dc.contributor.advisor | Gerçek, Cem | |
dc.contributor.author | Cesur, Çise | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:38:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-24 | |
dc.identifier.citation | Cesur, Ç. (2019). Öğrencilerin biyoloji süreç diyagramlarında öğrenme stilleri, öğrenme faaliyetleri ve öğrenme çıktıları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8088 | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to determine the learning activities and learning styles that students use while performing learning from process diagrams and to investigate the effect of learning activities and learning styles on learning success. 23 students from the Biology Education Department of Hacettepe University, located in Turkey’s capital city, participated in the study. The data were collected in the 2017-2018 academic year. The Santa Barbara Learning Style Scale was applied to the participants first to collect the data. Then, process diagrams are shown with eye tracking technique. At the same time, a loud thinking protocol was applied to the participants to interpret the learning activities. As a result of these processes, a form was used to evaluate the learning outcomes of the participants, open-ended questions, true-false and incomplete drawings in the process diagrams were expected to be completed by the participants. Mann-Whitney U test, Kolmogorov-Smirnov test, content analysis and multiple regression analysis were used to analyze the data. As a result of the data analysis, it was found that the students who perform successful learning more often use arrow pointing and self-questioning activities from their learning activities. It has also been found that students who spend more time focusing on the main area successfully perform learning. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini viii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 2
Araştırmanın Amacı ve Önemi 3
Araştırma Problemi 3
Sayıltılar 3
Sınırlılıklar 4
Tanımlar 4
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 7
Öğrenme Stilleri 7
Öğrenme Aktiviteleri 8
Göz İzleme ve Öğrenme 9
Bölüm 3 Yöntem 11
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 11
Veri Toplama Süreci 11
Veri Toplama Araçları 12
Verilerin Analizi 14
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 23
Alt Problem 1: Süreç diyagramında öğrenciler görsel alana mı yoksa sözel alana mı daha çok odaklanırlar? 23
Alt Problem 2: Odaklanma Süreleri ve Santa Barbara Ölçek puanları HEDF puanlarını ne düzeyde yordamaktadır? 27
Alt Problem 3: Öğrenciler süreç diyagramlarını yorumlarken hangi öğrenme aktivitelerini daha sık kullanırlar? 31
Alt Problem 4: Öğrencilerin öğrenme aktiviteleri ve öğrenme çıktıları arasında anlamlı bir ilişki var mıdır? 34
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 38
Kaynaklar 41
EK-A: Santa Barbara Öğrenme Stili Ölçeği 45
EK-B: Kemiozmotik Teori İle İlgili Süreç Diyagramları 46
EK-C: Hatırlama Etki Değerlendirme Formu 47
EK-Ç: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 48
EK-D: Etik Beyanı 49
EK-E: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 50
EK-F: Thesis Originality Report 51
EK-G: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 52 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Biyoloji eğitimi | tr_TR |
dc.subject | Süreç diyagramı | tr_TR |
dc.subject | Öğrenme stilleri | tr_TR |
dc.subject | Öğrenme aktiviteleri | tr_TR |
dc.subject | Öğrenme çıktısı | tr_TR |
dc.subject | Göz izleme | tr_TR |
dc.subject | Yüksek sesle düşünme protokolü | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Öğrencilerin Biyoloji Süreç Diyagramlarında Öğrenme Stilleri, Öğrenme Faaliyetleri ve Öğrenme Çıktıları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, öğrencilerin süreç diyagramlarında öğrenmeyi gerçekleştirirken kullandıkları öğrenme aktivitelerini ve öğrenme stillerini belirleyerek, öğrenme aktivitelerinin ve öğrenme stillerinin öğrenme başarısı üzerindeki etkinin incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmaya, Türkiye’nin başkentinde yer alan Hacettepe Üniversitesi Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda öğrenim gören 23 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında toplanmıştır. Verilerin toplanması için ilk olarak katılımcılara Santa Barbara Öğrenme Stili Ölçeği uygulanmıştır. Daha sonra süreç diyagramları göz izleme tekniği ile gösterilmiştir. Aynı zamanda öğrenme faaliyetlerini yorumlamak için katılımcılara yüksek sesle düşünme protokolü uygulanmıştır. Bu işlemlerin sonucunda katılımcıların öğrenme çıktılarını değerlendirmek için açık uçlu soru, doğru-yanlış ve süreç diyagramlarında eksik olan çizimlerin katılımcılar tarafından tamamlanmasının beklendiği bir form kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde Mann-Whitney U testi, Kolmogorov-Smirnov testi, içerik analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Veri analizi sonucunda başarılı öğrenme gerçekleştiren öğrencilerin öğrenme aktivitelerinden okları anlamlandırma ve kendine soru sorma aktivitelerini daha sık kullandıkları bulunmuştur. Ayrıca ana alana odaklanmak için daha fazla zaman harcayan öğrencilerin öğrenmeyi başarılı bir şekilde gerçekleştirdikleri de bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Biyoloji Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-07-26T08:38:01Z | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0002-8755-2291 | tr_TR |