dc.contributor.advisor | Yılmaz, Miraç | |
dc.contributor.author | Takmaz, Sema | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T06:18:23Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-26 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8918 | |
dc.description.abstract | It is considered that education can be effective and high level objectives can be achieved by the harmony between teachers, students and current teaching programs. In this study, it is aimed to examine the place of subject ‘’virus’’in education programs and to find out its convenience for biology teachers and secondary students in high school education. In this context, the subject of virüs in biology and health education curriculum of secondary education, which includes the virus subject is evaluated in terms of class level, content and gains. Therefore, the sample of the research consists of 9th, 10th , 11th and 12th grade Public Anatolian High School students from Central District of Ankara. While the study group comprises of some biology teachers (26) and students (51) from those schools. The quantitative data collection tool is a questionnaire developed by the researches and called ‘Views on Viruses’. However, for qualitative data collection, ‘a semi-structured interview form about viruses’ were used. According to the results obtained in the study, the number of gains and the time allocated for viruses in the secondary school biology and health sciences curriculum is insufficient, and it is seen that the fact that the viruses subject corresponds to the end of the semester creates disadvantages in learning the subject. Explain the content of the subject and the daily life according to the importance given by students and teachers in situations where viruses are learned. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iiiii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini xi
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 8
Araştırma Problemi 9
Sayıltılar 10
Sınırlılıklar 10
Tanımlar 10
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 12
Kuramsal Temel 12
Biyoloji ve Sağlık Bilgisi Dersi Ortaöğretim Programları 12
Virüslerin Genel Özellikleri 14
Virüslerin Morfolojik Özellikleri 17
Virüslerin Sınıflandırılması ve İsimlendirilmesi 18
Virüslerin Üremesi (Viral Replikasyon) 20
Viral Aşılar 28
Antiviral İlaçlar 30
İnterferon (İFN) 31
Viroidler ve Prionlar 31
Virüslerin Biyoteknolojide Kullanım Alanları 32
Biyoteknolojinin Uygulama Alanları 34
İlgili Araştırmalar 35
Bölüm 3 Yöntem 51
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 52
Veri Toplama Süreci 54
Veri Toplama Araçları 56
Verilerin Analizi 59
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 61
Ortaöğretim Biyoloji/Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Dersi Öğretim Programlarında Virüsler Konusunun Ele Alınışı 61
Ortaöğretim Biyoloji Dersi Öğretim Programı 61
Ortaöğretim Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü Dersi Öğretim Programı 64
Öğrenciler ile İlgili Demografik Özellikler 66
Öğrencilerin Virüslerle İlgili Merak, Sübjektif Bilgi, Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı ve Konular Hakkındaki Görüşlerinin Dağılımı 71
Öğrencilerin Demografik Özellikleri ve Merak, Sübjektif Bilgi, Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 94
Cinsiyet ile Merak, Sübjektif ve Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 94
Anne Eğitim Düzeyi ile Merak, Sübjektif ve Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 102
Baba Eğitim Düzeyi ile Merak, Sübjektif Bilgi, Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 108
Önceki Döneme Ait Fen Bilgisi/Biyoloji Ders Notu ile Merak, Sübjektif ve Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 115
Önceki Döneme Ait Sağlık Bilgisi Ders Notu ile Merak, Sübjektif ve Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 127
Gelir Seviyesi ile Sübjektif ve Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı ve Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 135
Sınıf Düzeyi ile Merak, Sübjektif ve Objektif Bilgi, Önem, Bilgi Kaynağı, Konu Maddeleri Arasındaki İlişkiler 139
Öğrencilerin Virüslerin Öğrenilmesine İlişkin Görüşleri 152
Öğretmenlerin Virüslerin Öğrenilmesine İlişkin Görüşleri 160
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 170
Kaynaklar 199
EK-A: Virüslere İlişkin Görüşler Anketi-Öğrenci 218
EK-B: Öğrenci Görüşme Formu 222
EK-C: Öğretmen Görüşme Formu 223
EK-Ç: Uzman Değerlendirme Formu 224
EK-D: Gönüllü Katılım Formu 225
EK-E: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 226
EK-F: Araştırma İzni 227
EK-G: Araştırma İzni 228
EK-H: Etik Beyanı 229
EK-I: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 230
EK-J: Thesis Originality Report 231
EK-K: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 232 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Virüs | tr_TR |
dc.subject | Biyoloji/Sağlık | tr_TR |
dc.subject | Öğretim programı | tr_TR |
dc.subject | Öğretmen | tr_TR |
dc.subject | Öğrenci | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Bilim::Tabiat bilgisi. Biyoloji | tr_TR |
dc.title | Ortaöğretimde Virüs Konusunun Program, Öğretmen ve Öğrenci Açısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation Of Virus Topic Im Secondary Education In Terms Of Curriculum, Teachers And Students | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Eğitimin etkili olabilmesi ve amaçlarının yüksek düzeyde gerçekleştirebilmesinin öğretmenler, öğrenciler ve mevcut öğretim programları arasındaki uyumla olabileceği düşünülmektedir. Bu araştırmada ortaöğretimde virüs konusunun öğretim programlarındaki yeri ve biyoloji öğretmenleri ile ortaöğretim öğrencileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda virüs konusunun yer aldığı ortaöğretim biyoloji ve sağlık bilgisi dersi öğretim programlarında yer alan virüs konusu sınıf düzeyi, içerik ve kazanımlar açısından değerlendirilmiştir. Programların uygulayıcıları olan biyoloji öğretmenlerinin ve farklı sınıf düzeylerinde biyoloji ve sağlık bilgisi öğretim programları ile öğrenim gören öğrencilerin virüsler konusundaki görüşleri ele alınarak virüs konusunun değerlendirilmesine ilişkin bilgi edinilmiştir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmanın örneklemini Ankara ilinin merkez ilçelerindeki resmi Anadolu Liseleri'nin 9., 10., 11. ve 12. sınıf düzeylerinde öğrenime devam eden ve evreni temsil eden 670 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel veriler için çalışma grubunu ise amaçlı örnekleme ile maksimum çeşitlilik yöntemine göre oluşturulan nicel veri toplamak amacıyla gidilen ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan 26 biyoloji öğretmeni ve nicel veri uygulanan öğrencilerden 51 tanesi oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı, araştırmacılar tarafından geliştirilmiş olan ''Virüslerle İlgili Görüşler Anketi''dir. Nitel veri toplama aracı olarak ise ''Virüsler Konusuna İlişkin Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu'' kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen sonuçlara göre ortaöğretim biyoloji ve sağlık bilgisi dersi öğretim programlarında virüslere ilişkin kazanım sayısının ve ayrılan sürenin yetersiz olduğu, genelde virüsler konusunun dönem sonuna tekabül etmesinin konunun öğrenilmesinde dezavantajlı durumlar yarattığı ortaya çıkmaktadır. Öğrencilerin ve öğretmenlerin virüslerin öğrenilmesine ilişkin verdikleri önem ‘’günlük hayat ile konunun ilişkilendirilmesi’’ bağlamında paralellik göstermektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Biyoloji Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Health and Safety | tr_TR |
dc.subject.music | LoC Music Genre/Form Terms::V | tr_TR |