Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCalipinar, Hatice
dc.contributor.authorSayan, Zafer
dc.date.accessioned2018-12-04T08:32:30Z
dc.date.issued2018-11-28
dc.date.submitted2018-11-28
dc.identifier.citationApatr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5401
dc.description.abstractIn today’s world, the absence of firms’ ability to effectively compete in independently apart from the suppliers and the other entities in the supply chain force firms to cooperate with the other members of the value chain. This situation specifies the importance of supply chain integration and the internal integration which is one of its parts in terms of performance evaluation. The aim of this study is to put forth the effect of internal integration among logistics, marketing and production that realize their inter-connected activities as customer centred on perception of time-oriented performance of supply chain. For this purpose, an empiric study was conducted on medium and big scaled manufacturing establishments in Ankara and Istanbul, and Structural Equation Modeling Analysis was applied on the theoretical model formed. The relationship between internal integration and performance was tested by using operational and financial measures in the literatüre, for this reason the perception of the effect of the internal integration on time-oriented performance of supply chain was evaluated in this study. Besides, in order to evaluate the aforementioned relationship, trust and ınformation technologies were used for the first time as far as is known together as mediating variables. According to the results reached in the research, it has been found that the internal integration among logistics, marketing and production affects perception of time-oriented performance of supply chain positively in terms of direct relationship. However, this effect in question is not meaningful when trust and information technologies used as mediating variables. According to the findings, this research is important for the researchers by providing new areas in the Supply Chain Management field, and for the business administrators by showing the effect on the perception of internal integration over performance.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY………………………………………………………….................i BİLDİRİM………………………………………….…………………………..............ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI..………………………iii ETİK BEYAN.………………………………………………………………...............iv ÖZET..…………………………………………………………………………………..v ABSTRACT.…………………………………………………………………………..vi KISALTMALAR DİZİNİ.……………………………………………………...............x TABLOLAR DİZİNİ…………………………………………………………………..xii ŞEKİLLER DİZİNİ…………………………………………………………………...xiv GİRİŞ…………………………………………………………………………………....1 1. BÖLÜM: TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ VE İŞLETME İÇİ LOJİSTİK, PAZARLAMA VE ÜRETİM ARASINDAKİ İÇSEL ENTEGRASYO..…………....4 1.1.TEDARİK ZİNCİRİ KAVRAMI...………………………………………....4 1.2.TEDARİK ZİNCİRİNİN KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ..……………......5 1.2.1.Tedarik Zinciri Ağ Yapısı..…………………………………….....7 1.2.2.Tedarik Zinciri İş Süreçleri..……………………………….......11 1.2.3.Tedarik Zinciri Yönetimi Bileşenleri...………………………..16 1.3. TEDARİK ZİNCİRİ STRATEJİLERİ..………………………………....16 1.4. TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNİN TANIMI..…………………….......20 1.5. TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ..………..23 1.6. TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİNİN AVANTAJLARI VE DEZAVANTAJLARI..………………………………………………………..32 1.7. İŞLETME İÇERİSİNDE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ İLE İLİŞKİLİ DİSİPLİNLER..………………………………………………………………..34 1.8. İŞLETME İÇİ LOJİSTİK, PAZARLAMA VE ÜRETİM ARASINDAKİ ENTEGRASYON İLE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ İLİŞKİSİ LİTERATÜR TARAMASI..…………………………………………………..35 1.9. İŞLETME İÇİ LOJİSTİK, PAZARLAMA VE ÜRETİM ARASINDAKİ İÇSEL ENTEGRASYON İLE TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ İLİŞKİSİ..40 1.9.1. Lojistik ve Pazarlama Arasındaki İçsel Entegrasyon…....43 1.9.2. Lojistik ve Üretim Arasındaki İçsel Entegrasyon..………..46 1.9.3. Lojistik, Pazarlama ve Üretim Arasındaki İçsel Entegrasyon..…………………………………………………………...48 1.9.4. Lojistik ve Pazarlama Arasındaki İçsel Entegrasyon ile Tedarik Zinciri Yönetimi……………………………………………....49 1.9.5. Lojistik, Pazarlama ve Üretim Arasındaki İçsel Entegrasyon ile Tedarik Zinciri Yönetimi.....................................49 1.10. İÇSEL ENTEGRASYONA ETKİ EDEN FAKTÖRLER…………....51 1.10.1. Güven Faktörü.………………………………………………...53 1.10.2. Bilgi Teknolojileri Faktörü...….……………………………...55 2. BÖLÜM: TEDARİK ZİNCİRİNİN SÜRE ODAKLI PERFORMANSININ DEĞERLENDİRİLMESİ..…………………………………………………………...57 2.1. PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ..……………………………..57 2.2. TEDARİK ZİNCİRİ PERFORMANSININ DEĞERLENDİRİLMESİ..62 2.2.1. Tedarik Zinciri Performansının Değerlendirilmesinde Karşılaşılan Güçlükler.………………………………………………..63 2.2.2. Tedarik Zinciri Performans Kriterlerinin Oluşturulması....64 2.2.3. Tedarik Zinciri Performans Kriterlerinin İncelenmesi.…...66 2.2.3.1. Kalitatif ve Kantitatif Kriterler……………………....66 2.2.3.2. Maliyet ve Maliyet Dışı Kriterler…………………....71 2.2.3.3. Tedarik Zincirinin 4 Aşaması ve Karar Seviyeleri Kriterleri……………………………………………………….....72 2.2.3.4. Tedarik Zinciri İşbirliği ve Koordinasyon Verimliliği ve Konfigürasyon Kriterleri..……………….......74 2.2.3.5. Tedarik Zinciri Süreçleri Temelindeki Kriterler....75 2.2.3.6. Kalite, Maliyet, Dağıtım ve Esneklik Kriterleri......76 2.2.3.7. Teslim Zamanı, Maliyet, Kalite ve Hizmet Seviyesi Kriterleri.…………………………………………......76 2.2.3.8. Soyut ve Somut Kriterler…………………………....76 2.2.3.9. 27 Anahtar Performans Kriteri...…………………...77 2.2.3.10. Yapısal ve Operasyonel Seviye Kriterleri……....78 2.2.3.11. Sistem ve Alt Sistem Katmanları Kriterleri….....79 2.2.3.12. Tedarik Zinciri Müşterek Çalışma Kriteri…….....80 2.2.3.13. Dengelenmiş Skor Kartı Yaklaşımı……………....81 2.2.3.14. SCOR Modeli………………………………………...84 2.2.4. Tedarik Zinciri Performans Kriterleri İle İlgili Eleştiriler...86 2.3. TEDARİK ZİNCİRİNİN SÜRE ODAKLI PERFORMANSININ DEĞERLENDİRİLMESİ….……………………………………………...….87 3. BÖLÜM: LOJİSTİK, PAZARLAMA VE ÜRETİM ARASINDAKİ İÇSEL ENTEGRASYONUN, TEDARİK ZİNCİRİNİN SÜRE ODAKLI PERFORMANSINA OLAN ETKİSİ ALGISINA YÖNELİK BİR UYGULAMA………………………………………………………………………....94 3.1. ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ………………………………..94 3.2. ARAŞTIRMANIN ANAKÜTLESİ VE ÖRNEKLEMİ……………......95 3.3. ARAŞTIRMA MODELİ VE HİPOTEZLER………………………......96 3.4. VERİ TOPLAMA YÖNTEMİ VE KULLANILAN ÖLÇEKLER…....105 3.5. ARAŞTIRMA BULGULARI…………………………………….….....108 3.5.1. Tanımlayıcı İstatistikler……………………………….……...108 3.5.2. Güvenirlik Analizi…………………………………………......110 3.5.3. Ölçeklere İlişkin Geçerlik Analizleri…………………….....111 3.5.3.1. Açıklayıcı Faktör Analizi…………………………...112 3.5.3.2. Doğrulayıcı Faktör Analizi…………………….......116 3.5.4. Yapısal Eşitlik Modellemesi ve Varsayımları………….....122 3.6. ARAŞTIRMA MODELİNİN TEST EDİLMESİ……………………...127 3.6.1. Araştırma Modelinde Doğrudan Etkinin Test Edilmesi……………………………………………………………..…127 3.6.2. Araştırma Modelinde Aracı Değişkenler Üzerinden Oluşan Etkinin Test Edilmesi.……………………………………...131 4. BÖLÜM: SONUÇ VE ÖNERİLER…………………………………….....138 KAYNAKÇA………………………………………………………………………...143 EK 1 ANKET FORMU…………………………………………………………......175 EK 2 ETİK KURUL RAPORU………………………………………………….....180 EK 3 ORİJİNALLİK BELGESİ…………………………………………………....181tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherSosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectLojistik
dc.subjectPazarlama
dc.subjectÜretim
dc.subjectİçsel entegrasyon
dc.subjectTedarik zincirinin süre odaklı performansı
dc.titleLojistik, Pazarlama ve Üretim Arasındaki İçsel Entegrasyonun, Tedarik Zincirinin Süre Odaklı Performansına Etkisi Algısının Ölçülmesi: Güven ve Bilgi Teknolojilerinin Aracı Değişken Rolütr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetGünümüz koşullarında işletmelerin, tedarik zincirindeki tedarikçiler ve diğer üyelerden bağımsız bir biçimde etkili olarak rekabet edebilme yeteneklerinin bulunmaması, işletmeleri değer zincirindeki diğer üyelerle işbirliğine zorlamaktadır. Bu durum, tedarik zinciri entegrasyonu ile onun bir parçası konumundaki içsel entegrasyonun, performans değerlendirmesi boyutunda önemini belirtmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilgi alanları olarak birbirleri ile bağlantılı faaliyetlerini müşteri odaklı şekilde gerçekleştiren lojistik, pazarlama ve üretim arasındaki içsel entegrasyonun, tedarik zincirinin süre odaklı performansına etkisi algısını ortaya koymaktır. Bu amaçla İstanbul ve Ankara illerinde imalat sektöründe faaliyet gösteren orta ve büyük ölçekli işletmelere yönelik ampirik bir çalışma yapılmış ve oluşturulan teorik modele Yapısal Eşitlik Modeli analizi uygulanmıştır. İçsel entegrasyon ile performans arasındaki ilişki, literatürdeki çeşitli çalışmalarda, operasyonel ve finansal kriterler kullanılarak ölçülmüş bu nedenle bu araştırmada içsel entegrasyonun, tedarik zincirinin süre odaklı performansa etkisi algısı değerlendirilmiştir. Ayrıca söz konusu bu ilişkinin ölçülmesinde, güven ve bilgi teknolojileri aracı değişken olarak bilindiği kadarıyla ilk kez birlikte kullanılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen sonuçlara göre; lojistik, pazarlama ve üretim arasındaki içsel entegrasyonun, tedarik zincirinin süre odaklı performansına etkisi algısını doğrudan olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ancak söz konusu bu etki, yalnızca güven ve bilgi teknolojilerinin aracı değişken olarak kullanıldığı şartlarda anlamlı çıkmamıştır. Elde edilen bulgulara göre yapılan bu araştırma, tedarik zinciri yönetimi alanında araştırmacılar için yeni alanlar sağlaması ve yöneticiler için de içsel entegrasyonun, performans üzerindeki etkisi algısını göstermesi açısından önem ifade etmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentİşletmetr_TR
dc.contributor.authorID10223083tr_TR
dc.embargo.terms6 aytr_TR
dc.embargo.lift2019-06-08T08:32:31Z


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster