Show simple item record

dc.contributor.authorYılmaz, Bülent
dc.date.accessioned2019-10-23T10:31:56Z
dc.date.available2019-10-23T10:31:56Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/2354-4630-1-PB.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/10719
dc.description.abstractBeing discussed in psycological, sociological, cultural etc senses, the action of reading is a subject which is heavily studied on. However, the neuro-biological approach requires the evaluation of the actions of reading findings and comments with a different dimension. Focusing on the relation between brain and reading, this scientific field is trying to express how the brain performs the reading process and also researches how reading influences the physiological and cognitive structure of the brain. According to the acquired findings, it is stated that individuals develop mentally and their upper level mental activities such as self-consciousness and assessment increase as a consequence of the reading skill, which is rather a complex action. Moreover, it is comprehended that there are integral qualified differences between weak and good readers in emotional, motor and cognitive senses. It is suggested in general that the action of reading positively influences the physiological structure of the brain.
dc.language.isotur
dc.publisherTKD
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectOkuma
dc.subjectNörobiyoloji
dc.subjectReading
dc.subjectNeurobiolog
dc.subjectNeuro-biology of reading
dc.titleOkumanın Nörobiyolojisi
dc.title.alternativeThe Neuro-Biology of Reading
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.description.ozetPsikolojik, sosyolojik, kültürel vb. bağlamlarda ele alınan okuma olgusu, üzerinde çok çalışılan bir konudur. Ancak, nörobiyolojik yaklaşım, bulgu ve yorumlar okuma olgusunu farklı bir boyutuyla da değerlendirmemizi gerektirmektedir. Beyin-okuma ilişkisi üzerine odaklanan bu bilimsel alan, beynin okuma sürecini nasıl gerçekleştirdiğini ortaya koymaya çalışmakta ancak aynı zamanda okumanın beynin fizyolojik ve bilişsel yapısını nasıl etkilediğini de incelemektedir. Elde edilen sonuçlara göre, gerçekleşmesi çok karmaşık bir işlem olan okuma becerisinin sonucu olarak bireyin zihinsel olarak geliştiği, kendini bilme ve kendini denetleme gibi üst düzey zihinsel etkinliklerinin arttığı belirtilmektedir. Ayrıca, zayıf okuyucularla iyi okuyucular arasında duyusal, motor ve bilişsel yönlerden bütünsel nitelikli farklılıklar olduğu anlaşılmıştır. Genel olarak, okumanın beynin fizyolojik yapısını olumlu etkilediği belirtilmektedir
dc.relation.journalTürk Kütüphaneciliği
dc.contributor.departmentBilgi ve Belge Yönetimi
dc.identifier.volume26
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage142
dc.identifier.endpage147
dc.fundingYok


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record