dc.contributor.advisor | Yalçın Çelik, Sıddıka Dilek | |
dc.contributor.author | Aslan, Emine | |
dc.date.accessioned | 2018-01-09T07:34:41Z | |
dc.date.available | 2018-01-09T07:34:41Z | |
dc.date.issued | 2018-01 | |
dc.date.submitted | 2018-01-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4148 | |
dc.description.abstract | This study aims to establish a theoretical framework of parody and to determine
the forms of utilization and reasons of parody in Turkish theater after 1980. The
theoretical plane of the twentieth century, particularly focusing on the context
and the reader as well as the studies on the parody vary in formal, thematic and
functional sense. In order to demonstrate such different aspects the study
defines and classifies the parody under its theoretical headings. The study
indicates several parody types according to what the parody`s sub-text might be
and determinated attitude towards converted target context. The existence of
such various features as literary, cultural, social and ideological in each era is
perceived as the reason for the difference in parody definitions. It is asserted
that whatever the diversity of parody classifications indicate, this technique
strengthens the intertextual studies, and that these studies lead to different
perspectives. The study particularly includes the postmodern period in which
the literary genres and discourses find interrogation areas on a multi-layered
plane. Accordingly, texts are selected from the Turkish theater after the 1980s.
In particular, the parody texts created during this period are intended to
articulate the dominant discourses that differ from period to period, beyond
serving a text or genre. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | KABUL VE ONAY……………………………………………………………………..i
BİLDİRİM……………………………………………….………………………………ii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI………….……..………iii
ETİK BEYAN………………………………………………..………....………………iv
ÖZET……………………………..……………………………………………………..v
ABSTRACT……………………………………………………………………………vi
İÇİNDEKİLER…………………………………………………………………………vii
ÖNSÖZ…………………………………………………………………………..….….ix
GİRİŞ…………………………………………………………….……………………...1
1.BÖLÜM: XX.YÜZYIL BATI TİYATROSU……………………………………......7
2.BÖLÜM: 1980 SONRASI TÜRK TİYATROSU………………………………...21
3. BÖLÜM : PARODİK ANLATIM (ÇAĞDAŞ PARODİ KURAMLARI)…….…39
3.1. “PARODİ” SÖZCÜĞÜ…………………………………………..……..39
3.2. TARİHSEL PERSPEKTİF…………………………………………......40
3.2.1. Rus Biçimciler ve Parodi…………………………………...40
3.2.2. Mikhail Bakhtin…………………………………………….…43
3.2.2.1. “Çift Sesli” Parodi ve Karnaval………………....….43
3.2.2.2. Diyolojik Metin ve Sözce…………………………...45
3.3.3. Alımlama ve Metin-Okur İlişkisi………………………...…49
3.3.4. Yapısalcılık ve Sonrasında Parodi………………………..52
4.BÖLÜM: POSTMODERNİZM VE PARODİ……………………………..……...62
4.1. PARODİ VE “KOMİK” ETKİ………………………………………..…91
4.1.1. İroni………………………………………………………...…..97
viii
4.1.2. Kara Mizah…………………………………………………..103
4.1.3. Satir……………………………………………………..…..109
4.2. POSTMODERN ALGI VE PARODİK ANLATIM………….…..…119
4.2.1. Grotesk…………………...………………………………...121
4.2.2. Üstkurmaca…………………………………...………...…127
4.2.3. Bellek ve Kimlik Yitimi..................................................133
SONUÇ……………………………………………………………………….……141
KAYNAKÇA…………………………………………………………………….…147
EK 1. Orijinallik Raporu………………………………………………………...157
EK 2. Etik Kurul ya da Muafiyet İzni…………………………………….……158 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | türk tiyatrosu | tr_TR |
dc.subject | 1980 sonrası | |
dc.subject | parodi | |
dc.subject | söylem | |
dc.subject | metinlerarasılık | |
dc.title | 1980 Sonrası Türk Tiyatrosunda Parodi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, parodiye dair kuramsal bir çerçeve oluşturmak ve 1980 sonrası
Türk tiyatrosunda parodinin kullanım biçimlerini ve nedenlerini belirlemek
amaçlanmıştır.
Yirminci yüzyılın özellikle metne ve okura odaklanan teorik düzlemi ile birlikte
parodi üzerine yapılan çalışmalar, biçimsel, tematik ve işlevsel anlamda çeşitlilik
göstermektedir. Çalışma, bu farklı bakış açılarını göstermek adına parodiyi
kuramsal başlıklar altında tanımlar ve sınıflandırır. Parodinin alt metninin neler
olabileceğine ve dönüştürülen hedef metne karşı belirlenen tutuma göre farklı
parodi türleri belirler. Her dönemin, farklı edebi, kültürel, sosyal ve ideolojik
özelliklerinin olması, parodi tanımlamalarına ilişkin farklılığın sebebi olarak
görülür. Parodiye ait sınıflandırmalar ne kadar çeşitlilik gösterirse göstersin bu
tekniğin metinlerarası çalışmaları güçlendirdiği ve bu çalışmalara farklı bakış
açıları getirdiği savunulur. Çalışma özellikle yazınsal türlerin ve söylemlerin çok
katmanlı bir düzlemde sorgulama alanı bulduğu postmodern dönemi
kapsamaktadır. Bu doğrultuda seksen sonrası Türk tiyatrosundan metinler
seçilir. Özellikle bu dönemde oluşturulan parodi metinlerin, bir metne ya da türe
hizmet etmesinin ötesinde, dönemlere ait farklılık gösteren baskın söylemleri
dile getirmeyi amaçladığı görülür. | tr_TR |
dc.contributor.department | Türk Dili ve Edebiyatı | tr_TR |