dc.contributor.advisor | Can Daşkın, Nilüfer | |
dc.contributor.author | Ürpek, Elif | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:16:06Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-10 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35528 | |
dc.description.abstract | The interactional practice of Designedly Incomplete Utterances has been studied in the literature of L2 classroom interaction under many labels. Designedly incomplete utterances are teachers’ unfinished structures designed to achieve various pedagogical goals in classroom interaction. Many studies investigated the interactional unfolding of DIUs at alternating grade levels with different pedagogical purposes such as elicitation of a response. However, the use of DIUs at pre-school level received relatively little attention in the literature. Besides, there has been no studies to specifically investigate pre-service teachers’ (PSTs) use of DIU at pre-school level to elicit responses from the students. Using Multimodal Conversation Analytic, this study uncovers the interactional and pedagogical features of DIUs, their organization in the PSTs’ elicitation sequences. Data was collected from the video-recordings of 50 PSTs’ practice teaching experiences in a state pre-school in Ankara, Turkey. The findings of the study have demonstrated that DIUs are made relevant in elicitation turns by their prosodic markings as well as their embodied conducts. Another finding uncovered that the interactional outcomes of the DIU use is threefold in the local context of the research; (1) preferred student completion of the DIUs; (2) dispreferred student completion of the DIUs; and (3) no student completion of the DIUs. The results of this study provide theoretical, interactional and practical insights into L2 classroom interaction research, teaching English to young learners and training language teachers. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Designedly incomplete utterances | tr_TR |
dc.subject | DIU | |
dc.subject | EFL | |
dc.subject | Pre-school classrooms | |
dc.subject | Elicitation | |
dc.subject | Conversation analysis | |
dc.subject | Classroom interaction | |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | Pre-Service Teachers' Use of Designedly Incomplete Utterances as an Interactional Resource in Pre-School EFL Classrooms | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Eksik Tasarlanmış Sözceler (ETS) yabancı dilde sınıf etkileşimi alanında birçok isim altında incelenmiştir. Eksik Tasarlanmış Sözceler sınıf etkileşiminde öğretmenlerin değişik pedagojik amaçlarla kullandığı tamamlanmamış yapılardır. Birçok çalışma, ETSlerin değişik sınıf seviyelerinde yanıt alma gibi amaçlarla kullanımını etkileşimsel olarak incelemiştir. Fakat, okul-öncesi seviyesinde ETS kullanımı literatürde oldukça az dikkat çekmiştir. Ayrıca, okul-öncesi seviyesinde, özellikle aday öğretmenlerin yanıt alma amacıyla ETS kullanımını hiçbir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma, çok modlu konuşma çözümlemesini kullanarak, ETSlerin etkileşimsel ve pedagojik özelliklerini ve aday öğretmenler tarafından yanıt alma sürecinde nasıl organize edildiğini ortaya çıkarrmayı amaçlamaktadır. Veriler 50 aday öğretmenin Ankara’daki bir devlet okulunun okul-öncesi sınıflarındaki gerçek öğretim deneyimlerinin video kayıtlarından elde edilmiştir. Sonuçlar, ETSlerin yanıt alma sürecinde bedensel kaynaklar ve prosodik işaretlemelerle belirtili hale getirildiğini ortaya çıkarmıştır. Bir başka bulgu, araştırma kapsamındaki ETSlerin üç etkileşimsel sonucu olduğunu göstermiştir: (1) öğrencilerin ETSleri başarılı bir şekilde tamamlaması; (2) öğrencilerin ETSleri problemli bir şekilde tamamlaması ve (3) öğrencilerin ETSlere yanıt vermemesi. Bu araştırmanın bulguaları, yabancı dilde sınıf etkileşimi çalışmalarına, genç yaştaki öğrencilere İngilizce öğretimi ve İngilizce öğretmeni yetiştirme konusundaki araştırmalara dair teorik, etkileşimsel ve pratik katkılar sağlamaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:16:06Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |