Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorMirici, İsmail Hakkı
dc.contributor.authorKulaç Püren, Demet
dc.date.accessioned2024-08-14T07:11:28Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-12
dc.identifier.citationAPAtr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35512
dc.description.abstractThis study focused on using the European Language Portfolio (ELP) in foreign language classes in terms of two different aspects: learners’ opinions about making use of it as a self-assessment tool and its effect on their language learning motivation. It was also within the scope of this study to find out whether training in the use of the ELP had an impact on learners’ views about using it. Participants were 160 tertiary level students from a state university on the Black Sea Coast of Turkey. This quasi-experimental study was based on a mixed-methods research design, making use of both quantitative and qualitative data. An ‘ELP Opinionaire’ developed by the researcher and two different questionnaires about motivation were administered twice, before and after the ELP instruction whose aim was to inform the participants about the ELP use and raise awareness of its use, function and benefits. Semi-structured interviews were conducted with randomly selected ten participants in order to validate the quantitative data. Analysis of the quantitative data is done using SPSS version 29, and the qualitative data is analyzed through thematic analysis. The results of the study revealed that learners had positive opinions about the use of the ELP and it has an influence on learner motivation. Another finding was that the way self-assessment is implemented and learners’ proficiency level play a role in their perceptions of the ELP as well as its motivating effect.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectthe European Language Portfoliotr_TR
dc.subjectself-assessmenttr_TR
dc.subjectlearner perceptionstr_TR
dc.subjectlearner motivationtr_TR
dc.subject.lcshİngiliz dilitr_TR
dc.titleEXPLORING TURKISH EFL LEARNERS' PERCEPTIONS ABOUT THE USE OF EUROPEAN LANGUAGE PORTFOLIO AND ITS MOTIVATIONAL EFFECTStr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışma bir öz değerlendirme aracı olan Avrupa Dil Portfolyosu’nu (ADP) iki farklı açıdan ele almıştır: (a) yabancı dil öğrencilerinin ADP hakkındaki görüşleri ve (b) ADP’nin öğrencilerin dil öğrenme motivasyonu üzerindeki etkisi. Ayrıca, ADP’nin ne olduğu, nasıl kullanılacağı ve dil öğrenimine katkısı ile ilgili bir eğitimin öğrencilerin onu kullanmaya yönelik tutumları üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak çalışmanın amaçları arasındadır. Çalışma Türkiye’de Karadeniz sahilindeki bir devlet üniversitesinde İngilizce’yi yabancı dil olarak öğrenen 160 hazırlık sınıfı öğrencisiyle yürütülmüştür. Bu yarı-deneysel çalışma nicel ve nitel verilerden faydalanmış olup karma metodu benimsemiştir. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen ‘ADP Kullanımına Yönelik Görüş’ formu ve iki farklı motivasyon anketi uygulanmıştır. Nicel verileri desteklemek amacıyla her gruptan rastgele seçilen 12 adet katılımcıyla yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları, öğrencilerin ADP kullanımına yönelik olumlu görüşlere sahip olduğunu ve bunun öğrenci motivasyonu üzerinde etkisi olduğunu göstermiştir. Bir diğer bulgu ise, öz-değerlendirmenin nasıl uygulandığı ve öğrencilerin yeterlilik seviyesinin, ADP'ye yönelik algılarında ve bunun motive edici etkisinde rol oynadığıdır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:11:28Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypelearning objecttr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster