dc.contributor.advisor | Öz, Hüseyin | |
dc.contributor.author | Yüce, Erkan | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T12:45:41Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T12:45:41Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5308 | |
dc.description.abstract | This study tried to find out the compatibility of the Secondary Education 9th Grade English Language Teaching Program, which was proposed in 2017 and finalized in 2018, to the principles of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Qualitative research method was implemented through document analysis, interview and observation techniques in this study. The CEFR, Breakthrough, Waystage, EAQUALS-Bank of Descriptors as Checklists documents and Secondary Education 9th Grade English Language Teaching Program were compared in the document analysis process. An interview form was developed for the interviews, and an observation checklist was developed for the observations. The data of the study were collected from the participants and schools, chosen purposefully, with the data collection instruments in the spring term of 2017-2018 academic year. The data were analyzed through descriptive analysis. The researcher followed several strategies to enhance the trustworthiness of the study. The results of the study, in general, showed that the outcomes stated in the 9th Grade English Language Teaching Program were not completely compatible with the proficiency descriptors of the CEFR, the pedagogical principles of plurilingualism and pluriculturalism of the CEFR were not covered in the 9th Grade English Language Teaching Program, the issues such as course materials, course hours, self-assessment and in-service training activities to the teachers affected the implementation of the program negatively; however, the activities of the EFL program were appropriate to the students’ language levels and ages, the EFL program was appropriate to the students’ communicative needs and levels, and it addressed the students’ communicative problems through intercultural and task-based activities. At the end of the study, several suggestions with regard to course materials, course hours, self-assessment, and in-service training activities for teachers were proposed in parallel with the results. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | tr_TR |
dc.subject | CEFR | |
dc.subject | Program Evaluation | |
dc.subject | 9th Grade | |
dc.title | Evaluation of the High School 9th Grade English Language Curriculum of Turkey in Relation to the CEFR Principles | tr_TR |
dc.title.alternative | Türkiye'deki Lise 9. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Programı İlkelerine Göre Değerlendirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, 2017’de önerilen ve 2018’de son şekli yayımlanan Ortaöğretim 9. Sınıf İngilizce Öğretim Programının Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Programı (ADOÇEP)’na uygunluğu araştırılmıştır. Nitel yöntemin kullanıldığı bu araştırmada verileri toplamak için doküman analizi, görüşme ve gözlem teknikleri kullanılmıştır. Doküman analizi için ADOÇEP (CEFR), Başlangıç Düzeyi (Breakthrough) and Ara Düzey (Waystage) dökümanları, Avrupa Dil Eğitimi Kalite Denetim Konseyi tarafından önerilen kontrol listeleri olarak betimleyiciler dizisi (EAQUALS-Bank of Descriptors as Checklists) ve Ortaöğretim 9. Sınıf İngilizce Öğretim Programı karşılaştırılmıştır. Katılımcılarla görüşmek için bir görüşme formu, gözlem yapmak için ise bir gözlem kontrol listesi geliştirilmiştir. Veriler, geliştirilen araçlar kullanılarak amaçlı yöntemle belirlenen katılımcılar ve okullardan 2017-2018 akademik yılı bahar döneminde toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışmanın inandırıcılığını artırmak için çeşitli stratejiler takip edilmiştir. Araştırma sonucunda, genel olarak Ortaöğretim 9. Sınıf İngilizce Öğretim Programında belirtilen kazanımların ADOÇEP yeterlilik tanımlayıcılarına tam olarak uymadığı, ADOÇEP’in çok dillilik ve çok kültürlülük eğitimsel ilkelerinin programda yansıtılmadığı, ders materyalleri, ders saatleri, öz-değerlendirme, öğretmenlere hizmet-içi aktiviler gibi konuların 9. Sınıf İngilizce Öğretim Programının uygulanmasını olumsuz yönde etkilediği; bununla birlikte aktivitelerin öğrencilerin dil seviyelerine ve yaşlarına uygun olduğu, programın öğrencilerin iletişimsel ihtiyaçlarına ve seviyelerine uygun olduğu, kültürlerarası ve göreve dayalı etkinliklerle öğrencilerin iletişimsel problemlerine çözümler sunduğu belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlardan hareketle, ders materyalleri, ders saatleri, öz- değerlendirm | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 109574 | tr_TR |