dc.contributor.advisor | Koçak Usluel , Yasemin | |
dc.contributor.author | Kaynarca, İlknur | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:31:21Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-30 | |
dc.identifier.citation | çoklu görev, özdüzenleme becerileri, özdüzenleyici öğrenme, akademik başarı, üniversite öğrencileri | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8060 | |
dc.description.abstract | In this thesis, it is aimed to examine the relationship between multitasking and self-regulation skills of university students. Participants are 544 university students, who were selected by means of a suitable sample and participates voluntarily. Data was collected by personal information form, ”Self-Regulatory Learning Scale“, “Perceived Multitasking Questionnaire”, “Application-Based Multitask Questionnaire” and ”Activity-Based Multitask Questionnaire ”developed by the researcher. Descriptive statistics, one-way ANOVA, independent sample t-test and correlation analysis were used to analyze the data. In conclusion of the study, it is seen that the students use ”Whatsapp“, ”Youtube“ and “Instagram” applications while studying; listening to music mostly as multitasking activity while reading printed materials and playing games; reading the most printed materials and speaking by phone while studying at home; When using the Learning Management System, they use the most Learning Management Systems. It was found that there are no significant effects of the students' gender, living with parents and their academic achievement on their multitasking points. It was found that there was a negative relationship between multitask perceptions and all sub-processes of self-regulation skills except self-observation. It can be said that students have a higher level of perceptions of multitask related to performance due to their ability of watch self-observation performance. As a result, based on the productive- distractor multitasking approach, it can be argued that instead of trying to prevent multitasking among students, the focus should be to develop students' self-regulation skills so that they can do productive multitasking can be a solution for distractor multitasking | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz ii
Abstract iii
Tablolar Dizini vi
Şekiller Dizini viii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 4
Araştırma Problemi 5
Sınırlılıklar 6
İşlevsel Tanımlar 6
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 8
Özdüzenleyici Öğrenme Kuramı 8
Yapıcı ve Engelleyici Çoklu Görev Yaklaşımı 11
İnsan ve İşlemci-Tabanlı Çoklu Görev Yaklaşımı 11
Çoklu Görev İle İlgili Araştırmalar 12
Çoklu Görev ve Özdüzenleme İle İlgili Araştırmalar 23
Bölüm 3 Yöntem 27
Araştırma Grubu 27
Veri Toplama Süreci 28
Veri Toplama Araçları 28
Verilerin Analizi 38
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 40
Öğrencilerin Ders Çalışırken Aynı Anda Kullanmayı Tercih Ettikleri Uygulamalar Nelerdir? 40
Öğrencilerin Çeşitli Etkinliklere Göre Yaptıklarını İfade Ettikleri Çoklu Görevler Nelerdir? 44
Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Çoklu Görev Algıları Farklılık Göstermekte midir? 53
Öğrencilerin Çoklu Görev Algıları ile Özdüzenleyici Öğrenmeleri Arasında İlişki Var mıdır? 57
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 62
Sonuç ve Tartışma 62
Öneriler 64
Kaynaklar 66
EK-A: Kişisel Bilgi Formu 74
EK-B: Algılanan Çoklu Görev Ölçeği 75
EK-C: Etkinlik Temelli Çoklu Görev Anketi 76
EK-Ç: Uygulama Temelli Çoklu Görev Anketi 79
EK-D: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 80
EK-E: Etik Beyanı 81
EK-F: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 82
EK-G: Thesis Originality Report 83
EK-Ğ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 84
| tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çoklu görev | tr_TR |
dc.subject | Özdüzenleme becerileri | tr_TR |
dc.subject | Özdüzenleyici öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Akademik başarı | tr_TR |
dc.subject | Üniversite öğrencileri | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim::Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları.::Öğretim (İlkeler ve uygulama) | tr_TR |
dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Çoklu Görev Davranışları ve Çoklu Görev Algıları İle Özdüzenleme Becerileri Arasındaki İlişki | tr_TR |
dc.title.alternative | University Students’ Multitasking Behaviors And The Relationship Between Multitasking Perceptions And Self Regulated Skills | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu tez çalışmasında üniversite öğrencilerinin çoklu görev algıları ve özdüzenleme becerileri arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Katılımcılar, elverişli örneklem ile ulaşılan ve veri toplama aracını gönüllü olarak dolduran 544 yükseköğrenim öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler; kişisel bilgi formu, “Özdüzenleyici Öğrenme Ölçeği”, araştırmacı tarafından geliştirilen “Algılanan Çoklu Görev Ölçeği”, “Uygulama Temelli Çoklu Görev Anketi” ve “Etkinlik Temelli Çoklu Görev Anketi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, tek yönlü varyans analizi, bağımsız örneklem t testi ve korelasyon analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda öğrencilerin ders çalışırken en fazla “Whatsapp”, “Youtube” ve “Instagram” uygulamalarını kullandıkları; basılı materyal ve oyun oynarken çoklu görev etkinliği olarak en fazla müzik dinledikleri; evde ders çalışırken en fazla basılı materyal okuma ve telefonla konuşma etkinliklerini yaptıkları; Öğrenme Yönetim Sistemi kullanırken en fazla başka Öğrenme Yönetim Sistemlerini birlikte kullandıkları görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyet, ailesiyle birlikte kalması ve akademik başarılarına göre çoklu görev puanlarının istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Özdüzenleme becerileri ve çoklu görev algıları arasında özdüzenlemenin izleme boyutu dışındaki tüm boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı zıt yönlü bir ilişki olduğu bulunmuştur. Özdüzenlemenin izleme boyutu ve çoklu görev arasındaki pozitif ilişki ile ilgili olarak izleme becerisine sahip öğrencilerin performanslarını daha iyi takip edebilmelerine bağlı olarak performansla ilgili çoklu görev algılarının daha yüksek olduğu söylenebilir. Sonuç olarak yapıcı-engelleyici çoklu görev yaklaşımını temel alarak, öğrenciler arasında çoklu görevi engellemeye çabalamak yerine, yapıcı çoklu görevler yapabilmeleri için öğrencilerin özdüzenleme becerilerinin geliştirilmesi üzerine yoğunlaşılmasının engelleyici çoklu görev ile ilgili bir çözüm olabileceği ileri sürülebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.subject.ieee | IEEE Thesaurus Terms::Education | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Educational Process: Classroom Perspectives | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Educational Process: School Perspectives | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Educational Process: Societal Perspectives | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Communications Media | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Information/Communications Systems | tr_TR |
dc.subject.jita | JITA Classification System of Library and Information Science::Information use and sociology of information | tr_TR |