dc.contributor.advisor | DUYGULU, Sergül | |
dc.contributor.advisor | ELÇİN, Melih | |
dc.contributor.author | ARSLAN, Sevda | |
dc.date.accessioned | 2018-12-19T07:51:12Z | |
dc.date.issued | 2018-12-17 | |
dc.date.submitted | 2018-12-10 | |
dc.identifier.citation | Arslan, S., Hemşirelik öğrencilerinin yönetimsel problem çözme ve karar verme becerilerinin geliştirilmesinde senaryo temelli simülasyon yönteminin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Hemşirelik Esasları ve Yönetimi Bütünleşik Doktora Programı Tezi, Ankara, 2018. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5451 | |
dc.description.abstract | This research was carried out as a quasi-experimental and qualitative study in
order to determine the effect of scenario-based simulation method on the level of
managerial problem solving and decision making skills of senior year nursing
students. The sample of the study consisted of 91 students enrolled in HEM 422
Nursing Services Administration at Hacettepe University Nursing Faculty in 2016-
2017 Academic Year Spring Semester. In the research, students in intervention group
1 did case study, intervention group 2 students did scenario based simulation and
control group students did their training classical teaching method. “Introductory
Information Form”, “Problem Solving Inventory”, “Clinical Decision Making in
Nursing Scale” and “Pre-Post Information Test” were used as data collection tools.
Shapiro Wilk, One Way Anova and paired sample t test were used for the statistical
analysis of data. According to the study results, post information test mean scores of
the students in the intervention group 2 were significantly higher than the pre-test
mean scores (p <0.05). When three teaching methods were compared, it was
determined that there was no difference between the methods in gaining the
managerial problem solving and decision making skills. In the focus group
interviews, students expressed that they were very pleased with the scenario-based
simulation method, that the theory was transformed into practice, that it strengthened
learning, and they expressed an opinion about the integration of scenario-based
simulation into management courses. Based on the results of the research, using case
study and scenario based simulation in nursing management courses are suggested. | en |
dc.description.sponsorship | TÜBİTAK 1002 Hızlı Destek Programı NO: 117S401 | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
ONAY SAYFASI iii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iv
ETİK BEYAN v
TEŞEKKÜR vi
ÖZET vii
ABSTRACT viii
İÇİNDEKİLER ix
SİMGELER VE KISALTMALAR xii
ŞEKİLLER xiii
TABLOLAR xiv
1. GİRİŞ 1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1
1.2. Araştırmanın Amacı 8
1.3. Araştırmanın Hipotezleri 9
2. GENEL BİLGİLER 10
2.1. Problem Çözme ve Karar Verme Kavramları 10
2.2. Hemşirelik Hizmetleri Yönetiminde Problem Çözme ve Karar Verme 13
2.3. Hemşirelik Eğitimi 14
2.3.1. Bilişsel Alan 15
2.3.2. Tutumsal (Duyuşsal) Alan 16
2.4. Bilişsel ve Tutumsal Alan Geliştirilmesinde Kullanılan Öğretim
Yöntemleri 16
2.4.1. Vaka Çalışması 17
2.4.2 Simülasyon 18
2.5. Simülasyon Sınıflandırmaları 20
2.5.1. Standart Hasta 22
3. GEREÇ ve YÖNTEM 23
3.1. Araştırmanın Şekli 23
3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 23
3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 24
3.4. Verilerin Toplanması 26
x
3.4.1. Tanıtıcı Özellikler Formu 26
3.4.2. Ön Test Bilgi Formu 26
3.4.3. Son Test (Ekran Temelli Simülasyon) 27
3.4.4. Problem Çözme Envanteri 28
3.4.5. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği 28
3.4.6. Yarı Yapılandırılmış Odak Grup Görüşme Formu 29
3.4.7. Araştırmanın Uygulanması 30
3.4.8. Araştırmanın Etik Boyutu 38
3.4.9. Araştırmanın Sınırlılıkları ve Güçlükleri 39
3.5. Verilerin Değerlendirilmesi 39
4. BULGULAR 41
4.1. Katılımcıların (tanıtıcı) Özellikleri 42
4.2. Katılımcıların Ön Test-Son Test Puanlarına İlişkin Bulgular 43
4.3. Katılımcıların Problem Çözme Envanterinden Aldıkları Puanlara İlişkin
Bulgular 45
4.4. Katılımcıların Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeğinden Aldıkları
Puanlara İlişkin Bulgular 52
4.5. Öğrencilerin Kullanılan Öğretim Yöntemleri ile İlgili Görüşleri 57
4.5.1. Simülasyon Grubu Öğrencilerinin Öğretim Yöntemi ile İlgili
Görüşlerine İlişkin Bulgular 60
4.5.2. Vaka Çalışması Grubu Öğrencilerinin Öğretim Yöntemi ile İlgili
Görüşlerine İlişkin Bulgular 68
4.5.3. Kontrol Grubu Öğrencilerinin Öğretim Yöntemi ile İlgili Görüşlerine
İlişkin Bulgular 74
5. TARTIŞMA 77
5.1. Katılımcıların Ön Test-Son Testten Aldıkları Puanlara İlişkin Bulguların
Tartışması 77
5.2. Katılımcıların Problem Çözme Envanterinden Aldıkları Puanlara İlişkin
Bulguların Tartışması 79
5.3. Katılımcıların Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeğinden Aldıkları
Puanlara İlişkin Bulguların Tartışması 85
xi
5.4. Katılımcıların Kullanılan Öğretim Yöntemleri İle İlgili Görüşlerinin
Tartışması 89
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 96
6.1. Sonuçlar 96
6.2. Öneriler 98
7. KAYNAKLAR 100
8. EKLER
EK-1. Öğrenci Tanıtıcı Özellikler Formu
EK-2. Ön Test Bilgi Formu
EK-3. Son Test (Ekran Temelli Simülasyon)
EK-4. Problem Çözme Envanteri
EK-5. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği
EK-6. Eğitim Programı Uygulama Planı
EK-7. Vaka Çalışması Grubuna Uygulanan Vaka Formu
EK-8. Senaryo Temelli Simülasyon Grubu Senaryo Formu
EK-9. Çözümleme Oturumu Rehberi
EK-10. Öğrenci Rehberi
EK-11. Standart Katılımcı Rehberi
EK-12. Aydınlatılmış Onam Formu (Öğrenci ve Standart Katılımcı)
EK-13. Katılım Belgesi
EK-14. Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyon İzin Yazısı
EK-15. Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi İzin Yazısı
EK-16. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi İzin Yazısı
EK-17. Problem Çözme Envanteri İzin Yazısı
EK-18. Hemşirelikte Klinik Karar Verme Ölçeği İzin Yazısı
EK-19. Dijital Makbuz
EK-20. Orjinallik Ekran Çıktısı
9. ÖZGEÇMİŞ | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | karar verme | |
dc.subject | problem çözme becerisi | |
dc.subject | simülasyon | |
dc.subject | yönetim | |
dc.title | Hemşirelik Öğrencilerinin Yönetimsel Problem Çözme ve Karar Verme Becerilerinin Geliştirilmesinde Senaryo Temelli Simülasyon Yönteminin Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | en |
dc.description.ozet | Bu araştırma,
senaryo temelli simülasyon yöntemi kullanımının hemşirelik lisans son sınıf
öğrencilerinin yönetimsel problem çözme ve karar verme becerilerini kazanma
düzeylerine etkisini saptamak amacıyla yarı-deneysel ve niteliksel olarak yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemini 2016–2017 Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Hacettepe
Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi’nde öğrenim gören HEM 422 Hemşirelik
Hizmetleri Yönetimi dersine kayıtlı 91 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada
yönetimsel problem çözme ve karar verme becerisi eğitimlerini müdahale grubu
1’deki öğrenciler vaka çalışması, müdahale grubu 2’deki öğrenciler senaryo temelli
simülasyon, kontrol grubu öğrencileri mevcut öğretim yöntemi ile almışlardır.
Veriler, “Tanıtıcı Özellikler Formu”, “Problem Çözme Envanteri”, “Hemşirelikte
Klinik Karar Verme Ölçeği” ve “Ön-Son Bilgi Testi” kullanılarak toplanmıştır.
Verilerin değerlendirilmesinde Shapiro Wilk testi, bağımlı örneklem t testi ve Tek
Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre,
müdahale grubu 2’ deki öğrencilerin kendi içersinde son test bilgi puan
ortalamalarının, ön-test bilgi puanlarına göre anlamlı düzeyde (p<0,05) yüksek
olduğu saptanmıştır. Üç öğretim yöntemi karşılaştırıldığında, yönetimsel problem
çözme ve karar verme becerilerinin kazandırılmasında yöntemler arasında fark
olmadığı tespit edilmiştir. Odak grup görüşmelerinde öğrenciler, senaryo temelli
simülasyon yönteminden çok memnun kaldıklarını, teorinin uygulamaya
dönüştüğünü, öğrenmeyi pekiştirdiğini ifade etmişler, ve yönetim derslerine entegre
edilmesi ile ilgili görüş belirtmişlerdir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda
hemşirelikte yönetim derslerinde senaryo temelli simülasyon ve vaka çalışmasının
kullanılması önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Hemşirelik Esasları | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 108745 | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2019-06-23T07:51:12Z | |