Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDedeoğlu, Hakan
dc.contributor.authorAvşar Tuncay, Ayşegül
dc.date.accessioned2018-03-16T07:41:47Z
dc.date.available2018-03-16T07:41:47Z
dc.date.issued2017-12-13
dc.date.submitted2017-12-13
dc.identifier.citationKAYNAKÇA Aamodt, S. ve Wang, S. (2011). Çocuğunuzun beynine hoş geldiniz. (C. Duran, Çev.) İstanbul: NTV Yayınları. Acat, M. B. (2008). Effectiveness of concept maps in vocabulary instruction. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 1-16. Acat, B. ve Özsoy, U. (2006, Nisan) Ses temelli cümle yöntemiyle ilkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan güçlükler [Öz]. 5. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi’nde sunulan bildiri. Gazi Üniversitesi, Ankara, KÖK Yayıncılık. Acun, S. ve Erten, G. B. (1999). Çocuk gelişimi. İstanbul: Esin Yayınevi. Adalı, O. (1982). Yüksek öğrenimde sözlü ve yazılı anlatım. İzmir: Aydın Yayıncılık. Afflerbach, P. (2012). Understanding and using reading assessment, K-12, (2nd ed.). Newark, DE: International Reading Association. Akbayır, S. (2006). Öğretenler ve öğrenenler için ek açıklamalarla yeni ilköğretim programları (1-5. Sınıflar). K. Kıroğlu (Editör). Türkçe programı içinde (3-158). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Akker, J. V., Gravemeijer, K., McKenney, S. and Nieveen, N. (2006). Educational design research. New York: Routledge. Akman, T. (2013). Ortaöğretim dil ve edebiyat kitaplarında kelime sıklığı çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Aköz, Y., Toptaş, B. (2009, Mayıs). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde öğrendiği kelimelerin anlamlarının karşılığının zihinsel olarak kavrama düzeylerinin incelenmesi [Öz]. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eskişehir. Aksan, D. (1990). Her yönüyle dil. Ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Akyol, H. (1998). Kelime tanıma ve okumaya etkisi. VII. Ulusal Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildirileri, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları, 1, 677-684. Akyol, H. (2012). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Akyol, H. (2013a). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Akyol, H. (2013b). İlköğretimde Türkçe öğretimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Editörler), Okuma içinde (15-48). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Akyol, H., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç. ve Rasinski, T. V. (2014). Okumayı değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Allington, R. L. and McGill-Franzen, A. (1980). Word identification errors in isolation and in context: Apples vs. Oranges. The Reading Teacher, 33, 795-800. Alp, H. (2009). İlkokul kitaplarını inceleme komisyonunun raporları (1924-1927). Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 9(15), 105-136. Alperen, N. (1991). Türkçe öğretim rehberi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Alvord, D. J. and Brittingham, B. E. (1974). Evaluating performance on national assessment objectives: Norm-referenced and criterion-referenced interpretations. The Journal of Educational Research, 68(2), 59-61. Arrow, A.W. and McLachlan, C.J. (2014). The development of phonological awareness and letter knowledge in young New Zealand children. Speech, Language and Hearing, 17(1), 49-57. Arslan, D. ve Ilgın, H. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin bitişik eğik yazı ile ilgili görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 69-92. Arslan, E. ve Arı, R. (2008). Erikson’un psikososyal gelişim dönemleri ölçeğinin Türkçe’ye uyarlama, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 53-60. Aslan, M. (2014). 60-72 aylık çocukların ilkokula başlama durumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerleri kazanma düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Aslan, T. (2013). 7. sınıf öğrencilerinin Türkçe ders kitaplarındaki anlamını bilmedikleri kelimelerden hareketle söz varlığını geliştirmelerine yönelik bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Aydın, İ. (2007, Mayıs). İlk okuma-yazma öğretimi üzerine bir gözlem [Öz]. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi’nde sunulan bildiri. Ankara, Türkiye. Aydın, M. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılan ders ve okuma kitaplarındaki kelime sıklığı ve seviyelere göre sözcük hazinesi çalışması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Bader, L. A. and Pearce, D. L. (2013). Bader reading and language inventory (7th ed.). New Jersey: Pearson Education. Baker, S. K., Simmons, D. C., and Kame’enui, E. J. (1995). Vocabulary instruction: Synthesis of the research (Technical Report No: 13). Eugene, OR: National Center to Improve the Tools of Education. Baş, B. (2010). Söz varlığının oluşumu ve gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 137-159. Başar, M., Doğan, C., Şener, N., Karasu, M. ve Yurttaş, R. (2015). İlk okuma yazma sürecine açık hece ya da kapalı hece ile başlamak. International Journal of Language Academy, 3(4), 442-452. Batur, Z. (2006). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin Türkçe 6. ve 7. sınıf ders kitaplarından geçen bilinmeyen kelimeleri kazanım düzeyleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Bauman, J. (1996). Vocabulary resources for material writers. The Materials Writers Newsletter, 4(3), 1-4. Baumann, J. F., Ware, D. and Edwards, C. E. (2007). Bumping into spicy, tasty words that catch your tongue: A formative experiment on vocabulary instruction. The Reading Teacher, 61, 108-122. Baumann, J. F. (2009). Vocabulary and reading comprehension: The nexus of meaning. In S. E. Israel and G. G. Duffy (Eds.), Handbook of research on reading comprehension (pp. 323-346). New York: Routledge. Bayat, N., Şekercioğlu, G., ve Bakır, S. (2014). Okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 457-466. Bayraktar, Ö. (2006). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin bitişik eğik yazıda yaptıkları hatalar (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Behrman, E. H. (2000). Developmental placement decisions: Content- specific reading assessment. Journal of Developmental Education, 23, 12-14. Berk, L. E. (2006). Child development. Boston: Pearson. Berk, L. E. (2013). Bebekler ve çocuklar. Doğum öncesinden orta çocukluğa. N. I. Erdoğan (Çeviri Editörü). Bebeklik ve yürüme çağında bilişsel gelişim içinde (s. 203-245). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Betts, E. A. (1946). Foundations of reading instruction. New York: American Book. Biemiller, A. and Boote, C. (2006). An effective method for building meaning vocabulary in primary grades. Journal of Educational Psychology, 98(1), 44-62. Bilgen, N. (1988). Kelime hazinesi konusunda bir araştırma. Yayımlanmamış Araştırma Raporu, Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Boatright, C. R. (2014). An analysis of informal reading inventories for English language learners (Doctoral dissertation). Texas A&M University, Corpus Christi, Texas. Boysson-Bardies, B. (1996). Comment la parola vient aux enfants. Editions Odile Jacob. Breen, L.G. (1967). An investigation of the self-selection practices of second and fifth grade children in individualized reading programs (Unpublished doctoral dissertation). University of Oregon. Bryant, D. P., Goodwin, M., Bryant, B. R. and Higgins, K. (2003). Vocabulary instruction for students with learning disabilties: A review of the research. Learning Disability Quarterly, 26, 117-128. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Cain, K. (2007). Syntactic awareness and reading ability: is there any evidence for a special relationship? Applied Psycholinguistics, 28, 679-694. Carroll, J. B., Davies, P. and Richmond, B. (1971). The American heritage word frequency book. Boston: Houghton Mifflin. Cesur, O. (2005). (Kastamonu ilinde bir inceleme) Pansiyonlu ilkögretim okulu öğrencileri üzerinde kelime serveti araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Chaleff, C. and Ritter, M. (2001). The use of miscue analysis with deaf readers. The Reading Teacher, 55(2), 190-200. Christie, J. F. (1979). The qualitative analysis system: Updating the IRI. Reading World, 18, 393-399. Clark, D. (1992). “Creating an Empathy Based Classroom”, Early Childhood Education, 30(2), 16-22. Cole, M. and Cole, S. R. (2001). The development of children. New York: Worth Publishers. Cole, L. and Morgan. J.B. (1985). Çocukluk ve gençlik psikolojisi, (Çeviren: B. H. Vassaf), İstanbul: MEB Yayını. Cooter, R. B. and Flynt, E. S. (1996). Teaching reading in the content areas: Developing content literacy for all students. New Jersey: Prentice-Hall, Inc. Coşkun, H. (2011). İlköğretim okullarındaki bitişik eğik yazı uygulamalarının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay. Cunningham, A. E. and Stanovich, K. E. (1997). Early reading acquisition and its relation to reading experinence and ability 10 years later. Developmental Psychology, 33(6), 934-945. Curtis, M. E. (1987). Vocabulary testing and vocabulary instruction. In M. McKeown and M. E. Curtis (Eds.), The nature of vocabulary acquisition (pp. 37-52). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. Çeçen, M. A. (2002). İlköğretim öğrencilerinde kelime hazinesinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya. Çelenk, S. (1999) İlkokuma yazma öğretimi. Ankara: Artım Yayınları. Çetinkaya, Z. (2002). İlköğretim ikinci kademe altıncı sınıfta ana diline ait sözcüklerin öğrenilmesi ve kavranılmasına ilişkin bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale. Çetinkaya, Ç. (2011). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin kelime kullanım sıklıkları üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Çıplak, M. (2005). Uşak merkez ilköğretim 5., 8. ve 11. sınıfların yazılı kelime hazinesinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Çiçek, A. (2002). 0-6 yaş grubu çocuklarda dil gelişimi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 115-124. Çiftçi, M. (1991). Bir grup yükseköğrenim öğrencisi üzerinde kelime serveti araştırması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Davasligil, Ü. (1985). Farklı sosyo-ekonomik ve kültürel çevreden gelen birinci sınıf çocuklarının dil gelişimine okulun etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul. Davenport, M. R. (2002). Miscues not mistakes: Reading assessment in the classroom. Portsmouth: Heinemann. Dehaene, S. (2003). Les bases cèrèbrales d’une acquisition culturelle: La lecture. In Jean-Pierre Cahangeux (Eds.), Gènes et Culture (pp. 187-199). Paris: Odile Jacob. Delimehmet-Dada, Ş. (2017). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerileri arasindaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Demirci, K. (2015). Kelime bilgisi. Ankara: Anı Yayıncılık. Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, 32(1), 5-8. Dodge, D. T., Colker, L. J. and Heroman, C. (2002). The creative curriculum for preschool, teaching strategies. Washington: Teaching Stategies Inc. Driscoll M. P. (2012). Öğretim süreçleri ve öğrenme psikolojisi. (Ö. F. Tutkun, S. Okay ve E. Şahin, Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık. Duru, K. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımlarındaki aktif kelime servetinin belirlenmesi (Uşak / Sivaslı örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Ekwall, E. E. (1974). Should repetitions be counted as errors?. The Reading Teacher, 27, 365-367. Erdem, İ. (2013). Türkçe öğretimi el kitabı. A. Güzel ve H. Karatay (Editörler), Konuşma eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 181-220). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Erdoğan, Ö. (2011). İlk okuma-yazma süreci için önemli bir beceri: fonolojik farkındalık. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 161-180. Erdoğan, S., Şimşek-Bekir, H., Erdoğan-Aras, S. (2005). Alt sosyoekonomik bölgelerde ana sınıfına devam eden 5-6 yaş grubundaki çocukların dil gelişim düzeylerine bazı faktörlerin etkisinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 231-246. Erdoğan, T. (2013). İlkokula (ilköğretime) hazırlık ve ilkokul (ilköğretim) programları. T. Erdoğan (Editör), Okul öncesi dönemde okuma-yazmaya hazırlık içinde (ss. 109-134). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi. Ergenç, İ. (2000). Dilin beyindeki organizasyonu ve konuşmanın gerçekleşmesi, multidisipliner yaklaşımla beyin ve kognisyon. Ankara: Çizgi Tıp Yayınevi. Ergin, M. (1985). Türk dil bilgisi (15. Baskı). İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Erol, H. F. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde temel seviyede kelime edinimi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. Farrall, M. L. (2012). Reading assessment: linking language, literacy, and cognition. New Jersey: Wiley. Farrington-Flint, L., Coyne, E., Stiller, J. and Heath, E. (2008). Variability in children's early reading strategies. Educational Psychology, 28(6), 643-661. Ferguson, A. M. (1977). Children's self-selection of trade books: Measured by the cloze procedure (Unpublished doctoral dissertation). University of Arkansas, Arkansas. Fernald, A., Perfors, A. and Marchman, V. A. (2006). Picking up speed in understanding: Speech processing efficiency and vocabulary growth across the 2nd year. Developmental Psychology, 42, 98-116. Fisher, P. J. and Blachowicz, C. L. Z. (2005). Vocabulary instruction in a remedial setting. Reading and Writing Quarterly, 21, 281-300 Francis, W. N. and Kucera, H. (1982). Frequency analysis of English usage. Boston: Houghton Mifflin. Fröhlich L. P., Petermann, F. and Metz, D. (2013). Phonological awareness: Factors of influence. European Early Childhood Education Research Journal, 21(1), 5-22. Fuchs, L. S., Fuchs, D. and Deno, S. L. (1982). Reliability and validity of curriculum-based informal reading inventories. Reading Research Quarterly, 18(1), 6-26. Furqon, F. (2013). Correlation between students’ vocabulary mastery and their reading comprehension. Journal of English and Education, 1(1), 68-80. Gabdulchakov, V. F. (2014). Multicultural language development of preschool children in Russia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 146, 222-225. Genç, A. G. (2005). Okul Öncesi Dönemde Artikülasyon Bozuklukları, Çoluk Çocuk Dergisi, Eylül, 2005. Genç, B. (2005). Türkçe dersinde öğrenilen yeni sözcüklerin yazılı anlatımda kullanım durumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. Genç, B. (2010). Türkçe dersinde öğrenilen yeni sözcüklerin yazılı anlatımda kullanım durumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. Genç, T. (2016). İşitme engelli kaynaştirma öğrencilerinin okuma becerilerinin formel olmayan okuma envanteri ile değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Gibson, T.S. (1994). “Student Evaluation in an Integrated Preschool Classroom.” Educational Resources Information Center. (http://www.eric.ed.gov/ERICDocs/data/ericdocs2, Erişim tarihi: 20.08.2017). Girgin, Ü. (2006). Evaluation of Turkish hearing impaired students’ reading comprehension with the miscue analysis inventory. International Journal of Special Education, 21(3), 68-84. Goodman, J. C., Dale, P. S. and Ping L. (2008). Does frequency count? Parental input and the acquisition of vocabulary. Journal of Child Language, 35, 515-531. Goodman, Y. M. (1995). Miscue analysis for classroom teachers: Some history and some procedures. Primary Voices K-6, 3(4), 2-9. Gough, P. B. (1984). Word Recognition. In P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading (pp. 225-253) New York: Longman. Göçer. A. (2013). İlköğretimde Türkçe öğretimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Editörler), Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 477-519). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Göçmenler, H. (2016). Koklear implant kullanan çocuklarda okuma ve yazma becerilerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Gönülal, M. (2013). İlkokuma kitap setlerinde kullanılan kelime ve görsellerin ilkokul birinci sınıf öğrenci düzeyine uygunluğunun incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale. Göz, İ. (2003). Yazılı Türkçenin kelime sıklığı sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Gray, W. S. (1916). Methods of testing reading II. The Elementary School Journal, 16, 281-298. Groff, P. (1979). Children’s recognition of words in isolation and in context. Reading Horizons, 19(2), 132-138. GSL (2017). General Service List. (http://www.newgeneralservicelist.org, Erişim Tarihi: 28 Eylül 2017). Gunning, T. G. (2006). Assessing and correcting reading and writing difficulties (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon. Güler, T. ve Dönmez, N. B. (2007). 48-72 aylar arasındaki türk çocuklarının alıcı dil yapılarının incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 83-96. Güleryüz, H. (2001). Eğitim programlarının dili ve yaratıcı öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Gündüz, O. (2013). İlköğretimde Türkçe öğretimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Editörler), Konuşma eğitimi içinde (ss. 93-113). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Güneş, F. (2007). Ses temelli cümle yöntemi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınevi. Güneş, F. (2013a). Türkçe öğretimi yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Güneş, F (2013b). Kelimelerin gücü ve zihinsel sözlük. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 1-24. Güney, N. ve Aytan, T. (2014). Aktif kelime hazinesini geliştirmeye yönelik bir etkinlik önerisi: Tabu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 617-628. Gürbüz, A. (2009). İlköğretim VIII. sınıf Türkçe ders kitabında geçen yabancı kökenli kelimeler üzerine bir inceleme (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ. Güven, S. ve Topbaş, S. (2014). Erken Dil Gelişimi Testi-Üçüncü Versiyonu’nun (Test of Early Language Development-Third Edition) Türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik ön çalışması. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 6(2), 151-176. Harmon, J. M. (2002). Teaching independent word learning strategeis to struggling readers. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 45(7), 53-67. Harris, A. J. and Jacobson, M. D. (1973). Some comparisons between ‘basic elementary reading vocabularies’ and other word lists. Reading Research Quarterly, 9, 87-109. Harris, A. J. and Sipay, E. R. (1990). How to increase reading ability: A guide to developmental & remedial methods. (9th ed.). London: Longman Harris, T. L. and Hodges, R. E. (1981). Dictionary of reading and related terms. Newark DE: International Reading Association. Hart, B. and Risley, T. (2003). The early catastrophe. American Educator: Spring. Hatipoğlu, N. A. (2003). Üniversitede Türk dili (8. Baskı). Ankara: Barış Yayınları. Healy, J. M. (1997). Çocuğunuzun gelişen aklı, doğumdan ergenliğe öğrenme ve beyin gelişimi. (A. B. Dicleli, Çev.) İstanbul: BZK Yayıncılık. Hill, C. and Parry, K. (1992). The test at the gate: models of literacyin reading assessment. TESOL Quarterly, 26(3), 433-461. Hillerich, R. L. (1966). Analysis of words used in creative writing, grades 1-6 (Unpublished study). Illinois: Glenview. Hindmarsh, R. (1980). Cambridge English Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press. Hirs, E. D. (2003). Reading comprehension requires knowledge-of words and the world: Scientific insights into the fourth-grade slump and the nation’s stagnant comprehension scores. American Educator, 2, 10-29. Hoff, E. (2003). The specificity of environmental influence socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 5, 1368-1378. Hofland, K. and Johansson, S. (1982). Word frequencies in British and American English. Bergen: NAVF. Honeyfield, J. (1977). Word frequency and the importance of context in vocabulary learning. RELC Journal, 8(2), 35-42. Invernizzi, M. A., Landrum, T. J., Howell, J. L. and Warley, H. P. (2005). Toward the peaceful coexistence of test developers, policymakers, and teachers in an era of accountability. The Rading Teacher, 58, 610-618. İflazoğlu-Saban, A. ve Yiğit, V. (2011). Ses temelli cümle yöntemi ile ilkokuma yazma öğretim sürecinde karşılaşılan güçlükler ve bu güçlüklerle baş etme stratejilerinin belirlenmesi: (Şırnak ili örneği). Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 319-342. İnal, B. (2007). Akademik amaçlı okuma izlencesi oluşturmadaki temel kriterler. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 7, 49-59. İpek, N. (2006). İlköğretim çağı çocuklarında kelime dağarcığı gelişimi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. İpekçi, A. (2005). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin kelime serveti üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu. Johns, J. L. (2016). The basic reading inventory (12th ed.). Dubuque, IA: Kendall/Hunt. Johnson, A. P. (2014). Eylem araştırması el kitabı. (Yıldız U. ve Meltem Ö. A., Çev.) Ankara: Anı Yayıncılık. Johnson, M. S., Kress, R. A. and Pikulski, J. H. (1987). Informal reading inventories (2nd ed.). Newark: International Reading Association. Johnson, P. H. (1997). Knowing literacy: Constructive literacy assessment. New York: Stenhouse Publishers. Jersild, A.T. (1979). Çocuk psikolojisi. (G. Günce, Çev.) Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları. Kara, Ş. (2004). Ana dil edinimi ve erken yaşta yabancı dil öğretimi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 295-314. Karadağ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü: Ankara. Karadağ, Ö. (2013). Kelime öğretimi. İstanbul: Kriter Yayınevi. Karadağ, Ö. ve Maden, S. (2013). Yazma eğitimi: kuram, uygulama ve ölçme değerlendirme. A. Güzel ve H. Karatay (Editörler), Türkçe öğretimi el kitabı içinde (ss. 265-301). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Karahan, F. (2007). Language attitudes of Turkish students towards the English language and its use in Turkish context. Journal of Arts and Sciences, 7, 73-87. Karasu, H. P. (2011). İşitme engelli öğrenciler ve normal işiten öğrencilerin okuma becerilerinin formel olmayan okuma envanteri ile değerlendirilmesi (Yayımlanmamış doktora tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Karasu, H. P., Girgin, Ü. ve Uzuner, Y. (2011). Okuma becerilerini değerlendirmede formel olmayan okuma envanterlerinin kullanımı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(1), 108-124. Karatay, H. (2013). Türkçe öğretimi el kitabı. A. Güzel, H. Karatay (Editörler), Okuma Eğitimi: kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme içinde (ss. 221-264). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Karlin, R. (1971). Teaching elementary reading. New York: Harcourt Brace Jovanovich. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2009). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık. Keklik, İ. (2008). Eğitim Psikolojisi. İ. Yıldırım (Editör), Bilişsel gelişim içinde (ss. 61-96). Ankara: Anı Yayıncılık. Keklik. S. (2011). Türkçede on bir yaşına kadar çocuklara öğretilmesi gereken, birleşim gücü yüksek ilk bin kelime. ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4, 80-95. Keskin, F.; Ömeroğlu, E. ve Okur, A. (2015). 0-6 yaş arasındaki çocuklara sözcük öğretimi ile ilgili çalışmaların incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 3(1), 80-95. Keskinkılıç, K. ve Keskinkılıç, S. B. (2005). Türkçe’nin temel becerileri ve ses temelli cümle yöntemi ile okuma yazma öğretimi. Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Kılıç, S. (2014). İlkokul birinci sınıfa devam eden 60-66-72 aylık öğrencilerin dil becerilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Kırcaali-İftar, G. (1999). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (Editör: Ali Atıf Bir) Ölçme içinde (ss. 13-17). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1081. Klein, J. D. (2014, April). Design and development research: A rose by another name. Paper presented at AERA, Philadelphia. Koçak, H. (1999). Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin kelime hazinesi ile ilgili bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Koçak, N., Ergin, B. ve Yalçın, H. (2014). 60-72 aylık çocukların Türkçe dil kullanımı düzeyleri ve etki eden faktörlerin incelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 16, 100-106. Konur-Ergene, S. (2011). Orta öğretim 10. sınıf öğrencilerinin 9. sınıf Türk edebiyatı ve dil ve anlatım ders kitaplarindaki kelimeleri öğrenme düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Korkmaz, Z. (2007). Türkiye Türkçesi grameri şekil bilgisi (2. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Köksal, K. ve Temur, T. (2008, Mayıs). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Öz]. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu’nda sunulan bildiri, (ss. 662-667). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale. Kretschmer, R. R. and Kretschmer, L. W. (1978). Language development and intervention with hearing impaired. Baltimore: University Park Press. Kurudayıoğlu, M. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin kelime hazinesi üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Leslie, L. and Caldwell, J. (2006). Qualitative reading inventory-4 (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc. Lexile (2017). Lexile ölçüsü. Erişim Tarihi: 26 Kasım 2017, https://lexile-website-media 2011091601.s3.amazonaws.com/cms_page_media/135/What%20does%20the%20Lexile%20Measure%20Mean.pdf Loughlin C. E. and Martin M. D. (1987). Supporting literacy. Developing effective learning environments. New York: Teachers College Press. Mangır, M. ve Erkan, S. (1987). 0-4 yaş arasındaki çocuklarda dil gelişimi. Ankara: A. Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları. Marshall, J. C. and Campbell, Y. C. (2006). Practice makes permanent: Working toward fluency. In J. S. Schumm (Eds.). Reading assessment and instruction for all learners (pp. 190-221). New York: The Guilford Press. Martinet, A. (1998). İşlevsel genel dilbilim. (Çev. B. Vardar). İstanbul: Multilingual. Mastropieri, M., Scruggs, T., and Mushinski Fulk, B. (2001). Teaching abstract vocabulary with the keyword method. Effects on recall and comprehension. Journal of Learning Disabilities, 23, 92-107. McKenney, S. and Reeves, T. C. (2013). Handbook of research on educational communications technology. In J. Michael Spector, M. David Merrill, Jan Elen, M. and J. Bishop (Eds.), Educational Design Research. (pp. 131-160). New York: Springer. McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam, eleştirel pedagojiye giriş, M. Y. Eryaman ve H. Arslan (Çeviri Editörleri), Eleştirel pedagoji: temel kavramlara bir bakış içinde (ss. 288-324). Ankara: Anı Yayıncılık. McLoughlin, J. A. and Lewis, R. B. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin ölçümlenmesi (F. Gencer, Çev.) Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. MEB. (2009). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı ve kılavuzu (1-5. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. MEB. (2013). Çocuk gelişimi ve eğitimi. Dil gelişimi. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. MEB. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (http://www.meb.gov.tr/mevzuat/liste.asp?ara=7&Submit=Listele, Erişim Tarihi: 24. 10. 2017) MEB. (2015). Türkçe dersi (1-8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. MEB. (2017). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi. Menyuk, P., Liebergott, J. W. and Schultz, M. C. (1995). Early language development in full-term and premature infants. Hillsdale, New Jersey: Erlbaum. Mesutoğlu N. (2017) “Çekilin yoldan z kuşağı geliyor!”, Erişim Tarihi: 18 Eylül 2017, www.kigem.com/cekilin-yoldan-z-kusagi-geliyor.html. Monti, D. A. (2003). Informing instruction: Prerequisite for success. The New England Reading Association Journal, 39, 9–12. Morrow, M. L. and Gambrell, B. L. (2004). Using children’s literature in preschool comprehending and enjoying books. USA: International Reading Association. Mutlu, M. (2015). 2-8 yaş grubu dil gelişimi normal olan çocuklarda Artikülasyon Tarama Ölçeği'nin normalizasyonu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Başkent Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Mutlu, N. (2016). Tasarım ve geliştime araştırma modeli. M. Yaşar Özden ve L. Durdu (Editörler). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri içinde (ss. 49-70). Ankara: Anı Yayıncılık. Muyskens, P., Betts, J., Lau, M. Y. and Marston, D. (2009). Predictive validity of curriculum-based measures in the reading assessment of students who are English language learners. The California School Psychologist, 14, 11-21. Nas, R. (2006). Çocuk insandır. Çocuk eğitimi. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları. Nash, H. and Snowling, M. (2006). Teaching new words to children with poor existing vocabulary knowledge: a controlled evaluation of the definition and context methods. International Journal of Language & Communications Disorders, 41, 335-354. Nation, I. S. P. (1990). Teaching and learning vocabulary. New York: Newbury House. Neuman, S.B. and Dickinson, D. K. (2002). Handbook of early literacy development. New York: Guilford Publication. Nilsson, N. L. (2008). A critical analysis of eight informal reading inventories. The Reading Teacher, 61(7), 526-536. Obalar, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin ilk okuma yazma becerileri ile sosyal duygusal uyum ve zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul. Ocak, S. (2007). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişim düzeyleri ile ilk okuma yazma başarısı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Onan, B. (2005). İlköğretim ikinci kademe türkçe öğretiminde dil yapılarının anlama becerilerini (okuma/dinleme) geliştirmedeki rolü (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Ortabağ-Çevik, S. (2006). Birinci sınıf öğretmenlerinin ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri (Bursa ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Oymak, R. (2012). Dil üretimine dayalı Türkçe eğitimi ve öğretimi. Kocaeli: Umuttepe Yayınları. Öngider, N. (2013). Boşanmanın çocuk üzerindeki etkileri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry, 5(2), 140-161 Öz, M. F. (2011). Uygulamalı Türkçe öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Özalp, B. (2011). Kitaplarındaki metinlerin kelime sayısının kişisel kelime servetine katkısının değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. Özbay, M. (2001). 0-6 yaş grubu çocuklarındaki dil gelişiminin türkçe öğretimi açısından önemi. Bilig Dergisi, 17, 98-103. Özdemir, E. (2000). Erdemin başı dil. Ankara: Bilgi Yayınevi. Özden, M. Y. ve Durdu, L. (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Özer, M. (2005). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarının kelime serveti bakımından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon. Özkan, E. (2012). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında öğrencilere kazandırılması hedeflenen sözcüklerin öğretimi ve iç sözlük ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin. Öztürk, A. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ana dili etkinlikleri, Ankara: Nobel Yayıncılık. Paris, S. G. and Carpenter, R. D. (2003). FAQs about IRIs. Reading Teacher, 56(6), 578-560. Pars, V. B. ve Pars, C. (1954). Okuma psikolojisi ve ilk okuma öğrenimi. İstanbul: Maarif Basımevi. Peitz, P. (1996). Vocabulary teaching strategies: effects on vocabulary recognition and comprehension at the first grade level (Unpublished master’s thesis). Kean College of New Jersey, New Jersey. Porzig, W. (2003). Dil denen mucize (Çev. Vural Ülkü). Ankara: TDK Yayınları. Powell, W. R. (1970). Reappraising the criteria for interpreting informal reading inventories In J. DeBoer. (Eds.), Reading Diagnosis and Education, (pp. 100-109). Newark: International Reading Association. Powell, W. R. and Dunkeld, C. G. (1971). Validity of the IRI reading levels. Elementary English, 48, 637-642. Provost, M. C., Lambert, M. A. and Babkie, A. M. (2009). Informal reading inventories creating teacher-Designed literature-based assessments. Intervention in School and Clinic, 45(4), 211-220. Pray, M. L. and Ross, R. (1969). The graded word list: Quick gauge of reading ability. Journal of Reading, 12(4), 305-307 Pungello, E. P., Iruka, I. U., Dotterer, A. M., Mills-Koonce, R. and Reznick, J. S. (2009). The effects of socioeconomic status, race, and parenting on language development in early childhood. Developmental Psychology, 45(2), 544-557. Rasinski, T. V. (1999). Exploring a method for estimating independent, instructional, and frustration reading rates. Journal of Reading Psychology, 20, 61-69. Reeves, T. C. (2006). Design research from a technology perspective. In J. v. d. Akker, K. Gravemeijer, S. McKenney and N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 52-66). New York: Routledge. Richek, M. A., Caldwell, J. S., Jennings, J. H. and Lerner, J. W. (2002). Reading problems: Assessment and teaching strategies (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Richey, R. C. and Klein, J. D. (2005). Developmental research methods: Creating knowledge from instructional design and development practice. Journal of Computing in Higher Education, 16(2), 23-38. Richey, R. C. and Klein J. D. (2007). Design and development research: Methods, strategies and issues. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum. Richey, R. C. and Klein, J. D. (2008). Research on design and development. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. van Merrienboer and M. P. Driscoll (Eds.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 748–757). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Rinsland, H. (1945). A basic vocabulary of elementary school children. New York: Macmillan. Rondal, J. A. (1983). L’interaction adulte-enfant et la construction du langage. Bruxelles: Mardaga. Roe, B. D. and Burns, P. C. (2007). Informal Reading Inventory. Preprimer to twelfth grade (7th edition). Boston, New York: Houghton Mifflin Company. Roe, B. D. and Burns, P. C. (2011). Informal reading inventory: Preprimer to twelfth grade (8th edition). Belmont, CA: Wadsworth Cengage Learning. Rosenshine, B. (1980). Skill hierarchies in reading comprehension. In R. J. Spiro, B. C. Bruce, and W. F. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension (pp. 535-554). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Rosenthal, T. L. and Zimmerman B. J. (1978). Social learning and cognition. New York: Acedemic Press. Roul, S. K. (2014). Language development of the preschool children: the effects of an audio-visual ıntervention program in Delhi. International Journal of Instruction, 7(1), 59-74. Rupley, W.H., Logan, J.W. and Nichols, W.D. (2005). Vocabulary instruction for struggling reader. Reading & Writing Quarterly, 21(3), 239–260. Sandström, C. I. (1971). Çocuk ve gençlik psikolojisi. (R. U. Şemin, Çev.) İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. Santi, K. L., Foorman, B. R., York, M. and Francis, D. J. (2009). The timing of early reading assessment in kindergarten. Learning Disability Quarterly, 32(4), 217-227. Santoro, L. E., Chard, D. J., Howad, L. and Baker, S. K. (2008). Making the very most of classroom read-alouds to promote comprehension and vocabulary. The Reading Teacher, 61, 396-408. Saussure, F. de (1985). Genel dilbilim dersleri. (B. Vardar, Çev.) İstanbul: Birey ve Toplum Yayınları. Schaffer, J. A. (1983). Le comportement maternel. Bruxelles: Mardaga. Schunk, D. H. (2011). Öğrenme teorileri. Eğitimsel bir bakışla. M. Şahin (Çeviri Editörü), Gelişim öğrenme içinde (ss. 324-365). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Sedita, J. (2005). Effective vocabulary instruction. Learning Disabilities, 2(1), 33-45. Sedley, D. (2003). Plato’s Cratylus. New York: Cambridge University Press. Senemoğlu, N. (2012). Gelişim öğrenme ve öğretim. Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Sever, S. (2011). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayıncılık. Sevinç, M. (2005). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Shanker, J.L. and Cockrum, W.A. (2014). Ekwall/Shanker reading inventory (6th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon. Shavelson, R., Phillips, D., Towne, L. and Feuer, M. (2003). On the science of education design studies. Educational Researcher, 32(1), 25-28. Short, J. E. (2013). How much media? 2013. Report on American consumers. Southern California: Amy Blumenthal, Assistant Director of Media Relations. Silvaroli, N. J. and Wheelock, W. H. (2011). Classroom reading inventory (12th ed.). Boston, MA: McGraw-Hill. Spache, G. D. (1972). Diagnostic reading scales. Monterey CA: California Test Bureau. Stahl, S. and Nagy, W.E. (2006). Teaching word meanings. Mahwah, New Jersey: Erlbaum. Stahl, S. A. (1998). Four question about vocabulary. In C.R. Hynd (Edt.), Learning from text across conceptual domains (pp. 73-94). Mahway: NJ: Erlbaum. Stange, T. V. (2013). Exploring text level difficulty and matching texts for reading achievement, Education Matters, 1(2), 111-128. Stanovich, K. E. (1991). Handbook of reading research Volume II. In R. Barr, M. L. Kamil, P. Mosenthal and P. D. Pearson (Eds.), Word recognition: changing perspectives (pp. 418-452). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Stern, D. (1977). Mère-enfant. Les premières relations. Bruxelles: Mardaga. Stockton, D. (1982). Junior high students' self-selection of recreational reading books as measured by the cloze procedure (Unpublished master’s thesis). University of Georgia. Subklew, E., Aksarı, M. F. ve Köksal, T. (1988). Kelimeler. Weisbaden: Der Hessische Kultur Minister. Şahin, A. ve Akdal, D. (2010, Mayıs). Öğretmenlerin bitişik eğik yazı öğretiminde karşılaştıkları problemler [Öz]. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Elazığ, 157-161. Şahin, A., Turan, L., Dursunoğlu, H. ve Celepoğlu, A. (2011). Eğitim Fakülteleri için çocuk edebiyatı. Ö. Yılar ve L. Turan (Editörler), Çocuk, edebiyat ve çocuk edebiyatı içinde (ss. 3-36). Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Şahin, M. (1995). Çocukta dil gelişimi. Dil Dergisi, 30, 64-70. Şahin, N. (2008). Ses temelli cümle yöntemine yönelik öğretmen görüşleri ve uygulamalarına ilişkin bir inceleme (Yayımlanmamış doktora tezi). Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa. Şahin, S. ve Karaaslan Baç, T. (2005). Ankara il merkezindeki üç-altı yaş grubu çocukların dil gelişimi beceri düzeylerinin değerlendirilmesi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi, 2(1-2), 20-27. Tam, K. Y., Heward, W. L. and Heng, M. A. (2006). A reading instruction intervention program. The Journal of Special Education, 40, 79-93. Tardif, J. (1999). Le transfert des apprentissages. Montréal: Éditions Logiques. TDK, (2017). Güncel Türkçe Sözlük “Rönesans”, “Lala”, “Et”, “Tribün”, “Türbülans”, “Kask” kelimelerinin anlamlarına bakılmıştır. Erişim Tarihi: 18 Eylül 2017, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.59d217595c8e05.27174130 Temur, T. (2006). İlköğretim 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin yazı dilindeki kelime hazinelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Thiagarajan, S., Semmel, D. S. and Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A Sourcebook. University of Minnesota: Leadership Training Institute/Special Education. Thorndike, E.L. and Lorge, I. (1944). The teacher's word book of 30,000 words. New York: Teachers College, Columbia University. Tokmakçıoğlu, E. (2008). Türkçenin anatomisi. İstanbul: Geçit Kitabevi. Tompkins, G. E. (2006). Literacy for the 21st century, a balanced approach. New Jersey: Pearson. Topses, G. (2003) . Gelişim ve öğrenme psikolojisi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Torgesen, J. K. (1986). Computers and cognition in reading: A focus on decoding fluency. Exceptional Children, 53, 157-162. Tosunoğlu, M. (1998). İlköğretim okuluna başlayan öğrencilerin okuma-yazma öğrenmeden önceki kelime serveti üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Turan, M. ve Akpınar, B. (2008). İlköğretim Türkçe dersi ilk okuma-yazma öğretiminde kullanılan ses temelli cümle ve bitişik-eğik yazı yöntemlerinin değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 121-138. TÜİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1059 Erişim Tarihi: 28.09.2017 Uçar, P. (2005). İlk seslerden, ilk cümlelere uzanan keyifli bir yolculuk konuşma. Çoluk Çocuk Dergisi, Nisan, 2005. Uzuner, Y. (2008). İlk okuma yazma öğretiminde ölçme değerlendirme. G. Can (Editör). İlk okuma ve yazma öğretimi içinde (ss. 209-237). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. Ünsal, H. (2005). İlköğretim 5. ve 8. sınıflar ile ortaöğretim 11. sınıfların sözlü anlatımdaki aktif kelime hazineleri / Afyon merkez örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. In Mind and Society (pp. 79-91). Cambridge, MA: Harvard University Press. Waldo, K.D. (1915). Tests in reading in Sycamore schools. The Elementary School Journal, 15, 251-268. Walpole, S. and McKenna, M. C. (2006). The role of informal reading inventories in assessing word recognition. The Reading Teacher, 59(6), 592-594. Wasik, B. A. (2010). What teachers can do to promote preschoolers’ vocabulary developments: Strategies from an effective language and literacy professional development coaching model. The Reading Teacher, 63, 621-633. West, M. (1953). A general service list of English words. London: Longman. Wilson, P., Martens, P. and Arya, P. (2005). Accountability for reading and readers. What the numbers don’t tell. The Reading Teacher, 40, 726-732. Wise, J. C., Sevcik, R. A., Morris, R. D., Lovett, M. W., Wolf, M., Kuhn, M., Meisinger, B. and Schwanenflugel, P. (2010). The relationship between different measures of oral reading fluency and reading comprehension in second-grade students who evidence different oral reading fluency difficulties. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 41, 340–348. Woods, M. L. and Moe, A. J. (2011). Analytical reading inventory: Comprehensive standards- based assessment for all students including gifted and remedial (9th ed.). Boston, MA: Pearson Education. Wray, D. and Medwell, J. (1991). Literacy and language in the primary years. New York: Routledge. Yalçın, S. K. (2005). İlköğretim 1. ve 5. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki sözvarlığı unsurlarının eğitsel açıdan değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ. Yangın, B. (2013). İlkokula (ilköğretime) hazırlık ve ilkokul (ilköğretim) programları. T. Erdoğan (Editör), İlkokul programlarının özellikleri içinde (ss. 27-87). Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi. Yangın, S. ve Sidekli S. (2006). Okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerin kelime tanıma becerilerinin geliştirilmesine yönelik bir uygulama. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 100-118. Yapıcı, Ş. (2004). Çocukta dil gelişimi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 1, 1-17. Yavuzer, H. (2005). Çocuğunuzun ilk 6 yılı. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları. Yazanoğlu, G. (2011). İlköğretim birinci sınıf öğrencilerinde kelime dağarcığı gelişiminin ilkokuma yazma başarısı ve sosyoekonomik düzey ile ilişkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa. Yazıcı, Z. ve Temel, Z. F. (2011). İkidilli ve tek dilli çocuklarda dil gelişimi okuma olgunluğu ilişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 145-158. Yersüren, N. (2009). Türk dil bilgisinde kelime türleri (ad ve ad soylu kelimeler) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya. Yıldırım, A. (2008). Okul öncesi eğitim kurumlarından yararlanmayan 4-5 yaş çocuklarının dil gelişimini etkileyen faktörlerin incelenmesi (Konya ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Yıldız, C. ve Okur, A. (2010). İlköğretim okullarındaki okuma etkinliklerinde göz ardı edilen bir konu: sözcük öğretimi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 15(27), 753-773. Yurduseven, S. (2007). İlk okuma yazma programının öğretmen görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar. Yurtsever, M. (2002). Beş-altı yaş çocukların kelime dağarcığı gelişimine ana dil eğitim programlarının etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Yüksel, A. (2010). Okuma güçlüğü çeken bir öğrencinin okuma becerisinin geliştirilmesine yönelik bir çalışma. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 3(1), 124-134.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/4394
dc.description.abstractThe skill of word recognition is the first step for an individual who wants to practice reading. It is impossible to perform the act of reading without recognizing words, and it is important that individual and informal assessment tools are used to assess students' ability to recognize vocabulary. This research’s aim is to demonstrate the effectiveness of an inventory that has been developed for word recognition based on its process of preparation and evaluation. The inventory is also a well-structured measurement tool for determining primary school students' word recognition level. Essentially, the Type 1 development research type of the design and development research model is carried out to develop a tool that regulates learners' level of word recognition and reveals this tool’s applicability. The study group in this research is composed of 85 first-grade primary school students (52% female and 48% male), studying in three different public schools in the Yenimahalle district of Ankara. Student Information Form, Word Recognition Inventory-1, Word Recognition Inventory-2, Word Recognition Chart and Semi-Structured Interviews where teachers collect data. In the middle of the inventories designed as individual assessment tools, while the words in WRI-1 consist of six levels of letter groups that students meet in early reading and writing processes, words in WRI-2 are composed of words that are mentioned in students’ textbooks that students learn in the classroom and frequently employ in their daily lives. It is important to note that words in WRI-1 and WRI-2 are given in their basic forms and vary at different levels in keeping with the students’ ages and knowledge and classroom levels. Furthermore, word diversity (proportional nouns, adjective, verb use, etc.) is similar; words rank from simple to complex forms, and each list is composed of 20 words. Moreover, the validity and reliability of studies of inventories are carried out to design tools. When words are read from the word list, the researcher recorded the words and whether they were read correctly or incorrectly to the "Word Recognition Chart." In the study, variance analysis (ANOVA) was operated to compare the socio-economic statuses of students, pre-school types, parents, education level, and number of siblings; independent group t-tests were used to determine whether there were any differences according to gender, age (month), mother's occupation, father's occupation, parents' lifestyle, and whether they had attended kindergarten in the WRI-1 inventory where the normal distribution conditions were provided. Kruskal Wallis was used to compare the students’ socioeconomic status, pre-school types, the parents' education level, and the number of siblings; the Mann Whitney U-test was used to determine whether there were any differences according to gender, age (month), mother's occupation, father's occupation, parents’ lifestyles, and the state of whether they had attended kindergarten in the WRI-2 inventory where the normal distribution condition was not provided. Data was obtained from the teachers’ perspective through semi-structured interviews that were made using descriptive analysis of the qualitative research approach. Consequently, it has been observed that children can correctly read words that they hear frequently in their daily lives. However; foreign based words, words in which two silent letters come concurrently, and abstract words that are not meaningful to students are the most commonly misread words. There were no significant differences in the level list for first-year students who applied WRI-1 and WRI-2 when the word recognition level scores were compared in terms of gender, age (month), parents' lifestyles, and sibling numbers; the socioeconomic situation was found to be significantly different compared to pre-school education level, pre-school education type, parental education level, and word recognition level scores according to parents’ occupation types. Subsequently, it has been determined and supported by teachers’ opinions that inventories that are prepared and evaluated based on the process have good measurement tool properties and are developed to determine word recognition can effectively determine first graders’ word recognition level.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ve ONAY ii YAYIMLAMA ve FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR v ÖZ………. vii ABSTRACT ix İÇİNDEKİLER xi TABLOLAR DİZİNİ xvi ŞEKİLLER DİZİNİ xx SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xxi 1.GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 1 1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi 8 1.3. Problem Cümlesi 10 1.3.1. Alt Problemler 10 1.4. Sayıltılar 11 1.5. Sınırlılıklar 11 1.6. Tanımlar 11 1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 13 1.7.1. Erken Çocukluk Döneminde Gelişim Özellikleri 13 1.7.1.1. Kişilik Gelişimi 13 1.7.1.2. Bilişsel Gelişimi 15 1.7.1.3. Dil Gelişimi 16 1.7.2. Dilin Tanımı 18 1.7.3. Dilin Özellikleri 18 1.7.4. Dilin Kullanım Alanları 20 1.7.5. Dil Gelişimi Kuramları 23 1.7.6. Dil Gelişimi Aşamaları 25 1.7.7. Dil-Kelime İlişkisi 28 1.7.8. Kelime Tanıma 30 1.7.9. Kelime Tanıma Teorileri ve Modelleri 32 1.7.10. Kelime Tanımayı Değerlendirme 34 1.7.11. Kelime Tanıma Envanteri 37 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 40 2.1. Dil Gelişimi İle İlgili Çalışmalar 40 2.2. Kelime Tanıma İle İlgili Çalışmalar 45 2.3. Kelime Tanımayı Değerlendirme İle İlgili Çalışmalar 53 2.4. İlgili Araştırmalar Özet 63 3. YÖNTEM 68 3.1. Araştırmanın Türü 68 3.2. Çalışma Grubu 71 3.2.1. Çalışma Grubunun Özellikleri 71 3.2.2. Çalışma Grubu İle İlgili Demografik Bilgiler 73 3.2.2.1. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Cinsiyete Göre Dağılımı 73 3.2.2.2. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Yaşa Göre Dağılımı 74 3.2.2.3. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Durumlarına Göre Dağılımı 75 3.2.2.4. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Okul Öncesi Eğitim Alıp-Almama Durumlarına Göre Dağılımı 75 3.2.2.5. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Okul Öncesi Eğitimi Aldığı Okul Türüne Göre Dağılımı 75 3.2.2.6. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Annelerinin Eğitim Düzeyine Göre Dağılımı 76 3.2.2.7. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Babalarının Eğitim Düzeylerine Göre Dağılımı 76 3.2.2.8. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Annelerinin Meslek Durumlarına Göre Dağılımı 77 3.2.2.9. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Babalarının Meslek Durumlarına Göre Dağılımı 78 3.2.2.10. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Anne-Babalarının Yaşam Biçimlerine Göre Dağılımı 79 3.2.2.11. Çalışma Grubunda Yer Alan Öğrencilerin Kardeş Sayılarına Göre Dağılımı 79 3.3. Veri Toplama Araçları 80 3.3.1. Öğrenci Bilgi Formu 80 3.3.2. Kelime Tanıma Envanterleri 80 3.3.2.1. Kelime Tanıma Envanterlerinin Geliştirilmesi 81 3.3.2.1.1. E, L, A, T Ses Grubuyla Oluşturulan Kelime Tanıma Envanterinin Geliştirilmesi 81 3.3.2.1.2. E, L, A, N Ses Grubuyla Oluşturulan Kelime Tanıma Envanterinin Geliştirilmesi 83 3.3.3. Kelime Tanıma Çizelgesi 85 3.3.4. Yarı Yapılandırılmış Görüşmeler 86 3.4. Veri Toplama Araçlarının Geçerlik ve Güvenirliği 86 3.4.1. Veri Toplama Araçlarının Geçerliği 86 3.4.2. Veri Toplama Araçlarının Güvenirliği 88 3.5. Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 90 3.6. Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 94 4. BULGULAR VE TARTIŞMA 98 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 98 4.1.1. KTE-1 ve KTE-2 Analiz Aşaması 98 4.1.2. KTE-1 ve KTE-2 Tasarım Aşaması 104 4.1.3. KTE-1 ve KTE-2 Uygulama Aşaması 105 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular 106 4.2.1. KTE-1 Kelime Listelerine Ait Bulgular 106 4.2.1.2. KTE-1 Birinci Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 106 4.2.1.3. KTE-1 İkinci Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 108 4.2.1.4. KTE-1 Üçüncü Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 110 4.2.1.5. KTE-1 Dördüncü Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 111 4.2.1.6. KTE-1 Beşinci Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 114 4.2.1.7. KTE-1 Altıncı Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 116 4.2.1.8. KTE-1 Tüm Kelime Tanıma Listelerine Ait Bulgular 118 4.2.2. KTE-2 Kelime Listelerine Ait Bulgular 120 4.2.2.1. KTE-2 Üçüncü Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 120 4.2.2.2. KTE-2 Dördüncü Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 123 4.2.2.3. KTE-2 Beşinci Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 126 4.2.2.4. KTE-2 Altıncı Seviye Kelime Listelerine Ait Bulgular 129 4.2.2.5. KTE-2 Tüm Kelime Tanıma Listelerine Ait Bulgular 131 4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular 133 4.3.1. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 134 4.3.1.1. Öğrencilerin KTE-1 Birinci Seviye Kelime Listesindeki (E, L, A, N) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 134 4.3.1.2. Öğrencilerin KTE-1 İkinci Seviye Kelime Listesindeki (İ, T, O, B, U) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 134 4.3.1.3. Öğrencilerin KTE-1 Üçüncü Seviye Kelime Listesindeki (K, I, R, Ö, S, Ü) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 135 4.3.1.4. Öğrencilerin KTE-1 Dördüncü Seviye Kelime Listesindeki (M, D, Ş, Y, C, Z) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 136 4.3.1.5. Öğrencilerin KTE-1 Beşinci Seviye Kelime Listesindeki (Ç, G, P, H) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 136 4.3.1.6. Öğrencilerin KTE-1 Altıncı Seviye Kelime Listesindeki (F, V, Ğ, J) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 137 4.3.2. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 138 4.3.2.1. Öğrencilerin KTE-2 Üçüncü Seviye Kelime Listesindeki (K, I, R, Ö, S, Ü) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 138 4.3.2.2. Öğrencilerin KTE-2 Dördüncü Seviye Kelime Listesindeki (M, D, Ş, Y, C, Z) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 139 4.3.2.3. Öğrencilerin KTE-2 Beşinci Seviye Kelime Listesindeki (Ç, G, P, H) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 139 4.3.2.4. Öğrencilerin KTE-2 Altıncı Seviye Kelime Listesindeki (F, V, Ğ, J) Kelime Tanıma Düzeylerine Ait Bulgular 140 4.3.3. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Demografik Özelliklere Ait Bulgular 141 4.3.3.1. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Dağılımı 143 4.3.3.2. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Yaş (Ay) Değişkenine Göre Dağılımı 143 4.3.3.3. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Sosyo-Ekonomik Durum Değişkenine Göre Dağılımı 144 4.3.3.4. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Okul Öncesi Eğitim Alıp Almama Değişkenine Göre Dağılımı 146 4.3.3.5. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Okul Öncesi Eğitim Türü Değişkenine Göre Dağılımı 147 4.3.3.6. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Anne Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Dağılımı 149 4.3.3.7. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Baba Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Dağılımı 151 4.3.3.8. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Anne Meslek Türü Değişkenine Göre Dağılımı 153 4.3.3.9. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Baba Meslek Türü Değişkenine Göre Dağılımı 154 4.3.3.10. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Anne-Baba Yaşam Biçimi Değişkenine Göre Dağılımı 155 4.3.3.11. KTE-1 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Kardeş Sayısı Değişkenine Göre Dağılımı 156 4.3.4. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Demografik Özelliklere Ait Bulgular 157 4.3.4.1. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Dağılımı 159 4.3.4.2. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Yaş (Ay) Değişkenine Göre Dağılımı 159 4.3.4.3. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Sosyo-Ekonomik Durum Değişkenine Göre Dağılımı 160 4.3.4.4. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Okul Öncesi Eğitim Alıp Almama Değişkenine Göre Dağılımı 161 4.3.4.5. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Okul Öncesi Eğitim Türü Değişkenine Göre Dağılımı 162 4.3.4.6. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Anne Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Dağılımı 163 4.3.4.7. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Baba Eğitim Düzeyi Değişkenine Göre Dağılımı 164 4.3.4.8. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Anne Meslek Türü Değişkenine Göre Dağılımı 166 4.3.4.9. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Baba Meslek Türü Değişkenine Göre Dağılımı 166 4.2.4.10. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Anne-Baba Yaşam Biçimi Değişkenine Göre Dağılımı 167 4.3.4.11. KTE-2 Uygulanan Öğrencilerin Kelime Tanıma Düzeylerinin Kardeş Sayısı Değişkenine Göre Dağılımı 168 4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular 169 5. SONUÇ ve ÖNERİLER 176 5.1. Sonuçlar 176 5.1.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar 176 5.1.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Sonuçlar 181 5.1.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Sonuçlar 198 5.1.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Sonuçlar 218 5.2. Öneriler 222 5.2.1. Uygulamaya Dönük Öneriler 222 5.2.2. Araştırmaya Dönük Öneriler 223 KAYNAKÇA 226 EKLER DİZİNİ 244 EK 1. ETİK KOMİSYONU ONAY BİLDİRİMİ 245 EK 2. MEB ARAŞTIRMA İZNİ ONAY BİLDİRİMİ 246 EK 3. ORİJİNALLİK RAPORU 247 EK 4. ÖĞRENCİ BİLGİ FORMU 249 EK 5. KELİME TANIMA ENVANTERİ-1 ÖRNEKLERİ 251 EK 6. KELİME TANIMA ENVANTERİ-2 ÖRNEKLERİ 257 EK 7. KELİME TANIMA ÇİZELGESİ 261 EK 8. ÖĞRETMEN GÖRÜŞME FORMU 262 ÖZGEÇMİŞ 263tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectkelime tanımatr_TR
dc.subjectkelime tanımayı değerlendirme
dc.subjectkelime tanıma envanteri
dc.subjectilkokul birinci sınıf
dc.titleİlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Kelime Tanıma Envanteri Tasarım Ve Geliştirme Çalışmasıtr_TR
dc.title.alternativeA Desıgn And Development Study Of An Inventory For Fırst Grade Prımary School Students’ Word Recognıtıontr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetKelime tanıma becerisi, bireyin okumayı gerçekleştirmesi için ilk adımdır. Kelime tanımadan okuma işlemini gerçekleştirmek mümkün değildir. Öğrencilerin kelime tanıma becerilerini değerlendirmede öğretmenlerin bireysel ve formel olmayan değerlendirme araçlarını kullanmaları önemlidir. Bu araştırmanın amacı, hazırlanma ve değerlendirilme aşamaları sürece dayalı olarak yürütülen, iyi bir ölçme aracı niteliklerini taşıyan ve kelime tanımaya yönelik geliştirilen bir envanterin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kelime tanıma düzeylerini belirlemede etkililiğini ortaya koymaktır. Bu amaçla öğrencilerin kelime tanıma düzeylerini belirlemeye yönelik bir araç geliştirerek bu aracın uygulanabilirliğini ortaya koymak açısından tasarım ve geliştirme araştırma modelinin Tip 1 geliştirme araştırması türü kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş, Ankara ilinin Yenimahalle ilçesinde bulunan üç farklı devlet okulunda öğrenim görmekte olan toplam 85 (%52 kadın, %48 erkek) ilkokul birinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak; Öğrenci Bilgi Formu, Kelime Tanıma Envanteri-1 ve Kelime Tanıma Envanteri-2, Kelime Tanıma Çizelgesi ve Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Bireysel bir değerlendirme aracı olarak tasarlanan envanterlerden KTE-1’de yer alan kelimeler ilkokuma yazma sürecinde karşılaştıkları 6 seviye ses grubundan oluşan kelimelerden; KTE-2’de yer alan kelimeler ise öğrencilerin ders kitaplarında geçen ve sınıf içi uygulamalarından öğrendikleri kelimelerden oluşmuştur. KTE-1 ve KTE-2’deki kelime listelerinde yer alan kelimelerin yalın halde sunulmasına, öğrencilerin yaşına, bilgi düzeyine ve sınıf seviyesine uygun olarak farklı düzeylerde olmasına, sözcük çeşitliliğinin benzer olmasına (orantılı isim, sıfat, fiil kullanımı vb. gibi…), kelimelerin basitten karmaşığa doğru sıralanmasına, her bir listenin 20 kelimeden oluşmasına dikkat edilmiştir. Tasarlanan araçlara ilişkin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Öğrencilerin kelime listelerini okudukları esnada, araştırmacı “Kelime Tanıma Çizelgesi”ne öğrencinin doğru ve yanlış okuduğu kelimeleri kaydetmiştir. Araştırmada, KTE-1 envanteri normal dağılım şartlarını karşıladığı için öğrencileri sosyo-ekonomik durumlarına, anaokuluna gitmişse okul türlerine, anne ve babanın eğitim düzeyine ve kardeş sayısına göre karşılaştırmada varyans analizi (ANOVA); cinsiyete, yaşa (ay), anne mesleğine, baba mesleğine, anne ve babanın yaşam biçimine ve okul öncesi eğitim almış ya da almamış olma durumuna göre farklılık olup olmadığını belirlemek amacıyla bağımsız gruplar T-testi kullanılmıştır. Normal dağılım şartının sağlanmadığı KTE-2 envanterinde öğrencileri sosyo-ekonomik durumlarına, anaokuluna gitmişse okul türlerine, anne ve babanın eğitim düzeyine ve kardeş sayısına göre karşılaştırmada Kruskal Wallis; cinsiyete, yaşa (ay), anne ve babanın mesleğine, anne ve babanın yaşam biçimine ve okul öncesi eğitim almış ya da almamış olma durumuna göre herhangi bir farkın olup olmadığını belirlemek amacıyla Mann Whitney U-testi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla uygulama öncesi, uygulama sırası ve sonrası öğretmen görüşlerinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler nitel araştırma yaklaşımından betimsel analiz kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, doğru okunan kelimelerin çocuğun günlük yaşamından elde edilebilecek ve sıklıkla duyduğu kelimelerden oluştuğu; yabancı kökenli kelimelerin, iki sessiz harfin yan yana geldiği kelimelerin ve öğrenciler için anlamlı olmayan soyut kelimelerin en çok yanlış okunan kelimeler arasında çoğunlukta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. KTE-1 ve KTE-2 uygulanan birinci sınıf öğrencilerinin seviye listelerinde cinsiyet, yaş (ay), anne-baba yaşam biçimi ve kardeş sayıları bakımından kelime tanıma düzeyi puanları karşılaştırıldığında anlamlı farklılıklar olmadığı bulunmuştur. Sosyo-ekonomik durum, okul öncesi eğitim alıp almadığı, okul öncesi eğitim türü, anne ve baba eğitim düzeyi, anne ve baba meslek türlerine göre kelime tanıma düzeyi puanları karşılaştırıldığında ise anlamlı farklılıklar olduğu bulunmuştur. Sonuç olarak hazırlanma ve değerlendirilme aşamaları sürece dayalı olarak yürütülen, iyi bir ölçme aracı niteliklerini taşıyan ve kelime tanımaya yönelik geliştirilen envanterin ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kelime tanıma düzeylerini belirlemede etkili olduğu öğretmen görüşleriyle de desteklenmiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentİlköğretimtr_TR
dc.contributor.authorID106047tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster