dc.contributor.advisor | Ergül, Hatice | |
dc.contributor.author | Kılıçaslan-Takva, Serra | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:10:54Z | |
dc.date.issued | 2024-06 | |
dc.date.submitted | 2024-05-27 | |
dc.identifier.citation | Kılıçaslan Takva, S. (2024). Pre-service EFL teachers’ interactional resources for resolving troubles: A micro analysis (Master’s thesis). Hacettepe University. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35510 | |
dc.description.abstract | Micro-teaching in teacher education has attracted attention for many years because of its
convenience in terms of providing a controllable teaching environment and instant feedback
for pre-service teachers. However, the gap between real teaching practice and micro teaching specifically for classroom interaction has not been widely questioned by the
researchers. Therefore, this study aims to compare classroom interaction in two settings,
regarding the use of interactional resources by pre-service teachers (PST) to resolve
interactional troubles. The study adopts conversation analysis to investigate the sequential
patterns of interactional resources and trouble indicators. Data consists of two sets of video recordings of 40 PSTs: (1) micro-teaching practices at a state university and (2) real
teaching practices at a preschool in Türkiye. The data analysis reveals that the significant
trouble indicators in real teaching practice are the lack of orientation in the teacher’s
instruction, silence, and student’s repetition of teacher’s utterance. However, the student’s
wrong answer is the most significant indicator in the context of micro-teaching practice. In
terms of interactional resources, while certain interactional resources like embodied action
and teacher repetition are present in both contexts, their frequency is notably lower in micro teaching. Moreover, code-switching and simplified instruction occurs in only the real
teaching context. This study underscores the significance of classroom interaction and
Classroom Interactional Competence (CIC) by elucidating differences in trouble indicators
and interactional resources between micro-teaching and real teaching, aiming to increase
PSTs' awareness of CIC to create more learning opportunities for learners in TEYL context. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Teaching English to young learners | tr_TR |
dc.subject | Micro-teaching | tr_TR |
dc.subject | Conversation analysis | tr_TR |
dc.subject | Classroom interactional competence | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Pre-Service Efl Teachers’ Interactional Resources for Resolving Troubles: A Micro Analysis | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Öğretmen eğitiminde mikro öğretim, kontrol edilebilir bir öğretim ortamı ve anında geri
bildirim sağlama sayesinde uzun yıllardır dikkat çekmektedir. Ancak özellikle sınıf içi
etkileşim bağlamında, gerçek öğretim uygulaması ile mikro öğretim arasındaki boşluk,
araştırmacılar tarafından derinlemesine sorgulanmamaktadır. Bu nedenle, bu çalışma,
hizmet öncesi öğretmenlerin etkileşimsel sorunları çözmek için etkileşimsel kaynakları
kullanımlarını iki ortamda karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma, etkileşimsel
kaynakların ve sorun göstergelerinin ardışık örüntülerini araştırmak için konuşma
çözümlemesi yöntemini benimsemektedir. Veri, 40 hizmet öncesi öğretmenin iki set video
kaydından oluşmaktadır:(1)Türkiye’deki bir devlet üniversitesinde mikro-öğretim
uygulamaları ve (2) bir anaokulunda gerçek öğretim uygulaması bağlamında. Veri analizi,
gerçek öğretim uygulamalarındaki önemli sorun göstergelerinin, öğretmenin yönergesine
fiziksel yönelim olmaması, sessizlik ve öğrencilerin öğretmenin sözlerini tekrar etmesi
olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, mikro öğretim uygulamaları bağlamında en önemli
gösterge öğrencinin yanlış cevabıdır. Etkileşimsel kaynaklar açısından, beden hareketleri
ve öğretmenin tekrarı gibi belirli etkileşimsel kaynaklar her iki ortamda da mevcutken, mikro
öğretimde frekansları belirgin şekilde daha düşüktür. Ayrıca, diller arası geçiş ve
basitleştirilmiş talimatlar sadece gerçek öğretim bağlamında görülmektedir. Bu çalışma,
TEYL bağlamında hizmet öncesi öğretmen adaylarının daha fazla öğrenme fırsatı yaratmak
için sınıf etkileşimin ve Sınıf Etkileşim Yetkinliği'nin (CIC) önemini vurgulayarak, mikro öğretim ve gerçek öğretim arasındaki sorun göstergeleri ve etkileşimsel kaynaklar
arasındaki farkları açıklamayı amaçlamaktadır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:10:54Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | proficiencyinart | tr_TR |