dc.contributor.advisor | Altay, İsmail Fırat | |
dc.contributor.author | Rizelioğlu, Havvanur | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:31:40Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-31 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35581 | |
dc.description.abstract | Dynamic assessment based on Vygotsky's sociocultural theory has recently
begun to be used in the field of second language acquisition and learning. Thus,
this study aims to investigate the effect of dynamic assessment on the speaking
skills of secondary school EFL learners. Regarding the gap in the literature,
secondary school students were included in the current study. Following a mixed
method, this study includes both qualitative and quantitative data. The data consists
of speaking tests, an open-ended questionnaire, and an unstructured interview. 10
secondary school EFL learners participated in the study and the participants were
divided into two groups: experimental and control group. The study consists of three
stages: Pretest- DA Speaking Tests- and Posttest. Participants’ speaking skills were
assessed based on their narration of short English stories. At the end of the whole
process, the scores obtained as a result of the tests were compared statistically.
Quantitative data results proved that the experimental group displayed better
development in speaking skills than the control group. The researcher also gave an
open-ended questionnaire to the experienced teacher and asked him to evaluate
the progress of the participants. The teacher's answers were also in line with the
quantitative data and indicated that the experimental group performed better. In the
last stage, unstructured interviews were conducted with the experimental group
participants to evaluate the process. At the end of these interviews, it was concluded
that the participants were satisfied with the process and that the process positively
affected their development. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Dynamic assessment | tr_TR |
dc.subject | Vygotsky | |
dc.subject | Speaking skill | |
dc.subject | Secondary school learners | |
dc.subject | Zone of proximal development | |
dc.subject | Sociocultural theory | |
dc.title | The Impact of Dynamic Assessment on Secondary School EFL Learners’ Speaking Skill | tr_TR |
dc.title.alternative | Dinamik Değerlendirmenin İngilizce’yi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Ortaokul Öğrencilerinin Konuşma Becerileri Üzerine Etkisi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Vygotsky'nin sosyokültürel teorisini temel alan dinamik değerlendirme son
dönemde ikinci dil edinimi ve öğrenimi alanında da kullanılmaya başlanmıştır. Bu
nedenle, bu çalışma dinamik değerlendirmenin ortaokul İngilizce’yi yabancı dil
olarak öğrenen öğrencilerinin konuşma becerileri üzerindeki etkisini araştırmayı
amaçlamaktadır. Literatürdeki boşluk nedeniyle mevcut çalışmaya ortaokul
öğrencileri dahil edilmiştir. Karma yöntem izlenen bu çalışma hem nitel hem de nicel
verileri içermektedir. Veriler konuşma testlerinden, açık uçlu bir anketten ve
yapılandırılmamış bir görüşmeden oluşmaktadır. Araştırmaya 10 ortaokul öğrencisi
katılmış ve katılımcılar deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır.
Çalışma üç aşamadan oluşmaktadır: Ön-test- DA Konuşma Testleri- ve Son-test.
Katılımcıların konuşma becerileri, İngilizce kısa öykü anlatımlarına göre
değerlendirilmiştir. Tüm sürecin sonunda testler sonucunda elde edilen puanlar
istatistiksel olarak karşılaştırılmıştır. Nicel veri sonuçları, deney grubunun konuşma
becerilerinde kontrol grubuna göre daha iyi gelişim gösterdiğini kanıtlamıştır.
Araştırmacı ayrıca deneyimli öğretmene açık uçlu bir anket vererek katılımcıların
ilerlemesini değerlendirmesini istemiştir. Öğretmenin cevapları da nicel verilerle
uyumlu olup deney grubunun daha iyi performans gösterdiğini göstermiştir. Son
aşamada ise süreci değerlendirmek amacıyla deney grubu katılımcılarıyla
yapılandırılmamış görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerin sonunda katılımcıların
süreçten memnun kaldıkları ve sürecin gelişimlerini olumlu yönde etkilediği
sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:31:40Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |