dc.contributor.advisor | Mirici, İsmail Hakkı | |
dc.contributor.author | Sarı, Şeyda | |
dc.date.accessioned | 2023-12-01T08:47:22Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34184 | |
dc.description.abstract | Students with Mild Specific Language Learning Difficulties have many difficulties in
learning English language and learning a language takes considerably longer than
their peers to achieve independent skills. Therefore, the aim of this study is to focus
on the effects of An Action-Oriented Approach to teach English to secondary school
students with Mild Specific Language Learning Difficulties. To achieve this aim a
training programme via Action Oriented Approach prepared by the experts was
conducted to 15 students with Mild Specific Language Learning Difficulties. As the
quantitative data collection instruments, the study included Unit based Achievement
Tests for four units and Classroom Observation Forms conducted to the students
Mild Specific Language Learning Difficulties before and after the training
programme. Quantitative data were analysed with using IBN SPSS 21statistical
programme and R Programme version 3.2.5 . Semi structured interview form' was
developed by the researcher which was conducted to 15 teachers of students with
Mild Specific Language Learning Difficulties. The qualitative data collected from the
interviews were analysed through 'content analysis'. The results indicated that
students with mild language learning difficulties experience delayed learning,
however, with appropriate teaching methods and techniques students with MSLLD
experience a qualified learning process as much as their classmates. Unit based
Achievement Test of students with MSLLD showed that they can even show more
progress during the learning process than their normally developing classmates.
Lastly, the study indicated that Action Oriented Approach is beneficial in teaching
English process even to students with Mild Language Learning Difficultie | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Action oriented approach | tr_TR |
dc.subject | Specific mild language learning difficulties | tr_TR |
dc.subject | Mixed research method | tr_TR |
dc.subject | English teaching and learning | tr_TR |
dc.subject | Teacher training | tr_TR |
dc.title | The Effects of Action- Oriented Approach on Teaching English to Students With Mild Specific Language Learning Difficulties | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, Hafif Düzeyde Özel Dil Öğrenme Güçlüğü ‘ne sahip olan
ortaokul öğrencilerine İngilizce dilini öğretmek amacı ile Eylem Odaklı Yaklaşımın
etkilerine odaklanmaktır. Bu amaca ulaşmak için, Hafif Düzeyde Özel Dil Öğrenme
Güçlüğüne sahip 15 öğrenciye uzmanlar tarafından hazırlanan Eylem Odaklı
Yaklaşım ile bir eğitim programı uygulanmıştır.Çeşitli verileri dahil eden bu çalışma
’da Nicel veri toplama araçları olarak, MEB tarafından hazırlanan dört ünite için
Ünite Bazlı Başarı Testleri ve Gözlem formu çalışmaya dahil edilmiştir. Her iki veri
toplama aracı da ön-test ve son test olarak öğrencilere uygulanmıştır. Bu uygulama
ile hem öğrencilerin öğrenme sürecin deki gelişimleri hem de normal sınıflarında
öğrenim gören arkadaşlarının gelişme süreçleri ile kıyaslama yapılmıştır. Nicel
veriler SPSS 21 Programı ve R Programı 3.2.5 kullanılarak analiz edilmiştir.
Çalışmaya dahil edilen nitel veri toplama aracı ise çeşitli uzmanlar tarafından
hazırlanan Yarı-Yapılandırılmış görüşme Formu ’dur. Görüşmelerden toplanan nitel
veriler 'içerik analizi' ile analiz edilmiştir. Sonuçlar, Hafif Düzeyde Özel Dil Öğrenme
Güçlüğüne sahip öğrencilerin normal sınıf arkadaşları kadar nitelikli bir öğrenme
süreci yaşadıklarını ancak uygun öğretim yöntem ve teknikleriyle bu sürecin
mümkün olabileceğini göstermiştir ve Hafif Düzeyde Özel Dil Öğrenme Güçlüğüne
sahip öğrencilerin Ünite testlerinde normal olarak gelişmekte olan sınıf
arkadaşlarından daha fazla ilerleme gösterebileceklerini göstermiştir. Son olarak,
çalışma, Eylem Odaklı Yaklaşımın Hafif Düzeyde Özel Dil Öğrenme Güçlüğüne
sahip öğrenciler üzerinde yararlı olduğunu göstermiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-01T08:47:22Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |