dc.contributor.advisor | Uysal, Hacer Hande | |
dc.contributor.author | İtik, Zehra | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:29:37Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35574 | |
dc.description | The study was financially supported by TÜBİTAK BİDEB 2211 Program. | tr_TR |
dc.description.abstract | The present study set out to explore the change in the complexity of L2 spoken language over time as a result of corpus-based learning activities in the EFL context. In that regard, the study adopted a mixed research design counting on both quantitative data, which was obtained through a pre-test/post-test experimental study, and qualitative data, which was gathered through questionnaires and semi-structured interviews to delve more into the process in which the learners gained a hands-on experience with concordance lines. The participants of the study were 56 EFL learners studying at an English preparatory school at the tertiary level in a fully online learning environment. The spoken data from the pre-test and the post-test was transcribed and analyzed for lexical, phraseological, and morphological complexity indices. The data from the questionnaires and the interviews enabled a closer examination of the participants’ perceptions on corpus use. The findings revealed that employing a data-driven learning approach in speaking instruction aided the improvement of lexical and phraseological complexity of oral production. However, direct corpus use did not have an impact on morphological complexity regarding verbs and nouns. Furthermore, the study emphasized the analysis of multi-word units as well as single lexical units in characterizing L2 oral performance development. The study also concluded that while L2 learners benefited from direct corpus use, they found the corpus resources inefficient in practicing vocabulary for speaking due to the lack of audio content, which calls for redesigning the corpus tools to better serve L2 teaching / learning purposes. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Data-driven learning | tr_TR |
dc.subject | Corpus-based learning | tr_TR |
dc.subject | Spoken language complexity | tr_TR |
dc.subject | Phraseological complexity | tr_TR |
dc.subject | Lexical complexity | tr_TR |
dc.subject | Morphological complexity | tr_TR |
dc.title | Complexity in Spoken Language: A Corpus-based Learning Approach | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada derlem temelli öğrenme yaklaşımının İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrenicilerin konuşma dilinin karmaşıklığına zaman içerisindeki etkisini ölçmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda, nicel ve nitel verilerden yararlanarak karma araştırma desenini benimsemiştir. Çalışmanın nicel verileri, konuşma diline yönelik ön-test ve derlem temelli dil öğrenimi yaklaşımının uygulanmasının ardından yapılan son-test bulgularından; nitel verileri ise öğrenicilerin derlem temelli öğrenme aktivitelerini kullanırken edindikleri deneyimleri daha kapsamlı incelemek amacıyla yapılan anket ve yarı-yapılandırılmış görüşme verilerinden elde edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları bir devlet üniversitesinin hazırlık okulunda İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen 56 öğreniciden oluşmaktadır. Öntest ve sontestten elde edilen sözlü veriler, sözcük, söz öbekleri ve biçimbilim karmaşıklığı açısından incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre, İngilizce konuşma dili eğitiminde derlem temelli aktivitelerin kullanımının konuşma dilinin karmaşıklığının, sözcük ve söz öbekleri açılarından gelişmesine katkı sağlamıştır. Fakat yapılan çalışmanın, öğrenicilerin konuşma dilinde biçimbilim karmaşıklık düzeyinin gelişmesine bir etkisi olmamıştır. Bunun yanında, bu çalışma, tekli sözcüklerin yanısıra sözcük guplarının analizinin konuşma dili gelişiminin incelenmesinde oynadığı rolü vurgulamıştır. Buna ek olarak, katılımcılar sınıfta derlem kullanımını faydalı bulmasına rağmen, sesli içeriklerin mevcut olmamasına bağlı olarak derlemi konuşma dili pratiğinde kullanımını yetersiz bulmuşlardır. Bu bulgu da derlem kaynaklarının öğretim / öğrenim amaçlarına daha iyi hizmet edebilmeleri için tekrar düzenlenmesi gerektiğini göstermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2026-08-16T07:29:37Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |