dc.contributor.advisor | Demiröz, Filiz | |
dc.contributor.author | Yüksel, Gamze | |
dc.date.accessioned | 2017-08-01T13:29:04Z | |
dc.date.available | 2017-08-01T13:29:04Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-06-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3840 | |
dc.description.abstract | In this study the relationship between some characteristics of the child care personnel who work in the child houses and their social problem solving skills are examined. The examinations are performed with the care personnel who are employed at the Child Houses in Amasya due to the limitations with regard to time and opportunities. The “Interview form” and “Social Problem Solving Inventory” are used by the researcher as data collection tool.
As a result of this study, it is found that nearly all the child care personnel are women, there are 3 men who are employed in child care, average age of the personnel is 31, most of them are married and high school graduated; with regard to their income status the average monthly income is 2,000 TL, over half of them live in rented house and most of them live in the apartment house, their average working duration is 3 years and usually they have worked in jobs irrelevant to Ministry of Family and social work field.
Upon examining the characteristics of the child care personnel who are included in this study on relational basis; it is found that there is a significant relationship between the income of the child care personnel, working hours, number of the children, age status and Social Problem Solving Skill points, On the other hand point of child care personnel Social Problem Solving Inventory is medium level.
Through examining the child care personnel who are included in this study with regard to knowledge and skills that they used in cases, it is found that they have no knowledge about the processes required to be performed for diversified cases, the only thing that they can do is to inform the house supervisor, they have no effort to utilize their own knowledge and skills, they get rid of any responsibility through throwing all the responsibility to the house supervisor, they reach the information through their own efforts and non-professional ways, they mostly conduct the information sharing between themselves and other employees of the institution. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY vi
BİLDİRİM vii
YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI viii
ETİK BEYAN ix
ADAMA v
TEŞEKKÜR vi
ÖZET vii
ABSTRACT ix
İÇİNDEKİLER xi
ÇİZELGELER TABLOSU xiv
GİRİŞ 1
1. BÖLÜM 3
1.1. ARAŞTIRMANIN SORUNU 3
1.2. ARAŞTIRMANIN AMACI 5
1.3. ARAŞTIRMANIN ÖNEMİ 6
1.4. TANIMLAR 7
2. BÖLÜM: KURAMSAL ÇERÇEVE 9
2.1. ÇOCUK BAKIM ELEMANLARI 9
2.1.1 Çocuk Bakım Elemanları Çalışma Alanları ve Hizmet Verdiği Grup 11
2.1.2 Korunmaya Muhtaç Çocuk Tanımı ve Özellikleri 12
2.1.3. Korunmaya Muhtaç Çocuğa Sunulan Hizmet Modelleri 17
2.1.3.1. Sosyo-Ekonomik Destekle Aile Yanında Bakım 17
2.1.3.2. Evlat Edinme 17
2.1.3.3. Koruyucu Aile 18
2.1.3.4. Çocuk Yuvaları 20
2.1.3.5. Çocuk Evleri Sitesi(Sevgi Evleri): 22
2.1.3.6. Yetiştirme Yurtları 22
2.1.4. Çocuk Evleri Modeli 23
2.1.4.1. Çocuk Bakım Elemanlarının Özellikleri 27
2.1.4.2. Çocuk Bakım Elemanlarının Karşılaştıkları Zorluklar 29
2.2. SORUN ÇÖZME SÜRECİ 31
2.2.1. Sorun Çözme Nedir? 32
2.2.2. Sorun Çözme Yaklaşımı 33
2.2.3. Çocuk Bakım Elemanlarının Sorun Çözme Süreçlerinde Sosyal Hizmet 35
3. BÖLÜM: YÖNTEM 39
3.1. ARAŞTIRMANIN MODELİ 39
3.2. ÇALIŞMA EVRENİ 40
3.3. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI 40
3.4. VERİLER VE TOPLANMASI 43
3.5. VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ VE ANALİZİ 43
3.6. SÜRE VE OLANAKLAR 44
4. BÖLÜM: BULGULAR VE YORUM 45
4.1. ÇOCUK BAKIM ELEMANLARINI TANITICI BULGULAR 45
4.1.1. Çocuk Bakım Elemanlarının Sosyo-Demografik Özelliklerine İlişkin Bulgular 45
4.1.2. Çocuk Bakım Elemanlarının Sosyo-Ekonomik Özelliklerine İlişkin Bulgular 48
4.1.3. Çocuk Bakım Elemanlarının Ailelerine Yönelik Özelliklerine İlişkin Bulgular 51
4.1.4. Çocuk Bakım Elemanlarının Çalışma Yaşamına İlişkin Bulgular 57
4.1.5. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evinde Korunma ve Bakım Altında Kalan Çocuklarla İlişkilerine ve Bilgi-Becerilerine Yönelik Bulgular 72
4.1.6. Çocuk Bakım Elemanlarının Destek Görme ve Davranışlardan Etkilenme Durumlarına Yönelik Bulgular 95
4.2. ÇOCUK BAKIM ELEMANLARININ BAZI ÖZELLİKLERİ İLE SORUN ÇÖZME BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLERE AİT BULGULAR 111
4.2.1. Çocuk Bakım Elemanlarının Sosyo-Demografik Özellikleri ile Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye İlişkin Bulgular 111
4.2.2. Çocuk Bakım Elemanlarının Gelir Durumuna İlişkin Özellikleri ile Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye İlişkin Bulgular 114
4.2.3. Çocuk Bakım Elemanlarının Aile Süreçlerine İlişkin Özellikleri ile Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye İlişkin Bulgular 117
4.2.4. Çocuk Bakım Elemanlarının Çalışma Hayatına İlişkin Özellikleri ile Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye İlişkin Bulgular 120
4.2.5. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuklarla ilgili Süreçleri ile Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye İlişkin Bulgular 124
4.2.6. Çocuk Bakım Elemanlarının Destek Görme Durumları ile Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye İlişkin Bulgular 127
6. BÖLÜM: SONUÇ VE ÖNERİLER 131
5.1. SONUÇ 131
5.2. ÖNERİLER 135
KAYNAKÇA 142
EK-1 GÖRÜŞME FORMU 148
EK 2 SOSYAL SORUN ÇÖZME ENVANTERİ 171
EK-3 ORJİNALLİK RAPORU 176
EK-4 ETİK KURUL ONAYI 177
ÇİZELGELER TABLOSU
Çizelge 1. Çocuk Bakım Elemanlarının Cinsiyet Dağılımına İlişkin Bulgular 45
Çizelge 2. Çocuk Bakım Elemanlarının Yaş Dağılımına İlişkin Bulgular 46
Çizelge 3. Çocuk Bakım Elemanlarının Medeni Durumlarına İlişkin Bulgular 47
Çizelge 4. Çocuk Bakım Elemanlarının Eğitim Durumlarına İlişkin Bulgular 47
Çizelge 5. Çocuk Bakım Elemanlarının Gelir Durumuna İlişkin Bulgular 48
Çizelge 6. Çocuk Bakım Elemanlarının Evlerine Giren Toplam Gelir Durumuna İlişkin Bulgular 49
Çizelge 7. Çocuk Bakım Elemanlarının Aylık Gelirlerini Yeterli Bulma Durumuna Yönelik Görüşlerine İlişkin Bulgular 49
Çizelge 8. Çocuk Bakım Elemanlarının Ev Durumuna İlişkin Bulgular 50
Çizelge 9. Çocuk Bakım Elemanlarının Evlerinin Niteliğine İlişkin Bulgular 50
Çizelge 10. Çocuk Bakım Elemanlarının Aile Yapısına İlişkin Bulgular 51
Çizelge 11. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Sahibi Olma Durumuna İlişkin Bulgular 52
Çizelge 12. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Sayısına İlişkin Bulgular 53
Çizelge 13. Çocuk Bakım Elemanlarının Kendi Çocuğuyla Çocuk Evinde Kalan Çocuklara İlişkin Görüşlerine Yönelik Bulgular 53
Çizelge 14. Çocuk Bakım Elemanlarının Annelik Deneyiminin Etkisine İlişkin Görüşlerine Yönelik Bulgular 55
Çizelge 15. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evlerinde Ailelerinde Uygun Gördükleri Rollere İlişkin Bulgular 55
Çizelge 16. Çocuk Bakım Elemanlarının Aile İlişkilerine Yönelik Bulgular 56
Çizelge 17. Çocuk Bakım Elemanlarının Statüsüne İlişkin Bulgular 57
Çizelge 18. Çocuk Bakım Elemanlarının Göreve Başlamadan Önce Oryantasyon Eğitimi Alma Durumuna İlişkin Bulgular 58
Çizelge 19. Çocuk Bakım Elemanlarının Oryantasyon Eğitimini Yeterli Bulma Durumuna İlişkin Bulgular 59
Çizelge 20. Çocuk Evlerinde Görev Alan Bakım Elemanlarının Sahip Olması Gereken Özelikleri Bilme Durumuna İlişkin Bulgular 60
Çizelge 21. Çocuk Evlerinde Görev Alan Bakım Elemanlarının Sahip Olması Gereken Minimum Standartlara İlişkin Bilgileri 60
Çizelge 22. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evleri Hizmet Modeli Hakkında Bilgi Sahibi Olma Durumuna Yönelik Bulgular 66
Çizelge 23. Çocuk Bakım Elemanlarının Çalışma Sürelerine Yönelik Bulgular 67
Çizelge 24. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evlerindeki Görevlerine Başlamadan Önce Çalıştığı Kurum ve Kuruluşlarda Çalışma Sürelerine Yönelik Bulgular 68
Çizelge 25. Çocuk Bakım Elemanlarının Hizmet İçi Eğitim Alma Durumlarına Yönelik Bulgular 69
Çizelge 26. Çocuk Bakım Elemanlarının Çalıştıkları Kuruluşlarda Karşılaştıkları Zorluklarda Destek Bulma Durumuna Yönelik Bulgular 69
Çizelge 27. Çocuk Bakım Elemanlarının Çalıştıkları Kuruluşlarda Karşılaştıkları Zorluklarda Destek Buldukları Kişilere Yönelik Bulgular 70
Çizelge 28. Çocuk Evinde Kalan Çocukların Çocuk Bakım Elemanlarına Hitap Şekline Yönelik Bulgular 72
Çizelge 29. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuklarla Zorlandıkları Konularda İlk Yaptıkları Eylemlere Yönelik Bulgular 74
Çizelge 30. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuklarla İlgili Karşılaştıkları Durumlarla İlgili Tepkilerine Yönelik Bulgular 75
Çizelge 31. Çocuk Bakım Elemanlarının 1. Örnek Vakaya İlişkin Bilgilerine Yönelik Bulgular 78
Çizelge 32. Çocuk Bakım Elemanlarının 1. Örnek Vakada Çocuklarla İlgili İlk Yaptıkları İşlemlere İlişkin Bilgilerine Yönelik Bulgular 79
Çizelge 33. Çocuk Bakım Elemanlarının 1.Örnek Vaka İle İlgili Yapılacak İşlemlere İlişkin Bilgileri Edindiği Kişilere Yönelik Bulgular 80
Çizelge 34. Çocuk Bakım Elemanlarının 1.Örnek Vaka İle İlgili Bilgi Alma Yoluna Yönelik Bulgular 80
Çizelge 35. Çocuk Bakım Elemanlarının 2. Örnek Vakaya İlişkin Bilgilerine Yönelik Bulgular 81
Çizelge 36. Çocuk Bakım Elemanlarının Davranışlarının 2. Örnek Vakaya Uygunluğuna Yönelik Bulgular 82
Çizelge 37. Çocuk Bakım Elemanlarının 2.Örnek Vaka İle İlgili Yapılacak İşlemlere İlişkin Bilgileri Edindiği Kişilere Yönelik Bulgular 83
Çizelge 38. Çocuk Bakım Elemanlarının 2.Örnek Vaka İle İlgili Bilgi Alma Yoluna Yönelik Bulgular 83
Çizelge 39. Çocuk Bakım Elemanlarının 3. Örnek Vakaya İlişkin Bilgilerine Yönelik Bulgular 85
Çizelge 40. Çocuk Bakım Elemanlarının 3.Örnek Vaka İle İlgili Yapılacak İşlemlere İlişkin Bilgileri Edindiği Kişilere Yönelik Bulgular 85
Çizelge 41. Çocuk Bakım Elemanlarının 3.Örnek Vaka İle İlgili Bilgi Alma Yoluna Yönelik Bulgular 86
Çizelge 42. Çocuk Bakım Elemanlarının 4. Örnek Vakaya İlişkin Bilgilerine Yönelik Bulgular 87
Çizelge 43. Çocuk Bakım Elemanlarının 4.Örnek Vaka İle İlgili Yapılacak İşlemlere İlişkin Bilgileri Edindiği Kişilere Yönelik Bulgular 88
Çizelge 44. Çocuk Bakım Elemanlarının 4.Örnek Vaka İle İlgili Bilgi Alma Yoluna Yönelik Bulgular 88
Çizelge 45. Çocuk Bakım Elemanlarının 5. Örnek Vakaya İlişkin Bilgilerine Yönelik Bulgular 89
Çizelge 46. Çocuk Bakım Elemanlarının 5.Örnek Vaka İle İlgili Yapılacak İşlemlere İlişkin Bilgileri Edindiği Kişilere Yönelik Bulgular 90
Çizelge 47. Çocuk Bakım Elemanlarının 5.Örnek Vaka İle İlgili Bilgi Alma Yoluna Yönelik Bulgular 90
Çizelge 48. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evinde Kalan Çocukların Olumlu Davranışlarını Destekleme Konusunda Bilgilerine Yönelik Bulgular 91
Çizelge 49. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evinde Kalan Çocukların Olumlu Davranışlarını Destekleme Biçimine Yönelik Bulgular 91
Çizelge 50. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evinde Kalan Çocukların Olumsuz Davranışlarının Kontrolünü Bilme Durumuna Yönelik Bulgular 92
Çizelge 51. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evinde Kalan Çocukların Olumsuz Davranışlarını Düzeltme Yoluna Yönelik Bulgular 93
Çizelge 52. Grup Sorumlusunun Çocuk Bakım Elemanlarına Yönelik Davranışlarına İlişkin Bulgular 95
Çizelge 53. Çocuk Bakım Elemanlarının Görev Yaptıkları Evin Grup Sorumlusunun Davranışlarının Çocuklarla İletişimini Etkileme Durumuna Yönelik Bulgular 96
Çizelge 54. Çocuk Bakım Elemanlarının Grup Sorumlusuna Karşı Davranışlarına İlişkin Bulgular 97
Çizelge 55. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezinde Çalışan Personele Yönelik Davranışlarına İlişkin Bulgular 98
Çizelge 56. Çocuk Evleri Koordinasyon Merkezinde Çalışan Personelin Davranışlarının Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuklarla İletişimini Etkileme Durumuna İlişkin Bulgular 99
Çizelge 57. Görev Yaptıkları Evde Yaşayan Çocukların Çocuk Bakım Elemanlarına Davranışlarına Yönelik Bulgular 99
Çizelge 58. Çocuk Bakım Elemanlarının Görev Yaptıkları Evde Yaşayan Çocuklara Davranışlarına Yönelik Bulgular 100
Çizelge 59. Çocuk Evleri Yönetiminde Bulunan İdarecilerin Çocuk Bakım Elemanlarına Davranışlarına Yönelik Bulgular 101
Çizelge 60. Çocuk Evleri Yönetiminde Bulunan İdarecilerin Davranışlarının Çocuk Bakım Elemanlarıyla Çocuklar Arasındaki İletişimi Etkileme Durumuna Yönelik Bulgular 102
Çizelge 61. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evleri Yönetiminde Bulunan İdarecilere Yönelik Davranışlarına İlişkin Bulgular 102
Çizelge 62. Amasya Aile Ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğünde Bulunan İdarecilerin Çocuk Bakım Elemanlarına Yönelik Davranışlarına İlişkin Bulgular 103
Çizelge 63. Çocuk Bakım Elemanlarının Amasya Aile Ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğünde Bulunan İdarecilere Yönelik Davranış ve Tutumlarına İlişkin Bulgular 104
Çizelge 64. Çocuk Bakım Elemanlarının Karşılaştıkları Zorluklarda Çocuk Evleri Yönetiminden Destek Görme Durumlarına İlişkin Bulgular 105
Çizelge 65. Çocuk Bakım Elemanlarının Karşılaştıkları Zorluklarda Amasya Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğünden Destek Görme Durumlarına İlişkin Bulgular 105
Çizelge 66. Çocuk Bakım Elemanlarının Sorun Çözme Becerilerinin Değerlendirilmesinde Uygulanan Sosyal Sorun Çözme Envanteri ve Alt Ölçeklerinden Aldıkları Puanlara İlişkin Bulgular 106
Çizelge 67. Çocuk Bakım Elemanlarının Eğitim Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 111
Çizelge 68. Çocuk Bakım Elemanlarının Medeni Durumları İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 112
Çizelge 69. Çocuk Bakım Elemanlarının Cinsiyetleri İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 113
Çizelge 70. Çocuk Bakım Elemanlarının Yaşları İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 113
Çizelge 71. Çocuk Bakım Elemanlarının Aylık Gelir Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 114
Çizelge 72. Çocuk Bakım Elemanlarının Aylık Gelirlerini Yeterli Bulma Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 115
Çizelge 73. Çocuk Bakım Elemanlarının Eve Giren Aylık Toplam Gelir Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 116
Çizelge 74. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Sahibi Olma Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 117
Çizelge 75. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Sayısı İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 118
Çizelge 76. Çocuk Bakım Elemanlarının Aile Yapısı İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 119
Çizelge 77. Çocuk Bakım Elemanlarının Aile İlişkileri İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 119
Çizelge 78 Çocuk Bakım Elemanlarının Çalışma Statüsüyle İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 121
Çizelge 79. Çocuk Bakım Elemanlarının Çalışma Süresi İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 121
Çizelge 80. Çocuk Bakım Elemanlarının Oryantasyon Eğitimi Alma Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 122
Çizelge 81. Çocuk Bakım Elemanlarının Oryantasyon Eğitimini Yeterli Bulma Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 123
Çizelge 82. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocukların Davranışlarından Etkilenme Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 124
Çizelge 83. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocukların Olumsuz Davranışlarının Kontrolünü Bilme Durumu İle Çocuk Bakım Elemanlarının Yaşları İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 125
Çizelge 84. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocukların Olumlu Davranışlarını Destekleme Yolu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 125
Çizelge 85. Çocuk Bakım Elemanlarının (1. Vakaya ait) Vakada Basamaklara Uygun Davranma Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 126
Çizelge 86. Çocuk Bakım Elemanlarının(1. Vakaya ait) Vakada Bilgi Alınan Kişi ile Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 127
Çizelge 87. Çocuk Bakım Elemanlarının İdarecilerin Davranışlarından Etkilenme Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 128
Çizelge 88. Çocuk Bakım Elemanlarının Çocuk Evi Yönetiminden Destek Görme Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi İlişkin Bulgular 128
Çizelge 89. Çocuk Bakım Elemanlarının İl Müdürlüğünden Destek Görme Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 129
Çizelge 90. Çocuk Bakım Elemanlarının Karşılaştıkları Zorluklarda Destek Bulma Durumu İle Sorun Çözme Becerileri Envanterinden Aldıkları Puanlar Arasındaki Farkın Önemlilik Testi 129 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Sosyal Bilimler Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | bakım elemanı | |
dc.subject | sosyal hizmet | |
dc.subject | çocuk evleri | |
dc.subject | sosyal sorun çözme becerisi | |
dc.title | Çocuk Bakım Elemanlarının Bazı Özellikleri İle Sosyal Sorun Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Amasya Çocuk Evleri Örneği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada çocuk evlerinde çalışan çocuk bakım elemanlarının bazı özellikleri ile sosyal sorun çözme becerileri arasındaki ilişkiler araştırılmıştır. Bu araştırma Amasya Çocuk Evlerinde çalışan bakım elemanları ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “ Görüşme Formu” ve “Sosyal Sorun Çözme Envanteri” kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, araştırmaya katılan çocuk bakım elemanlarının tamamına yakını kadın, ortalama yaşları 31 ve büyük çoğunluğu evli ve lise mezunudur. 2/3’si çocuk sahibi olup ortalama 2 çocukları vardır. Aylık ortalama gelirleri 2000 TL olup yarısından fazlası kirada ikamet etmekte ve büyük bir çoğunluğu apartman dairesinde yaşamaktadır. Çalışma süreleri ortalama 3 yıl olup genellikle Aile Bakanlığı haricinde ve sosyal hizmet alanından uzak işlerde çalıştıkları ortaya çıkmıştır.
Araştırmaya katılan çocuk bakım elemanlarının bazı özellikleri ile sosyal sorun çözme becerileri arasındaki ilişki incelendiğinde; çocuk bakım elemanlarının gelir, çalışma süresi, çocuk sayısı ve yaş durumu ile Sosyal Sorun Çözme Envanteri puanları arasında anlamlı bir ilişki olduğu, Sosyal Sorun Çözme Envanteri puanlarına göre incelendiğinde ise sosyal sorun çözme becerilerinin orta düzeyde olduğu sonuçları ortaya çıkmıştır.
Araştırmaya katılan çocuk bakım elemanlarının çocuklara ilişkin vakalarda kullandıkları bilgi ve becerileri bakımından incelendiğinde ise çocuk bakım elemanlarının örnek vakalarda yapılması gereken işlem basamaklarına hakim olmadıkları, kendi bilgi ve becerilerinin kullanımına yönelik bir çabalarının bulunmadığı, vakalarda sorumluluk almadıkları, bilgiye kendi imkanlarıyla ve profesyonel olmayan yollarla ulaştıkları, bilgi paylaşımını ise daha çok kendi aralarında kurum çalışanları ile yaptıkları ortaya çıkmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sosyal Hizmet | tr_TR |