Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorTüzün, Hakan
dc.contributor.authorSaygıner, Şenol
dc.date.accessioned2017-06-02T06:55:46Z
dc.date.available2017-06-02T06:55:46Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-01-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3436
dc.description.abstractThis study aims to identify the effects of block-based visual and text-based programminginstructions on the students' achievement, logical thinking and their motivation for programming. The study group of the research which was prepared based on one group pre test and post test model was composed of 60 students studying at the department of science education of a state university in the Spring semester of the academic year 2015-2016. Two different experimental procedures were carried out and the results were evaluated separately. The students in the A branch received training on block-based visual programming with Scratch for 10 weeks whereas the students in the B branch were trained on the text-based programming with Small Basic. As data collection tool, the study employed programming achievement test, logical thinking test and motivation scale. In the analysis of the data, the t-test, the Mann-Whitney U test and the paired sample t-test were used. As a result of the analyses; there was a statistically significant increase in the post test scores compared to the achievement, logical thinking and motivation pre test scores of the students with block-based visual programming instruction. In addition, a high effect size was calculated for the variables examined. There was a statistically significant increase in the post test scores compared to the achievement and logical thinking pre test scores of the students with text-based programming instruction. The effect size was calculated at a high level for achievement and at a medium level for logical thinking. In addition, the motivation pre test scores of students with text-based programming did not show a statistically significant increase in the final test following their training. The effect size calculated for motivation scores was low.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER JÜRİ ONAY BİLDİRİMİ ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR v ÖZ................ vii ABSTRACT ix İÇİNDEKİLER xi TABLOLAR DİZİNİ xiii ŞEKİLLER DİZİNİ xiv SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xv 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 1 1.2. Araştırmanın Amacı 3 1.3. Araştırmanın Önemi 3 1.4. Problem Cümlesi 3 1.4.1. Alt Problemler 4 1.5. Sayıltılar ve Sınırlılıklar 4 1.6. Tanımlar 5 2. İLGİLİ ALANYAZIN 6 2.1. Programlama ve Programlama Eğitimi 6 2.2. Yurt Dışı ve Yurt İçinde Programlama Eğitimi 9 2.2.1.Yurt Dışında Programlama Eğitimi 9 2.2.2.Yurt İçinde Programlama Eğitimi 12 2.3. Programlama Öğretiminde Yaşanan Zorluklar 13 2.4. Programlama Öğretiminde Gerekli Olan Beceri ve Durumlar 17 2.4.1. Problem Çözme Becerisi 17 2.4.2. Mantıksal Düşünme Becerisi 20 2.4.3. Programlama Öğrenimine Yönelik Motivasyon 22 2.5. Görsel Programlama Çevreleri 24 2.5.1. Blok Tabanlı Görsel Programlama 25 2.5.1.1. Alice 26 2.5.1.2. MIT App Inventor 27 2.5.1.3. Scratch 28 2.5.2. Metin Tabanlı Programlama 32 2.5.2.1. Small Basic 32 2.6. Blok Tabanlı Görsel Programlama (Scratch) Öğretiminin Katkıları 33 2.6.1. İlköğretim Düzeyinde Yapılan Çalışmalar 33 2.6.2. Ortaöğretim Düzeyinde Yapılan Çalışmalar 35 2.6.3. Üniversite Düzeyinde Yapılan Çalışmalar 36 3. YÖNTEM 40 3.1. Araştırmanın Yöntemi 40 3.2. Değişkenler 41 3.3. Çalışma Grupları 41 3.3.1. Çalışma Gruplarının Özellikleri 41 3.4. Veri Toplama Araçları 42 3.4.1. Kişisel Bilgi Formu 43 3.4.2. Programlama Erişi Testi 43 3.4.3. Mantıksal Düşünme Becerisi Testi (MDBT) 45 3.4.4. Motivasyon Ölçeği 46 3.5. Uygulama Süreci 46 3.5.1. Araştırmacının Rolü 46 3.5.2. Uygulama Süreci 47 3.6. Deneysel Çerçeve 50 3.7. Verilerin Analizi 52 3.8. Araştırmanın İç ve Dış Geçerliği 53 4. BULGULAR VE YORUMLAR 55 4.1. Araştırmanın Alt Problemleri 55 4.2. Blok Tabanlı Görsel Programlama Öğretimine İlişkin Bulgular 55 4.2.1. Erişi Puanlarına İlişkin Bulgular 55 4.2.2. Mantıksal Düşünme Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 57 4.2.3. Motivasyon Puanlarına İlişkin Bulgular 58 4.3. Metin Tabanlı Programlama Öğretimine İlişkin Bulgular 60 4.3.1. Erişi Puanlarına İlişkin Bulgular 60 4.3.2. Mantıksal Düşünme Testi Puanlarına İlişkin Bulgular 61 4.3.3. Motivasyon Puanlarına İlişkin Bulgular 62 5. SONUÇLAR VE ÖNERİLER 63 5.1. Sonuçlar 63 5.2. Öneriler 64 5.2.1. Uygulamalara İlişkin Öneriler 64 5.2.2. Araştırmalara İlişkin Öneriler 64 KAYNAKÇA 66 EKLER DİZİNİ 82 EK 1. PROGRAMLAMA ERİŞİ TESTİ 83 EK 2. DERSLERDEN ÖRNEKLER 87 EK 3. ETİK KURUL ONAY BİLDİRİMİ 91 EK 4. VERİ TOPLAMA ARAÇLARI KULLANIM İZİNLERİ 92 EK 5. ORJİNALLİK RAPORU 93 EK 6. ÖZGEÇMİŞ 95   TABLOLAR DİZİNİ Tablo 2.1: McGill ve Volet’in (1997) Programlama Dilleri Öğrenim ve Öğretim Tablosu 7 Tablo 2.2: Gomes ve Mendes’e (2007) Göre Programlama Öğretiminde Yaşanan Zorluklar 15 Tablo 2.3: Alanyazında Yer Alan Çalışmalara Göre Programlama Öğretiminde Yaşanan Zorluklar 16 Tablo 2.4: Mantıksal Düşünme Becerisi ve Programlama İlişkisi 22 Tablo 2.5: Blok Tabanlı Görsel Programlama Ortamları 26 Tablo 2.6: İlköğretim Düzeyinde Yapılan Çalışmalar ve Ulaşılan Sonuçlar 34 Tablo 2.7: Ortaöğretim Düzeyinde Yapılan Çalışmalar ve Ulaşılan Sonuçlar 35 Tablo 3.1: Tek Gruplu Ön Test Son Test Deseni (Blok Tabanlı Görsel Programlama) 40 Tablo 3.2: Tek Gruplu Ön Test Son Test Deseni (Metin Tabanlı Programlama) 41 Tablo 3.3: Çalışma Gruplarında Yer Alan Öğrencilerle İlgili Bilgiler 42 Tablo 3.4: Geliştirilen Erişi Testinin Pilot ve Son Haline Ait Madde İstatistikleri 44 Tablo 3.5: Erişi Testinin Son Haline Ait Betimsel İstatistikler 44 Tablo 3.6: Mantıksal Düşünme Becerisi Testinde Yer Alan Soruların Alt Boyutları 45 Tablo 3.7: Ölçeğin Türkçe Uyarlaması Sonucu Oluşan Alt Faktörleri ve Cronbach Alfa Katsayıları 46 Tablo 3.8: Uygulama Süreci 48 Tablo 3.9: Uygulama Sürecinde İşlenen Konular 49 Tablo 3.10: A Şubesine İlişkin Verilerin Analizinde Kullanılan İstatistiksel Teknikler 52 Tablo 3.11: B Şubesine İlişkin Verilerin Analizinde Kullanılan İstatistiksel Teknikler 52 Tablo 3.12. İç ve Dış Geçerlik Tehditlerine Yönelik Olarak Alınan Önlemler 54 Tablo 4.1: Blok Tabanlı Görsel Programlama Eğitimi Alan Öğrencilerin Erişi Puanlarına (Son Test - Ön Test) İlişkin Eşleştirilmiş Örneklem t-Testi Sonuçları 56 Tablo 4.2: Blok Tabanlı Görsel Programlama Eğitimi Alan Öğrencilerin Mantıksal Düşünme Testi Puanlarına (Son Test - Ön Test) İlişkin Eşleştirilmiş Örneklem t-Testi Sonuçları 57 Tablo 4.3: Blok Tabanlı Görsel Programlama Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyon Puanlarına (Son Test - Ön Test) İlişkin Eşleştirilmiş Örneklem t-Testi Sonuçları 59 Tablo 4.4: Metin Tabanlı Programlama Eğitimi Alan Öğrencilerin Erişi Puanlarına (Son Test - Ön Test) İlişkin Eşleştirilmiş Örneklem t-Testi Sonuçları 60 Tablo 4.5: Metin Tabanlı Programlama Eğitimi Alan Öğrencilerin Mantıksal Düşünme Testi Puanlarına (Son Test - Ön Test) İlişkin Eşleştirilmiş Örneklem t-Testi Sonuçları 61 Tablo 4.6: Metin Tabanlı Programlama Eğitimi Alan Öğrencilerin Motivasyon Puanlarına (Son Test - Ön Test) İlişkin Eşleştirilmiş Örneklem t-Testi Sonuçları 62 ŞEKİLLER DİZİNİ Şekil 2.1: Programlama Dili Öğretim Materyallerinin Sınıflandırılması (Gültekin, 2006) 8 Şekil 2.2: Problem Çözme ve Programlama Süreçleri (Pea ve Kurland, 1987) 18 Şekil 2.3: Alice Programlama Ortamı 27 Şeki 2.4: App Inventor Programlama Ortamı 28 Şekil 2.5: Scratch Programlama Ortamı 29 Şekil 2.6: Scratch Menüleri 30 Şekil 2.7: Small Basic Programlama Ortamı 32 Şekil 2.8: Small Basic Çıktı Ekranları 33 Şekil 3.1: Bağımlı ve Bağımsız Değişkenler 41 Şekil 3.2: A (sol) ve B (sağ) şubelerine ait uygulama sürecinden bir görünüm 51tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBlok tabanlı görsel programlamatr_TR
dc.subjectBlock-based visual programmingtr_TR
dc.subjectScratch
dc.subjectSmall basic
dc.subjectErişi
dc.subjectMantıksal düşünme
dc.subjectMotivasyon
dc.subjectAchievement
dc.subjectLogical thinking
dc.subjectMotivation
dc.titleBlok Tabanlı Görsel Ve Metin Tabanlı Programlama Öğretimlerinin Erişi, Mantıksal Düşünme Ve Motivasyona Etkileritr_TR
dc.title.alternativeEffects Of Block-based Visual And Text-based Programming Instruction On Achievement, Logical Thinking And Motivationtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı, blok tabanlı görsel ve metin tabanlı programlama öğretimlerinin öğrencilerin erişi, mantıksal düşünme ve programlamaya yönelik motivasyonlarına etkilerini belirlemektir. Tek gruplu ön test son test deney modeline göre hazırlanan araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılının Bahar döneminde bir devlet üniversitesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Yapılan araştırmada iki farklı deneysel işlem gerçekleştirilmiş ve sonuçlar ayrı ayrı değerlendirilmiştir. 30 öğrenciden oluşan A şubesindeki öğrencilere 10 hafta süresince Scratch ile blok tabanlı görsel programlama öğretimi yapılmıştır. B şubesinde ise toplam 30 öğrenci çalışmaya dâhil edilmiş olup bu grupta da 10 hafta süresince Small Basic ile metin tabanlı bir programlama öğretimi gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak programlama erişi testi, mantıksal düşünme testi ve programlamaya yönelik motivasyon ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar için t-testi, Mann-Whitney U testi ve eşleştirilmiş örneklem t-testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda; blok tabanlı görsel programlama öğretiminin yapıldığı öğrencilerin erişi, mantıksal düşünme ve motivasyon ön test puanlarına kıyasla son test puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış elde edilmiş ve incelenen değişkenler için yüksek düzeyde bir etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Metin tabanlı programlama öğretiminin yapıldığı grupta ise erişi ve mantıksal düşünme ön test puanları son testte istatistiksel olarak anlamlı bir artış göstermiştir. Erişi puanları için yüksek düzeyde, mantıksal düşünme içinse orta düzeyde bir etki büyüklüğü hesaplanmıştır. Metin tabanlı programlama öğretiminin yapıldığı grupta öğrencilerin motivasyon ön test puanları eğitimlerin ardından uygulanan son testte istatistiksel olarak anlamlı bir artış oluşturmamıştır. Motivasyon puanları için hesaplanan etki büyüklüğü ise düşük düzeydedir.tr_TR
dc.contributor.departmentBilgisayar ve Öğretim Teknolojileritr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster