılganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi, İstanbul. Karaşar, B. (2014). Üniversite öğrencilerinde sosyal onay ihtiyacının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara. Kashima, E. S., & Hardie, E. A. (2000). The development and validation of the Relational, Individual, and Collective self-aspects (RIC) Scale. Asian Journal of Social Psychology, 3(1), 19-48. Retrieved from https://doi.org/10.1111/1467-839X.00053 Kaya, A. (2016). İletişime giriş: Temel kavramlar ve süreçler. İçinde, A. Kaya (Ed.), Kişilerarası ilişkiler ve iletişim (ss. 1-28). Ankara: Pegem Akademi. Keldal, G., ve Atli, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerinin yordayıcısı olarak kişilik özellikleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(2), 131-146. Kılıç, S. P., & Sevinç, S. (2018). The relationship between cultural sensitivity and assertiveness in nursing students from Turkey. Journal of Transcultural Nursing, 29(4), 379-386. Kısaç, İ. (1999). Erkeklik rolü normları. Mesleki Egitim Dergisi, 1(2), 83-93. Kimble, C. E., Marsh, N. B., & Kiska, A. C. (1984). Sex, age, and cultural differences in self-reported assertiveness. Psychological Reports, 55(2), 419-422. Retrieved from https://doi.org/10.2466/pr0.1984.55.2.419 Komarraju, M., Karau, J. S., Schmeck, R. R., & Avdic, A. (2011). The Big Five personality traits, learning styles, and academic achievement. Personality and Individual Differences, 51, 472-477. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2011.04.019 Koydemir, S., ve Mısır, S. (2015). Benlik kurguları ve mutluluk: Deneysel bir hazırlama çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 49-60. Kuntze, J., van der Molen, H. T., & Born, M. P. (2016). Big five personality traits and assertiveness do not affect mastery of communication skills. Health Professions Education, 2(1), 33-43. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.hpe.2016.01.009 Kuran, E. (2018). Telgraftan tablete: Türkiye’nin beş kuşağına bakış. İstanbul: Destek Yayınları. Kuyumcu, B. (2012). Üniversite öğrencilerinin benlik kurguları ile psikolojik iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2(1), 86-94. https://dergipark.org.tr/tr/pub/issej/issue/26562/280354 adresinden erişilmiştir. Lee, J. Y., & Ciftci, A. (2014). Asian international students’ socio-cultural adaptation: Influence of multicultural personality, assertiveness, academic self-efficacy, and social support. International Journal of Intercultural Relations, 38, 97-105. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.ijintrel.2013.08.009 Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-85. Retrieved from https://doi.org/10.4037/ccn2008.28.5.80 Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224-253. Martinez, V., Justicia, F. J., & Fernandez de Haro, E. (2016). Teacher assertiveness in the development of students social competence. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 14(2), 310-332. Retrieved from http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.39.15078 McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of personality and social psychology, 52(1), 81-90. Retrieved from doi: 10.1037/0022-3514.52.1.81 McCrae, R. R., & Costa Jr, P. T. (1989). Reinterpreting the Myers‐Briggs type indicator from the perspective of the five‐factor model of personality. Journal of personality, 57(1), 17-40. Retrieved from doi: 10.1111/j.1467-6494.1989.tb00759.x McCrae, R. R., & Costa, Jr., P. T. (1996). The five-factor theory of personality. In, Wiggins, J. S. (Ed.), The five-factor model of personality: Theoretical perspectives (pp. 159-181). New York: Guilford Press. McCrae, R. R., & Costa, P. T. (2008). Empirical and theoretical status of the five-factor model of personality traits. Handbook of personality theory and assesment, 1, 273-294. Thousand Oaks: Sage Publishing. Retrieved from DOI: 10.4135/9781849200462.n13 McWhirter, J., ve Voltan-Acar, N. (1985). Çocukla iletişim: Öğretme, destekleme ve çocuk yetiştirme sanatı. Ankara: Nüve Matbaası. Metin, M. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin güvengenlik düzeyleri ve bağlanma stilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul. Myers, D.G. & Dewall, C.N. (2017). Psikoloji. (Çev., A. Durak Batıgün). Ankara: Palme Yayıncılık. Özyazıcı, Ö. (2019). Üniversite öğrencilerinde tek başınalık, psikolojik ihtiyaç doyumu ve benlik kurgusu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Trabzon. Polyorat, K., Jung, J. M., & Hwang, Y. Y. (2013). Effects of self-construals on consumer assertiveness/aggressiveness: Evidence from Thai and US samples. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44(5), 738-747. Potter, J. V. (2007). Assertiveness, individuation & autonomy. USA: Afs Publishing. Pourjali, F., & Zarnaghash, M. (2010). Relationships between assertiveness and the power of saying no with mental health among undergraduate student. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 137-141. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.126 Sarıcı-Bulut, S. (2017). Beş faktör kişilik özellikleri, stresle başa çıkma ve depresyon arasındaki ilişkiler: Gazi Eğitim Fakültesi örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(2), 1205-1221. Saygın, Y. (2014). Üniversite öğrencilerinin tevazu düzeylerinin denetim odağı ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya. Sevinç, G. (2016). Güvenli bağlanma düzeyi ve benlik kurguları ile üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin uyumu arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara. Shao, Y., Nijstad, B. A., & Täuber, S. (2018). Linking Self-Construal to Creativity: The Role of Approach Motivation and Cognitive Flexibility. Frontiers in psychology, 9, 1-11. Retrieved from https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01929 Sims, M. C. (2017). Do the Big Five Personality Traits Predict Empathic Listening and Assertive Communication. International Journal of Listening, 31(1),163-188. Retrieved from https://doi.org/10.1080/10904018.2016.1202770 Soto, C. J. (2018). Big Five personality traits. In Bornstein, M. H., Arterberry, M. E., Fingerman, K.L. & Lansford, J.E. (Eds.), The SAGE encyclopedia of lifespan human development (pp. 240-241). Thousand Oaks, CA: Sage. Retrieved from http://dx.doi.org/10.4135/9781506307633.n93 Şahin, B. (2007). Hemşirelik öğrencilerinin kendilerini anlatma ve stresle başetme ilişkilerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul. Şeker-Sır, N. (2016). Öğretmen adaylarının 5 faktör kişilik kuramına göre kişilik özelliklerinin belirlenmesi ve bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul. Şenol, F. B., Akyol, T., ve Can-Yaşar, M. (2018). Öğretmen adaylarının kendini belirleme (güvengenlik) düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi (Journal of Theoretical Educational Science), UBEK-2018, 146-165. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.429106 adresinden erişilmiştir. Taşpınar, M. (2017). Sosyal bilimlerde SSPS uygulamalı nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi. Tatar, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin atılganlık seviyelerinin eğitim düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 113-125. doi: 10.7816/ulakbilge-06-20-07 adresinden erişilmiştir. Tatlıoğlu, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin beş faktör kişilik kuramına göre kişilik özellikleri alt boyutlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi, 7(17), 939-971. http://dx.doi.org/10.14225/Joh400 adresinden erişilmiştir. Tchoh, B. K., & Mertan, E. B. (2018). Understanding the relationship between self-construals, self-esteem, social support, and the sociocultural adaptation of african students in Northern Cyprus. Journal of International Students, 8(2), 795-820. Retrieved from doi: 10.5281/zenodo.1250381 Tezcan, M. (2016). Kuşaklar çatışması: Kuşaklararası ilişkiler eğitimi ve sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık. Topçu, F. (2017). Üniversite öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerinde beş faktör kişilik özelliklerinin yordayıcı etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, İstanbul. Tosun, C. (2015). Evlilik öncesindeki ve evli bireylerin ilişki nitelikleri, benlik kurguları ve özgeci davranış özelliklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. Tripathi, N., Nongmaithem, S., Mitkovic, M., Ristic, L., & Zdravkovic, J. (2010). Assertiveness and personality: Cross-cultural differences in Indian and Serbian male students. Psychological Studies, 55(4), 330-338. Tutar, H. (2016). Sosyal Psikoloji: Kavramlar ve Kuramlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Tutar, H. (2018). Davranış bilimleri: Kavramlar ve Kuramlar. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Uz-Baş, A. (2014). Kişilerarası ilişkiler ve iletişimde güvengenlik. İçinde, A. Kaya (Ed.), Kişilerarası ilişkiler ve iletişim (ss. 174-194). Ankara: Pegem Akademi. Uçar, E.S. (2019). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ve atılganlık düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas. Voltan-Acar, N., ve Öğretmen, T. (2007). Kendini belirleme (güvengenlik) ölçeği geliştirme çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(27), 67-78. Voltan-Acar, N., Arıcıoğlu, A., Gültekin, F., ve Gençtanırım, D. (2008). Üniversite öğrencilerinin güvengenlik düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 342-350. Voltan-Acar, N. (2013). İnsan İlişkileri İletişim. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Yaycı, L., ve Düşmez, İ. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyet Rolleri Tutumları ve Atılganlık Düzeylerinin Bazı Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 34-62. https://doi.org/10.17556/jef.32482 adresinden erişilmiştir. Yazgan-İnanç, B. ve Yerlikaya, E.E. (2015). Kişilik kuramları (10. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yazgan-İnanç, B., Kılıç-Atıcı, M., Bilgin, M. ve Bengi-Gürkan, S. (2019). Gelişim psikolojisi 2 yetişkinlik, yaşlılık ve ölüm. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yıldız, D. ve Uzunsakal, E., (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28. Yiğit, R., ve Deniz, M. E. (2012). Polislerin iletişim becerilerinin beş faktör kişilik özellikleri ve empatik eğilimlerine göre incelenmesi. Polis Bilimleri Dergisi, 14(3), 67-84. Yüksel-Şahin, F. (2016). İletişim becerilerine genel bir bakış. İçinde, A. Kaya (Ed.), Kişilerarası ilişkiler ve iletişim (ss. 32-55). Ankara: Pegem Akademi. Zengin, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin medya araçlarını kullanma durumlarına göre güvengenlik özelliklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: