dc.contributor.advisor | Tüzün, Hakan | |
dc.contributor.author | Taşkın, Buket | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:41:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-04-12 | |
dc.identifier.citation | APA | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8104 | |
dc.description.abstract | In this dissertation, the processes of self-directed learning of computer for children who have never used computers before, have been examined within the cultural frame in which they live. The recent conditions in which the technology is effective in every sphere of life and people are more oriented towards “self-directed learning” make the research object important in terms of computer education. A village in the South-Eastern Anatolia region, which is one of the regions where the socio-economic level is low and a digital divide is clearly felt was preferred in accordance with the research object in order to reach children who have never used computers before. The cultural foundations of cognitive processes have been considered and authentic data have been reached, by using the cognitive ethnography, a type of qualitative research method used as a research design. The study includes a long-term participant observation process spreading over two years in conformity with the nature of ethnographic studies. The study group consists of 46 children (17 girls, 29 boys) and their ages vary between 6-11 years. During the study period, the ways how those children organize their learning when they are left on their own with the computers have been observed in detail. During the process, it has been examined how the learning situations are affected by these guidance and collaborative activities by giving the students simple clues, asking them some questions to arouse curiosity and guiding them to form groups. The open coding and axial coding methods have been used in the analysis of data. The 853 codes derived by open coding have been reduced to 174 codes and they have been grouped under 10 categories. The findings attained at the end of the study show that simple guidance to the children and forming groups during processes of their self-directed learning of computer have generally led to positive results. The significant differences have been observed in children's learning behaviors in terms of age and gender variables. The result of this study present profound data about the effects of cultural backgrounds on educational processes and taking these effects into consideration in the context of the education policies of our country. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz i
Abstract ii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini ix
Şekiller Dizini x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi
Bölüm 1 Giriş 12
Kendi Kendine Öğrenme ve Teknoloji 12
Çalışma Tanımı 12
Çalışmanın Amacı ve Önemi 20
Çalışmanın Ortaya Çıkışı 21
Tanımlar 22
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 24
Kendi Kendine Öğrenmenin Temelleri 24
Kendi Kendine Öğrenme 25
Rehberli – Sorgulamalı Etkinlikler 28
İşbirlikli Öğrenme Etkinlikleri 29
Kendi Kendine Öğrenme ve Teknoloji 30
Kültür ve Teknoloji 31
Dijital Yerliler ve Dijital Göçmenler 33
Dijital Uçurum 35
İlgili Araştırmalar 37
Bölüm 3 Yöntem 42
Bilişsel Etnografi 45
Araştırma Soruları 50
Araştırmanın Yapılacağı Bölgenin Belirlenmesi 50
Katılımcıların Belirlenmesi 53
Araştırmacı Rolü 57
Uygulama Süreci ve Verilerin Toplanması 59
Uygulama Süreci 60
Gönüllülük 63
Demografik Bilgilerin Alınması ve Ön Bilgi Yoklaması 63
Öğrencilerin Yaşlarına Göre Gruplanması 65
Bilgisayarla Tanışma 66
Küçük Gruplarla Çalışma / İşbirlikli Öğrenme 67
Merak Uyandırıcı Sorular ve İpuçlarının Kullanılması 67
Veri Kaynakları ve Veri Toplama Teknikleri 68
Verilerin Analizi 69
Açık Kodlama 71
Kuramsal / Aksiyal / Eksensel Kodlama: 73
Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği 75
Katılımcılar 79
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 92
1. Kendi Kendine Bilgisayar Öğrenme Süreci 92
2. Basit İpuçlarının ve Merak Uyandırıcı Soruların Öğrenme Sürecine Etkileri 145
3. İşbirlikli Çalışmaların Öğrenme Sürecine Etkisi 149
4. Çocukların Demografik Özelliklerinin Öğrenme Süreçlerine Etkisi 153
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 167
Sonuçlar ve Tartışma 167
Öneriler 201
Kaynaklar 206
EK-A: Veli İzin Formu 226
EK-B: Öğrenci Gönüllü Katılım Formu 227
EK-C: Öğretmen / İdareci Görüşme Formu 228
EK-Ç: Veli Görüşme Formu 229
EK-D: Öğrenci Görüşme Formu 230
EK-E: Açık Kodlama Sonrasında Elde Edilen Kodlar 231
EK-F: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 234
EK-G: Etik Beyanı 235
EK-H: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 236
EK-I: Dissertation Originality Report 237
EK-İ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 238 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kendi kendine öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Bilgisayar okuryazarlığı | |
dc.subject | Bilişsel etnografi | |
dc.subject | Dijital uçurum | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Sosyal bilimler | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Teknoloji. Mühendislik | tr_TR |
dc.title | Kendi Kendine Öğrenme Bağlamında Bilgisayar Okuryazarlığının İncelenmesi: Bilişsel Etnografik Çalışma | tr_TR |
dc.title.alternative | Analysis Of Computer Literacy In Terms Of Self-Directed Learning: A Cognitive Ethnographic Study | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışmasında daha önce hiç bilgisayar kullanmayan çocukların bilgisayarı kendi kendine öğrenme süreçleri, yaşadıkları kültürel bağlam çerçevesinde incelenmiştir. Teknolojinin hayatın her alanında etkili olduğu ve insanların daha çok “kendi kendine öğrenme”ye yöneldiği günümüz koşulları, araştırma konusunu bilgisayar eğitimi açısından önemli kılmaktadır. Araştırma konusuna uygun olarak daha önce hiç bilgisayar kullanmayan çocuklara ulaşmak amacıyla ülkemizin sosyoekonomik düzeyi düşük ve dijital uçurumun belirgin biçimde hissedildiği bölgelerinden olan Güney Doğu Anadolu Bölgesi kırsalındaki bir köy tercih edilmiştir. Araştırma deseni olarak nitel araştırma yöntemlerinden etnografinin bir türü olan “bilişsel etnografi” kullanılarak, bilişsel süreçlerin kültürel temelleri değerlendirilmiş ve otantik verilere ulaşılmıştır. Araştırma etnografik çalışmaların doğasına uygun olarak, iki seneye yayılan uzun süreli bir katılımlı gözlem sürecini içermektedir. Çalışma grubu 46 çocuktan (17 kız, 29 oğlan) oluşmakta olup yaşları 6-11 arasında değişmektedir. Çalışma süresince çocukların bilgisayarla baş başa kaldıklarında, kendi öğrenmelerini nasıl organize ettikleri ayrıntılı olarak gözlemlenmiştir. Süreç içerisinde öğrencilere basit ipuçları verilerek, merak uyandırmaya yönelik sorular sorularak ve gruplar oluşturmalarına müsaade edilerek, öğrenme durumlarının bu yönlendirmelerden ve işbirlikli çalışmalardan nasıl etkilendiği incelenmiştir. Verilerin analizinde, açık kodlama ve aksiyal kodlama yöntemleri kullanılmıştır. Açık kodlama ile elde edilen 853 kod, yapılan revizyonlarla 174 koda indirgenmiş ve 10 kategori altında toplanmıştır. Çalışma sonucunda ortaya çıkan bulgular, çocukların kendi kendine bilgisayar öğrenme süreçlerinde basit yönlendirmeler yapılmasının ve gruplar oluşturmalarının, genel olarak olumlu sonuçlar doğurduğu yönündedir. Yaş ve cinsiyet değişkenine göre çocukların öğrenme davranışlarında önemli farklılıklar gözlemlenmiştir. Çalışma sonuçları, kültürel altyapının eğitsel süreçlere etkisi ve bu etkinin ülkemizin eğitim politikaları açısından değerlendirilmesi bağlamında derinlemesine veriler sunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |