dc.contributor.advisor | Akman, Berrin | |
dc.contributor.author | Rezzagil, Meryem | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T12:58:36Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T12:58:36Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5322 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the relationship between working memory and school readiness. Study was conducted in two steps; Working Memory Rating Scale’s adaptation, and examining the relationship between working memory and school readiness. For the first step of the study which is the adaptation step 905 children were choosen from 12 schools; 10 elementary schools, 1 preschool, and 1 middle school’s kindergarten which are dependent to Ministry of National Education in Çankaya district of Ankara. These children are attending kindergarten, grade 1 and grade 2 of elementary schools. For the second step of the study which is examining the relationship between working memory and school readiness 142 children are choosen who are attending kindergarten and choosen from 5 preschool dependent to Ministry of National Education in Çankaya district of Ankara. For data collection “Working Memory Rating Scale” has been used which was developed by Alloway, Gathercole, & Kirkwood (2008) for 5-8 years old children and “Bracken School Readiness Assessment Third Edition” which was developed by Bracken (2007) for 3-7 years old children. The collected data has been analyzed using SPSS Version 16.0 Statistical Package. In the firt step factor analysis and Cronbach’s Alpha reliability coefficients, and in the second step correlation coefficient analyses are used. The results of this study show that there is a significant correlation between working memory and school readiness. Inaddition it appears that working memory has significant correlation with; letters, sizes/comparisons, shapes, and numbers subtests whereas has not with colors subtest. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ………..ii
Abstract …iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini………………………………………………………………………………x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini………………………………………………………….xii
Bölüm 1 Giriş……………………………………………………………………………..1
Problem Durumu………………………………………………………………………..3
Araştırmanın Amacı ve Önemi………………………………………………………..3
Araştırma Problemi……………………………………………………………………..4
Sayıltılar…………………………………………………………………………………4
Sınırlılıklar……………………………………………………………………………….4
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar……………………….5
Erken Çocukluk Döneminde Bellek………………………………………………….5
Bellek…………………………………………………………………………………..5
Belleğin yapısı………………………………………………………………………...6
Baddeley ve Hich'in çalışma belleği modeli……………………………………...11
Erken çocukluk döneminde çalışma belleği ve kısa süreli belleğin gelişimi….21
Çalışma belleğin ölçülmesi………………………………………………………...25
Erken Çocukluk Döneminde Okula Hazırbulunuşluk / Okul Olgunluğu………...25
Okula hazırbulunuşluk kavramı………………………… .…………………….. 26
Okula hazırbulunuşluğun değerlendirmesi……………………………………….29
Okula hazırbulunuşluk ve çalışma belleği arasındaki ilişki…………………… 30
Erken Çocukluk Döneminde Kavramların Gelişimi……………………………….31
Renk kavramı………………………………………………………………………..31
Okuryazarlıkta gelişmesi gereken beceriler……………………………………...32
Sayma becerisi……………………………………………………………………...35
Boyutlar ve kıyaslamalar…………………………………………………………...39
Geometrik şekiller ve uzaysal algılama…………………………………………..43
Matematiksel ve sözel beceriler ile çalışma belleği arasındaki ilişki…………..46
Bölüm 3 Yöntem…………………………………………………………………………51
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi…………………………………………………..51
Veri Toplama Süreci………………………………………………………………….52
Veri Toplama Araçları 54
Verilerin Analizi 57
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 58
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler……………………………………………….109
Kaynaklar……………………………………………………………………………….139
EK-A: Etik Komisyonu Onay Bildirimi………………………………………………..150
EK-B: Ankara Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü Onay Bildirimi………………………151
EK-C: Etik Beyanı…………………………………………………………………….. 152
EK-Ç: Doktora Tez Çalışması Orijinalik Raporu……………………………………153
EK-D: Dissertation Originality Report………………………………………………..154
EK-E: Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı………………………………..155 | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çalışma belleği | |
dc.subject | Okula hazırbulunuşluk | |
dc.subject | Okul olgunluğu | |
dc.title | Erken Çocukluk Döneminde Çalışma Belleği ile Okula Hazırbulunuşluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı çalışma belleğinin okula hazırbulunuşlukla ilişkisini incelemektir. Araştırma Çalışma Belleği Ölçeği uyarlama aşaması ve çalışma belleği ve okula hazırbulunuşluk arasındaki ilişkinin incelenmesi aşaması olmak üzere iki aşamada yürütülmüştür. Araştırmanın ilk aşaması olan Çalışma Belleği Ölçeği’nin uyarlaması için çalışma grubuna Milli Eğitim Bakanlığa bağlı Ankara ili Çankaya ilçesindeki 10 ilkokul, 1 anaokul ve bir ortaokulun anasınıfı olmak üzere toplam 12 okul alınmıştır. Bu aşamada çalışma grubunu anasınıfına, birinci sınıf ve ikinici sınıfa devam eden toplam 905 çocuk oluşturmuştur. Araştırmanın ikinci aşaması olan çalışma belleği ve okula hazıbulunuşluk ilişkisinin incelenmesi aşaması ise Milli Eğitim Bakanlığa bağlı Ankara ili Çankaya ilçesindeki 5 anaokulun anasınıfına devam eden toplam 142 çocukla yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak Alloway, Gathecole ve Kirkwood (2008) tarafından 5-11 yaş arasında çocuklar için geliştiren Çalışma Belleği Derecelendirme Ölçeği ve Bracken (2007) tarafından 3-7 yaş arasında çocuklar için geliştiren Bracken Okul Olgunluğu Ölçeği-3 kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın uyarlama aşamasında elde edilen verilerin geçerliliğini kanıtlama amacıyla faktör analizi, güvenilirliğini kanıtlama amacıyla Cronbach Alpha katsayısı analizleri kullanılmıştır. Çalışma belleği ve okula hazırbulunuşluk arasındaki korelasyon çalışma için ise korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular çalışma belleği ve okula hazırbulunuşluk arasında anlamlı bir korelasyon olduğunu ortaya koymuştur. Çalışma belleği ile harfler, boyutlar/kıyaslamalar, şekiller ve sayılar alt testleriyle anlamlı korelasyonu bulunurken, renkler alt testiyle anlamlı korelasyonu bulunamamıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |