dc.contributor.advisor | Özcan, Özgür | |
dc.contributor.author | Dinçer, Tuğbanur | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T11:32:45Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T11:32:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-05-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5270 | |
dc.description.abstract | Within the scope of this study, 22 pre-service physics teachers were selected using maximum variation sampling method and then mental models of these students were determined about electric and magnetic field concepts. In order to identify these models, 10 contexts were formed in total, with five of them being related to electric field and another five contexts being related to magnetic field. All of these contexts were supported with experiment sets and mental models of pre-service teachers were determined before and after the implementation. Semi-structured interviews were then conducted to identify these models. The interview data were analysed by using content analysis method. After data analysis the following six mental models related to electric field were determined such as Scientific Model of Electric Field (SMEF), Magnetic-Based Field Model (MBFM), Mechanical Wave Model (MWM), Material Independent Field Model (MIFM), Zero Impact Force Field Model (ZIFFM) and Force-Based Field Model (FBFM) and seven mental models related to magnetic field were determined such as Scientific Model of Magnetic Field (SMMF), Electric-Based Field Model (EBFM), Mechanical Wave Model (MWM), Open Curve Field Model (OCFM), Pseudo Equilibrium Model (PEM), Self-Impact Field Model (SIFM) and Force-Based Field Model (FBFM). Also, pre-service teachers’ core books were analyzed by using document analysis to identify possible sources of mental models. The findings indicate that these core books also include many of these unscientific mental models that were identified in this study. Approximately one and a half years after implementations via experiment sets, pre-service physics teachers that are available were interviewed once again over all the contexts to find out whether permanent these identified mental models. Based on interview results, mental models that the participants had following the intervention were found to be permanence enough and time-independent. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiv
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 2
Araştırma Problemi 4
Sayıltılar 5
Sınırlılıklar 5
Tanımlar 6
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 7
Model 7
Zihinsel Model 8
Model Durumları 11
İlgili Araştırmalar 13
Bölüm 3 Yöntem 23
Araştırmanın Yöntemi 23
Katılımcıların Özellikleri 23
Katılımcılarla İlgili Demografik Bilgiler 24
Katılımcıların Elektrik ve Manyetizma I Dersini Geçme Durumları 25
Katılımcıların Elektrik ve Manyetizma II Dersini Geçme Durumları 26
Katılımcıların Elektrik ve Manyetizma Dersi Kapsamında Yararlandıkları Kaynaklar 26
Veri Toplama Araçları 30
Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları 31
Elektrik Alan ve Manyetik Alan İle ilgili Bağlamlar 31
Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 32
Pilot Uygulama 32
Uygulama 33
Araştırma Kapsamında Gerçekleştirilen Uygulamaların Açıklamaları 35
Verilerin Analizi 62
Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği 64
İnandırıcılık 64
Transfer edilebilirlik 67
Tutarlık İncelemesi 68
Teyit İncelemesi 68
Etik 69
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 70
Elektrik Alan Bağlamlarına Ait Bulgular 70
Elektrik Alan Kavramı ile ilgili Zihinsel Model Elementleri 70
Elektrik Alan ile ilgili Zihinsel Modeller 73
Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Alan Konusundaki Bağlamlara Göre Zihinsel Modelleri 146
Manyetik Alan Bağlamlarına Ait Bulgular 156
Manyetik Alan Kavramı ile ilgili Zihinsel Model Elementleri 156
Manyetik Alan ile ilgili Zihinsel Modeller 159
Fizik Öğretmen Adaylarının Manyetik Alan Konusundaki Bağlamlara Göre Zihinsel Modelleri 213
Manyetik Alan İle İlgili Modellerin Bağlamlara Göre Kullanım Durumu 217
Elektrik ve Manyetik Alan Kavramına Ait Bilimsel Olmayan Zihinsel Modellerin Olası Kaynakları 223
Elektrik Alan Kavramı ile ilgili Alternatif Kavramlar 239
Manyetik Alan Kavramı ile ilgili Alternatif Kavramlar 239
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 240
Elektrik Alan Kavramına Ait Sonuç ve Tartışma 240
Manyetik Alan Kavramına Ait Sonuç ve Tartışma 244
Elektrik ve Manyetik Alan Kavramına Ait Sonuçların Karşılaştırılması 248
Öneriler 254
Kaynaklar 256
EK-A: Katılımcıların Çizdiği Elektrik Alan ile ilgili Modellerine Ait Örnekler 267
EK-B: Katılımcıların Çizdiği Manyetik Alan ile ilgili Modellerine Ait Örnekler 270
EK-C: Öngörüşme Soruları 275
EK-D: Elektrik Alan ile ilgili Uygulama Öncesi Görüşme Soruları Örnekleri 276
EK-E: Manyetik Alan ile ilgili Uygulama Öncesi Görüşme Soruları Örnekleri 277
EK-F: Elektrik ve Manyetizma I Dersinin İçeriği 278
EK-G: Elektrik ve Manyetizma II Dersinin İçeriği 279
EK-H: Gönüllü Katılım Formu 280
EK-I: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 281
EK-J: Etik Beyanı 282
EK-K: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 283
EK-L: Dissertation Originality Report 284
EK-M: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 285 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Elektrik Alan | |
dc.subject | Fizik Öğretmen Adayları | |
dc.subject | Kalıcılık | |
dc.subject | Manyetik Alan | |
dc.subject | Zihinsel Model | |
dc.title | Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Alan Ve Manyetik Alan İle İlgili Zihinsel Modelleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırma kapsamında maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine uygun olarak belirlenen 22 Fizik öğretmen adayının, elektrik ve manyetik alan kavramları ile ilgili sahip oldukları zihinsel modeller tespit edilmiştir. Bu modellerin belirlenmesinde, beş tane elektrik alanla ilgili, beş tane de manyetik alanla ilgili olmak üzere toplamda 10 bağlam oluşturulmuştur. Bu bağlamların tamamı deney setleri yardımıyla desteklenmiş ve öğretmen adaylarının uygulama öncesi ve uygulama sonrasındaki zihinsel modelleri belirlenmiştir. Belirlenen bu modellerin ortaya çıkarılabilmesi için, yarı yapılandırılmış görüşme sorularından yararlanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda elektrik alan ile ilgili altı zihinsel model (Bilimsel Model (BM), Manyetik Temelli Alan Modeli (MTAM), Mekanik Dalga Modeli (MDM), Maddeden Bağımsız Alan Modeli (MBAM), Kuvvet Etkisiz Alan Modeli (KEAM), Kuvvet Temelli Alan Modeli (KTAM)) ve manyetik alan ile ilgili yedi zihinsel model (Bilimsel Model (BM), Elektrik Temelli Alan Modeli (ETAM), Mekanik Dalga Modeli (MDM), Açık Eğri Alan Modeli (AEAM), Sözde Denge Modeli (SDM), Öz-etki Alan Modeli (ÖAM), Kuvvet Temelli Alan Modeli (KTAM)) elde edilmiştir. Aynı zamanda bu zihinsel modellerin olası kaynaklarının belirlenebilmesi için öğrencilerin kullandıkları kitapların doküman analizi yapılmıştır. Bu analiz sonucunda, belirlenen pek çok bilimsel olmayan zihinsel modelin kitaplarda da yer aldığı görülmüştür. Ayrıca belirlenen bu zihinsel modellerin kalıcı olup olmadıklarını tespit etmek amacıyla, uygulamalardan yaklaşık bir buçuk yıl sonra, ulaşılabilen Fizik öğretmen adayları ile tüm bağlamlara ilişkin tekrar bir görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerin sonucunda katılımcıların uygulama sonrasında sahip oldukları zihinsel modellerin oldukça kalıcı olduğu ve zihinsel modellerin zamandan bağımsız olduğu tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 158925 | tr_TR |