dc.contributor.advisor | Can Daşkın, Nilüfer | |
dc.contributor.author | Özdemir, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2024-09-25T06:42:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-13 | |
dc.identifier.citation | Özdemir, T. (2024). A Longitudinal Conversation Analytic Study on Learning a Lexical Item in an EFL Classroom at a Secondary School [ Unpublished master's thesis]. Hacettepe University. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35723 | |
dc.description.abstract | Classroom interaction is vital in language teaching discourse where social interaction is
constructed by not only the teacher but also students. Previous research has shown a
reflexive relation between language classroom interaction and creating learning
opportunities. Earlier studies on English as a Foreign Language (EFL) classroom
interaction have not dealt with secondary school EFL classrooms in detail although they
constitute a great deal of compulsory education in Türkiye. This study aims to portray the
interaction unfolding in a secondary school English Language Teaching context by
bringing empirical evidence to displays of socially distributed cognition. A longitudinal
multimodal conversation analytic study is conducted to identify and detail a specific
student‘s process of learning the lexical item ‗soğukkanlı (cold-blooded)‘ by focusing on
the interactional resources and practices deployed by the participants. The study traces
how a lexical item is added into a learner‘s interactional repertoire progressively in terms
of content-related (i.e., biology) and metaphorical meaning, how a learner shows
orientation to her/his own learning process, how language teachers provide both the
meaning and definition of a polysemous word and how a language teacher deals with
content knowledge both in L1 and L2 in an emergent Content and Language Integrated
Learning (CLIL) environment. The findings contribute to a better understanding of
secondary school EFL classroom interaction in general, and of L2 learning process
emerging in and through classroom interaction with an orientation to CLIL environment in
particular offering implications holding the potential to improve the awareness of pre and
in service teachers. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Longitudinal | tr_TR |
dc.subject | Conversation analysis | tr_TR |
dc.subject | Learning | tr_TR |
dc.subject | Secondary school | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | A Longitudinal Conversation Analytic Study on Learning a Lexical Item in an EFL Classroom at a Secondary School | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sosyal etkileşimin sadece öğretmen tarafından değil aynı zamanda öğrenciler tarafından
da oluşturulduğu dil sınıfı söyleminde sınıf-içi etkileşim hayati önem taşımaktadır. Önceki
araştırmalar, dil sınıfı etkileşimi ile öğrenme fırsatları yaratma arasında yansımalı bir ilişki
olduğunu göstermiştir. Yabancı Dil Olarak İngilizce (YD) sınıf etkileşimi üzerine yapılan ön
çalışmalar, Türkiye'de zorunlu eğitimin büyük bir kısmını oluşturmasına rağmen ortaokul
YD sınıflarını ayrıntılı olarak ele almamıştır. Bu çalışma, sosyal olarak dağıtılmış bilişin
sergilenmesine deneysel kanıtlar getirerek, ortaokul İngilizce öğretimi bağlamında
etkileşimin ortaya çıkışını tasvir etmeyi amaçlamaktadır. Katılımcılar tarafından kullanılan
etkileşimsel kaynaklara ve uygulamalara odaklanarak belirli bir öğrencinin 'cold-blooded'
(soğukkanlı) sözcüğünü öğrenme sürecini tanımlamak ve detaylandırmak için boylamsal,
çok modlu bir konuşma çözümlemesi çalışması yapılmıştır. Çalışma, bir sözcüğün
öğrencinin etkileşim dağarcığına hem gerçek hem mecaz anlamıyla aşamalı olarak nasıl
eklendiğinin, öğrencinin kendi öğrenme sürecine nasıl yönelim gösterdiğinin, dil
öğretmenlerinin birden fazla anlam içeren bir sözcüğün her iki anlamını da öğrencilere
nasıl verdiğinin izini sürmektedir. Çalışmada planlanmamış bir şekilde ortaya çıkan İçerik
ve Dil Entegre Öğrenme (CLIL) ortamında bir dil öğretmeninin hem anadilde hem de
yabancı dilde içerik bilgisini nasıl aktardığı görülmüştür. Bulgular, genel olarak ortaokul YD
sınıfında sınıf-içi etkileşiminin daha iyi anlaşılmasına ve özelde bu etkileşim yoluyla ve bu
etkileşim sırasında İçerik ve Dil Entegre Öğrenme ortamında ortaya çıkan dil öğrenimi
hakkında hizmet öncesi ve hizmet-içi öğretmenler arasında farkındalığın geliştirilmesine
yönelik çıkarımlar sunmaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-09-25T06:42:59Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |