dc.contributor.advisor | Dedeoğlu, Hakan | |
dc.contributor.author | Mazı, Ali | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T12:36:03Z | |
dc.date.issued | 2023-06-14 | |
dc.date.submitted | 2023-05-26 | |
dc.identifier.citation | Mazı, A. (2023). Kapsayıcı eğitim uygulamalarının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersi başarısına etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33859 | |
dc.description.abstract | The objective of the present research is to examine the effect that inclusive education practices make on the success achieved by 4th grade student’s in geometry field of mathematics course, and to determine opinions of students and parents towards inclusive education. In this research, quasi-experimental design was used from quantitative research methods. We interviewed teachers and parents included to the experimental group in order to support quasi-experimental model in the quantitative section and to support quantitative data in the qualitative section. Research sample is comprised of 40 students, who were studying at fourth grade in a state primary school in Hatay Province in the second semester of 2021-2022 academic year. Research was performed in 9 weeks and in 25 course hours in total, i.e. preparation works took 4 weeks in the experimental and control group and experimental procedures took 5 weeks. According to the result of the research, we detected that there is a significant difference in favor of the experimental group in the success rate of students included to the experimental group and control group in terms of math course. It was determined that the significant difference in favor of the experimental group stemmed from inclusive educational activities and also was supported by the opinions of parents and teachers. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kapsayıcı Eğitim | tr_TR |
dc.subject | İlkokul | tr_TR |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Geometri | tr_TR |
dc.subject | Yarı Deneysel Desen | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Kapsayıcı Eğitim Uygulamalarının İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersi Başarısına Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effect Of Inclusive Education Practices On Primary School 4th Grade Students Achievements In Mathematics | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, İlkokul 4. Sınıf matematik dersi geometri öğrenme alanında kapsayıcı eğitim uygulamalarının öğrencilerin matematik dersi geometri başarılarına etkisini incelemek, öğretmenin ve velilerin kapsayıcı eğitime yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Nicel verileri desteklemek amacıyla deney grubunun öğretmen ve velileri ile görüşme yapılmıştır. Araştırma örneklemini, 2021-2022 eğitim-öğretim yılının 2. döneminde Hatay İlindeki bir devlet ilkokulunun dördüncü sınıfındaki iki şubede bulunan 40 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma, deney ve kontrol grubunda hazırlık çalışmaları (4 hafta) ve deneysel işlemler (5 hafta) olmak üzere toplam 9 hafta ve 25 ders saati olarak uygulanmıştır. Araştırmanın sonucuna göre deney grubu ile kontrol grubundaki öğrencilerin matematik dersi başarıları açısından deney grubu lehine anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Deney grubu lehine oluşan anlamlı farkın, kapsayıcı eğitim etkinliklerinden kaynaklandığı tespit edilmiş olup veli ve öğretmen görüşlerinden elde edilen verilerle sonuç desteklenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Temel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T12:36:03Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |