Show simple item record

dc.contributor.advisorAkman, Berrin
dc.contributor.authorEzmeci, Fulya
dc.date.accessioned2019-07-26T08:29:56Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-01-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/8055
dc.description.abstractThe aim of this research is to develop the “Self-regulation Program” to support the self-regulation of children and investigate the effects of the program on the selfregulation, problem behaviors and social skills. Embedded Design was used; the quantitative side of the research was quasi-experimental design with pre-test posttest control group, the qualitative side was basic qualitative research. The study group consisted of 52 children, 26 in experimental group, 26 in control group and two experimental groups’ teachers. Quantitative data were analyzed with MANOVA and dependent samples t-test and qualitative data were analyzed with the deduction method. The program contained of 21 sessions and administered to the children in experimental group. According to results, there was a significant difference in the self-regulation scores of the children in the experimental and control groups. There was a significant difference between the post-test scores of the self-regulation in the groups, in favor of the experimental group. Qualitative findings revealed the program was effective on children’s attention, emotion and behavior regulation. There was a significant difference between the pre-test and post-test problem behavior scores of the experimental group. A significant difference was found between the post-test scores of problem behaviors in favor of the experimental group. Qualitative findings showed the problem behaviors decreased. Significant difference was found between the pre-test and post-test scores of social skills in groups. There was a significant difference in post-test scores of social skills in favor of the experimental group. It was concluded that the program improved children's social skills.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖz düzenlemetr_TR
dc.subjectProblem davranış
dc.subjectSosyal beceri
dc.subjectOkul öncesi eğitim
dc.titleOkul Öncesi Öz-Düzenleme Programı'nın Çocukların Özdüzenleme, Problem Davranışları ve Sosyal Becerilerine Etkisitr_TR
dc.title.alternativeThe Effect Of Early Childhood Self-Regulation Program On Children’s Self-Regulation, Problem Behavior And Social Skillstr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetAraştırmanın amacı; çocukların öz düzenleme becerilerinin desteklenmesi amacıyla “Okul Öncesi Öz-düzenleme Programı” geliştirilmesi ve programın çocukların özdüzenleme becerileri, problem davranışları ve sosyal becerilerine etkisinin incelemesidir. Araştırma, “İç İçe Karma Desen’de (The Embedded Design)” gerçekleştirilmiş; nicel boyutu ön-test son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutu ise temel nitel araştırma olarak tasarlanmıştır. Çalışma grubunu; Ankara ili Altındağ ve Mamak ilçelerinde dört anasınıfında eğitim gören 26’sı deney, 26’sı kontrol grubu 52 çocuk ve deney grubundaki iki öğretmen oluşturmaktadır. Nicel veriler MANOVA ve bağımlı örneklemler için t testi, nitel veriler ise tümdengelim yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmada deney grubunda 7 hafta, hafta 3 gün olmak üzere 21 oturumdan oluşan program uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarında; Öz-düzenleme becerilerinde deney ve kontrol grubu ön-test son-test puanlarında anlamlı farklılık görülmüştür. Deney ve kontrol gruplarının özdüzenleme becerileri son-test puanlarında deney grubu lehinde anlamlı farklılık görülmüştür. Nitel bulgular incelendiğinde programın, çocukların davranışlarında dikkat, duygu ve davranış düzenleme alt boyutlarında etkili olduğu ve nitel bulguların nicel bulguları desteklediği görülmüştür. Problem davranışlar ön-test ve son-test puanlarında deney grubunda anlamlı farklılık görülürken, kontrol grubunda anlamlı farklılık görülmemiştir. Deney ve kontrol gruplarının problem davranışlara yönelik son-test puanlarında deney grubu lehine anlamlı farklık bulunmuştur. Nitel bulgular incelendiğinde çocukların problem davranışlarında azalma olduğu ve nitel bulguların nicel bulguları desteklediği sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal becerilerde deney ve kontrol grubu ön-test ve son-test puanlarında anlamlı farklılık görülmüştür. Deney ve kontrol grubundaki çocukların sosyal becerilerine yönelik son-test puanlarında ise deney grubu lehinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Nitel verilerden çocukların sosyal becerilerinde gelişme olduğu ve nitel bulguların nicel bulguları desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Öğretmenliğitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift-


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record