dc.contributor.advisor | Kayhan Altay , Mesture | |
dc.contributor.author | Şaban , İbrahim Halil | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:40:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-07-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8098 | |
dc.description.abstract | The aim of this study was examined 6th ,7th and 8th mathematics and mathematical applications textbooks which is prepared in accordance with the 2018-2019 mathematics curriculum in Turkey. With this study, it is examined how questions in the books of different grade levels cover the levels determined in the mathematics proficiency scale and how they change according to the different grade levels. The research was conducted in the PISA mathematics exam to cover the field of Change and Relationship, which is one of the four areas in which students' performances are measured. The field of change and relations contains algebraic expressions, equations, inequalities, tables and graphical representation. PISA mathematics competency scale was used in the process of reviewing the books. There are 6 levels according to this scale. The sixth level is determined as the highest level and the first level as the lowest level. In the study, the method of document analysis with qualitative research methods were used. A total of six textbooks were examined from each grade level. As a result of the study, it was seen that most of the questions in all the textbooks consisted of 1st and 2nd level questions according to PISA Proficiency Scale. The 5th and 6th level questions were not found in the mathematics textbooks. The 5th and 6th level questions which are defined as high level according to PISA Mathematics Proficiency Scale were found in the mathematical applications textbooks. As the grade level increased, the difficulty levels of the questions increased. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini viii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 5
Araştırma Problemi 7
Sınırlılıklar 7
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9
PISA 9
Matematik Okuryazarlığı 13
Cebir 18
İlgili Araştırmalar 21
Bölüm 3 Yöntem 30
Ders Kitaplarının Seçimi 30
Verilerin Kodlanması 34
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 38
Birinci ve İkinci Alt Probleme Yönelik Bulgular 38
Üçüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular 45
Dördüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular 48
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 58
Tartışma ve Sonuçlar 58
Öneriler 64
Kaynaklar 66
EK-A: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 73
EK-B: Etik Beyanı 74
EK-C: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 75
EK-Ç: Thesis Originality Report 76
EK-D: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 77
| tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Cebir | tr_TR |
dc.subject | Matematik ders kitabı | tr_TR |
dc.subject | Matematik uygulamaları ders kitabı matematik okuryazarlığı | tr_TR |
dc.subject | PISA | tr_TR |
dc.subject | Değişim ve ilişkiler | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Matematik Ders Kitapları Cebir Öğrenme Alanındaki Soruların PİSA Matematik Yeterlik Düzeylerine Göre İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Investigation of Questions Related To Algebra Learning In Mathematics Textbooks With Respect To The Competency Levels of PİSA | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, 2018-2019 yeni matematik öğretim programına göre hazırlanmış ve ülkemizde okutulmakta olan 6-8. sınıf matematik ve matematik uygulamaları ders kitaplarındaki cebir alt öğrenme alanına ait birlikte öğrenelim, sıra sizde, öğrendiklerimizi uygulayalım, örnekler, konu değerlendirme ve problemleri PISA matematik yeterlik ölçeğine göre incelemektir. Bu çalışma ile farklı sınıf düzeylerine ait kitaplardaki soruların matematik yeterlik ölçeğinde belirlenen düzeyleri ne derece kapsadığı ve farklı sınıf düzeylerine göre nasıl bir değişim gösterdiği incelenmiştir. Araştırma, PISA matematik sınavında öğrencilerin performanslarının ölçüldüğü dört alandan biri olan “Değişim ve İlişkiler” alanını kapsayacak şekilde yapılmıştır. Değişim ve ilişkiler alanında; cebirsel ifadeler, denklemler, eşitsizlikler, tablo ve grafik gösterimi bulunmaktadır. Kitapların incelenmesi sürecinde PISA matematik yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğe göre toplam 6 düzey bulunmaktadır ve altıncı düzey en üst düzey, birinci düzey en düşük düzey olarak belirlenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Doküman incelemesi yöntemiyle Türkiye’de okutulmakta olan 6-8. sınıf matematik ve matematik uygulamaları ders kitaplarından her sınıf düzeyine ait 2 adet, toplam 6 ders kitabı belirlenerek incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, incelenen tüm ders kitaplarında bulunan soruların büyük bir bölümünün PISA yeterlik ölçeğine göre 1 ve 2. düzey sorulardan oluştuğu görülmüştür. Matematik ders kitaplarında 5 ve 6. düzey soruya rastlanmamıştır. PISA Matematik Yeterlik ölçeğine göre üst düzey olarak tanımlanan 5 ve 6. düzey sorulara matematik uygulamaları ders kitaplarında rastlanmıştır. Sınıf seviyesi artıkça soruların zorluk düzeylerinin arttığı gözlemlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |