Başlık için Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü listeleme
Toplam kayıt 42, listelenen: 26-42
-
Tek Dilli ve İki Dilli Olan Türk Çocuklarının Çalışma Belleği Performanslarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Working memory is a memory system in which information is stored, encoded and processed for a short time. Working memory consists of three components: phonological loop, visual-spatial sketchpad and central executive. In ... -
TTK Ders Kitaplarındaki Kalıp Sözler: Kalıp Sözlerin Kullanımında İsviçre Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Teaching Turkish, which has a long history, increases its importance even more today and becomes more valuable as teaching Turkish to foreigners and teaching Turkish to Turkish children who live abroad. Education of Turkish ... -
Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Bilgilendirici Metinlerdeki Retorik İlişkilerin Görünümü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-01-01)The aim of this study is to describe the diversity and frequency of rhetorical relationships that ensure consistency in informative texts in secondary school (5,6,7 and 8th grades) Turkish textbooks. Semantic relations in ... -
Türkçe Ders Kitaplarındaki Bilişsel ve Üstbilişsel İşlevler Üzerine Bir Değerlendirme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the cognitive and metacognitive functions of the Turkish textbooks and to reveal the teachers' perception of these functions. The research has been prepared with a multi-case pattern ... -
Türkçe Eğitiminde Değerlendirme Becerilerinin Öğretimi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The current study aims to examine the Turkish Language Curriculum (2019) and Turkish Course textbooks in terms of assessment skills. The main goal of the study is to reveal the objectives of the assessment skills in the ... -
Türkçe Eğitiminde ‘Çevirme’ Becerilerinin İncelenmesi ve Türkçe Ders Kitaplarında Görünümü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-07-26)This research aims to examine the Turkish Course Curriculum (2019) and Turkish textbooks within the scope of translation skill, which is a sub-skill of the comprehension level in Bloom Taxonomy. The main problem of the ... -
Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Kur Geçiş Sınav Metinlerindeki Bağdaşıklık Ögeleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, 30 students who learned Turkish as a foreign language in two university’s Turkish Teaching Center and a private language teaching center were found to have the level of A1 (Breakthrough)-A2 (Waystage), ... -
Türkçe Öğretiminde Kişiselleştirilmiş Metin Kullanımının Öğrenci Başarısına Etkisi: Sıfatların Öğretimi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to determine the effects on the students’ achievement by a personalized text designed to teach adjectives in Turkish teaching. For this purpose, 56 students from the 6th grade level which were ... -
Türkçe Öğretmenlerinin Yazma Stratejilerine İlişkin Farkındalık ve Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to reveal the awareness and opinions of Turkish teachers about writing strategies. Among the basic language skills, writing strategies play a critical role in solving the problems encountered in ... -
Türkçe ve Türk Kültürü Ders Kitaplarının Bağlamdan Kelime Öğretimi Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Understanding and constructing increasingly complex texts from childhood, and using language and literacy experiences for various social purposes requires a rich vocabulary. From childhood, the individual experiences ... -
Türkçe, İngilizce ve Almanca Yabancı Dil Öğretimi Kitaplarının Konuşma Etkinlikleri Bakımından Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study focuses on speaking activities in teaching materials in foreign language teaching. While reading, listening, speaking and writing skills are equally important in language teaching, speaking is regarded as the ... -
Vurgulu Olumlu Değerlendirmenin Türkçe Dersleri Sınıf İçi Etkileşiminde Kullanımının İncelenmesiankara
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Studies analyzing the classroom interaction with Conversation Analysis method to improve training processes reveal significant results. Classroom interaction is shaped by teacher-student and student-student interactions. ... -
Web 2.0 Uygulamalarının Türkçe Dersinde Motivasyona ve Başarıya Etkisi: Kahoot Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aims to analyze the impact of Kahoot, a tool of Web 2.0 on motivation and success in the Turkish course. The study group of this research using an experimental design of preliminary-final control groups consists ... -
Yabancılara Türkçe Öğretiminde Uygulanan Sınıf İçi Etkinliklerine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Classroom activities are designed and implemented in classrooms to develop students' language skills in the process of foreign language education. Especially in recent years, it has been observed that teachers have given ... -
Yurt Dışında Türkçe Öğretmeni Yetiştirmek: Duisburg-Essen Üniversitesi Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-06-04)Duisburg-Essen University, located in Germany, one of the most preferred countries for Turks to migrate abroad, trains Turkish teachers to meet the needs of Turks living in Germany to learn their native language. Although ... -
Yurt Dışındaki Türk Çocuklarına Yönelik Çocuk Edebiyatı Eserleri Seçme Ölçütleri ve Öneriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this study is to prepare a criteria in selecting children’s literature books and suggestions as an additional education material based on language levels (5th, 6th, 7th and 8th grade), the themes indicated in ...