Abstract
Anatolia territory embraces a lot of ethnic groups. One of these is Tatars. Tatars who spread through the surroundings of Eskişehir, Ankara and Konya are defined with the name of the place where they settled down. Kazan Tatars, Crimean Tatars and Siberia Tatars are the epitomics.
The researched Böğrüdelik Tatars decribe themselves as Siberia Tatars. The research about this ethnic group mostly focus on their history and idiom. There aren’t any published or researched sources about the music culture of Tatars who live in Böğrüdelik. Examining the music of a society is important for acquiring ethnomusicologist. Verbal music gives an opportunity to get information about a migrant society such as migration reasons, the life before and after a migration.In this way, life experience of the community members, which cultural factors are prioritized and what factors are transmitted to the next generation can be determined.
Böğrüdelik village which is the research sample is in Cihanbeyli district in Konya and it is the only place where Tatars who migrated from Sibiria live. As it is only one sample, it is important for creating data for the ethnomusicology and ethnology work with obtained knowledge. Böğrüdelik Village, which is the research sample, is located in Cihanbeyli district of Konya with in Turkey; the only place where the Tatars found migrating from Siberia. As it is the only sample, the information obtained is important in terms of creating data for ethnomusicology and folklore studies. In this study, which includes the folk tunes called "yır" by the people who lived / lived in Böğrüdelik, to create data in order to contribute to the transmission and continuity of the folk melodies to other generations, to ensure the preservation of the existing melodies and to observe the structure in the migration process by examining the lyrical structure in the past is intended. For this purpose, yırs were compiled, notated, and their melodic-verbal structures were examined. The point reached when the folk melodies of Böğrüdelik are examined; it is that there is a lot of lyric production after immigration, but melody production is more limited. This situation is associated with their need for speech.
In this process; audio, written and visual literature review and interview technique were used. It is a descriptive research based on case study model in qualitative research.
xmlui.mirage2.itemSummaryView.Collections
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation
KAYNAKLAR
Ağız Kopuzu Nedir?. Erişim: 13.01.2020. (http://sadecemuzik.info/agiz-kopuzu-nedir/)
Akalın, Mehmet. (1984). “Böğrüdelik Tatar Ağzı” Marmara Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türklük Araştırmaları Dergisi, Sayı 1, ss 55-150.
Aluç, Ümmügülsüm. (2019). Tatar ve Başkurt Destanlarında Kadın. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı. Afyonkarahisar.
Alptekin, Cahit. (2009). Ülkemizdeki Tatarlar ve Kökenleri. Erişim: 15.12.2019. https://cahitalptekin.wordpress.com/2009/07/23/ulkemizdeki-tatarlar-ve-kokenleri/
Behçet Kılınç ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü.
Behçet Kılınç ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Beyhan Uğuz ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü.
Cihanbeyli Belediyesi. Erişim: 01.03.2020. http://www.cihanbeyli.bel.tr/chbbld/yeni/cihanbeyli_Tarihce.asp
Çoban Öztürk, Ebru. (2015). “Tarih, Travma ve Kimlik: Ermeni Diasporada Kimlik ve Kimliğin Yeni Nesillere Aktarımı” Ermeni Araştırmaları Dergisi, Sayı 52, ss 141-167.
Enise Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Ercüment Yıldırım ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Erdem, Tuğba. (2019). Üçüncü ve Dördüncü Kuşak Göçmenlerdeki Etnik Kimlik Algısı ve Sembolik Etnisite. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 19/1, s. 27-36.
Erdener, Yıldıray. (2017). Tarihsel Süreç İçinde Etnomüzikoloji. Erişim: 22.11.2019.http://www.sanattanyansimalar.com/yazarlar/yildiray-erdener/tarihsel-surec-icinde-etnomuzikoloji/1505/
Eriksen, Thomas Hylland. (2002). Etnisite ve Milliyetçilik Antropolojik Bir Bakış. (E. Uşaklı, Çev.). İstanbul: Avesta Basın Yayın.
Ersoy, İlhan. (2008). Diaspora ve Kimlik: Eskişehir Ve İstanbul’da Yaşayan Kırım Tatarları’nda Çoklu Kültürel Kimliğin İfade Alanı Olarak “Tepreş”. Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü. Müzikbilimleri Anabilim Dalı. İzmir.
Golden, P. B., (2002). Türk Halkları Tarihine Giriş, Çev. Osman KARATAY, Ankara: Ötüken Yayınları.
Göher Vural, Feyzan. (2016). İslamiyet’ten Önce Türklerde Kültür ve Müzik Hun, Kök Türk ve Uygur Devletleri. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Göktepeliler.com. Erişim: 13.01.2020. (https://www.goktepeliler.com/konular/png-mizika-antika-resimleri-arkasi-kesilmis-mizika-resimleri-arkasi-transparan-mizika-resimleri.156211/)
Güngör, B., Kalafat, Y. (2011). Türk Kültürlü Halklarda Türk-Tatar Halk İnançları. Ankara: Berikan Yayınevi.
Güray, Cenk. (2017). Bin Yılın Mirası Makamı Var Eden Döngü: Edvar Geleneği. İstanbul: Pan Yayıncılık.
Güvenç, Rahmi Oruç. (1985). Türklerde ve Dünyada Müzikle Ruhî Tedavinin Tarihçesi ve Günümüzdeki Durumu. (Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
Joldoshov, Altynbek. (2013). Kabilecilik, Bölgecilik ve Etnisite: Kırgız Kimliği Üzerine Çalışmalar. OAKA, 8/15, s. 101-133.
Kalkan, Mustafa. (2014). Türk-Moğol Kavimleri Arasında Tatarlar ve Menşei Meselesi. Türk Kültürü, 393, s. 11-18.
Kırımlı, Hakan. (1996). Kırım Tatarlarında Milli Kimlik ve Milli Hareketler. Ankara: Türk Tarih Kurumu.
Mirzaoğlu, Fatma Gülay. (2015). Halk Türküleri. Ankara: Akçağ Yayınevi.
Muhittin Okutan ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü.
Muhittin Okutan ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Murat Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Ocaklı, Arzu. (2003). İdil-Ural Bölgesinden Türkiye’ye Göçler ve Nedenleri (XIX.-XX. yy). Tatarlar ve Tataristan: Dünü, Bugünü, Yarını Sempozyumu, İstanbul.
Orhan Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Öğüt, Evrim Hikmet. (2019). Göç, Kültürel Bellek ve Müzik: Geçici ve Yeni Gelen Göçmen Topluluklar Örneği. X. Uluslararası Hisarlı Ahmet Sempozyumu, Kütahya. s. 136-141.
Öner, Mustafa. (2018). Tatarlarda Milli Kimlik ve Folklor. Motif Akademi Halk Bilimi Dergisi, 11/24, s. 252-259.
Özbek, Hanefi. (2015). Türk Müziği ve Terapideki Yeri: Bilimsel Perspektif. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi, 34, s 100-103.
Özgür, Ülkü. (2001). Pentatonik Müzik ve Dünya Müziğine Etkileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XIV/ 1, s. 85-92.
Rahmetullah Kurtaran ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü.
Rahmetullah Kurtaran ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Repertükül. Erişim: 15.07.2020. (https://www.repertukul.com/MUHAMMET-SANCAGI-ALMIS-OTURUR-7)
Santur, Meltem Emine. (2004). Evlenme Adetleri. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırma Merkezi. Erişim: 17.04.2020. http://turkoloji.cu.edu.tr/HALKBILIM/27.php
Saygun, Ahmet Adnan. (1998). Türk Musikisinde Pentatonizm. Halkbilimi Dergisi, Sayı 6 (Yaz), s. 2-10.
Sebahattin Orhan ile kişisel görüşme, 2018, Konya.
Sebahattin Orhan ile kişisel görüşme, 2020, Konya.
Seviye Udmir ile kişisel görüşme, 2018, Böğrüdelik Köyü.
Seviye Udmir ile kişisel görüşme, 2019, Böğrüdelik Köyü.
Seviye Udmir ile kişisel görüşme, 2020, Böğrüdelik Köyü.
Şahin, Liaisan. (2008). Tatar-Başkurt İlişkileri: Sorunlar Gerçek mi, Yapay mı?. A. M. Dündar, İ. Kamalov ve A. M. Özyetgin (Haz.). Tarihten Bugüne Başkurtlar Tarih, Dil ve Kültür Üzerine İncelemeler (s. 50-68). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Tomilov, N. A. (2013). Batı Sibirya Türkleri. (A. Batur, Çev.). İstanbul: Selenge Yayınları.
Topsakal, İlyas. (2017). Sibirya Tarihi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim: 16.04.2020. https://sozluk.gov.tr/?kelime=temiz%20kalpli
TÜMATA. (t..y.). Erişim: 16 Mayıs 2019, https://tumata.com/muzik-terapi/pentatonik-muzik-ve-etkileri/
Yaldız, Fırat. (2013). “Diaspora Kavramı: Tarih, Gelişme ve Tartışmalar” Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 18, s. 289-318.
Yeşil, Yılmaz. (2015). “Ağız Kopuzundan Çene Arpına; Türk Enstürmanının İzinde” 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4/12, s. 191-199.
Yıldırım, Kürşat. (2012). Tatar Adının Kökeni Üzerine. Türkiyat Mecmuası, s. 171-190. Erişim:09.12.2018. http://www.dergipark.gov.tr/download/article-file/173075
Yılmazkol, Nazmi Oğuz. (2009). Salihli Dombaylı Köyü Geleneklerinde Oyun ve Müzik Uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Halk Oyunları Anabilim Dalı. İzmir.
Zaripova Çetin, Çulpan. (2005). Tatar Türklerinin Düğün Geleneği. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 2/3, s.92-119.
Zaripova Çetin, Çulpan. (2008). Tatar Türklerinde Cenaze Merasimleri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17/1, s.155-168.