dc.contributor.advisor | Metin, Emine Nilgün | |
dc.contributor.advisor | Metin, Emine Nilgün | |
dc.contributor.author | Atlan, Nihan | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T12:31:41Z | |
dc.date.issued | 2019-05-31 | |
dc.date.submitted | 2019-04-05 | |
dc.identifier.citation | Atlan, N. Ortaokula Devam Eden Kaynaştırma Öğrencilerinin Yaşam Doyumları, Aile İşlevleri Ve Kaynaştırma Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Programı Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2019. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/7441 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to
determine family function levels and the attitudes of students to integration on life
satisfaction of students with special needs. The participants of the study consist of
students with mental, hearing, physical disability and learning difficulties and their
families. 176 students participated in the study. 55 students with mental retardation,
42 physical disability, 46 hearing disabilities and 33 learning disabilities are 91 female
and 85 male students. The Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale, Family
Assessment Scale and Survey Form of Special Needs Students’ Opinion on
Mainstreaming were used. After application; while applying appropriate statistical
analyzes, each data from the demographic information form’s related of the
students' life satisfaction, family function levels and attitudes towards inclusion were
determined. In addition, the correlation between the data obtained from all scales
was determined. At the end of the study, it was found that the students with high life
satisfaction had high family functioning levels and their attitudes towards
mainstreaming were positive. | tr_TR |
dc.description.abstract | The aim of this study is to
determine family function levels and the attitudes of students to integration on life
satisfaction of students with special needs. The participants of the study consist of
students with mental, hearing, physical disability and learning difficulties and their
families. 176 students participated in the study. 55 students with mental retardation,
42 physical disability, 46 hearing disabilities and 33 learning disabilities are 91 female
and 85 male students. The Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale, Family
Assessment Scale and Survey Form of Special Needs Students’ Opinion on
Mainstreaming were used. After application; while applying appropriate statistical
analyzes, each data from the demographic information form’s related of the
students' life satisfaction, family function levels and attitudes towards inclusion were
determined. In addition, the correlation between the data obtained from all scales
was determined. At the end of the study, it was found that the students with high life
satisfaction had high family functioning levels and their attitudes towards
mainstreaming were positive. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | ONAY SAYFASI iii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv
ETİK BEYAN v
TEŞEKKÜRLER vi
ÖZET vii
İÇİNDEKİLER ix
SİMGELER VE KISALTMALAR xii
TABLOLAR xiii
1.GİRİŞ 1
1.1.Çalışmanın Amaç ve Önemi 2
1.2.Araştırmanın Temel Amacı 3
1.3.Temel Problem 3
1.4.Alt Problem 4
1.5.Sayıltılar 4
1.6.Sınırlılıklar 5
2.GENEL BİLGİLER 6
2.1.Özel Gereksinimli Olmak 6
2.1.1.Özel Gereksinim Tanımı 6
2.1.2.Özel Gereksinim Tipleri 8
2.1.3.Araştırma Kapsamında Çalışılan Özel Gereksinim Tipleri 15
2.2.Kaynaştırma 24
2.2.1.Kaynaştırma Tanımı 24
2.2.2.Kaynaştırmanın Temel Unsurları 27
2.2.3.Kaynaştırmanın Yararları 32
2.2.4.Kaynaştırma Tipleri 33
2.2.5.Kaynaştırma Uygulamaları 34
2.2.6.Kaynaştırma Hakkındaki Görüşler 38
2.2.7.Kaynaştırmaya ilişkin Görüşleri Etkileyen Faktörler 42
x
2.3.Aile İşlevi 45
2.3.1.Aile İşlevi Tanımı 45
2.3.2.Aile İşlev Düzeyini Etkileyen Faktörler 48
2.4.Yaşam Doyumu 53
2.4.1.Yaşam Doyumu Tanımı 53
2.4.2.Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ailelerinin Yaşam Doyumları 55
2.4.3.Yaşam Doyumunu Etkileyen Faktörler 55
3.YÖNTEM 58
3.1. Araştırma Modeli 58
3.2. Evren ve Katılımcılar 58
3.3. Veri Toplama Araçları 61
3.3.1. Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği 61
3.3.2. Aile Değerlendirme Ölçeği 63
3.3.3. Kaynaştırma Öğrencilerinin Kaynaştırma Hakkındaki
Görüşlerine İlişkin Anket Formu 65
3.3.4. Demografik Bilgi Formu 66
3.4. Veri Toplama İşlemi 66
3.4.1. Veri Toplama İşleminde Yaşanan Güçlükler 67
3.5.Verilerin Analizi 68
4.BULGULAR 70
4.1. Ölçeklerin Tanımlayıcı Bilgilerine İlişkin Bulgular 70
4.2. Araştırmanın Problemlerine İlişkin Bulgular 71
5. TARTIŞMA 89
6.SONUÇ VE ÖNERİLER 96
6.1. Sonuç 96
6.2. Öneriler 98
6.2.1.Özel Eğitim Kurumlarına ve Okullara Yönelik Öneriler 98
6.2.2.Araştırmacılara Yönelik Öneriler 99
6.2.3. Ailelere Yönelik Öneriler 100
7.KAYNAKÇA 101
xi
8.EKLER 110
EK-1: Kaynaştırma Öğrencilerinin Kaynaştırma Hakkındaki Görüşlerine
İlişkin Anket Formu
EK-2:Demografik Bilgi Formu
EK-3: Aile Değerlendirme Ölçeği
EK-4: Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği
EK-5: Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu İzni
EK-6: Tez Çalışması Orijinallik Raporu
9.ÖZGEÇMİŞ | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | CC0 1.0 Universal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ | * |
dc.subject | Kaynaştırma, özel gereksinimli çocuklar, yaşam doyumu, aile işlev düzeyi. | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | ORTAOKULA DEVAM EDEN KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN YAŞAM DOYUMLARI, AİLE İŞLEVLERİ VE KAYNAŞTIRMA HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ | tr_TR |
dc.title.alternative | - | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı; kaynaştırmaya devam eden özel gereksinimli
öğrencilerin yaşam doyumları ile, özel gereksinimli öğrenci ailelerinin işlev
düzeylerinin ve özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin
arasındaki ilişki olup olmadığını incelemektir. Çalışmanın katılımcılarını; Ankara’da
kaynaştırma eğitimine devam eden zihinsel, işitsel, bedensel yetersizliği ve öğrenme
güçlüğü olan öğrenciler ve aileleri oluşturmaktadır. Çalışmaya 176 öğrenci katılmıştır.
55 zihinsel yetersizlik, 42 bedensel yetersizlik, 46 işitsel yetersizlik ve 33 öğrenme
güçlüğü tanılı öğrencinin 91’i kız, 85’i erkektir. Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu
Ölçeği, Aile Değerlendirme Ölçeği ve araştırmacı tarafından tasarlanan Kaynaştırma
Öğrencilerinin Kaynaştırma Hakkındaki Görüşlerine İlişkin Anket Formu kullanılmıştır.
Uygulama sonrasında uygun istatistiksel analizler uygulanarak demografik bilgi
formundan elde edilen verilerin her birinin öğrencilerin yaşam doyumları, aile işlev
düzeyleri ve kaynaştırmaya ilişkin görüşleri ile ilişkisi ortaya konmuştur. Buna ek
olarak bütün ölçeklerden elde edilen verilerin arasındaki korelasyon saptanmıştır.
Çalışma sonucunda yaşam doyumu yüksek öğrencilerin aile işlev düzeylerinin yüksek
olduğu ve kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin olumlu olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Özel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-06-10T12:31:41Z | |