Show simple item record

dc.contributor.advisorKayhan Altay , Mesture
dc.contributor.authorŞaban , İbrahim Halil
dc.date.accessioned2019-07-26T08:40:34Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8098
dc.description.abstractThe aim of this study was examined 6th ,7th and 8th mathematics and mathematical applications textbooks which is prepared in accordance with the 2018-2019 mathematics curriculum in Turkey. With this study, it is examined how questions in the books of different grade levels cover the levels determined in the mathematics proficiency scale and how they change according to the different grade levels. The research was conducted in the PISA mathematics exam to cover the field of Change and Relationship, which is one of the four areas in which students' performances are measured. The field of change and relations contains algebraic expressions, equations, inequalities, tables and graphical representation. PISA mathematics competency scale was used in the process of reviewing the books. There are 6 levels according to this scale. The sixth level is determined as the highest level and the first level as the lowest level. In the study, the method of document analysis with qualitative research methods were used. A total of six textbooks were examined from each grade level. As a result of the study, it was seen that most of the questions in all the textbooks consisted of 1st and 2nd level questions according to PISA Proficiency Scale. The 5th and 6th level questions were not found in the mathematics textbooks. The 5th and 6th level questions which are defined as high level according to PISA Mathematics Proficiency Scale were found in the mathematical applications textbooks. As the grade level increased, the difficulty levels of the questions increased.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini vii Şekiller Dizini viii Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 5 Araştırma Problemi 7 Sınırlılıklar 7 Tanımlar 8 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9 PISA 9 Matematik Okuryazarlığı 13 Cebir 18 İlgili Araştırmalar 21 Bölüm 3 Yöntem 30 Ders Kitaplarının Seçimi 30 Verilerin Kodlanması 34 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 38 Birinci ve İkinci Alt Probleme Yönelik Bulgular 38 Üçüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular 45 Dördüncü Alt Probleme Yönelik Bulgular 48 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 58 Tartışma ve Sonuçlar 58 Öneriler 64 Kaynaklar 66 EK-A: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 73 EK-B: Etik Beyanı 74 EK-C: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 75 EK-Ç: Thesis Originality Report 76 EK-D: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 77  tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectCebirtr_TR
dc.subjectMatematik ders kitabıtr_TR
dc.subjectMatematik uygulamaları ders kitabı matematik okuryazarlığıtr_TR
dc.subjectPISAtr_TR
dc.subjectDeğişim ve ilişkilertr_TR
dc.subject.lcshKonu Başlıkları Listesi::Eğitimtr_TR
dc.titleMatematik Ders Kitapları Cebir Öğrenme Alanındaki Soruların PİSA Matematik Yeterlik Düzeylerine Göre İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of Questions Related To Algebra Learning In Mathematics Textbooks With Respect To The Competency Levels of PİSAtr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, 2018-2019 yeni matematik öğretim programına göre hazırlanmış ve ülkemizde okutulmakta olan 6-8. sınıf matematik ve matematik uygulamaları ders kitaplarındaki cebir alt öğrenme alanına ait birlikte öğrenelim, sıra sizde, öğrendiklerimizi uygulayalım, örnekler, konu değerlendirme ve problemleri PISA matematik yeterlik ölçeğine göre incelemektir. Bu çalışma ile farklı sınıf düzeylerine ait kitaplardaki soruların matematik yeterlik ölçeğinde belirlenen düzeyleri ne derece kapsadığı ve farklı sınıf düzeylerine göre nasıl bir değişim gösterdiği incelenmiştir. Araştırma, PISA matematik sınavında öğrencilerin performanslarının ölçüldüğü dört alandan biri olan “Değişim ve İlişkiler” alanını kapsayacak şekilde yapılmıştır. Değişim ve ilişkiler alanında; cebirsel ifadeler, denklemler, eşitsizlikler, tablo ve grafik gösterimi bulunmaktadır. Kitapların incelenmesi sürecinde PISA matematik yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğe göre toplam 6 düzey bulunmaktadır ve altıncı düzey en üst düzey, birinci düzey en düşük düzey olarak belirlenmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Doküman incelemesi yöntemiyle Türkiye’de okutulmakta olan 6-8. sınıf matematik ve matematik uygulamaları ders kitaplarından her sınıf düzeyine ait 2 adet, toplam 6 ders kitabı belirlenerek incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda, incelenen tüm ders kitaplarında bulunan soruların büyük bir bölümünün PISA yeterlik ölçeğine göre 1 ve 2. düzey sorulardan oluştuğu görülmüştür. Matematik ders kitaplarında 5 ve 6. düzey soruya rastlanmamıştır. PISA Matematik Yeterlik ölçeğine göre üst düzey olarak tanımlanan 5 ve 6. düzey sorulara matematik uygulamaları ders kitaplarında rastlanmıştır. Sınıf seviyesi artıkça soruların zorluk düzeylerinin arttığı gözlemlenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record