dc.contributor.advisor | Ötgün, Cebrail | |
dc.contributor.author | Altaş, Şemsi | |
dc.date.accessioned | 2018-06-12T06:23:13Z | |
dc.date.available | 2018-06-12T06:23:13Z | |
dc.date.issued | 2018-05-30 | |
dc.date.submitted | 2018-05-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4542 | |
dc.description.abstract | Image, is the state of something that is situated in the mind to gain visibility in the
outside world. This means the medium of the object in the mind changes and we
encounter it as an image. Through this, what is invisible is aligned with what is visible.
The image that is associated with the visible starts to be in contact with the world of the
other via gaze. This is how the relationship that we, who are situated as the other, starts
with the image. Therefore, image sends messages regarding its existence to the other
and speaks through gaze. This is because while gaze clears the way for its existence, it
also feeds off the path it opens. Well, what kind of messages do the gazes of the image
send us? Gaze is a projector that reflects the wall of the mind to the outside world and
what is on the mind’s wall to the other. When approached in this aspect, the gaze of
images always hosts possible messages. Filling these messages with possible gaps in
meaning is a situation related to our approach. Therefore, the gaze of each image is
wrapped up in different layers of meaning in different bodies and communicates with
us. Then there is not just one communication channel. There are windows of
communication that open as the gaze of images are looked upon. In this sense, the
approach in this thesis “The Gaze of the Image” is just one of these windows of
communication that is opened. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY……………………………………………………………………...i
BİLDİRİM………………………………………………………………………..….…..ii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI……………..…...........…iii
TEŞEKKÜR........................…………………………………………………………..v
ÖZET……………………………………………………………………………….…..vi
ABSTRACT……………………………………………………………………...……vii
İÇİNDEKİLER……………………………………………………………..…...……viii
RESİMLER DİZİNİ………………………………….…………………..…………….x
GİRİŞ………………………………………………………………………..…………..1
1. BÖLÜM :………………………………………………………………………..2
İMGE ……………………………………………………………………...........2
1.1. İmgenin Gücü………….………………………………………………..11
2. BÖLÜM :………………………………………………………………………16
BAKIŞ………………………….………………………………………………16
2.1. Bakış Arzusu……………………………………………………………28
2.2. Bakış Eyleminin Başkalığı……………………………………………...32
3. BÖLÜM:……………………………………………………………………….36
İMGENİN BİZE DÖNÜK BAKIŞI………………………………………….36
3.1. İmgenin Büyülü Bakışı…………………………………………………37
3.2. Vaatkar Portrenin Bakışı…………………………………………...…...49
3.3. Gizlenen İmgenin Bakışı……………………………………………..…64
3.4. Başkalaşmış İmgenin Bakışı……………………………………….…...74
4. BÖLÜM:……………………………………………………………………….91
UYGULAMALAR ÜZERİNE………………………………………………..91
SONUÇ ………..……………………………………………………………………..103
KAYNAKÇA…………………………………………………………………………105
Ek 1: İntihal Raporu………………………………………………………………...111 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Güzel Sanatlar Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | imge | tr_TR |
dc.subject | bakış | |
dc.subject | resim | |
dc.subject | bakış arzusu | |
dc.subject | imgenin gücü | |
dc.title | İmgenin Bakışı | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İmge, zihne yerleşmiş olan bir şeyin dış dünyada görünürlük kazanma durumudur. Bu
durum zihindeki şeyin varoluş biçiminin başkalaşması ve böylece imge olarak karşımız
da durması demektir. Yani görünmez olan şey bu sayede görünür olanın safına
geçmektedir. Görünürlük safında olan imge, bakış aracılığı ile ötekinin dünyasıyla
iletişim haline geçer. Öteki konumundaki bizin imgeyle ilişkisi bu şekilde
başlamaktadır. Dolayısıyla imge, bakış aracılığı ile konuşmakta ve varlığına dair
mesajları bu şekilde ötekine yollamaktadır. Çünkü bakış, varlığa hem alan açmakta hem
de onu açtığı koridordan beslemektedir. Peki, imgenin bakışları bize ne gibi mesajlar
yollamaktadır? Bakış, zihnin duvarını dış dünyayı yansıtan, zihin duvarındakini de
ötekine yansıtan bir tepegözdür. Bu doğrultuda bakıldığında imgelerin bakışları daima
olası mesajlar barındırmaktadır. Bu mesajları olası anlam boşluklarıyla doldurmak
yaklaşım biçimimizle ilgili bir durumdur. Dolayısıyla her imgenin bakışı farklı
vücutlarda farklı anlam katmanlarına bürünerek bizimle iletişime geçmektedir. O halde
tek bir iletişim kanalı yoktur. İmgenin bakışlarına bakıldıkça açılan iletişim pencereleri
vardır. Bu bağlamda İmgenin Bakışı isimli bu tezdeki yaklaşım biçimi açılmış olan bu
iletişim pencerelerinden sadece biridir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Resim | tr_TR |