dc.contributor.advisor | Ergül, Hatice | |
dc.contributor.author | Tok, Nida | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:12:26Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-03-22 | |
dc.identifier.citation | APA 7 | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35516 | |
dc.description.abstract | This research aims to compare the motivation levels of the students at a preparatory
school in a private university, in Turkey, during different semesters in which they study in
C-Repeat (CR) and C-Proficiency (CP) levels. The students are called repeat-level students
because they could not pass TOEFL ITP on their first attempt and continue studying at the
preparatory level. In this study, a mixed method was applied. This study embraced
Dörnyei’s L2 Motivational Self System as its theoretical framework. Data were collected
thorough a questionnaire and semi-structured interviews in two consecutive education
semesters. The sample consisted of 90 participants from a private university in Ankara,
Türkiye. Quantitative data analysis was completed via SPSS 25.0. Thematic Analysis
method was used for qualitative data analysis. It was expected that there would be a
significant difference between the statistical results of these two groups of repeat students.
The results indicated that although there is no significant difference between the
motivational levels of CR and CP levels, Ought to self, Instrumentality Prevention,
Travelling, and Positive Change of Future Self-Image have been found significant variables
that affect the students’ language learning motivation. As a result of the interview, the
students shared a common response regarding two different curricula, both of which have
advantages and disadvantages. When asked whether the curriculum affected their
motivation, they asserted the presence of both positive and negative aspects.
Keywords: language learning motivation, curriculum, toefl ıtp, preparatory school, repeat
level students | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Language learning motivation | tr_TR |
dc.subject | Curriculum | |
dc.subject | Toefl | |
dc.subject | ITP | |
dc.subject | Preparatory school | |
dc.subject | Repeat level students | |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | An Investigation of Motivation Levels of Preparatory School Repeat Level Students | tr_TR |
dc.title.alternative | Hazırlık Tekrar Sınıfı Öğrencilerinin Motivasyon Seviyeleri Üzerine Bir Araştırma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma, Türkiye'deki özel bir üniversitenin hazırlık okulundaki öğrencilerin motivasyon
seviyelerini, C-Repeat (CR) ve C-Proficiency (CP) seviyelerinde farklı dönemlerde
karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Öğrencilere "tekrar öğrencileri" denilmektedir, çünkü
TOEFL ITP sınavını ilk denemelerinde geçememişler ve hazırlık seviyesinde okumaya
devam etmişlerdir. Bu çalışmada karma bir yöntem uygulanmıştır. Çalışma, Dörnyei'nin
İkinci Dil Motivasyonel Benlik Sistemini teorik çerçevesi olarak benimsemiştir. Veriler, iki
ardışık eğitim döneminde anket ve yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır.
Örneklem, Türkiye'nin Ankara şehrindeki özel bir üniversiteden 90 katılımcıdan
oluşmaktadır. Nicel veri analizi SPSS 25.0 aracılığıyla tamamlanmıştır. Nitel veri analizi için
Tematik Analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda iki tekrar öğrenci grubunun
istatistiksel sonuçları arasında anlamlı bir fark olması beklenmekteydi. Sonuçlar, CR ve CP
seviyelerinin motivasyon seviyeleri arasında anlamlı bir fark olmasa da, "Ought to self",
"Instrumentality Prevention", "Travelling" ve "Positive Change of Future Self-Image" gibi
değişkenlerin öğrencilerin dil öğrenme motivasyonunu etkileyen önemli faktörler olduğunu
gösterdi. Görüşme sonucunda öğrenciler, kendilerine motivasyonlarını etkileyip
etkilemediği sorulan iki farklı müfredat hakkında ortak bir cevap verdiler. Her iki öğretim
programının da avantajları ve dezavantajları olduğunu belirterek, motivasyonlarını nasıl
etkilediği konusunda pozitif ve negatif yönlerinin olduğunu belirttiler.
Anahtar sözcükler: dil öğrenme motivasyonu, öğretim programı, toefl ıtp, hazırlık
okulu, hazırlık tekrar öğrencileri | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:12:26Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |