dc.contributor.advisor | Tüzün, Hakan | |
dc.contributor.author | Saygıner, Şenol | |
dc.date.accessioned | 2024-04-02T10:43:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-01-30 | |
dc.identifier.citation | Saygıner, Ş. (2024). Okul öncesine yönelik geliştirilen bilgisayarsız kodlama etkinliklerinin motivasyon, bilgi işlemsel düşünme ve problem çözme becerilerine etkilerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34857 | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to examine the effects of electronic material-based unplugged coding activities carried out with preschool children on motivation, computational thinking and problem-solving skills. In the research, electronic material-based coding was defined as a type of unplugged coding. In the Cubetto material belonging to this category, improvements have been made in accordance with the developmental characteristics of the preschool period. Additionally, eight different coding activities were developed, all of which are interactive. In the quantitative dimension of the mixed method research, a quasi-experimental design with pretest-posttest control group was used. In the qualitative dimension, two teachers working in the experimental group were interviewed. The experimental process of the research was carried out with a total of 69 children (33 experimental, 36 control) aged 5-6 studying in a preschool in the fall semester of the 2022-2023 academic year. In the experimental group, unplugged coding activities were carried out with Cubetto material for a total of eight weeks, one lesson per week. The quantitative data of the research were obtained through the motivation scale, computational thinking skills test and problem solving skills scale, and the qualitative data were obtained through the focus group interview form. The computational thinking skills test, consisting of reasoning, algorithm, decomposition, pattern recognition, representation and debugging components, was developed by the researcher. The research results indicate a notable enhancement in motivation, computational thinking, and problem-solving skills in the experimental group. Posttests revealed a significant advantage for the experimental group in intrinsic motivation, computational thinking and problem-solving skills. Interview data further validate the positive impact of coding activities on children. The research provided recommendations concerning the scope and effectiveness of unplugged coding education during the preschool period. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi | tr_TR |
dc.subject | Elektronik materyal tabanlı kodlama | tr_TR |
dc.subject | Cubetto | tr_TR |
dc.subject | Motivasyon | tr_TR |
dc.subject | Bilgi işlemsel düşünme becerisi | tr_TR |
dc.subject | Problem çözme becerisi | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Okul Öncesine Yönelik Geliştirilen Bilgisayarsız Kodlama Etkinliklerinin Motivasyon, Bilgi İşlemsel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkilerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocuklarla gerçekleştirilen elektronik materyal tabanlı bilgisayarsız kodlama etkinliklerinin motivasyon, bilgi işlemsel düşünme ve problem çözme becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmada, elektronik materyal tabanlı kodlama bilgisayarsız kodlamanın bir türü olarak tanımlanmıştır. Bu kategoriye ait olan Cubetto materyalinde, okul öncesi dönemin gelişimsel özelliklerine uygun iyileştirmeler yapılmıştır. Ayrıca, tamamı etkileşimli olan sekiz farklı kodlama etkinliği geliştirilmiştir. Karma yöntemin kullanıldığı araştırmanın nicel boyutunda, ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nitel boyutunda ise deney grubunda görev yapan iki öğretmenle görüşme yapılmıştır. Araştırmanın deneysel süreci 2022-2023 öğretim yılı güz döneminde bir anaokulunda öğrenim gören 5-6 yaş arası toplam 69 çocukla (33’ü deney, 36’sı kontrol) gerçekleştirilmiştir. Deney grubunda haftada bir ders saati olmak üzere toplam sekiz hafta süresince Cubetto materyaliyle bilgisayarsız kodlama etkinlikleri yapılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, motivasyon ölçeği, bilgi işlemsel düşünme becerisi testi ve problem çözme becerisi ölçeğiyle; nitel verileri ise odak grup görüşmesi formuyla elde edilmiştir. Mantık yürütme, algoritma, parçalara ayırma, örüntü tanıma, temsil ve hata ayıklama bileşenlerinden oluşan bilgi işlemsel düşünme becerisi testi araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre deney grubunda yer alan çocukların etkinlik sonrası motivasyon, bilgi işlemsel düşünme ve problem çözme becerilerinde anlamlı bir artış yaşanmıştır. Son testlerde içsel motivasyona yönelik bileşenler, bilgi işlemsel düşünme ve problem çözme becerileri deney grubu lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler, kodlama etkinliklerinin çocuklara olumlu katkıları olduğunu doğrulamaktadır. Araştırmada ulaşılan sonuçlara dayanarak, okul öncesi dönemde bilgisayarsız kodlama eğitiminin kapsamı ve etkililiğiyle ilgili öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-10-05T10:43:12Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |
dc.subtype | learning object | tr_TR |