Show simple item record

dc.contributor.advisorAlagözlü, Nuray
dc.contributor.authorSelimoğlu, Figen
dc.date.accessioned2024-08-14T07:06:44Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-14
dc.identifier.citationSelimoğlu, F. (2024). Nonnative English-speaking teachers in Turkey: Teacher perceptions and attitudes [Unpublished master’s thesis]. Hacettepe University.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35497
dc.description.abstractNonnative English-speaking teachers (NNESTs) are estimated to make up more than 80 percent of English language teachers worldwide. Therefore, there has been a growing surge of interest in topics regarding NNESTs to better understand these teachers’ strengths and challenges in and appreciate their contributions to English language teaching. However, studies focusing on NNESTs’ perceptions and attitudes about both themselves and native English-speaking teachers (NESTs) are rare, especially in the contexts of teaching English as a foreign language (EFL). With this in mind, this study aimed to investigate what perceptions and attitudes NNESTs in Turkey hold about themselves and NESTs regarding English language proficiency and teaching abilities. A mixed-method approach was used for data collection in which quantitative data were collected through an online likert scale questionnaire, while qualitative data were gathered through an online open-ended questionnaire on a voluntary basis. The findings showed that NNEST participants considered both themselves and NESTs as adequately proficient in the different areas of English. The participants were also found to perceive both NNESTs and NESTs comfortable in teaching different skills of English. And lastly, it was indicated that the participants held differing attitudes towards their own status as NNESTs and their colleagues’ status as NESTs. The participants considered both NNESTs and NESTs as effective models for foreign language learning and teachers’ professional qualifications and personal qualities more significant than English nativeness. The findings of the current study have several implications for the empowerment of language teachers and improvement of foreign language teaching and learning.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectNNESTstr_TR
dc.subjectNESTstr_TR
dc.subjectPerceptiontr_TR
dc.subjectAttitudetr_TR
dc.subjectNativenesstr_TR
dc.subjectNative-speakerismtr_TR
dc.subject.lcshİngiliz dilitr_TR
dc.titleNonnative English-Speaking Teachers in Turkey: Teacher Perceptions and Attitudestr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetAna dili İngilizce olmayan öğretmenlerin dünya çapındaki İngilizce öğretmenlerinin yüzde 80'inden fazlasını oluşturduğu tahmin edilmektedir. Bu nedenle, bu öğretmenlerin İngilizce öğretimindeki güçlü yönlerini ve zorluklarını daha iyi anlamak ve İngilizce öğretimine olan katkılarını vurgulamak amacıyla ana dili İngilizce olmayan öğretmenlerle ilgili konulara artan bir ilgi vardır. Ancak, ana dili İngilizce olmayan öğretmenlerin hem kendileri hem de ana dili İngilizce olan meslektaşlarıyla ilgili algı ve tutumlarına odaklanan çalışmalara, özellikle İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği ortamlarda sık rastlanılmamaktadır. Bu çalışma, Türkiye'deki ana dili İngilizce olmayan öğretmenlerin İngilizce dil yeterliliği ve öğretme yeteneklerine ilişkin kendileri ve ana dili İngilizce olan meslektaşları hakkında ne gibi algı ve tutumlara sahip olduklarını araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada gönüllülük esasına göre nicel verilerin çevrimiçi likert ölçekli anket, nitel verilerin ise çevrimiçi açık uçlu anket aracılığıyla toplandığı karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Bulgular ana dili İngilizce olmayan katılımcıların hem kendilerini hem de ana dili İngilizce olan öğretmenleri İngilizcenin farklı alanlarında yetkin olarak değerlendirdiklerini göstermiştir. Bununla beraber, katılımcıların İngilizcenin farklı becerilerini öğretme konusunda hem kendilerini hem de ana dili İngilizce olan meslektaşlarını rahat algıladıkları görülmüştür. Son olarak, katılımcıların kendilerinin ana dili İngilizce olmayan kimliklerine ve meslektaşlarının ana dili İngilizce olan kimliklerine ilişkin farklı tutumlara sahip oldukları belirtilmiştir. Katılımcılar, hem kendilerini hem de ana dili İngilizce olan öğretmenleri yabancı dil öğreniminde etkili modeller olarak değerlendirmiş ve öğretmenlerin mesleki niteklikleri ile kişisel özelliklerinin İngilizce ana dilliliğinden daha önemli olduğunu düşünmüşlerdir. Çalışmanın bulguları, dil öğretmenlerinin güçlendirilmesi ve yabancı dil öğretimi ve öğreniminin geliştirilmesi için çeşitli çıkarımlar sunmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:06:44Z
dc.fundingYoktr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record