dc.contributor.advisor | Mirici, İsmail Hakkı | |
dc.contributor.author | Yöney, Reyyan Zülal | |
dc.date.accessioned | 2025-01-16T08:38:29Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-12-05 | |
dc.identifier.citation | Yöney, R. Z. (2024). Investigation of the relationship between pre-service EFL teachers’ TPACK and teaching motivation [Doctoral dissertation, Hacettepe University] | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36338 | |
dc.description.abstract | This study aimed to reveal the relationship between technological pedagogical content knowledge (TPACK) and teaching motivation of fourth year students studying in Teaching English as a Foreign Language (EFL) programs in Türkiye in order to reveal whether and how the two phenomena are related to each other. The study also aimed to explore the perceptions of pre-service EFL teachers and academics regarding the TPACK and teaching motivation of pre-service EFL teachers. The participants in the study consisted of 4th year students in the EFL programs of sixteen state universities in seven geographical regions of Türkiye and academics working in these departments. Participants were determined through the stratified sampling method. 377 fourth-year EFL students and 9 academics took part in the study. The study followed a mixed-method research design. The findings of the study indicated that pre-service EFL teachers’ TPACK and motivation to teach had a positive correlation. While they had minimal predictive power over each other, the impact of motivation to teach over TPACK was statistically higher than the impact of TPACK over motivation to teach. The perceptions of pre-service teachers and academics also indicated a relation between TPACK and motivation to teach. The study revealed the TPACK and teaching motivation levels of pre-service teachers as well as the perceptions of pre-service teachers and academics on these. The study also provided pedagogical implications on the development of EFL teacher education programs as well as the TPACK and teaching motivation of pre-service EFL teachers. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | TPACK | tr_TR |
dc.subject | motivation to teach | tr_TR |
dc.subject | teacher training | tr_TR |
dc.subject | English as a foreign language | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Bilgi kaynakları | tr_TR |
dc.title | Investigation of the Relationship Between Pre-Service EFL Teachers’ TPACK and Teaching Motivation | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de İngilizce Öğretmenliği programlarında öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencilerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) ve öğretim motivasyonu arasındaki ilişkiyi ortaya koymak ve bu iki olgunun birbiriyle ilişkili olup olmadığını ve nasıl ilişkili olduğunu açığa çıkarmaktır. Çalışma ayrıca, öğretmen adaylarının TPAB ve öğretme motivasyonuna ilişkin olarak İngilizce öğretmen adaylarının ve akademisyenlerin algılarını ortaya koymayı amaçlamıştır. Çalışmanın katılımcıları, Türkiye'nin yedi coğrafi bölgesindeki on altı devlet üniversitesinin İngilizce öğretmenliği programlarındaki 4. sınıf öğrencilerinden ve bu bölümlerde çalışan akademisyenlerden oluşmaktadır. Katılımcılar tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmaya 377 İngilizce Öğretmenliği dördüncü sınıf öğrencisi ve 9 akademisyen katılmıştır. Çalışmada karma yöntem araştırma deseni izlenmiştir. Çalışmanın bulguları, İngilizce öğretmen adaylarının TPAB ve öğretme motivasyonunun pozitif bir korelasyona sahip olduğunu göstermiştir. Birbirleri üzerinde minimum yordama gücüne sahip olsalar da öğretme motivasyonunun TPAB üzerindeki etkisi TPAB'ın öğretme motivasyonu üzerindeki etkisinden istatistiksel olarak daha yüksektir. Öğretmen adayları ve akademisyenlerin algıları da TPAB ile öğretme motivasyonu arasında bir ilişki olduğunu göstermiştir. Çalışma öğretmen adaylarının TPAB ve öğretim motivasyonu düzeylerinin yanı sıra öğretmen adaylarının ve akademisyenlerin bunlara ilişkin algılarını da ortaya koymuştur. Çalışma ayrıca, EFL öğretmen eğitimi programlarının geliştirilmesinin yanı sıra EFL öğretmen adaylarının TPAB ve öğretim motivasyonu üzerine pedagojik çıkarımlar sunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-01-16T08:38:30Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |