Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTüzün, Hakan
dc.contributor.authorÇınar, Murat
dc.date.accessioned2019-09-16T06:09:16Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-03-17
dc.identifier.citationÇınar, M. (2019). Nesneye Yönelik ve Robot Programlamanın Öğrenci Başarısına, Soyutlamaya, Problem Çözmeye ve Motivasyona Etkilerinin İncelenmesi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8891
dc.description.abstractThis study comparatively examined the effects of object-oriented (comparison) and robotic (experimental) programming on student achievement, abstraction, problem solving, and motivation. The study included 81 tenth-grade students. In the study that adopted embedded experimental research design, data were obtained from two consecutive case studies. The first case in which 41 students took part (20 experimental, 21 comparison), lasted twelve weeks; while the latter involving 40 students (21 experimental, 19 comparison) lasted eight weeks. The participants were administered achievement test regarding computer programming, problem-solving scale, and formal and descriptive abstraction tests before the implementations. Following the implementations, the motivation scale was also applied in addition to these instruments. Qualitative data such as course diaries, problem solving sketches, think aloud and focus group interview records were also used in the study. The programming scores of both comparison and experimental groups increased statistically significantly after the implementations. However, this increase did not differ significantly across the methods. While there was no significant difference within the formal or descriptive abstraction scores of the comparison groups, there was a significant increase found in formal (only in case-2) and descriptive abstraction scores of the experimental groups. In examining the abstraction scores between the methods, a statistically significant difference existed in descriptive abstraction scores in favor of the experimental group only in case-2. There was no statistically significant difference in terms of the problem-solving scores between or within the test groups. Motivation scores of the experimental groups were statistically higher than the comparison groups in both cases.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv İçindekiler v Tablolar Dizini viii Şekiller Dizini xii Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiii Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 3 Araştırmanın Amacı ve Önemi 5 Araştırma Problemi 6 Sayıltılar 6 Sınırlılıklar 7 Tanımlar 8 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 10 Bilgisayımsal Düşünme 10 Etimolojik Bir Karmaşa: Bilgisayım ve Bilgisayımsal Düşünme 15 Bilgisayımsal Okuryazarlık, Bilgisayımsal Düşünme, Programlama ve Kodlama Kavramları Arasındaki Farklılıklar 16 Bilgisayımın Eğitim Ortamlarına Entegrasyonu 17 Bilgisayımsal Düşünme için Önerilen Çerçeveler 19 Ülkemizde Bilgisayımın Eğitime Entegrasyonu 22 Bilgisayımsal Düşünme Araçları 23 Bilgisayımsal Düşünme Teknikleri 26 Robotik Etkinlikler ve Robot Programlama 32 Yapa-Boza Öğrenme 37 Soyutlama 38 Problem Çözme 39 Motivasyon 50 Bilgisayımsal Düşünme ile İlgili Araştırmalar 56 Bölüm 3 Yöntem 73 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 78 Veri Toplama Süreci 81 Veri Toplama Araçları 87 Verilerin Analizi 96 Araştırmacının Rolü 100 İç ve Dış Geçerlik 100 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 104 Bilgisayımsal Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Programlama Başarısı Üzerine Etkileri 104 Bilgisayımsal Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Soyutlama Becerisi Üzerine Etkileri 110 Bilgisayımsal Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Problem Çözme Algıları Üzerine Etkileri 120 Bilgisayımsal Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesinde Kullanılan Farklı Programlama Etkinliklerinin Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkileri 127 Programlama Başarısı, Problem Çözme, Soyutlama ve Motivasyon Arasındaki İlişki 129 Bilgisayımsal Problem Çözme Sürecinde Öne Çıkan Bilişsel İşlemler 131 Öğrencilerin Bilgisayımsal Problem Çözme Etkinlikleri Esnasında Yaşadıkları Deneyimleri ve Karşılaştıkları Engeller 138 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 197 Sonuç ve Tartışma 197 Öneriler 209 Kaynaklar 213 EK-A: Problem Çözme Etkinlik Örnekleri 239 EK-B: Programlama Başarı Testi Soru Örnekleri 241 EK-C: Odak Grup Görüşme Soruları 243 EK-Ç: Ders Günlüğü Örnek Formu 245 EK-D: Nitel Veri Analizi Sonucunda Ortaya Çıkan Serbest Kodlar ve Kodlama Sıklıkları 246 EK-E: Nitel Veri Analizi Sonucunda Ortaya Çıkan Temalar (۩), Kategoriler (☂) ve Kodlar () 250 EK-F: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 259 EK-G: Etik Beyanı 260 EK-H: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 261 EK-I: Dissertation Originality Report 262 EK-İ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 263tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/*
dc.subjectBilgisayımsal düşünmetr_TR
dc.subjectProgramlama eğitimitr_TR
dc.subjectEğitsel robotlartr_TR
dc.subjectGörsel programlamatr_TR
dc.subjectSoyutlamatr_TR
dc.subjectProblem çözmetr_TR
dc.subjectMotivasyontr_TR
dc.subjectÖğrenci başarısıtr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleNesneye Yönelik ve Robot Programlamanın Öğrenci Başarısına, Soyutlamaya, Problem Çözmeye ve Motivasyona Etkilerinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeAn Examination of the Effects of Object-Oriented and Robotics Programming on Student Achievement, Abstraction, Problem Solving and Motivationtr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmada nesneye yönelik (karşılaştırma) ve robot (deney) programlamanın öğrenci başarısına, soyutlamaya, problem çözmeye ve motivasyona etkileri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Katılımcı grubunu 81 onuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Gömülü deneysel araştırma deseninin benimsendiği çalışmada veriler ardışık iki durum çalışmasından elde edilmiştir. On iki hafta süren ilk durum çalışmasına 41 öğrenci (20 deney, 21 karşılaştırma); sekiz hafta süren ikinci durum çalışmasına ise 40 öğrenci (21 deney, 19 karşılaştırma) katılmıştır. Uygulamaların öncesinde katılımcılara programlamaya yönelik başarı testi, problem çözme ölçeği, formal ve betimsel soyutlama testleri uygulanmıştır. Uygulamaların sonrasında ise katılımcılara bu araçlara ek olarak motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Çalışmada ders günlükleri, problem çözme taslakları, sesli düşünme ve odak grup görüşme kayıtları gibi nitel veriler de kullanılmıştır. Uygulamaların sonrasında hem deney hem de karşılaştırma gruplarının programlama puanları istatistiksel olarak anlamlı şekilde artmıştır. Ancak bu artış yöntemler arasında anlamlı şekilde farklılaşmamıştır. Uygulamalar sonrası karşılaştırma grupları formal ve betimsel soyutlama puanlarında anlamlı bir değişiklik bulunmazken, deney gruplarının formal (sadece ikinci durum çalışmasında) ve betimsel soyutlama puanlarında anlamlı bir artış gerçekleşmiştir. Yöntemler arası soyutlama puanları karşılaştırıldığında sadece ikinci durum çalışmasında betimsel soyutlama puanları açısından deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Uygulamalar sonrası grup içi ya da gruplar arası problem çözme puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Her iki durum çalışmasında da deney grupları motivasyon puanlarının karşılaştırma gruplarına göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2019-09-16T06:09:16Z
dc.identifier.ORCIDhttps://orcid.org/0000-0003-4012-4174tr_TR
dc.subject.ieeeIEEE Thesaurus Terms::Educationtr_TR
dc.subject.ericERIC Thesaurus::Educational Process: Classroom Perspectivestr_TR
dc.subject.ericERIC Thesaurus::Subjects of Instructiontr_TR
dc.subject.ericERIC Thesaurus::Learning and Perceptiontr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

info:eu-repo/semantics/openAccess
Aksi belirtilmediği sürece bu öğenin lisansı: info:eu-repo/semantics/openAccess