Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÖzcan, Özgür
dc.contributor.authorDinçer, Tuğbanur
dc.date.accessioned2018-10-30T11:32:45Z
dc.date.available2018-10-30T11:32:45Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5270
dc.description.abstractWithin the scope of this study, 22 pre-service physics teachers were selected using maximum variation sampling method and then mental models of these students were determined about electric and magnetic field concepts. In order to identify these models, 10 contexts were formed in total, with five of them being related to electric field and another five contexts being related to magnetic field. All of these contexts were supported with experiment sets and mental models of pre-service teachers were determined before and after the implementation. Semi-structured interviews were then conducted to identify these models. The interview data were analysed by using content analysis method. After data analysis the following six mental models related to electric field were determined such as Scientific Model of Electric Field (SMEF), Magnetic-Based Field Model (MBFM), Mechanical Wave Model (MWM), Material Independent Field Model (MIFM), Zero Impact Force Field Model (ZIFFM) and Force-Based Field Model (FBFM) and seven mental models related to magnetic field were determined such as Scientific Model of Magnetic Field (SMMF), Electric-Based Field Model (EBFM), Mechanical Wave Model (MWM), Open Curve Field Model (OCFM), Pseudo Equilibrium Model (PEM), Self-Impact Field Model (SIFM) and Force-Based Field Model (FBFM). Also, pre-service teachers’ core books were analyzed by using document analysis to identify possible sources of mental models. The findings indicate that these core books also include many of these unscientific mental models that were identified in this study. Approximately one and a half years after implementations via experiment sets, pre-service physics teachers that are available were interviewed once again over all the contexts to find out whether permanent these identified mental models. Based on interview results, mental models that the participants had following the intervention were found to be permanence enough and time-independent.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini viii Şekiller Dizini x Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xiv Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 2 Araştırma Problemi 4 Sayıltılar 5 Sınırlılıklar 5 Tanımlar 6 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 7 Model 7 Zihinsel Model 8 Model Durumları 11 İlgili Araştırmalar 13 Bölüm 3 Yöntem 23 Araştırmanın Yöntemi 23 Katılımcıların Özellikleri 23 Katılımcılarla İlgili Demografik Bilgiler 24 Katılımcıların Elektrik ve Manyetizma I Dersini Geçme Durumları 25 Katılımcıların Elektrik ve Manyetizma II Dersini Geçme Durumları 26 Katılımcıların Elektrik ve Manyetizma Dersi Kapsamında Yararlandıkları Kaynaklar 26 Veri Toplama Araçları 30 Yarı Yapılandırılmış Görüşme Soruları 31 Elektrik Alan ve Manyetik Alan İle ilgili Bağlamlar 31 Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 32 Pilot Uygulama 32 Uygulama 33 Araştırma Kapsamında Gerçekleştirilen Uygulamaların Açıklamaları 35 Verilerin Analizi 62 Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği 64 İnandırıcılık 64 Transfer edilebilirlik 67 Tutarlık İncelemesi 68 Teyit İncelemesi 68 Etik 69 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 70 Elektrik Alan Bağlamlarına Ait Bulgular 70 Elektrik Alan Kavramı ile ilgili Zihinsel Model Elementleri 70 Elektrik Alan ile ilgili Zihinsel Modeller 73 Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Alan Konusundaki Bağlamlara Göre Zihinsel Modelleri 146 Manyetik Alan Bağlamlarına Ait Bulgular 156 Manyetik Alan Kavramı ile ilgili Zihinsel Model Elementleri 156 Manyetik Alan ile ilgili Zihinsel Modeller 159 Fizik Öğretmen Adaylarının Manyetik Alan Konusundaki Bağlamlara Göre Zihinsel Modelleri 213 Manyetik Alan İle İlgili Modellerin Bağlamlara Göre Kullanım Durumu 217 Elektrik ve Manyetik Alan Kavramına Ait Bilimsel Olmayan Zihinsel Modellerin Olası Kaynakları 223 Elektrik Alan Kavramı ile ilgili Alternatif Kavramlar 239 Manyetik Alan Kavramı ile ilgili Alternatif Kavramlar 239 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 240 Elektrik Alan Kavramına Ait Sonuç ve Tartışma 240 Manyetik Alan Kavramına Ait Sonuç ve Tartışma 244 Elektrik ve Manyetik Alan Kavramına Ait Sonuçların Karşılaştırılması 248 Öneriler 254 Kaynaklar 256 EK-A: Katılımcıların Çizdiği Elektrik Alan ile ilgili Modellerine Ait Örnekler 267 EK-B: Katılımcıların Çizdiği Manyetik Alan ile ilgili Modellerine Ait Örnekler 270 EK-C: Öngörüşme Soruları 275 EK-D: Elektrik Alan ile ilgili Uygulama Öncesi Görüşme Soruları Örnekleri 276 EK-E: Manyetik Alan ile ilgili Uygulama Öncesi Görüşme Soruları Örnekleri 277 EK-F: Elektrik ve Manyetizma I Dersinin İçeriği 278 EK-G: Elektrik ve Manyetizma II Dersinin İçeriği 279 EK-H: Gönüllü Katılım Formu 280 EK-I: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 281 EK-J: Etik Beyanı 282 EK-K: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 283 EK-L: Dissertation Originality Report 284 EK-M: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 285tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectElektrik Alan
dc.subjectFizik Öğretmen Adayları
dc.subjectKalıcılık
dc.subjectManyetik Alan
dc.subjectZihinsel Model
dc.titleFizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Alan Ve Manyetik Alan İle İlgili Zihinsel Modelleritr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetAraştırma kapsamında maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine uygun olarak belirlenen 22 Fizik öğretmen adayının, elektrik ve manyetik alan kavramları ile ilgili sahip oldukları zihinsel modeller tespit edilmiştir. Bu modellerin belirlenmesinde, beş tane elektrik alanla ilgili, beş tane de manyetik alanla ilgili olmak üzere toplamda 10 bağlam oluşturulmuştur. Bu bağlamların tamamı deney setleri yardımıyla desteklenmiş ve öğretmen adaylarının uygulama öncesi ve uygulama sonrasındaki zihinsel modelleri belirlenmiştir. Belirlenen bu modellerin ortaya çıkarılabilmesi için, yarı yapılandırılmış görüşme sorularından yararlanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi uygulanarak analiz edilmiştir. Bu analiz sonucunda elektrik alan ile ilgili altı zihinsel model (Bilimsel Model (BM), Manyetik Temelli Alan Modeli (MTAM), Mekanik Dalga Modeli (MDM), Maddeden Bağımsız Alan Modeli (MBAM), Kuvvet Etkisiz Alan Modeli (KEAM), Kuvvet Temelli Alan Modeli (KTAM)) ve manyetik alan ile ilgili yedi zihinsel model (Bilimsel Model (BM), Elektrik Temelli Alan Modeli (ETAM), Mekanik Dalga Modeli (MDM), Açık Eğri Alan Modeli (AEAM), Sözde Denge Modeli (SDM), Öz-etki Alan Modeli (ÖAM), Kuvvet Temelli Alan Modeli (KTAM)) elde edilmiştir. Aynı zamanda bu zihinsel modellerin olası kaynaklarının belirlenebilmesi için öğrencilerin kullandıkları kitapların doküman analizi yapılmıştır. Bu analiz sonucunda, belirlenen pek çok bilimsel olmayan zihinsel modelin kitaplarda da yer aldığı görülmüştür. Ayrıca belirlenen bu zihinsel modellerin kalıcı olup olmadıklarını tespit etmek amacıyla, uygulamalardan yaklaşık bir buçuk yıl sonra, ulaşılabilen Fizik öğretmen adayları ile tüm bağlamlara ilişkin tekrar bir görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerin sonucunda katılımcıların uygulama sonrasında sahip oldukları zihinsel modellerin oldukça kalıcı olduğu ve zihinsel modellerin zamandan bağımsız olduğu tespit edilmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentOrta Öğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimitr_TR
dc.contributor.authorID158925tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster