Özet
The 21st century has brought many requirements for individuals such as being productive, being able to solve information-based life problems, thinking critically, being entrepreneurial, and determined. The programs which will be used in gifted education need to be differentiated to make the gifted students contribute to the future by using their potentials in addition to fulfilling these requirements. One of the differentiated educational approaches used today is Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) education. In this research, it is aimed to investigate the STEM education practices of science and art center (BILSEM). For this purpose, the case study of qualitative research designs was used. The semi-structured interview form, prepared by the researcher and finalized by expert opinion, was used as data collection tool. Semi-structured interview form was analyzed with descriptive analysis and content analysis. Investigating science and maths teachers’ STEM education practices at BİLSEM with semi-structured interview form applied to ten science teachers and ten mathematics teachers selected from BILSEM teachers by appropriate sampling method. Interdisciplinary relationship of STEM education to gifted students, to associate with daily life, to provide students with 21st century skills and scientific process skills, to develop high-level thinking skills, to support students' personal, emotional and artistic development, to make career in STEM areas It is seen that it is necessary for the result. The importance of using STEM education in the education of gifted students has emerged.
Künye
Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi?
Alan, B. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bütünleşik öğretmenlik bilgilerinin desteklenmesi: STEM uygulamalarına hazırlama eğitimi.
American Association for the Advancement of Science[AAAS]. (1990). Science for all Americans. New York: Oxford University Press.
Aslan-Tutak, F., Akaygün, S., & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) Eğitimi Uygulaması: Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının FeTeMM Farkındalıklarının İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(4), 794-816.
Aşık, G., Küçük, Z. D., Helvacı, B., & Corlu, M. S. (2017). Integrated teaching project: A sustainable approach to teacher education. Turkish Journal of Education, 6(4), 200-215.
Aydeniz, M., & Bilican, K. (2018). STEM eğitiminde global gelişmeler ve Türkiye için çıkarımlar. S. Çepni içinde, Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi (s. 69-92). Ankara: Pegem Akademi.
Ayverdi, L. (2018). Özel yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde teknoloji, mühendislik ve matematiğin kullanımı: FETEMM yaklaşımı.
Blackley, S., & Howell, J. (2015). A STEM Narrative: 15 Years in the Making. Australian Journal of Teacher Education, 40(7).
Bozan, M. A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin STEM odaklı mesleki gelişim süreçleri: bir eylem araştırması.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Özcan Erkan Akgün, Ş. K., & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Türkiye: Pegem Akademi.
Bybee, R. W. (2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 1(70), 30-35.
Ceylan, S. (2014). Ortaokul fen bilimleri dersindeki asitler ve bazlar konusunda fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ile öğretim tasarımı hazırlanmasına yönelik bir çalışma.
Chen, X. (2009). Students who study science, technology, engineering, and mathematics(STEM) in postsecondary education. Stats in Brief, NCES.
Christine M. Cunningham, G. J. (2017). Epistemic Practices of Engineering for Education. Science Education, 486–505.
Clark, B. (2013). Growing Up Gifted: Developing the Potential of Children at Home and at School. Pearson.
Crabtree, L. M., Richardson, S. C., & Lewis, C. W. (2019). The Gifted Gap, STEM Education, and Economic Immobility. Journal of Advanced Academics, 1-29.
Creswell, J. W. (2017). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş. (M. Sözbilir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Çepni, S. (2018). Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
Çil, E., & Çepni, S. (2018). STEM Eğitiminde Ölçme Değerlendirme. S. Çepni içinde, Kuramdan Uygulamaya STEM+A+E Eğitimi (s. 555-603). Ankara: Pegem Akademi.
Deveci, İ. (2018). E-STEM (Girişimcilik, Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik). S. Çepni içinde, Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi (s. 137-167). Ankara: Pegem Akademi.
Drake, S. M., & Burns, R. C. (2004). Meeting standarts through integrated curriculum. USA: ASCD.
Ensari, Ö. (2017). Öğretmen adaylarının FeTeMM eğitimi ve FeTeMM etkinlikleri hakkındaki görüşleri.
Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM Eğitimi Almış Fen Bilimleri Öğretmenlerinin STEM Temelli Ders Etkinlikleri Hakkındaki Görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
Ersoy, Z. (2018). İlkokullar için STEM programını uygulayan okulöncesi ve sınıf öğretmenlerinin STEM öğretimi özyeterliklerinin incelenmesi.
Fen Bilimleri Komisyonu. (2016). Bilim ve Sanat Merkezleri Fen Bilimleri Etkinlik Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Getzels, J. W., & W.Jackson, P. (1962). Creativity and intelligence: Explorations with gifted students. Oxford, İngiltere: Wiley.
Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A Primer . Congressional Research Service.
Gülhan, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin algı, tutum, kavramsal anlama ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi.
Güneş, A. (2018). Türkiye'de Bilim ve Sanat Merkezleri. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(6), 185-193.
Honey, M., Pearson, G., & Schweingruber, H. (2014). STEM Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and an. Committee on Integrated STEM Education. Washington, DC: National Academies Press.
Irkıçatal, Z. (2016). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) içerikli okul sonrası etkinliklerin öğrencilerin başarılarına ve FeTeMM algıları üzerine etkisi.
Işık, A., & Güneş, E. (2017). Türk Tarihinde Özel Yeteneklilerin Eğitimi: Osmanlı Enderun Mektebi. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(3), 1-13.
Kalkan, Ç., & Eroğlu, S. (2017). Destek Eğitim Odalarında Üstün/Özel Yetenekli Öğrenciler için STEM Materyallerine Dayalı Örnek Etkinliklerin Tasarlanması. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 4(2), 36-46.
Karademir, E., Sarıkahya, E., & Altunsoy, K. (2017). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Beceri Kavramına Yönelik Algıları: Bir Olgubilim Çalışması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 53-71.
Karataş, F. Ö. (2018). Eğitimde Geleneksel Anlayışa Yeni Bir S(İ)tem. S. Çepni içinde, Kuramdan Uygulamaya STEM+A+E Eğitimi (s. 53-68). Ankara: Pegem Akademi.
Kazu, İ. Y., & Şenol, C. (2012). Üstün Yetenekliler Eğitim Programlarına İlişkin Öğretmen. e-International Journal of Educational Research, 13-35.
Kennedym, T. J., & Odell, R. (2014). Engaging Students In STEM Education. Science Education International, 3(25), 246-258.
Kıray, S. A. (2010). İlköğretim ikinci kademede uygulanan fen ve matematik entegrasyonunun etkililiği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Koyunlu Ünlü, Z., & Dökme, İ. (2017). Özel Yetenekli Öğrencilerin FeTeMM’in Mühendisliği Hakkındaki İmajları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 0-0.
Kozulin, A., Gindis, B., Ageyev, V. S., & Miller, S. M. (2003). Vygotsky's Educational Theory in Cultural Context. S. Chaiklin içinde, Vygotsky's Educational Theory in Cultural Context (s. 39-64). Cambridge University Press.
Levent, F. (2014). Üstün Yetenekli Çocukları Anlamak. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Matemetik Komisyonu. (2017). Bilim ve Sanat Merkezleri Matematik Etkinlik Kitabı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Meyrick, K. M. (2001). How STEM Education Improves Student Learning. Meridian K-12 School Computer Technologies Journal, 1(14), 1-5.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016a). STEM Eğitimi Raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016b). Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Morris, J., Slater, E., Fitzgerald, M. T., Lummis, G. W., & Etten, E. v. (2019). Using local rural knowledge to enhance STEM learning for gifted and talented students in Australia. Research in Science Education, 1-19.
National Research Council [NRC]. (2011). Successful K-12 STEM Education: Identifying Effective Approaches in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Committee on Highly Successful Science Programs for K-12 Science Education. Board on Science Education and Board on Testing and Assessment, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. Washington, DC: The National Academies Press.
National Research Council [NRC]. (2014). Developing Assessments for the Next Generation Science Standards. Washington, DC: NAP(National Academies Press).
Özbilen, A. G. (2018). STEM Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri ve Farkındalıkları. Scientific Educational Studies, 2(1), 1-21.
Özçelik, A. (2017). Üstün/özel yetenekli öğrenciler için okul dışı STEM eğitiminin değerlendirilmesi.
Özçelik, A., & Akgündüz, D. (2018). Üstün/Özel Yetenekli Öğrencilerle Yapılan Okul Dışı STEM Eğitiminin Değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 334-351.
Öznacar, M. D., & Bildiren, A. (2016). Üstün Zekalı Öğrencilerin Eğitimi ve Eğitsel Bilim Etkinlikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Pekbay, C. (2017). Fen Teknoloji Mühendislik ve Matematik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Etkileri. Türkiye.
Renzulli, J. S. (2011). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 92(8), 81-88.
Roehrig, G. H., Moore, T. J., Wang, H.-H., & Park, M. S. (2012). Is adding the E enough? Investigating the impact of K-12 engineering standards on the implementation of STEM integration. School Science and Mathematics, 112(1), 31-44.
Sanders, M. (2009, December/January). STEM, STEM Education, STEMmania. The Technology Teacher, 20-26.
Şahin, E., & Kabasakal, V. (2018). STEM Eğitim Yaklaşımında Dinamik Matematik Programlarının (Geogebra) Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6((STEMES’18)), 55-62.
Şen, C. (2018). Mühendislik tasarımı odaklı bütünleşik STEM etkinliklerinde üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin kullandığı beceriler.
Tantu, Ö. (tarih yok). STEM eğitimi kapsamında kullanılan mobil uygulamaların öğretmenler ile değerlendirilmesi.
Tezcan, G. (2018). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinliklerin bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik yaklaşımına uygunluğunun incelenmesi ve öğretmen görüşleri.
Timur, B., & İnançlı, E. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Ve Öğretmen Adaylarının Stem Eğitimi Hakkındaki Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 1(1), s. 48-68.
Tortop, H. S., & Akyıldız, V. (2018). Öğretmenler için Üstün Yetenekliler Eğitimine Yönelik STEM Özyeterlik Ölçeği Geliştirme Çalışması. Üstün Zekalılar Eğitimi ve Yaratıcılık Dergisi, 5(3), 11-22.
Ülger, B. B., & Çepni, S. (2018). Üstün Yeteneklilerde STEM Eğitimi. S. Çepni içinde, Kuramdan uygulamaya STEM+A+E eğitimi (s. 485-523). Ankara: Pegem Akademi.
VanMeter-Adams, A., Frankenfeld, C. L., Bases, J., Espina, V., & Liotta, L. A. (2014). Students who demonstrate strong talent and interest in STEM are initially attracted to STEM through extracurricular experiences. CBE Life Sciences Education, 13(4), 687-697.
Vu, P., Harshbarger, D., Crow, S., & Henderson, S. (2019). Why STEM? Factors that influence gifted students’ choice of college majors. International Journal of Technology in Education and Science(IJTES), 3(2), 63-71.
Yalçın, S. (2018). 21. Yüzyıl Becerileri ve Bu Becerilerin Ölçülmesinde Kullanılan Araçlar ve Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 51(1), 183-201.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıldırım, B. (2016). 7. sınıf fen bilimleri dersine entegre edilmiş fen, teknoloji, mühendislik, matematik (stem) uygulamaları ve tam öğrenmenin etkilerinin incelenmesi.