dc.contributor.advisor | Akman, Berrin | |
dc.contributor.author | Burgazlı Osanmaz, Müleyke Sadiye | |
dc.date.accessioned | 2019-01-15T06:06:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-10-04 | |
dc.identifier.citation | Burgazlı Osanmaz, M.S.,(2018).5-6 yaş çocuklarının matematik kavramları ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5691 | |
dc.description.abstract | This study aims to explore the relationship between children’s knowledge of mathematic concepts and creativity skills. Relational screening model was used in this quantitative study. The study group consists of 81 children who are 5-6 years old, attending public kindergartens in Ankara. As data collection tools, Bracken Basic Concept Scale-Revised Form and Torrance Creativity Thinking Test-Figural Test A Form was used. The findings of the study indicated that there is a positive relationship between the total scores of children’s creativity and total scores of mathematic concepts and it is also revealed that children’s creativity skills predict their mathematic concepts. Besides, there is a positive relationship between mathematic concepts scores and the elaboration and abstractness of titles subtests of creativity and elaboration and abstractness of titles subtests of creativity predicts mathematic concepts. In addition, a positive relationship was found between total scores of creativity and number, comparison, direction-location, quantity and time-ordering subtests of mathematic concept; and it is found that direction-location subset predicts creativity scores. No significant difference found between the subtests of children’s mathematic concepts in terms of gender and age but only number dimension scores differ significantly in terms of gender. Children’s’ mathematic concepts scores (number, shape, quantity and total score) change significantly in accordance with mother’s education level; whereas mathematic concepts scores do not change in terms of fathers’ education level. Also, children’s originality creativity scores differ significantly according to their gender and resistance to premature closure scores change significantly in terms of mothers’ and fathers’ education level. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 3
Araştırma Problemi 4
Sayıltılar 5
Tanımlar 5
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 6
Erken Çocukluk Döneminde Matematik 6
Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık 14
Erken Çocukluk Döneminde Matematik ve Yaratıcılık 23
İlgili Araştırmalar 27
Bölüm 3 Yöntem 38
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 38
Veri Toplama Süreci 40
Veri Toplama Araçları 41
Verilerin Analizi 43
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 44
1.Çocukların Matematik Kavramları İle Yaratıcılık Düzeyleri Arasındaki İlişki 44
2.Çocukların Matematik Kavramlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Farklılık Gösterip Göstermediğine Dair Bulgular 51
3.Çalışma Grubunu Oluşturan Çocukların Yaratıcılık Düzeyinin Çeşitli Değişkenlere Göre Farklılık Gösterip Göstermediğine Dair Bulgular 57
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 63
Çalışma Grubunu Oluşturan Çocukların Matematik Kavramları İle Yaratıcılık Düzeyleri Arasındaki İlişki 63
Çalışma Grubunu Oluşturan Çocukların Matematik Kavramları 66
Çalışma Grubunu Oluşturan Çocukların Yaratıcılık Düzeyi 70
Öneriler 74
Kaynaklar 76
EK-A: Bracken Temel Kavram Ölçeği Kullanım İzni 87
EK-B: Torrance Yaratıcı Düşünce Testi Kullanım İzni 88
EK-C: Gönüllü Katılım Formu 89
EK-Ç: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 90
EK-D: Milli Eğitim Bakanlığı İzin Yazısı 91
EK-E: Etik Beyanı 92
EK-F: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 93
EK-G: Thesis Originality Report 94
EK-H: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 95
| tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Erken Çocukluk Eğitimi | |
dc.subject | Matematik Kavramları | |
dc.subject | Yaratıcılık | |
dc.title | 5-6 Yaş Çocuklarının Matematik Kavramları İle Yaratıcılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma 5-6 yaş grubu çocukların matematik kavramları ile yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2016/2017-2017/2018 eğitim öğretim yılı Ankara ili Çankaya, Etimesgut ve Yenimahalle ilçelerinde yer alan MEB’e bağlı anaokullarında eğitim gören 5-6 yaş grubu 81 çocuktan oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak Bracken Temel Kavram Ölçeği-Gözden Geçirilmiş Formu (BBCS-R) ve Torrance Yaratıcı Düşünce Testi-Şekilsel Kısım A formu (TYDT-Şekilsel Form) kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre çocukların yaratıcılık toplam puanı ile matematik kavram toplam puanı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu ve yaratıcılığın matematik kavramları üzerindeki etkisinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Çocukların matematik kavram toplam puanı ile yaratıcılığın zenginleştirme ve başlık soyutluğu alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve yaratıcılığın zenginleştirme ve başlık soyutluğu alt boyutlarının matematik kavramları üzerinde anlamlı bir yordayıcılık etkisinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca, çocukların yaratıcılık toplam puanı ile matematiğin sayı, şekil, yön-konum ve zaman-sıralama alt testleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu ve matematik alt testlerinden biri olan yön-konum kavramının yaratıcılığın anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. Çocukların matematik kavram puanlarının cinsiyet ve yaşlarına göre anlamlı fark göstermediği; yalnızca sayı alt boyutu puanlarının cinsiyete göre anlamlı fark gösterdiği bulunmuştur. Çocukların matematik kavramları puanlarının (sayı, şekil, miktar ve toplam puan) anne öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ancak baba öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, çocukların yaratıcılık orjinallik alt boyutu puanlarının cinsiyetlerine; erken kapamaya direnç alt boyut puanlarının ise anne ve baba öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 251428 | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |