dc.contributor.advisor | Dedeoğlu, Hakan | |
dc.contributor.author | İçgen, Beliz İmge | |
dc.date.accessioned | 2024-11-15T05:32:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-28 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36134 | |
dc.description.abstract | This study aimed to examine postgraduate research conducted in the field of children's literature between 2018 and 2023. Postgraduate studies in children's literature were classified according to the categorization of research types and topics in children's literature by Kathy G. Short in her book "Research and Professional Resources in Children's Literature: Piecing a Patchwork". The classification consists of 11 themes: theoretical analysis, thematic content analysis of texts and literary analysis, author and illustrator studies, reading attitudes and interests, family and preschool literacy, historical research, literature-based curriculum, teaching strategies, and reader-response research. In addition to these themes, studies that encompassed multiple themes and adaptations of children's literature were included in the research. In this study, which aimed to examine postgraduate research conducted in the field of children's literature between 2018 and 2023, the works were examined through document analysis method. The obtained data were analyzed through descriptive analysis. Along with the research, it was found that there were more master's theses in the examined studies, qualitative research methods were generally preferred, and the majority of the studies included a theoretical framework section. The most prevalent theme in the studies was textual and literary analysis, while the least prevalent theme was reading strategies. Recommendations were provided to children's literature researchers based on the findings of the study. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Çocuk edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Betimsel analiz | |
dc.subject | Lisansüstü çalışmalar | |
dc.title | Türkiye’de Çocuk Edebiyatı Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Üzerine Betimsel Bir Analiz (2018-2023) | tr_TR |
dc.title.alternative | A Descriptive Analysis of Graduate Studies on Children's Literature in Türkiye (2018-2023) | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma 2018-2023 yılları arasında çocuk edebiyatı alanında yapılan lisansüstü araştırmaları incelemeyi amaçlamıştır. Araştırmada çocuk edebiyatı alanında yapılan lisansüstü çalışmalar Kathy G. Short’un Resarch and Professional Resources in Childrens’s Literatüre: Piecing a Patchwork isimli kitabında yer alan çocuk edebiyatı araştırma türleri ve konuları sınıflandırması doğrultusunda gerçekleştirilmiştir. Sınıflandırma teorik analiz, tematik içerik analizi metin ve edebi analiz, yazar ve çizer çalışması, okuma tutumları ve ilgi alanları, aile ve okulöncesi okuryazarlık, tarihsel araştırma, literatür temelli müfredat, öğretim stratejileri ve okur tepki araştırmaları olmak üzere 11 temadan oluşmaktadır. Bu temalara ek olarak, araştırmaya araştırmacı tarafından birden fazla temayı içeren araştırmalar ve çocuk edebiyatı uyarlamaları temaları dahil edilmiştir. 2018-2023 yılları arasında çocuk edebiyatı alanında yapılan lisansüstü araştırmaları incelemeyi amaçlayan bu araştırmada çalışmalar doküman analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler betimsel analizle analiz edilmiştir. Araştırmayla birlikte; incelenen çalışmalarda yüksek lisans tezlerinin daha fazla olduğu, genellikle nitel araştırma yöntemlerinin tercih edildiği, çalışmaların büyük çoğunluğunun kuramsal çerçeve bölümüne yer verdiği tespit edilmiştir. Çalışmalarda en çok yer alan tema metin ve edebi analizken en az yer alan temanın okuma stratejileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgular doğrultusunda çocuk edebiyatı araştırmacılarına öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Temel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-11-15T05:32:34Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |