dc.contributor.advisor | Tüzün, Hakan | |
dc.contributor.author | Çınar, Murat | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T06:09:16Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-03-17 | |
dc.identifier.citation | Çınar, M. (2019). Nesneye Yönelik ve Robot Programlamanın Öğrenci Başarısına, Soyutlamaya, Problem Çözmeye ve Motivasyona Etkilerinin İncelenmesi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8891 | |
dc.description.abstract | This study comparatively examined the effects of object-oriented (comparison) and robotic (experimental) programming on student achievement, abstraction, problem solving, and motivation. The study included 81 tenth-grade students. In the study that adopted embedded experimental research design, data were obtained from two consecutive case studies. The first case in which 41 students took part (20 experimental, 21 comparison), lasted twelve weeks; while the latter involving 40 students (21 experimental, 19 comparison) lasted eight weeks. The participants were administered achievement test regarding computer programming, problem-solving scale, and formal and descriptive abstraction tests before the implementations. Following the implementations, the motivation scale was also applied in addition to these instruments. Qualitative data such as course diaries, problem solving sketches, think aloud and focus group interview records were also used in the study. The programming scores of both comparison and experimental groups increased statistically significantly after the implementations. However, this increase did not differ significantly across the methods. While there was no significant difference within the formal or descriptive abstraction scores of the comparison groups, there was a significant increase found in formal (only in case-2) and descriptive abstraction scores of the experimental groups. In examining the abstraction scores between the methods, a statistically significant difference existed in descriptive abstraction scores in favor of the experimental group only in case-2. There was no statistically significant difference in terms of the problem-solving scores between or within the test groups. Motivation scores of the experimental groups were statistically higher than the comparison groups in both cases. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
İçindekiler v
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini xii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 3
Araştırmanın Amacı ve Önemi 5
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 6
Sınırlılıklar 7
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 10
Bilgisayımsal Düşünme 10
Etimolojik Bir Karmaşa: Bilgisayım ve Bilgisayımsal Düşünme 15
Bilgisayımsal Okuryazarlık, Bilgisayımsal Düşünme, Programlama ve Kodlama Kavramları Arasındaki Farklılıklar 16
Bilgisayımın Eğitim Ortamlarına Entegrasyonu 17
Bilgisayımsal Düşünme için Önerilen Çerçeveler 19
Ülkemizde Bilgisayımın Eğitime Entegrasyonu 22
Bilgisayımsal Düşünme Araçları 23
Bilgisayımsal Düşünme Teknikleri 26
Robotik Etkinlikler ve Robot Programlama 32
Yapa-Boza Öğrenme 37
Soyutlama 38
Problem Çözme 39
Motivasyon 50
Bilgisayımsal Düşünme ile İlgili Araştırmalar 56
Bölüm 3 Yöntem 73
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 78
Veri Toplama Süreci 81
Veri Toplama Araçları 87
Verilerin Analizi 96
Araştırmacının Rolü 100
İç ve Dış Geçerlik 100
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 104
Bilgisayımsal Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Programlama Başarısı Üzerine Etkileri 104
Bilgisayımsal Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Soyutlama Becerisi Üzerine Etkileri 110
Bilgisayımsal Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Problem Çözme Algıları Üzerine Etkileri 120
Bilgisayımsal Düşünme Becerilerinin Geliştirilmesinde Kullanılan Farklı Programlama Etkinliklerinin Öğrenci Motivasyonu Üzerine Etkileri 127
Programlama Başarısı, Problem Çözme, Soyutlama ve Motivasyon Arasındaki İlişki 129
Bilgisayımsal Problem Çözme Sürecinde Öne Çıkan Bilişsel İşlemler 131
Öğrencilerin Bilgisayımsal Problem Çözme Etkinlikleri Esnasında Yaşadıkları Deneyimleri ve Karşılaştıkları Engeller 138
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 197
Sonuç ve Tartışma 197
Öneriler 209
Kaynaklar 213
EK-A: Problem Çözme Etkinlik Örnekleri 239
EK-B: Programlama Başarı Testi Soru Örnekleri 241
EK-C: Odak Grup Görüşme Soruları 243
EK-Ç: Ders Günlüğü Örnek Formu 245
EK-D: Nitel Veri Analizi Sonucunda Ortaya Çıkan Serbest Kodlar ve Kodlama Sıklıkları 246
EK-E: Nitel Veri Analizi Sonucunda Ortaya Çıkan Temalar (۩), Kategoriler (☂) ve Kodlar () 250
EK-F: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 259
EK-G: Etik Beyanı 260
EK-H: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 261
EK-I: Dissertation Originality Report 262
EK-İ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 263 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Bilgisayımsal düşünme | tr_TR |
dc.subject | Programlama eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Eğitsel robotlar | tr_TR |
dc.subject | Görsel programlama | tr_TR |
dc.subject | Soyutlama | tr_TR |
dc.subject | Problem çözme | tr_TR |
dc.subject | Motivasyon | tr_TR |
dc.subject | Öğrenci başarısı | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Nesneye Yönelik ve Robot Programlamanın Öğrenci Başarısına, Soyutlamaya, Problem Çözmeye ve Motivasyona Etkilerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | An Examination of the Effects of Object-Oriented and Robotics Programming on Student Achievement, Abstraction, Problem Solving and Motivation | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada nesneye yönelik (karşılaştırma) ve robot (deney) programlamanın öğrenci başarısına, soyutlamaya, problem çözmeye ve motivasyona etkileri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Katılımcı grubunu 81 onuncu sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Gömülü deneysel araştırma deseninin benimsendiği çalışmada veriler ardışık iki durum çalışmasından elde edilmiştir. On iki hafta süren ilk durum çalışmasına 41 öğrenci (20 deney, 21 karşılaştırma); sekiz hafta süren ikinci durum çalışmasına ise 40 öğrenci (21 deney, 19 karşılaştırma) katılmıştır. Uygulamaların öncesinde katılımcılara programlamaya yönelik başarı testi, problem çözme ölçeği, formal ve betimsel soyutlama testleri uygulanmıştır. Uygulamaların sonrasında ise katılımcılara bu araçlara ek olarak motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Çalışmada ders günlükleri, problem çözme taslakları, sesli düşünme ve odak grup görüşme kayıtları gibi nitel veriler de kullanılmıştır. Uygulamaların sonrasında hem deney hem de karşılaştırma gruplarının programlama puanları istatistiksel olarak anlamlı şekilde artmıştır. Ancak bu artış yöntemler arasında anlamlı şekilde farklılaşmamıştır. Uygulamalar sonrası karşılaştırma grupları formal ve betimsel soyutlama puanlarında anlamlı bir değişiklik bulunmazken, deney gruplarının formal (sadece ikinci durum çalışmasında) ve betimsel soyutlama puanlarında anlamlı bir artış gerçekleşmiştir. Yöntemler arası soyutlama puanları karşılaştırıldığında sadece ikinci durum çalışmasında betimsel soyutlama puanları açısından deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Uygulamalar sonrası grup içi ya da gruplar arası problem çözme puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Her iki durum çalışmasında da deney grupları motivasyon puanlarının karşılaştırma gruplarına göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-09-16T06:09:16Z | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0003-4012-4174 | tr_TR |
dc.subject.ieee | IEEE Thesaurus Terms::Education | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Educational Process: Classroom Perspectives | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Subjects of Instruction | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Learning and Perception | tr_TR |