Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorBahar Özvarış, Şevkat
dc.contributor.authorYukarıkır, Neslihan
dc.date.accessioned2018-09-27T06:56:27Z
dc.date.available2018-09-27T06:56:27Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-05-11
dc.identifier.citationYukarikir N., Sağlık Eğitiminde Oyunlaştırma Tekniğiyle Geliştirilen Akıllı Telefon Uygulamasının Etkisinin Değerlendirilmesi, 2018tr_TR
dc.identifier.urihttp://cokyasaapp.com/
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4942
dc.description.abstractYUKARIKIR N. Hacettepe University Faculty of Medicine, Department of Public Health, Public Health Specialty Thesis, Ankara 2018 YUKARIKIR N. Evaluating The Effectiveness of a Smartphone Application Used By Gamification Technique In Health Education, Hacettepe University Faculty of Medicine, Department of Public Health, Specialty Education Dissertation, Ankara 2017 In this research it is aimed to determine levels of knowledge and practice of parents of the students who were educated in 2017-2018 education year in Private Tevfik Fikret Schools in Ankara, regarding preventing ARI (acute respiratory infections) which is an important problem in children and to evaluate the effectiveness of a smartphone app developed/ used by gamification technique. This study was carried out in two stages as descriptive and interventional study. Data were collected between September 2017 and January 2018. 146 of 637 parents volunteered to participate in intervention study. A 99-item questionnaire developed by the researcher was used in the pre-test and a 56-item questionnaire developed by the researcher in the post-test. In this research, there were 10 questions which measure knowledge of the parents regarding children’s ARI. Participants received 1 point for each correct answer and 0 point for incorrect answers. A total knowledge score was calculated for each participant over 22 points. There were 23 questions which measure general hygiene points, in the research which way a knowledge score was calculated for each participant over 92 points . Changes in answers for some questions before and after the intervention, median values of the scores, the differences between the scores and variables affecting them were evaluated. In the intervention group; higher median value of the knowledge score of post-test in comparison to pre-test was found to be statistically significant. Also when we compared the knowledge scores of intervention and control groups in the post-test (p=0,54). In the intervention group and control group; higher median value of the general hygiene score of post-test in comparison to pre-test was found not to be statistically significant (p= 0,13).tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa No TEŞEKKÜR i ÖZET iii ABSTRACT iv İÇİNDEKİLER v ŞEKİL DİZİNİ viii TABLO DİZİNİ xi SİMGELER VE KISALTMALAR xiv 1. GİRİŞ 1 2. AMAÇLAR 4 3. GENEL BİLGİLER 5 3.1. Sağlık Eğitimi ve Sağlığın Geliştirilmesi Kavramı 5 3.2. Sağlığın Geliştirilmesi ve Sağlık İletişimi 13 3.3. Sağlığın Geliştirilmesi Uygulamalarında Elektronik Sağlık 22 3.4. Sağlığın Geliştirilmesi Uygulamalarında Mobil Sağlık 27 3.5. Sağlığı Geliştirmede Mobil Uygulamalar ve Oyunlaştırma 29 3.6. Bulaşıcı Hastalıklardan Korunma Yollarında Mobil Sağlığın Kullanımı ve Önemi 30 4. GEREÇ VE YÖNTEM 36 4.1. Araştırmanın Yeri 36 4.2. Araştırmanın Tipi 36 4.2.1. Birinci Aşama 36 4.2.2. İkinci Aşama 36 4.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 36 4.3.1. Araştırmanın Evreni 36 4.3.2. Araştırmanın Örneklemi 38 4.3.3. Randomizasyon 40 4.3.4. Araştırma Grubu 40 4.3.4.1. Birinci Aşama Durum Saptama Araştırması 40 4.3.4.2. İkinci Aşama Müdahale Araştırması 40 4.4. Araştırmaya Dahil Olma ve Dışlanma Kriterleri 41 4.5. Araştırmanın Hipotezleri 41 4.6. Araştırmanın Veri Toplama Aracı 42 4.7. Veri Kaynakları ve Verilerin Toplanması 42 4.8. Araştırmanın Uygulama Yöntemi 43 4.9. Araştırmanın Değişkenleri 47 4.10. Araştırmada Kullanılacak Tanım, Kriter ve Ölçekler 48 4.11. Müdahale Grubundaki Eğitimin İçeriği 50 4.12. Müdahale Grubundaki Eğitim Araçları 51 4.13. Araştırmanın İnsan Gücü 62 4.14. Ön Deneme 62 4.15. Verilerin Analizi 62 4.16. Etik Konular 63 4.17. Araştırmadaki Güçlükler / Sınırlılıklar 64 4.18. Araştırma Bütçesi 66 4.19. Araştırmanın Zaman Çizelgesi 67 5.BULGULAR 68 5.1. Durum Saptama Araştırması 68 5.2. Müdahale Araştırması 105 6. TARTIŞMA 126 7. SONUÇ VE ÖNERİLER 135 KAYNAKLAR 139 EKLER Ek 1: Ön testte kullanılan veri toplama aracı 150 Ek 2: Son testte kullanılan veri toplama aracı 173 Ek 3:Müdahale Grubu Onam Form 185 Ek 4:Kontrol Grubu Onam Formu 185 Ek 5: Hacettepe Üniversitesi Girişimsel Olmayan Etik Kurul izin yazısı 187 Ek 6: Kurum İzni 188 Ek 7: Çok Yaşa Uygulaması Broşürü 191 Ek 8: Çok Yaşa Uygulaması Soru Havuzu 192tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherTıp Fakültesitr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesstr_TR
dc.subjectAkıllı telefon uygulamasıtr_TR
dc.subjectAkut solunum sistemi hastalıkları
dc.subjectE-sağlık
dc.subjectE-sağlık
dc.subjectOyunlaştırma
dc.titleSağlık Eğitiminde Oyunlaştırma Tekniğiyle Geliştirilen Akıllı Telefon Uygulamasının Etkisinin Değerlendirilmesitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetYUKARIKIR N. Sağlık Eğitiminde Oyunlaştırma Tekniğiyle Geliştirilen Akıllı Telefon Uygulamasının Etkisinin Değerlendirilmesi Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi, Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Halk Sağlığı Uzmanlık Tezi, Ankara 2018. Özel Tevfik Fikret Okulları’nda 2017-2018 eğitim öğretim yılında öğrenim gören öğrencilerin ebeveynlerinde, çocukluk çağında önemli bir sorun olan akut solunum sistemi enfeksiyonlarından korunma yollarına yönelik oyunlaştırma tekniğiyle hazırlanan akıllı telefon uygulamasının etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma durum saptama ve müdahale araştırması şeklinde iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Veri toplama ve müdahale Eylül 2017-Şubat 2018 ayları arasındadır. Durum saptamaya katılan 637 ebeveynden gönüllü olan 146 kişi müdahale araştırmasına dahil edilmiştir. Ön testte araştırmacı tarafından oluşturulmuş 99, son testte 56 soruluk veri toplama formu öğrencilerle gönderilmiştir. Çocukluk çağı solunum yolu hastalıklarına yönelik 10 bilgi sorusu bulunmaktadır. Sorulara veya şıklarına doğru cevap verenlere 1, veremeyenlere 0 puan verilerek her katılımcının 22 puan üzerinden bilgi puanı hesaplanmıştır. Genel hijyen puanları da 23 soru ile hesaplanmıştır. Her katılımcının 92 puan üzerinden genel hijyen puanı hesaplanmıştır Müdahale öncesi ve sonrası bazı sorulardaki değişimler, puan ortanca değerleri, puan farkı değerleri ve bunları etkileyen değişkenler incelenmiştir. Müdahale grubunda son test bilgi puanının ortancasının ön testten fazla olması istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Ayrıca son testte müdahale ve kontrol gruplarının bilgi puanları karşılaştırıldığında müdahale grubunun puan ortancasının kontrol grubundan yüksek olması istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0,00).Katılımcıların müdahale ve kontrol gruplarında ön test ve son test genel hijyen puanlarının ortanca değerleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p<0,13)tr_TR
dc.contributor.departmentHalk Sağlığıtr_TR
dc.contributor.authorID164974tr_TR
dc.subtypemedicineThesis


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster