dc.contributor.advisor | Tüzün, Hakan | |
dc.contributor.author | Özer, Fatih | |
dc.date.accessioned | 2019-10-17T12:11:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-07-10 | |
dc.identifier.citation | Özer, F. (2019). Kodlama Eğitiminde Robot Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Erişi, Motivasyon ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/9227 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the effect of using robots in coding on
achievement, motivation and problem solving skills of 5th-6th grade students. The
study was conducted with 87 students in the central district of Bolu. The research
design of the study was quasi-experimental type that included a control group. After
six weeks of basic programming training, the experimental group students learned
coding using robots for six weeks while the control group students learned coding
without using robots for same period. “Personal Information Form”, “Achievement
Tests”, “Problem Solving Inventory for Children” and “Motivation Scale” were used
as data collection tools. Independent samples t-test, paired samples t-test and
covariance analysis were used for data analysis. According to programming
achievement scores, significant difference was found between the pretest-posttest
scores of both groups. When the posttest scores of groups were compared,
significant increase was found in favor of the experimental group. After the pretest
scores were taken under control, a significant difference was found in favor of the
experimental group. According to problem solving inventory scores, significant
difference was found between the pretest-posttest scores of experimental group,
whereas no significant difference was found in the control group. When the posttest
scores of groups were compared, no significant difference was found between
groups. When the pretest scores were taken under control, a significant difference
was found in favor of the experimental group. According to motivation posttest
results, robotic coding activities increased the students’ motivation but this increase
was not significant. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırma Problemi 5
Sayıltılar 6
Sınırlılıklar 6
Tanımlar 7
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 8
Programlama ve Programlama Eğitimi 8
Programlama Öğreniminde Gerekli Bilgiler 11
Programlama Öğretiminde Yaşanan Zorluklar 13
Programlama Öğretiminde Gerekli Olan Beceriler 16
Problem ve Problem Çözme Becerileri 17
Öğrenme Ortamları ve Motivasyon 21
Blok Tabanlı Görsel Programlama 22
Blok Tabanlı Programlama Öğretiminin Katkıları ile İlgili Alanyazın 24
Eğitimde Robotik Kullanımı 27
Blok Tabanlı Robotik Programlama Öğretiminin Katkıları ile İlgili Alanyazın 31
Bölüm 3 Yöntem 35
Çalışma Grupları 36
Veri Toplama Araçları 39
Uygulama Süreci 48
Verilerin Analizi 55
Çalışmanın iç geçerliği 55
Çalışmanın dış geçerliği 56
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 57
Programlama Erişi Puanlarına İlişkin Bulgular 57
Problem Çözme Becerisi Puanlarına İlişkin Bulgular 60
Motivasyon Puanlarına İlişkin Bulgular 63
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 64
Sonuç ve Tartışma 64
Öneriler 71
Kaynaklar 74
EK-A: Kişisel Bilgiler Formu 92
EK-B: Programlama Erişi Testi I 93
EK-C: Programlama Erişi Testi II 97
EK-Ç: Uygulama Basamakları Örnekleri (Kontrol Grubu) 102
EK-D: Uygulama Basamakları Örnekleri (Deney Grubu) 109
EK-E: Veri Toplama Araçları Kullanım İzinleri 116
EK-F: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 117
EK-G: Etik Beyanı 118
EK-Ğ: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 119
EK-H: Thesis Originality Report 120
EK-I: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 121 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kodlama | tr_TR |
dc.subject | Scratch | tr_TR |
dc.subject | Robot | tr_TR |
dc.subject | Erişi | tr_TR |
dc.subject | Motivasyon | tr_TR |
dc.subject | Problem çözme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim | tr_TR |
dc.title | Kodlama Eğitiminde Robot Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Erişi, Motivasyon ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | Effect of Using Robotics in Teaching Coding on Achievement, Motivation and Problem Solving Skills of Middle School Students | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, kodlama eğitiminde robot kullanımının 5. ve 6. sınıf öğrencilerinin erişi, motivasyon ve problem çözme becerilerine etkisini belirlemektir. Araştırma Bolu ili Merkez ilçesinde 87 öğrenciyle yürütülmüştür. Yarı deneysel desenlerden kontrol gruplu ön test – son test deney modeline göre hazırlanan araştırmada, altı haftalık temel programlama eğitiminin ardından, deney grubu öğrencileri altı hafta süresince robot kullanarak kodlama öğrenirken kontrol grubu öğrencileri aynı süre boyunca robot kullanmadan kodlama öğrenmişlerdir. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Programlama Erişi Testleri”, “Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri” ve “Motivasyon Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde bağımsız örneklem t-testi, eşleştirilmiş örneklem t-testi ve kovaryans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda programlama erişi testi sonuçlarına göre her iki grupta da ön test - son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Grupların son test puanları karşılaştırıldığında deney grubu lehine anlamlı bir artış olduğu tespit edilmiş, ön test puanları kontrol altına alınarak yapılan analiz sonucunda ise deney grubu lehine anlamlı bir fark ortaya çıkmıştır. Problem çözme envanteri sonuçlarına göre deney grubu ön test - son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuş, kontrol grubu ön test - son test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Grupların son test puanları karşılaştırıldığında gruplar arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamış, ön test puanları kontrol altına alınarak yapılan analiz sonucunda ise deney grubu lehine anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Motivasyon son test sonuçlarına göre ise robotik kodlama faaliyetlerinin öğrencilerin motivasyonlarını arttırdığı ancak bu artışın istatistiksel olarak anlamlı bir fark yaratmadığı belirlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |