dc.contributor.advisor | Sönmez, Duygu | |
dc.contributor.author | Siper Kabadayı , Gamze | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T06:05:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-21 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8874 | |
dc.description.abstract | This study aims to investigate the effects of a STEM-robotics program on early childhood students’ creative thinking skills and designs. As part of the study the program consisting of 6 modules was developed. This robotics program aims to help students gain insight into robots and algorithmic thinking skills. The program is aligned with the outcomes of the Early Childhood Education Program developed by Ministry of Education. Teaching methods and techniques suitable for the early childhood students were used. In order to make a preliminary evaluation of the program, a pilot study was conducted with four students, two girls and two boys, during the first semester of the 2017-2018 academic year. According to data obtained from the pilot study, some changes were made in the program and the main study was conducted with eight students, four girls and four boys in the second semester of the same year. A mixed method research methodology was used for data collection and analysis. Torrance Creative Thinking Test was applied as pre-test and post-test. One-on-one interviews were conducted with the students and video recordings were taken and documented during the implementation of the program. In addition, students' drawings were analyzed before and after the module in order to investigate their designs. As a result of the program, students’ creative thinking and fluent thinking skill scores increased. In addition, it was observed that early childhood students could use and developed algorithmic thinking skills. They were able to reflect these skills to their designs, establish relationships between concepts. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini viii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 1
Giriş 1
Problem Durumu 3
Araştırmanın Amacı ve Önemi 5
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 6
Sınırlılıklar 7
Bölüm 2 8
Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 8
Eğitimden beklentiler 8
STEM Yaklaşımı Nedir? 17
Eğitsel Robotik Nedir? 24
Eğitimde Erken Çocukluk Dönemi 30
Yaratıcı Düşünme Becerileri 34
İlgili Araştırmalar 39
Bölüm 3 47
Yöntem 47
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 50
Veri Toplama Süreci ve Robotik Programı 51
Veri Toplama Araçları 55
Verilerin Analizi 59
Bölüm 4 61
Bulgular ve Yorumlar 61
Uygulanan robotik programının okul öncesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkileri 61
Uygulanan robotik programının okul öncesi öğrencilerinin tasarımları üzerine etkisi 65
Önerilen robotik programına katılan öğrencilerin bu süreçteki edinimleri 73
Bölüm 5 79
Sonuç ve Tartışma 79
Robotik programının, katılımcıların yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkisi 79
Uygulanan robotik programının okul öncesi öğrencilerinin cinsiyete bağlı olarak yaratıcı düşünme becerileri üzerine etkileri 82
Robotik programının, katılımcıların tasarımları üzerine etkisi 83
Uygulanan robotik programına katılan öğrencilerin bu süreçteki edinimleri 85
Öneriler 90
Kaynaklar 94
EK-A: Ön Görüşme Soruları 106
EK-B: Son Görüşme Soruları 110
EK-C: Veli Onay Mektubu 114
EK-Ç: Robotik Modülleri Kazanım İlişkileri 117
EK-D: 4. Modül. Bilgisayarlara İstediğimizi Nasıl Yaptırırız? 129
EK-E: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 135
EK-F: Etik Beyanı 136
EK-G: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 137
EK-H: Thesis Originality Report 138
EK-I: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 139 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Eğitimde STEM yaklaşımı | tr_TR |
dc.subject | Eğitsel robotik | tr_TR |
dc.subject | Erken çocukluk eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Yaratıcı düşünme becerileri | tr_TR |
dc.subject | Algoritmik düşünme becerileri | tr_TR |
dc.subject | Bilgisayarca düşünme | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Robotik Uygulamalarının Okul Öncesi Çocukların Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effects Of Robotic Activities On Pre-School Children's Creative Thinking Skills | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Okul öncesi öğrencilerine yönelik STEM tabanlı eğitsel robotik programının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri ve tasarımları üzerine etkisini konu alan bu çalışmada altı modülden oluşan bir robotik programı ortaya çıkarılmıştır. Erken çocukluk evresinde olan öğrenciler için tasarlanan program öğrencilerin robotlar hakkında fikir sahibi olmalarını ve algoritmik düşünme becerilerini kazanmalarını amaçlamaktadır. Program oluşturulurken erken çocukluk dönemindeki öğrencilere uygun öğretim yöntem ve teknikleri kullanılmış ve programın tasarım aşamasında MEB’in okul öncesi öğretim programında belirlenen kazanımlar dikkate alınmıştır. Geliştirilen programın ön değerlendirmesini yapabilmek amacı ile 2017-2018 eğitim öğretim yılının birinci döneminde, iki kız, iki erkek olmak üzere dört öğrenci ile pilot çalışma uygulanmıştır. Pilot çalışma kapsamında elde edilen veriler doğrultusunda robotik öğretim programda bazı değişiklikler yapılmış ve aynı yılın ikinci dönemi dört kız, dört erkek olmak üzere toplam sekiz öğrenci ile asıl çalışma yapılmıştır. Çalışmanın veri toplama ve analizi aşamasında karma araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın nicel boyunda veri toplama aracı olarak Torrance Yaratıcı Düşünme Testi programın öncesinde ve sonrasında ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Çalışmanın nitel boyutunda öğrenciler ile birebir görüşmeler yapılmış ve programının uygulanma sürecinde video kayıtları alınarak bunlar doküman haline getirilmiştir. Ayrıca tasarımlarını araştırmak amacıyla öğrencilerin modül öncesi ve sonrasında yapmış oldukları çizimlerin analizi gerçekleştirilmiştir. Uygulanan program sonucunda, katılımcıların yaratıcı düşünme genel puanlarının ve akıcılık alt boyut puanının istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde arttığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak, erken çocukluk dönemindeki öğrencilerin kendi seviyelerinde bloklarla kodlama yaparken algoritmik düşünme becerilerinin geliştiği, bu becerilerini tasarımlarına yansıtabildiği, kavramlar arası ilişkiler kurabildiği gözlemlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Fen Bilgisi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Science and Technology | tr_TR |