Show simple item record

dc.contributor.advisorBuz, Sema
dc.contributor.authorGenç, Burcu
dc.date.accessioned2019-03-04T08:52:07Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2018-12-28
dc.identifier.citationGenç, B. (2019). Çocuk Refahı Alanında Çalışan Meslek Elemanlarının Psikolojik Dayanıklılıkları ve Baş Etme Tarzları. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/6062
dc.description.abstractThis study was carried out to reveal the resilience and coping styles of the professionals working in the child welfare. The study is a descriptive research designed in the general survey model. The sample of the study consisted of 108 professionals working in Ankara Family, Labor and Social Work Ministry Child Services Branch Directorate and institutions affiliated to the related directorate. The data of the research were collected prepared by the researcher Interview Form, Coping Strategies Scale Short Form (CSS-SF) and Resilience Scale (RS). The findings of the study were discussed and interpreted in the light of the relevant literature and researches about the subject. It was found that; %67,6 of the participants were female, %74,1 of them were bachelor's degree, half of them were young adults, %38 of them were social workers, half of the them had 1 to 5 years of experience in terms of professional and child welfare experience. It was concluded that almost all of the participants needed in-service training and the number of those receiving training was not low. The results showed that the resilience of the professionals was moderate level. It was concluded that there was no significant relationship between the total score taken from RS and the socio-demographic and professional characteristics of the professions (p>0,05). It has been found that the most frequently used methods of coping with the difficulties according to CSS-SF are problem-focused and emotion-focused coping methods. The variables related to the socio-demographic characteristics and professional characteristics of the professions were examined together with the seven sub-dimensions most commonly used in the CSS-SF. It was concluded that there is a significant relationship between age variable with the DSDK and DOK sub-dimensions, gender variable with the DOK sub-dimensions, terms of office with ASDK, PL, DOK and DSDK sub-dimensions (p <0.05). Finally, the relationship between total score of CSS-SF and RS was investigated. According to the general result of the research; it has been observed that the professionals tries to maintain their resilience through training and individual coping methods. It has been concluded that institutional methods to build resilience are quite low. It was found that the emotion-focused coping method was more effective at the resilience level of the professionals.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY i BİLDİRİM ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYAN iv TEŞEKKÜR v ÖZET vii ABSTRACT ix KISALTMALAR DİZİNİ xi TABLOLAR DİZİNİ xiii ŞEKİLLER DİZİNİ xv İÇİNDEKİLER xvi I. BÖLÜM 1 GİRİŞ 1 1.1. ARAŞTIRMANIN PROBLEMİ 1 1.2. ARAŞTIRMANIN AMACI 3 1.3. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ 4 1.4. TANIMLAR 5 II. BÖLÜM 7 KURAMSAL ÇERÇEVE 7 2.1. ÇOCUK REFAHI ALANI 7 2.1.1. Çocuk Refahı Alanı 7 2.1.2. Çocuk Refahı Alanındaki Hizmet Modelleri 14 2.1.2.1. Kurum Temelli Hizmetler 14 2.1.2.2. Aile Temelli Hizmetler 18 2.2. ÇOCUK REFAHI ALANINDA ÇALIŞAN MESLEK ELEMANLARI VE MESLEK ELEMANLARININ ALANDA KARŞILAŞABİLECEĞİ GÜÇLÜKLER 22 2.2.1. Çocuk Refahı Alanında Çalışan Meslek Elemanları 23 2.2.2. Çocuk Refahı Alanında Çalışan Meslek Elemanlarının Karşılaşabilecekleri Güçlükler ve Güçlüklerle Baş Etme Yöntemleri 26 2.3. GÜÇLÜKLERİN AŞILMASINDA ÖNEMLİ BİR STRATEJİ: PSİKOLOJİK DAYANIKLILIK 31 2.3.1. Psikolojik Dayanıklılığın Kavramsal Çerçevesi 31 2.3.2. Psikolojik Dayanıklılığın Bileşenleri 36 2.3.2.1. Bağlılık (Commitment) 37 2.3.2.2. Kontrol (Control) 38 2.3.2.3. Meydan Okuma (Challenge) 38 2.3.3. Psikolojik Dayanıklılık ve Sosyal Hizmet Mesleği 39 2.3.4. Psikolojik Dayanıklılığın İnşa Edilmesi İçin Stratejiler 42 2.3.5. Psikolojik Dayanıklılık Konusunda Yapılan Araştırmalar 47 2.3.5.1. Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar 48 2.3.5.2. Yurt Dışında Yapılan Araştırmalar 53 III. BÖLÜM 55 ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ 55 3.1. ARAŞTIRMANIN MODELİ 55 3.2. ÇALIŞMA EVRENİ VE ÖRNEKLEM 56 3.3. VERİLERİN TOPLANMASI 57 3.3.1. Veri Toplama Süreci 57 3.3.2. Veri Toplama Sürecindeki Gözlemler 58 3.3.3. Veri Toplama Araçları 59 3.3.3.1. Görüşme Formu 59 3.3.3.2. Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği Kısa Formu (BÇSÖ-KF) 60 3.3.3.3. Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ) 61 3.4. VERİLERİN ANALİZİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ 62 3.5. SÜRE VE OLANAKLAR 62 IV. BÖLÜM 63 BULGULAR VE YORUM 63 4.1. MESLEK ELEMANLARINI TANITICI BULGULAR 63 4.2. MESLEK ELEMANLARININ ALDIKLARI EĞİTİMLERE İLİŞKİN BULGULAR 69 4.3. MESLEK ELEMANLARININ PSİKOLOJİK DAYANIKLILIKLARINA İLİŞKİN BULGULAR 77 4.4. MESLEK ELEMANLARININ ALANDA KARŞILAŞTIKLARI GÜÇLÜKLER VE GÜÇLÜKLERLE BAŞ ETME TARZLARI 90 4.5. MESLEK ELEMANLARININ PDÖ TOPLAM PUANI İLE BÇSÖ-KF ALT BOYUTLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ 103 V. BÖLÜM 105 SONUÇ VE ÖNERİLER 105 5.1. SONUÇLAR 105 5.2. ÖNERİLER 111 KAYNAKÇA 116 EKLER 132 EK-1: GÖNÜLLÜ KATILIM FORMU 132 EK-2: GÖRÜŞME FORMU 134 EK-3: BAŞA ÇIKMA STRATEJİLERİ ÖLÇEĞİ KISA FORMU (BÇSÖ-KF) KULLANIM İZNİ 139 EK-4: PSİKOLOJİK DAYANIKLILIK ÖLÇEĞİ 140 EK-5: PSİKOLOJİK DAYANIKLILIK ÖLÇEĞİ KULLANIM İZNİ 141 EK-6: HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ ETİK KURUL İZNİ 142 EK-7: BAKANLIK İZNİ 143 EK-8: TURNİTİN RAPORU 144 EK 9: ORİJİNALLİK RAPORU 145tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBaş etme
dc.subjectÇocuk refahı
dc.subjectÇocuk refahı çalışanları
dc.subjectMesleki güçlük
dc.subjectPsikolojik dayanıklılık
dc.titleÇocuk Refahı Alanında Çalışan Meslek Elemanlarının Psikolojik Dayanıklılıkları ve Baş Etme Tarzlarıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma çocuk refahı alanında çalışan meslek elemanlarının psikolojik dayanıklılıklarını ve baş etme tarzlarını ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma genel tarama modelinde tasarlanmış betimleyici bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini Ankara Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü Çocuk Hizmetleri Şube Müdürlüğü ve ilgili müdürlüğe bağlı kuruluşlardaki 108 meslek elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan Görüşme Formu, Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği Kısa Formu (BÇSÖ-KF) ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili literatür ve konuyla ilgili yapılan araştırmalar ışığında tartışılarak yorumlanmıştır. Araştırmaya katılan meslek elemanlarının %67,6’sının kadın olduğu, %74,1’inin lisans mezunu olduğu, yarısının genç yetişkinlik döneminde olduğu, %38’inin sosyal hizmet uzmanı olduğu, mesleki deneyim ve çocuk refahı alanındaki deneyim süreleri bakımından yarısının 1-5 yıl arasında deneyime sahip oldukları bulunmuştur. Katılımcıların tamamına yakınının hizmet içi eğitime gereksinim duyduğu, eğitim alanların sayısının ise az olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Meslek elemanlarının psikolojik dayanıklılıklarının orta düzeyde olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. PDÖ’den alınan toplam puan ile meslek elemanlarının sosyo-demografik ve mesleki özellikleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır (p>0,05). Meslek elemanlarının BÇSÖ-KF’ye göre güçlüklerle baş etmede en çok kullandıkları yöntemlerin problem odaklı ve duygu odaklı baş etme yöntemi olduğu bulunmuştur. Meslek elemanlarının sosyo-demografik özellikleri ve mesleki özelliklerine ilişkin değişkenler, BÇSÖ-KF’de en fazla kullanılan yedi alt boyut ile birlikte incelenmiştir. Yaş değişkeni ile DSDK ve DOK alt boyutlarında, cinsiyet değişkeni ile DOK alt boyutunda, mesleki hizmet süresi ile ASDK, PL, DOK, DSDK alt boyutlarında anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır (p<0,05). Son olarak ise BÇSÖ-KF ve PDÖ toplam puanı arasındaki ilişki ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmadan çıkan genel sonuca göre; meslek elemanlarının eğitim ve bireysel baş etme yöntemleri ile psikolojik dayanıklılıklarını korumaya çalıştığı görülmüştür. Psikolojik dayanıklılığın inşa edilmesini sağlayacak kurumsal yöntemlerin ise oldukça az olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmaya katılan meslek elemanlarının psikolojik dayanıklılık düzeyinde duygu odaklı baş etme yönteminin daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentSosyal Hizmettr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2019-03-04T08:52:07Z


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record